Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
In-ear
#1
Inspireret af Now Optur-tråden, tænkte jeg at lave en tråd om in-ear og dertilhørende systemer. Trådet og trådløs - hvad bruger i? Bring it on.


Hvis jeg selv skal starte:
Jeg er trommeslager og ser ingen grund til at bruge trådløst in-ear. Jeg har dog alligevel prøvet de mest gængse systemer:
Sennheiser G2 og G3
Shure PSM 700 og 900
LD Systems M-et-eller-andet

Fælles for disse trådløse systemer er at stereoperspektivet er helt til rotterne. PSM 900 fra Shure fungerede bedst, men stadig ikke 100%. Mange mener jeg er skør og mærkelig, men det er vigtigt for mig hvor stort et stereobillede systemet skaber, når man smider 8000+ for det.

I de bands jeg spiller har jeg opfordret medlemmerne til at holde det til trådet in-ear, eftersom ingen kører noget andet trådløst. Hvis man står som guitarist eller bassist og alligevel fører et jackkabel op til sit instrument, kan man vel ligeså godt føre et kabel med, til sine in-ears? Det er hvertfald en meget billigere løsning!

Det normale setup er en lille Behringer fætter på guitaristens board (http://www.4sound.dk/shop/monitorering/ ... romon.html) som får et signal fra en Presonus StudioLive mixer. Eftersom den digitale tidsalder er over os, og iPad er opfundet (tak Steve!), kan hvert medlem lave, og justere, sit eget monitormix. Eneste minus er at Behringer fætteren ikke nødvendigvis gør noget godt for lyden - men den kan heldigvis udskiftes.
Jeg bruger selv en Yamaha MG-8 mixer, som lyder fabelagtig!

Mine propper er Shures billige SE-215, som i mine ører gør et fantastisk job i forhold til prisen. Jeg har dog overvejet om der skal investeres i et lidt dyrere sæt med en ekstra driver til bunden. Indtil videre klarer jeg mig dog rigtig fint. Dog skal det siges at jeg bruger 2 stortrommemikrofoner, hvoraf den ene kun er til monitor-brug - simpelthen fordi den giver et ekstra "smask" i mellemtoneområdet, som gør lyden mere definerbar.
Indtil videre har vi ikke brugt ambiencemikrofoner, men det kommer snart. Har et par SE Electronics SE1a som skal med på næste job.

Mit indlæg bliver mere og mere rodet - så jeg må hellere stoppe. Jeg synes dog det er utrolig spændende at høre hvad i andre gør, og hvorfor i har valgt den løsning i bruger.
Reply
#2
Jeg kører trådet in-ear. Jeg er egentlig ret tændt på at gå trådløst og ville med det samme springe på et af Line6s trådløse guitarsystemer. Jeg kan bare ikke acceptere tanken om,at en hæderlig sender til mit in-ear skal koste 8000 - Det kommer jeg aldrig til at betale.

Nå - tilbage til hvad jeg bruger. Jeg får et send fra mixeren, og så bruger jeg den her dims fra Thomann http://www.thomann.de/dk/rolls_pm_351.htm - Ud over at være en vellydende hovedtelefonforstærker har jeg også to 'mere af mig selv' knapper, som jeg bruger til min egen korsang og et send fra guitarforstærkeren. Det er ret fedt lige at kunne bukke sig ned og dreje på en knap, selv om vi også kører, hvor flere iPads styrer mixeren.

Jeg bruger de her in-ears http://www.4sound.dk/shop/in-ear-monito ... clear.html - De fungerer helt fint til mig behov.

Alt i alt et setup til lidt over 2.000. Det er mindre end, hvad jeg ville have betalt for en hæderlig stage monitor, og monitorlyden er uendeligt meget bedre.
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#3
Hvordan fungerer dit setup, Smitte? Forklaret på en helt pædagogisk måde. Jeg fatter ikke helt, hvordan man gør. Kunne godt selv tænke mig trådløst, men mere fordi vores trommeslager kunne vinde meget ved at have trådet In-Ear, da han spiller med -25db formstøbte propper og derfor har en monitor, som er skruet riiigeligt op..


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam
Reply
#4
Jeg prøver - det er en fordel at hive Rolls linket frem

Jeg får mit monitor send fra vores mixer (mackie dl1608), det går ind i Line in på Rolls. Min kor mikrofon går ind i Mic in, og der går så et kabel fra Mic thru til mixeren. Min forstærker er micet op med mikrofoner,M men der er et recording out på den med hæderlig lyd. Det signal sendes ind i instrument in.

Lyden i mit monitor send er stort set, som jeg vil have den, men det er altid rart lige at kunne give lidt ekstra.

Jeg håber det forklarer det nogenlunde.
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#5
Vi er enige om at prisen på trådløse systemer er helt hen i vejret.


Jeg synes det er et fint system du har bikset sammen, Smitte, og jeg synes din løsning med Rolls'en er rigtig fin.

Pt. overvejer jeg også om næste tilføjelse bliver et par Shure SE-315, hører kun godt om dem!
Reply
#6
I øvrigt har jeg så lavet en masse kabel snakes. 1) går fra board til mixer med monitorsignal den ene vej og min kormikrofon den anden vej 2) fra board til guitar med guitarkabel (6m) og hovedtelefonforlængerkabel (6m) og 3) board til forstærker med amp input, fx send, fx return, kanalskifteren, og så monitorsignal fra forstærker.

Det tager under fem minutter at stille op.

Edit: jeg fik egentlig anbefalet et sæt 215 i 4sound, men de var ikke hjemme, så jeg fik et sæt demo 315 til låns ind til 215 kom. Det tog en krig, før 215 kom, så jeg endte med at købe demosættet til en god pris i stedet. De lyder godt, men jeg nåede aldrig at prøve 215. 315 skulle have lidt mere bund.
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#7
Kabelslanger er uundværlige hvis tid er et aspekt. Jeg er også ved at samle sammen til den store slange-weekend. Har du krympeflexet kablerne sammen, eller bare tape?
Reply
#8
Jeg har brugt lidt forskelligt af Elextra.dk's kabelsokker https://elextra.dk/main.aspx?page=artic ... searchfld=
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#9
Tilgiv en lidt lang indledning før spørgsmålet - men:
På diverse hørecentraler m.m kan man få formstøbte høreværn med udskiftelige dæmpepropper på 9, 15 og 25 dB

Tilsyneladende er det også muligt at købe audio units til at sætte i høreværnet istedet for dæmpepropperne. Og så kommer (endeligt) spørgsmålet:
Er der nogen der har prøvet den løsning ??
Reply
#10
Som jeg sikkert skrev i den anden tråd, så bruger jeg pt sådan et sæt her til låns:
http://www.in-ears.dk/westone-4#aaa=page-1

De lyder altså ret godt. Bedre end Shure's til 1800kr. Det skal dog lige siges jeg kun har spillet 2 jobs og et par øvere med dem i, men jeg synes de gør jobbet. Jeg har dog brugt dem hver eneste dag til andre gøremål, og jeg må sige jeg er begejstret for hvor godt de lukker af på flyveture, hvis man gerne vil se en film eller høre en god plade.

Jeg ender nok med at købe de her http://www.in-ears.dk/westone-um-2-m-ud ... aaa=page-1, da jeg synes de andre er lige pebrede nok, og så er springet til de billigste Ultimate Ears formstøbte for lille. UM2'eren skulle være den bedste universal til prisen.

Mit setup har så bestået af denne
http://www.thomann.de/dk/fischer_amps_in_ear_amp_2.htm
og denne
http://www.thomann.de/dk/fischer_amps_m ... regler.htm

Min Fischer AMP er dog V1, hvor det virker som om at den har lidt issues med at forstærke signalet nok. Den skal ihvertfald have godt med mad for at det lyder af noget. Det har de vist fixet på 2'eren. (Det hele er til låns, så hvis jeg selv skulle have betalt havde jeg nok valgt en anden løsning.)

Frost Wrote:Tilgiv en lidt lang indledning før spørgsmålet - men:
På diverse hørecentraler m.m kan man få formstøbte høreværn med udskiftelige dæmpepropper på 9, 15 og 25 dB

Tilsyneladende er det også muligt at købe audio units til at sætte i høreværnet istedet for dæmpepropperne. Og så kommer (endeligt) spørgsmålet:
Er der nogen der har prøvet den løsning ??

Jeg har prøvet Audiovox's in-ear til at sætte i mine høreværn, og ja, det virkede, men selve "headsettet" virkede simpelthen for plastik agtigt, og så kostede det 800kr. At de så vælger at putte en mikrofon på giver slet ikke mening.

Jeg var selv meget skeptisk ved om et sæt universal propper ville gøre jobbet for mig, men når det der in-ear først lige er noget jeg er begyndt på, så synes jeg det er et meget godt sted at starte!
Reply
#11
Smittefar Wrote:Jeg prøver - det er en fordel at hive Rolls linket frem

Jeg får mit monitor send fra vores mixer (mackie dl1608), det går ind i Line in på Rolls. Min kor mikrofon går ind i Mic in, og der går så et kabel fra Mic thru til mixeren. Min forstærker er micet op med mikrofoner,M men der er et recording out på den med hæderlig lyd. Det signal sendes ind i instrument in.

Lyden i mit monitor send er stort set, som jeg vil have den, men det er altid rart lige at kunne give lidt ekstra.

Jeg håber det forklarer det nogenlunde.

Jeg tror jeg fangede det nu. Jeg kan bare ikke helt regne ud, hvad jeg evt. skulle gøre, hvis jeg ville køre det, da jeg ikke har direct out i min JTM-45.. Så lige en YT video med det - det er sgu en smart dims!
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam
Reply
#12
Bruger du ikke en eller form for attenuator med din JTM45 - De har nogen gange direct out.

Ellers er der disse muligheder http://www.4sound.dk/shop/guitartilbeho ... assic.html - http://www.thomann.de/dk/behringer_gi100_ultra-g.htm - http://www.thomann.de/dk/palmer_pdi09.htm

De giver dig allesammen et direct out og sættes bare mellem forstærkeren og kabinettet.
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#13
Hmm.. Så begynder der sgu at være ret mange små bokse, synes jeg Big Grin Det havde været fikst, hvis det input man puttede i Rollsen også kunne være er xlr, så det var fra den mic man bruger til ens forstærker.



Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam
Reply
#14
Jeg gætter på, du også bruger sangmikrofon. Ellers kunne du jo bare bruge det input. Alternativet er selvfølgelig at splitte og forstærke mikrofonsignalet fra forstærkeren på en eller anden måde, men så bliver det jo alligevel til en box mere.
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#15
Ja, jeg brummer nemlig lidt i nogle numre, men hvis det var lavet i et niveau, som jeg kan li', så kan man selvfølgelig bare køre mikrofonen fra kabinettet over Rollsen, som du siger..


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam
Reply
#16
Smittefar: Hvordan kommunikerer i på scenen? Og har i mikrofoner til at fange publikum/ambience?

Jeg overvejer kraftigt at have en eller to medhørsmikrofoner placeret på scenen, da jeg have svært ved at fange hvad der bliver sagt (musikere imellem). Men det er vist mere et luksusproblem.. Publikumsmikrofoner er dog uundværlige. Vi har spillet uden et par gange, og det er altså hæsligt!
Reply
#17
Vi bruger faktisk hverken eller, men vi har bestemt os for at begynde at bruge publikumsmikrofoner. Det er ikke meget vi siger til hinanden under en koncert. Vi lader instrumenterne snakke Smile
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#18
Jeg kom lige til at kigge på Rolls'en igen. I realiteten, så ville en bassist, som også synger kunne køre både hans sang samt direct out fra hans amp eller D/I-boks direkte i Roll'sen, ikke? På den måde kunne styre sig selv. Det tror jeg er lige noget for vores bassist nemlig..
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam
Reply
#19
Jo - det er jo det, jeg gør Smile
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#20
Alle tiders Big Grin Så har den tungnemme på bagerste række også forstået det Wink
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam
Reply




Users browsing this thread: 1 Guest(s)