Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Splitte guitarsignal til to AC30
#21
Ze Tee-mazzter speaketh ze truzzz...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Reply
#22
I to er fandeme mærkelige
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#23
Da jeg i sin tid eksperimenterede med 2 ac 30 samtidig brugte jeg en Lehle P-split tror jeg den hedder. Der er sådan en knap i hvor man kan vende fasen. Den kører ikke i stereo ,men det har heller aldrig intresseret mig. Og jeg er vild med Freddie Mercury selvom det måske kan blive lidt for pompøst eller hvad man siger.
Fedt band i det hele taget.
Sorte strater lyder bare bedst..
Reply
#24
Hej Søren

Jeg ved ikke om mit besyv kommer tids nok, men om ikke andet, vil jeg da gerne give det et skud Smile

Lige præcis Brian Mays lyd og setup er noget, jeg har brugt al for lang tid på at nørde i, så det er naturligvis blevet et af mine yndlingssamtale-emner Wink

First things first:
Lige en præcisering ift. dit første post. Hans setup består ganske rigtigt af 3 amps, der kører wet-dry-wet, men de er så vidt jeg ved ikke doublede. Der sker generelt sjove ting, når rørene i en AC30 giver gas...
 Han har istedet en G-Major kørende med en fast chorus, som er pannet ud i wet-forstærkerne. Det vil også sige, at man kan komme ret tæt på med netop 2 AC30'ere, som du selv foreslår med en klassisk chorus. 
Der hvor det bliver rigtig sjovt med effekterne er når man kaster sig ud i netop delay-himlen (Brighton Rock Solo) eller med harmonizere...!

Rent praktisk kommer man tosse-tæt på med en treble booster i normal-kanalen på en AC30, der er skruet helt op på Master men helt ned på alle andre kanaler. Der findes mange forskellige, og der findes ikke 1 rigtig formel, da hr May selv har varieret i løbet af årene (lige fra Dallas Rangemaster->Cornish->Fryer->Knight Audio)

Hvad angår valget af AC30, lyder de gamle (generelt set - AC30-historien er en helt anden snak) rigtigt fedt, men koster knaster, og har ikke altid pålideligheden på deres side. De nye CC- og C-serier er fine som amps, men siger ikke rigtig "bum". Jeg har personligt bedst erfaringer med de engelsk-byggede (Marshall-) Vox-forstærkere, som kom ud i slutningen af sidste årtusinde. Hvad angår højttalerne, er der gået temmelig meget marketing i snakken om Blue Bulldogs vs. Greenbacks eksempelvis. Brian bruger generelt en blanding af begge dele...

Den simple løsning er som ovenfor Funkyvalle at bruge en ren simulator-løsning såsom en computer/lydkort-løsning eller Digitechs Brian May Red Special, men det er ikke sådan RIGTIG sjovt..! Smile
Den lidt mere "ligetil" løsning er som følger:

1- At finde en treble booster til hver guitarist.
2- At finde en Vox AC30 til hver guitarist
3- Mic'e dem begge op og så lade lydmanden lægge chorus på bagefter til højre og venstre og lave en "simuleret" Wet-Dry-Wet løsning.
4- Parkere AC30'erne i hver deres kælderrum langt væk fra alle mennesker i hele verden (de spiller BLØDENDE højt...!)
5- Fyre den af

Skulle punkt 4 ikke være det nemmeste i hele verden, kan det også anbefales at smide en powersoak imellem amps og højttalere (Marshall Powerbrake, THD Hot Plate eller lignende...)


Hvor spiller I musicalen henne - og hvornår? 

Med venlig hilsen
Peter
Reply
#25
Fedt indlæg
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#26
(04-10-2015, 01:29)Smittefar Wrote: Fedt indlæg


Tusind tak!
Reply
#27
Nå, der kommer lige en lille update. Nu er jeg færdig med at lave nodearrangementer, og øvningen kører på skinner - så er der lidt overskud til at nørde guitarsetup. Jeg har lånt 3 (nyere) AC30´ere på et andet gymnasium i bytte for 2 Fender Hotrod Deluxe og en Supersonic - det er jo meget fedt. Og én af guitaristerne har en AC15 derhjemme, viste det sig, så det bliver et rendyrket Vox-setup. Jeg prøvede det af i løbet af ugen og har ramt en rimeligt velfungerende lyd med crunch på normal-kanalen, der gøres 'clean' ved at skrue ned på ca. 8 på guitaren, og så en drivepedal til at give det sidste los (hhv. en OCD og en Blues Driver). Det bliver preamp-forvrængning, da lyden stadigvæk er pinligt clean, når mastervolumen står på 'nu lukker Arbejdstilsynet skolen'-niveau, og vi ikke har en bunker, vi kan spærre forstærkerne inde i (de kommer til at stå under scenen og spille bagud). Planen er så at spænde en chorus foran én af forstærkerne (efter splittet), så det bliver et wet-dry-setup og så panorere skidtet ud. Åh ja, og det karakteristiske treble boost har jeg forsøgt at efterligne med en equalizer først i kæden, der er boostet på 3.2 og 6.4 kHz - det giver da noget til lyden i mine ører og fjerner 'ulden' fra forstærkeren.
Der kommer billeder (og måske en video), når vi får det endeligt sat op i slutningen af næste uge.
Reply
#28
Fedt - det er noget andet end min skoletids transistorforstærkere
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#29
Hatten af for dit engagement!
Reply
#30
Nå, jeg lovede jo et billede af projektet. Det kom til at se sådan ud i færdig tilstand:

[Image: kZbKI.jpg]

Den ene guitarist spillede gennem de to til venstre, den anden gennem de to til højre. Begge sæt blev sat op som wet/dry, med chorus og delay i effektloopet på den yderste forstærker, og panoreret L/R i PA´et. Og så lavede lydmanden vist en finte med at 'forsinke' den ene forstærker en smule i forhold til den anden for at få større bredde.

Herlighederne kan også høres i denne video fra gymnasiets Facebookside. Det er undertegnede, der leger roadie og tænder for skidtet, mens det er de to guitarister, der spiller. :-)

Reply




Users browsing this thread: 1 Guest(s)