Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TC Booster + Linedriver & Dist - strøm
#1
Hej,

Er der nogle der ved hvor meget strøm (mA) man kan forvente at en TC Booster + linedriver & dist. pedal trækker.
Kan ikke finde pedalen under TC's "discontinued" produktside og dermed ingen manual.
/Jesper
Reply
#2
Sådan én bruger ikke ret meget strøm - 20 mA eller sikkert mindre endnu. Men hvis det er, kan jeg da godt prøve lige at måle efter på min ved lejlighed...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Reply
#3
(19-08-2017, 19:28)Sasha Wrote: Sådan én bruger ikke ret meget strøm - 20 mA eller sikkert mindre endnu. Men hvis det er, kan jeg da godt prøve lige at måle efter på min ved lejlighed...

Ok. Tak for det.
Jeg bruger sådan en 600mA Big John (den gamle version) til at forsyne mine effekter og skal have sat en Memory Man 550-tt i kæden. Den skal efter sigende trække 200mA selv - så jeg var lidt nervøs for om jeg var ved at nå loftet. Men når det er i det leje - omkring de 20mA - ser det ud til at skralde an.

/Jesper
Reply
#4
Selv tak.

Målte min til knap 6 mA, hvoraf de ca. 4 mA går til lysdioden. Så det er næppe dét, der får dit regnskab til at vælte...  Wink
Reply
#5
(21-08-2017, 00:50)Sasha Wrote: Selv tak.

Målte min til knap 6 mA, hvoraf de ca. 4 mA går til lysdioden. Så det er næppe dét, der får dit regnskab til at vælte...  Wink

Big Grin  Fedt nok - og lysdioden på min har det med at fade ud når den har stået tændt i et par minutters tid...
- Om det er TC der har været forud for sin tid i forbindelse med strømbesparende bæredygtighed og har indbygget denne funktionalitet med vilje, eller pedalen bare har en eller anden træt komponent skal jeg ikke kunne sige.....
Nå - hovedsagen er, at de resterende fire pedaler på mit board maksimum bruger 20mA - så 600mA er mere end rigeligt. 

Jeg takker for målingen.
Reply
#6
Så vidt jeg ved, er det "a feature - not a bug", altså et tiltag i retning af at spare på batteriet. Det er i hvert fald "sådan de er". Nu er det faktisk længe siden, at jeg har haft min i aktiv tjeneste (egentlig ærgerligt, da det er en rigtigt fin pedal!). Men er der ikke noget med, at de gør det, når man bruger dem på batteri, men at lysdioden forbliver tændt, hvis man slutter en strømforsyning til? Jeg kan sgu´tte lige huske det...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Reply
#7
(21-08-2017, 16:09)Sasha Wrote: Så vidt jeg ved, er det "a feature - not a bug", altså et tiltag i retning af at spare på batteriet. Det er i hvert fald "sådan de er". Nu er det faktisk længe siden, at jeg har haft min i aktiv tjeneste (egentlig ærgerligt, da det er en rigtigt fin pedal!). Men er der ikke noget med, at de gør det, når man bruger dem på batteri, men at lysdioden forbliver tændt, hvis man slutter en strømforsyning til? Jeg kan sgu´tte lige huske det...

Min gør det både med strømforsyning og batteri. Og ja - en rigtig fin pedal - og hvis man kan undgå at sende et "buffered" (hedder det sådan?) signal ind i den bliver den ekstra levende - synes jeg - men det er jo en smags sag.
Reply
#8
Hmm...   så måtte der jo lige forskes lidt i sagen Wink 

Og det viser sig, at jeg nu altså havde ret i, hvad jeg sagde om, at det i hvert fald er meningen, at lysdioden skal forblive tændt, når man tilslutter en strømforsyning, mens den slukker efter noget tid, når pedalen kører på batteri. På min tager det vel 10-20 sekunder, før dioden slukker.

Dét har jeg sådan set altid været lidt træt af, da det jo ikke ligefrem optimerer overblikket i kampens hede. 10.000 kroners-spørgsmålet er så selvfølgelig: Hvordan er det lige lavet - dét med, at der er forskel på opførslen med henholdsvis batteri og strømforsyning? Nu er det jo ikke raketvidenskab endsige kunstig intelligens, som vi her har med at gøre. Så "all the clever stuff" kan heldigvis indsnævres til en kontakt i bøsningen til strømforsyningen. Denne undseligt udseende minijack-bøsning er faktisk ret speciel: Udover den sædvanlige bryde-kontakt på spidsen (plus-polen), som afbryder forbindelsen til batteriet, når man plugger et stik til en strømforsyning i, har den også en slutte-kontakt på stel-terminalen, som lidt firkantet sagt "hardwire´r" lysdioden til stel, når der er sat et stik i.

Hvad kan vi så bruge det til? Jo, hvis man som jeg har ærgret sig lidt over dét med, at lysdioden slukkes efter noget tid (i virkeligheden er det kondensator, som giver strøm til lysdioden i en vis periode. Og dioden slukker så i takt med, at kondensatoren aflades), kan fænomenet afhjælpes meget nemt ved lige at lodde en lille "lus" over de to terminaler til slutte-kontakten på bøsningen til strømforsyningen. Så er lysdioden "hardwired" til stel til alle tider og slukker derfor ikke, ligegyldigt om man bruger batteri eller strømforsyning. Man ofrer så selvfølgelig TC´s ellers smukke tanke med at øge batteriets levetid. Men med et samlet strømforbrug på 6 mA med lysdioden i sving ville jeg nu personligt nok kunne leve med det. Det er stadig mindre, end hvad de fleste (potentielt) batteridrevne pedaler bruger.

Mit gæt er, at denne slutte-kontakt i din pedal måske er blevet lidt slatten i løbet af de sidste 30-35 år og derfor ikke laver den tiltænkte forbindelse, når du tilslutter strømforsyningen. Og derfor slukker lysdioden så efter noget tid. Vil man dette problem til livs, er der så efter min opfattelse umiddelbart to løsninger:

1) Man kan forsøge at fremskaffe sådan en ret sjælden minijack-bøsning, som TC i sin tid brugte i dem. Her er vi nok ude i noget med NOS-stumper...

2) Man kan lave den lille modifikation, som jeg beskriver ovenfor.

Og endelig kan man jo aldrig se helt bort fra den mulighed, at jeg gætter forkert, og at fejlen skal findes et helt andet sted... Wink

Edit: Jeg må tilstå, at jeg aldrig har forsket det helt vilde i at fodre den med henholdsvis buffered/unbuffered signal. Udover almindelig allestedsnærværende uvidenhed, ignorance og udtalt mangel på "legesyge" og kreativitet, kan det måske tilskrives, at jeg nok har tænkt, at de "pæne og ordentlige" mennesker ude hos TC da garanteret havde deres kredsløb pakket så tilpas grundigt ind i både indgangs- og udgangsbuffere, at det næppe ville gøre nogen forskel for pedalens funktion, om der var en buffer mere eller mindre i spil før pedalen. Men det må da prøves ved lejlighed. Så tak for tippet! Udfordringen ligger så nok i at få bragt et unbuffered signal helt frem til denne pedal, som jeg personligt altid har haft siddende ret sent i kæden som et decideret volume-boost...
Reply
#9
Jeg er sikker på at du har ret i din antagelse om slutte-kontakten. Der er en klar fornemmelse af slinger i den minijack bøsning. Af den grund har jeg i en periode faktisk haft sådan en batteri-adapter-ledning monteret således at pedalen har fået strøm via sin batteri terminal fra ekstern strømforsyning - dog ikke i det seneste setup hvor jeg har brugt jack stikket. Det fungerer med jack stikket men ikke uden en vis nervøsitet.
Det kunne være fedt at få en ny bøsning sat i - men det er nok at sætte sine håb for højt at finde sådan en NOS -  jeg ville ikke vide hvor jeg skulle lede.
Så både løsning 1 og 2 lyder interessante synes jeg. En pedal man er sikker på får strøm og man sågar kan se om er tændt. Big Grin 

Vedrørende buffer eller ej kom min undren sig af, at jeg oplevede forskel i pedalens dynamik og musikalitet alt efter placering. Min antagelse om at det har noget med buffere at gøre er mit egen von höhrensagen, så det kan meget vel skyldes noget helt andet. Men jeg tog det så vidt at jeg har a-b testet pedalen hvor den henholdsvis sidder alene og efter enten buffere eller efter pedaler der har indbygget buffer kredsløb. Jeg har testet den med en BOSS TU-2 tuner, en Crybaby 95q, en VHT Valvulator 1 buffer, en DIY buffer (meget billigt samlesæt), og en Truetone Pure Tone buffer.
Signal kæden var i sin helhed: Fender strat -> test-buffer( eller true bypass switch) -> TC(sat til distortion) -> meget ren Fender Blues deluxe med en p12q Jensen. Det var en blind-test (med min søn som assistent) så jeg ikke skulle blive vildledt af eventuel egen forudindtagethed. Jeg testede også med at give pedalen 9 eller 12 volt. For at få samme kabel længder og antal stik, patchede jeg en simpel true bypass switch imellem når der ingen buffer var på.
TC'en fik hver eneste gang top karakter når den sad alene. Om det var 9 eller 12 volt syntes ikke at have betydning. TU-2 tuneren klarede sig bedst.
Det der sker med bufferne foran lyder - for mig - som let kompression - og det er der nok nogen der vil tage som en forbedring - at signalet bliver strammet op. Jeg synes at det tager lidt af pedales vildskab, musikalitet og dynamik. Men smag er jo igen individuelt.
Reply
#10
Hov apropos NOS jack-bøsninger. Kommer lige til at tænke på at jeg faktisk har en halv-gammel TC strøm forsyning liggende med 4 stk. 9v 3.5 jack strøm udtag.... kunne det være samme model jack-bøsninger? Sidst jeg så den lå den i en rode-kasse i vores øvelokale...håber sgu ikke at den er røget ud... Dodgy
Reply
#11
Tjah, det er jo et godt spørgsmål. Jeg kunne dog godt forestille mig, at man nok desværre ikke er så heldig, og at TC kun brugte disse specielle minijack-bøsninger med både en bryde- og en sluttekontakt i, hvor det var nødvendigt. Bøsningen til "External Bypass" på Booster/Dist/Linedriver-pedalen er f.eks. en noget mere almindelig type uden denne specielle kombination af kontakter i.

Men hvis man alligevel gerne vil have den tidligere beskrevne modifikation, som får lysdioden til at forblive tændt også på batteridrift, er man nemmere stillet. Så vil jeg tro, at man kan klare ærterne med sådan én her:

https://elektronik-lavpris.dk/p104349/cl...kontakter/
Reply
#12
Ok - giver mening.
Reply
#13
Så fik jeg skilt strømforsyningen ad:

http://www.byteworks.dk/img_0966.JPG

På bøsningen i BLD pedalen står der "Cliff 7" og England. Gætter på at det er Cliff Electronic der har produceret den. Giver det mening i forhold til at finde en reservedel? Den modelbetegnelse ser det ikke ud til at de bruger mere.

Kan ikke se tekst på bøsningerne i strømforsyningen.
Reply
#14
Ja, det er Cliff i England, der producerer denne type jackbøsninger. De findes relativt nemt tilgængelige i to typer: Med to brydekontakter (den type, jeg linker til ovenfor) og med to sluttekontakter, hvilket - så vidt jeg kan se - er dem, der sidder i din strømforsyning. Dét, der så gør den originale type, som TC brugte i Booster/Distortion/Linedriver-pedalen, speciel og dermed nok ret svært at finde i dag, er, at den har én brydekontakt og én sluttekontakt.

Brydekontakten kan vi ikke rigtigt undvære, da den afbryder forbindelsen til batteriet, når man sætter en strømforsyning til pedalen. Var den der ikke, ville vi prøve på at "oplade" batteriet med strømforsyningen. Og det er ifølge diverse advarsler på gængse batterier vist nok noget lort. Så det må vi hellere lade være med og derfor beholde denne brydekontakt.

Til gengæld bruges sluttekontakten jo - som tidligere nævnt - netop til at lave lidt "clever switching", sådan at lysdioden slukkes efter lidt tid, når man kører på batteri. Men har man det som jeg, at man i brund og grund er lidt træt af denne feature, giver det ifølge min ydmyge opfattelse ikke meget mening at sætte himmel og jord i bevægelse for at finde sådan en sjælden bøsning, for derpå at modificere på tingene, så man alligevel ikke udnytter den mulighed, som er hele idéen i at bruge sådan en sjælden bøsning. Så jeg ville i dit sted anskaffe mig den (Cliff) bøsning, som jeg linkede til tidligere, og så leve lykkeligt uden den detalje, at lysdioden slukker efter noget tid - også på batteridrift...
Reply
#15
(26-08-2017, 17:38)Sasha Wrote: Ja, det er Cliff i England, der producerer denne type jackbøsninger. De findes relativt nemt tilgængelige i to typer: Med to brydekontakter (den type, jeg linker til ovenfor) og med to sluttekontakter, hvilket - så vidt jeg kan se - er dem, der sidder i din strømforsyning. Dét, der så gør den originale type, som TC brugte i Booster/Distortion/Linedriver-pedalen, speciel og dermed nok ret svært at finde i dag, er, at den har én brydekontakt og én sluttekontakt.

Brydekontakten kan vi ikke rigtigt undvære, da den afbryder forbindelsen til batteriet, når man sætter en strømforsyning til pedalen. Var den der ikke, ville vi prøve på at "oplade" batteriet med strømforsyningen. Og det er ifølge diverse advarsler på gængse batterier vist nok noget lort. Så det må vi hellere lade være med og derfor beholde denne brydekontakt.

Til gengæld bruges sluttekontakten jo - som tidligere nævnt - netop til at lave lidt "clever switching", sådan at lysdioden slukkes efter lidt tid, når man kører på batteri. Men har man det som jeg, at man i brund og grund er lidt træt af denne feature, giver det ifølge min ydmyge opfattelse ikke meget mening at sætte himmel og jord i bevægelse for at finde sådan en sjælden bøsning, for derpå at modificere på tingene, så man alligevel ikke udnytter den mulighed, som er hele idéen i at bruge sådan en sjælden bøsning. Så jeg ville i dit sted anskaffe mig den (Cliff) bøsning, som jeg linkede til tidligere, og så leve lykkeligt uden den detalje, at lysdioden slukker efter noget tid - også på batteridrift...

Jeg prøver nævnte løsning. Tak for vejledning.
Reply
#16
Selv tak.

Husk i givet fald "selve modifikationen" - altså at lodde en lus (f.eks. en stump afklippet komponentben, et stykke papirklips eller lignende) på den nye bøsning. Ellers vil lysdioden også slukke efter noget tid, når du bruger pedalen med en strømforsyning. Lusen skal sidde mellem de to loddeterminaler, som er tættest på "væggen" i pedalkassen, når du har monteret bøsningen. Alle andre forbindelser skal blot være som hidtil.
Reply
#17
(30-08-2017, 15:52)Sasha Wrote: Selv tak.

Husk i givet fald "selve modifikationen" - altså at lodde en lus (f.eks. en stump afklippet komponentben, et stykke papirklips eller lignende) på den nye bøsning. Ellers vil lysdioden også slukke efter noget tid, når du bruger pedalen med en strømforsyning. Lusen skal sidde mellem de to loddeterminaler, som er tættest på "væggen" i pedalkassen, når du har monteret bøsningen. Alle andre forbindelser skal blot være som hidtil.

Super - tak. Har haft den åben -og på trods af mine begrænsede lodde-evner tror jeg at det kan lykkes Smile
Reply
#18
Efter at have modtaget reservedelen og udført udskiftningen af jack stikket, vil jeg lige lave en opfølgning og dele de erfaringer jeg har fået undervejs. Det kunne jo være at andre ejere af denne pedal løber ind i dette problem på et tidspunkt og vil prøve at fikse det selv.

For at kunne få det gamle stik ud og det nye stik i skal man have PCB'en ud. Jeg startede med at aflodde det gamle jack stik så det ikke længere sad fast i PCB'en.
Det viste sig at den ene pol var knækket på bagsiden - så ikke så underligt at det opførte sig mærkeligt.

For at få PCB'en ud kræver det at man tager knapperne af, aflodder en enkelt ledning fra XLR stikket (måske jord?). For at få knapperne af skal man have de røde "dutter" af. Herunder er der en skrue. Under knappen er der tre spændeskiver - jo TC var grundige dengang og brugte kvalitets komponenter.

http://byteworks.dk/img_1014.JPG

Når dette er gjort kan man forsigtigt lirke bundkortet ud.

http://byteworks.dk/img_1007.JPG

http://byteworks.dk/img_1008.JPG

Herefter loddede jeg en lus imellem de to terminaler som Søren anviste:

http://byteworks.dk/img_1010.JPG

På næste billede er bundkortet tilbage på plads og stikket klar til at blive loddet på.

http://byteworks.dk/img_1011.JPG

Og efter lodning:

http://byteworks.dk/img_1012.JPG

Og den spændende test - pedalen virker og dioden forbliver tændt mens pedalen er on. Der er heller ikke længere slør i bøsningen. Ikke mere russisk roulette fornemmelse når man popper switchen - ingen løse forbindelser.
.
http://byteworks.dk/img_1016.JPG
Reply
#19
Tak for tilbagemeldingen. Altid rart at høre, at det kom til at virke, og at jeg ikke var helt galt afmarcheret... Wink

Jeg tror da, at jeg ved lejlighed lige skal have lavet den samme lille modifikation i min.
Reply
#20
(09-09-2017, 13:07)Sasha Wrote: Tak for tilbagemeldingen. Altid rart at høre, at det kom til at virke, og at jeg ikke var helt galt afmarcheret... Wink

Jeg tror da, at jeg ved lejlighed lige skal have lavet den samme lille modifikation i min.

Det er mig der takker. Mener at have læst at pedalen kan tåle op til 24V - ved du om det har noget på sig?
Reply




Users browsing this thread: 1 Guest(s)