Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forkert angivelse af watt på kabinet?
Hej folkens

Jeg har et TubeTown 2x12 kabinet, som jeg er vældig glad for. Der sidder en Eminence Wizard og en Eminence Private Jack i, og kabinettet er på 8 Ohm (det er begge højtalere også, så det må vel være parallelt koblet, right?). Ifølge TubeTown og Eminences egen hjemmeside yder Wizard'en 75 W og Private Jack 50 W. Bagpå mit kabinet står der dog, at det kun er på 50W. Er det overhovedet muligt, eller er det en fejl?

Jeg smutter nemlig i studiet om to ugers tid, og jeg regner med at skulle udnytte min 50 W Marshall Super Bass til fulde. Med andre ord har jeg tænkt mig at skrue ret højt op for at få den fede lyd, men det er jo noget med, at sådan en rørforstærker i virkeligheden yder meget mere end hvad angivet, når man skruer helt op. Derfor vil jeg gerne lige være sikker på, om mit kabinet rent faktisk kun er på 50 W, eller om det er en fejl.

Mvh Jonas
Reply
50 watt er hvad den yder rent. Så snart den begynder at forvrænge, er den allerede over de 50 watt. Jeg har ikke noget bud på, hvad den yder på toppen, sådan én, men det er betydelig mere end 50 watt, i hvert fald.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"
Reply
Du må starte med at finde ud af, hvordan det er koblet, for at vi kan hjælpe dig. 2 8-ohms enheder kan ikke kobles, så de bliver til 8 ohm tilsammen.

Har du et link til nogle data eller info om kabinettet?

Men bortset fra det: Højttalerenheder "yder" ikke nogen effekt. De kan tåle en vis effekt - og det er desværre ikke sådan en fast grænse, at en 50-watts enhed kan tåle hvad som helst ved 49 watt, men dør hvis den får 51 watt. Det er mere en tommelfingerregel, der afhænger af mængden af forvrængning og hvilke frekvenser, der er mest effekt i i signalet. Oven i det er der så forskel på, hvor konservativt, de enkelte højttalerfabrikanter opgiver tallet.

Men lad os for eksemplet tage den hypotetiske udgangsvinkel, at begge dine enheder har præcis ens impedans, så vil der (uanset om de sidder i seriel eller parallel) blive afsat præcis lige meget effekt i hver af dem. Og det vil være præcis halvdelen af den effekt, som din forstærker afsætter. Så i denne situation burde du ikke være bange for at afsætte 100 watt i kabinettet - men det er som sagt en ret hypotetisk situation med to forskellige enheder.
Reply
Nu fandt jeg lige fakturaen frem, og enhederne er på 16 Ohm hver. Hvorfor jeg var sikker på, at de var på 8 Ohm, ved jeg ikke. Nå, men så fik vi da det på plads.

Så hvis jeg fyrer godt op for min 50 W Marshall, og vi lander på fx 80 W, så fordeles de 80 W ligeligt på begge højtalere - altså 40 W til hver. Det lyder jo i mine ører ganske ufarligt. Er det rigtigt forstået?

Så Watt-angivelsen bagpå mit kabinet er et udtryk for, hvad jeg maksimalt må fodre den "svageste" af mine to højtalere med? Jeg synes bare ofte, det plejer at være samlede antal Watt for hele kabinettet.
Reply
Nu var mit eksempel jo som sagt rent hypotetisk, så at sige, at det er ufarligt vil være en overfortolkning. 16 ohm er jo en gennemsnitsangivelse og impedansen ved forskellige frekvenser varierer en del fra den. Og hvis den så varierer meget mellem de to enheder også, så kan det blive en helt anden sag. Hvis din forstærker fx. afsætter mest effekt i et frekvensområde, hvor den lille af de to har en markant mindre impedans end den anden har, så vil den lille jo pludselig få langt over halvdelen af effekten afsat i sig.

Så det er ikke noget, man bare lige kan teoretisere over med to forskellige enheder og et ukendt signal. Du kan sikkert sagtens brænde dem af, men det kan også sagtens være, at de overlever.
Reply
Okay, nu bliver jeg da helt nervøs. Jeg er ikke nok inde i det tekniske omkring højtalere til at vide, om det betyder noget, men inde på Eminences hjemmeside - http://www.eminence.com/guitar-bass/redc...2#speakers - kan man se en såkaldt "response graph" for begge højtalere, og de ser mere eller mindre identiske ud. Har det nogen betydning?

Er der nogen måde, hvorpå jeg kan forsikre mig, at begge højtalere overlever en højtspillende Marshall?
Reply
Selve frekvensresponsen kan du ikke bruge til noget. Men på samme graf er indtegnet impedansen for højttalerne, og den er interessant (det er den lysegrå kurve).

Som du kan se er de 16 ohm en ca-angivelse for deres mindste impedans - i praksis er impedansen meget variabel og helt oppe omkring de 3-400 ohm ved visse frekvenser.

Ved langt de fleste frekvenser er det den enhed, der kan tåle de 75 watt, der har den laveste impedans og dermed også vil få afsat den største effekt. Så det er jo godt.

Men 100% sikker på, at de ikke brænder af kan man aldrig blive. Jeg tror dog godt, at jeg ville turde tage chancen. Men hvis tingene bare skal virke i en kort periode, fx. til en indspilning, så ville jeg også have backups af alting, for jeg forventer altid at noget brænder af :lol:
Reply
Tak for svar.

Jeg tror lige, jeg sender en mail af sted til både Eminence og TubeTown for at høre, om de kan tilføje noget. Sidstnævnte har været hjælpsomme for i tiden i hvert fald.

Mvh
Reply
Jeg tror ikke, du behøver at gå mere i detaljer, end at man som tommelfingerregel siger at et 2x??" kabinets samlede effekt, er 2x den svageste enhed, dvs. 2x din private jack på 50W i dette tilfælde.
Altså burde den aktuelle max. effekt ligge omkring 100w.

Det ville jeg godt turde tilslutte en sund Marshall på 50W. For ganske rigtigt, den KAN yde noget alá 50W nogenlunde rent; men fra at spille guitar over en gnaven Marshall og til at fodre dit kabinet med en konstant firkantkurve er der altså langt.

Husk eksempelsvis på, at en AC30 i mange år har været udstyret med 2 blue enheder på max. 15W. En afbrændt enhed i dem, er heller ikke noget særsyn; men størstedelen af dem har trods alt overlevet temmeligt mange år med den slags misbrug..

Brænder du en enhed, ved du, at det ikke kunne holde.

Mvh;
Morten Lyse
Reply
Tak for svar, Morten.

Jeg tror også, at jeg tager chancen. Selvom det teoretisk ikke er 100 procent sikkert, så virker det som om, det helst gerne skulle kunne lade sig gøre (orv, der var mange svage styrkemarkører i den sætning).

Og jeg håber nu, at jeg ikke brænder en højtaler af midt i indspilningen. Skulle det ske, er det da altid noget, at der står et 4x12 Marshall kabinet dernede. Men vi krydser fingre.

Mvh Jonas
Reply
Morten_Lyse Wrote:Husk eksempelsvis på, at en AC30 i mange år har været udstyret med 2 blue enheder på max. 15W. En afbrændt enhed i dem, er heller ikke noget særsyn; men størstedelen af dem har trods alt overlevet temmeligt mange år med den slags misbrug..

Joh, men alligevel... afbrændte enheder i især ældre Marshall-kabintter er nu absolut ikke noget særsyn. Måske fordi Marshall-ejere ofte har en forkærlighed for at skrue så højt op, at udgangssignalet fra deres forstærkere nærmer sig en firkantkurve? I don´t know... Men en firkantkurve indeholder jo da ihvertfald den dobbelte effekt som en sinuskurve med samme amplitude. Det er også ved flere lejligheder lykkedes mig at aflive 30 watts Celestions med en 15 watts forstærker. Så personligt ville jeg bruge min sunde fornuft: Hvis det lyder som om, at højttaleren er ved at dø, så er den det sikkert også! Dette er heller ikke nogen 100% sikker forholdsregell. But then again: Nothing is. Det er dog en forholdsvis pragmatisk indgangsvinkel til tingene, som jeg personligt bilder mig ind, har reddet op til flere højttalerenheder i min nærhed.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Reply
Barf Wrote:Så Watt-angivelsen bagpå mit kabinet er et udtryk for, hvad jeg maksimalt må fodre den "svageste" af mine to højtalere med? Jeg synes bare ofte, det plejer at være samlede antal Watt for hele kabinettet.

Nej, watt-angivelsen bagpå kabinettet er - forudsat at den ellers er korrekt - stadig den samlede effekt, som kabinettets højttalere kan tåle. Så dit kabinet burde, når enhederne har samme impedans, altså kunne tåle 100 watt, idet effekten jo så fordeles ligeliget mellem de to enheder.

Dér, hvor det typisk gålt galt, er, hvis folk f.eks. tror, at kan sætte en 300 watts og en 30 watts enhed i samme kabinet og så få et kabinet, som kan holde til 330 watt. Men i og med at effekten fordeles lige - stadig med dét forbehold at de to enheder har samme impedans - opnår man i dette tilfælde altså kun en effektkapacitet på 60 watt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Reply

Users browsing this thread: 1 Guest(s)