Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Biaspotmetret kan ikke skrue højere op end omkring 32 mA
#1
Hej gutter,

Jeg ville sætte nye rør i "nye" Marshall 1959 fra '81. Det er nogle EL34 rør, jeg har fra TAD.

Jeg måler så "plate" (?)strømmen til at være 468 volt, hvilket så giver en bias-strøm på ca. 37 mA (ved 70%), men da jeg så skruer op for biaspotmetret, så kan det ikke komme højere op end omkring de 32 mA.

Hvad skal man så gøre? Skal der ændres en modstand? Eller selv potmetret? :crazy: :eh:

Men er du gal, allerede en forskel der er nu! Smile Big Grin
Reply
#2
Nu er det forhåbentlig anodeSPÆNDINGEN, som er på 468 volt - det er dét med strøm og spænding, og hvad fanden de nu ellers finder på at kalde det...

Du skal sænke værdien af seriemodstanden til potmeteret, hvis du er 110% sikker på, at det ikke er en anden ting, som gør, at du ikke kan skrue nok op for strømgennemgangen i rørene. Umiddelbart kunne det pege i retning af halvdøde rør, hvilket absolut ikke er noget særsyn blandt de rør, man køber i dag - uanset hvad de så koster, og hvor mange fine guldbogstaver de er forsynet med.

Hvilken forspænding måler du direkte på rørenes styregitre? Hvor meget strøm trækker rørenes skærmgitre?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Reply
#3
Sasha Wrote:Nu er det forhåbentlig anodeSPÆNDINGEN, som er på 468 volt - det er dét med strøm og spænding, og hvad fanden de nu ellers finder på at kalde det...

Du skal sænke værdien af seriemodstanden til potmeteret, hvis du er 110% sikker på, at det ikke er en anden ting, som gør, at du ikke kan skrue nok op for strømgennemgangen i rørene. Umiddelbart kunne det pege i retning af halvdøde rør, hvilket absolut ikke er noget særsyn blandt de rør, man køber i dag - uanset hvad de så koster, og hvor mange fine guldbogstaver de er forsynet med.

Hvilken forspænding måler du direkte på rørenes styregitre? Hvor meget strøm trækker rørenes skærmgitre?

Ja, det er selvfølgelig spændingen. Smile Det er en jeg måler pin 3.

Rørenes skærmgitre trækker 41 volt.

Jeg skal lige lære de danske begreber, men hvor måler jeg styregitrene? På pin 3,4 og 6 ligger de lige omkring 470 +/- 3-4 volt.
Reply
#4
Vil du have et billede af indmaden herop på siden?
Reply
#5
Nej tak. Jeg ved såmænd godt, hvordan en Marshall ser ud.

Og skal vi ikke lige enes om, at strøm altså ikke måles i volt, men i Ampere eller brøkdele deraf? Så dine skærmgitre trækker ihvertfald hverken 41 volt, Ampere eller milliampere. Så er der ihvertfald noget HELT galt!

Styregitrene er ben 5. Og dér skulle gerne ligge et sted mellem minus 35 og minus 40 volt.

Er din forstærker indstillet til 220 eller 240 volts drift?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Reply
#6
Sasha Wrote:Nej tak. Jeg ved godt, hvordan en Marshall ser ud.

Og skal vi ikke lige enes om, at strøm altså ikke måles i volt, men i Ampere eller brøkdele deraf? Så dine skærmgitre trækker ihvertfald hverken 41 volt, Ampere eller milliampere. Så er der ihvertfald noget HELT galt!

Styregitrene er ben 5. Og dér skulle gerne ligge et sted mellem minus 35 og minus 40 volt.

Er din forstærker indstillet til 220 eller 240 volts drift?

Nej, det er jeg ikke i tvivl om Søren.

Og jeg har selvfølgelig skrevet forkert, de ligger på -40,8 DC stykket.

Jo, tak for det. Strøm : ampere, spænding : volt og modstand : ohm. Big Grin

Den er indstillet til 240 v.
Reply
#7
OK.

Og så sætter du forstærkeren på standby. Og så måler du, om de -40,8 volt på styregitrene er den mindst negative værdi, du kan indstille med bias-potmeteret.

Hvis det er dét, så er det nok her, problemet ligger (meget sandsynligt, hvis den er sat til 240 volt). Så skal du have ændret værdien af seriemodstanden til bias-potmeteret. Denne udgøres af en 47 kiloohm eller (nok mest sandsynligt) en 56 kiloohms modstand.

Den elegante løsning er selvfølgelig at skifte denne til den næste værdi nedad i rækken - f.eks. 56K -> 47K. Men det kræver ligesom, at du tilkæmper dig adgang til printpladens underside. Så en mere "quick and dirty" løsning ville være at lodde en 220 kiloohms modstand i parallel over den originale modstand.

Når du har gjort dette, tjekker du med forstærkeren på standby, at du med bias-potmeteret kan indstille spændingen på ben 5 til minus 35 - minus 40 volt. I givet fald, burde det så spille (inklusive "børnesygdomme", og hvad har vi...). Hvis ikke, ville jeg nok gå til en sagkyndig.

I øvrigt er du jo da nødt til at kende skærmgitterstrømmen for at kunne justere anodestrømmen korrekt, hvis ikke du måler sidstnævnte direkte, hvilket jeg tvivler på?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Reply
#8
Det er den mindste værdi, jeg kan indstille. Den kan variere fra -40,8 v til -49,3 v.

Den seriemodstand som sidder der nu, er en 56k modstand, så en 47k's modstand vil så være passende? Hvad skal den paralleles med for at det bliver 47k? EDIT: ja, det er selvfølgelig så en 220k, som du skrev.

Jeg bliver lidt forvirret af de danske udtryk. Jeg gør således:

Måler anodespændingen på pin 3 og siger så (0,7x25)/468. Jeghar i øvrigt en biasmaster fra TAD. Er det dét, du mener?
Reply
#9
Jah, det er jo så katodestrømmen, du måler - altså summen af anodestrømmen og skærmgitterstrømmen. Det er anodestrømmen, som er interessant i denne sammenhæng. Altså er du nødt til isolere denne på én eller anden måde. Ulempen ved dét er, at man - uanset hvordan man vender og drejer det - er nødt til for alvor at skulle drible rundt med højspænding mellem hænderne. Men en rigtigt god ting er dog at have et par prober til sit volt (multi- )meter med klips, som kan sidde af sig selv.

Så det nemmeste er faktisk at måle spændingsfaldet over skærmgittermodstandene, og så via Ohms lov udregne strømgennemgangen. Nu er det så heldigt i en Marshall, at disse skærmgittermodstande er på 1 kiloohm (tjek den faktiske værdi! ). Så man får faktisk en udlæsning direkte i milliampere. Esempelvis modsvarer et spændingsfald på 5 volt over sådan en modstand en skærmgitterstrøm på 5 milliampere. Men pas på snitterne! Der er ligesom dræbende spændinger i begge ender disse modstande!

Måler du nu f.eks. de ovennævnte 5 mA skærmgitterstrøm (meget sandsynlig værdi) pr. rør, skal disse så modregnes i dén værdi, du måler med din biastester.. Hvis bias-testeren f.eks. viser 35 mA, og du netop har målt, at skærmgitrene står for de 5 af disse, trækker anoden altså i virkeligheden 30 mA.

Jeg vil så personligt nok mene, at der ikke er den store grund til at "stege" sine rør ved 70% af maksimalt tilladt anodeeffekt. Jeg kan ikke konstatere nogen synderlig klanglig gevinst (ihvertfald ved EL34 - f.eks. er KT66 en anden historie) ved at gå fra måske 60-65% og til 70%. Og de sidste procent er med til at forkorte dine rørs levetid! Ifølge mine ydmyge ører er der sådan en "kant" ved typisk 50-60% af max effekten, som man skal have rørene op over. Og over denne værdi sker der så ikke det helt store. Faktisk kan tingene (forvrængningen, that is...) have en tendens til at begynde at mudre, hvis bias står for varmt, synes jeg. Men det kan selvfølgelig være, at dine ører siger dig noget andet...

Og nu ER dette her med bias-justering jo altså altid noget, som foregår sådan lidt med en præcision på "en træskosnudes bredde". For når naboen tænder sin kaffemaskine, falder spændingen i din stikkontakt måske et par volt. Og så kører din forstærker pludselig lidt varmere end før. Og bare dét at du vender den om fra at have haft bunden i vejret for at komme til bias-potmeteret, øger som regel også strømgennemgangen i rørene et par milliampere. And on and on...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Reply
#10
Tak Søren!

Det er meget lærerigt, og jeg har fanget den. :-D

Jeg skynder mig at få fat i en 220k modstand, og skriver jeg lige her igen.

EDIT: Spændingsfaldet er i øvrigt 1 volt over skærmgittermodstandende.
Reply
#11
Jeg har nu monteret 220k's modstanden, og det hele virker nu! :-D

Tak for hjælpen. :-)
Reply




Users browsing this thread: 1 Guest(s)