Thread Rating:
  • 2 Vote(s) - 4 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pedalrækkefølge FAQ
#1
Typisk (bemærk understregningen) vil man opsætte pedalerne i følgende rækkefølge:
Wah->Tuner->Comp->Drive->dist->Modulation->Volumepedal->Klang

Modulation er: phaser, flanger, vibe, chorus, m.fl.
Klang er: rumklang og ekko

Men frem for alt bør du prøve alle sammensætninger, før du spørger her på forum.
- Tag for eksempel phaser og vibe foran drive
- eller fuzz foran wah
- eller comp mellem to drives
Reply
#2
Jeg synes, denne tråd mangler noget liv

Jeg har pt. flere forskellige pedaler, som alle siges at skulle sidde før første buffer, og helst skulle de allesammen sidde umiddelbart efter guitaren.

Det drejer sig om Wah (RMC Wizard), auto-wah (Mad Professor), Fuzz (Keeley Fuzz Head) og OctaFuzz (Fulltone), og der er en vibe på vej.

Hvad siger I, hvad er mest kritisk sidder tidligst - Jeg ved godt, jeg kunne prøve mig frem, men med fem pedaler er der 120 kombinationsmuligheder.
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#3
Jeg synes, tråden mangler så meget liv, at jeg lige har låst den op, så den er tilgængelig for alle
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#4
Jeg har mig et par små passive looppedaler, som jeg kan bruge i sådanne tilfælde. Det løser måske ikke dit problem, men det kan da reducere i kombinationsmulighederne.
Reply
#5
Smittefar Wrote:Jeg synes, denne tråd mangler noget liv

Jeg har pt. flere forskellige pedaler, som alle siges at skulle sidde før første buffer, og helst skulle de allesammen sidde umiddelbart efter guitaren.

Det drejer sig om Wah (RMC Wizard), auto-wah (Mad Professor), Fuzz (Keeley Fuzz Head) og OctaFuzz (Fulltone), og der er en vibe på vej.

Hvad siger I, hvad er mest kritisk sidder tidligst - Jeg ved godt, jeg kunne prøve mig frem, men med fem pedaler er der 120 kombinationsmuligheder.

Autowah skal jeg ikke gøre mig klog på. Men er det ikke noget med, at du er nærmest compressor-afhængig? Sådan en ville da virke logisk at have foran en autowah..?

Men ellers er dét, der virker for mig:

Wah -> octavia -> vibe -> forvrængning.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Reply
#6
Det er egentlig en meget sjov ide at have auto-wah efter kompressor (der dog også uanset om den er tændt indeholder buffer). Jeg synes, Snow White auto-wahen lider lidt under, at den er hyperfølsom med inputstyrken. Slår man en lille kende for hårdt skyder man forbi knækket, og slår man for blødt ryger den under. Det kunne en comp jo selvfølgelig hjælpe lidt på. Det kunne måske også få decaytiden til at være lidt langsommere - Det ville heller ikke gøre noget.

Dit bud på rækkefølge er modtaget, og det skal jeg nok få testet ved lejlighed.
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#7
Jeg har en Boss EQ (GE-7), som jeg primært bruger til at booste solo med. For lidt tid siden flyttede jeg den fra lige efter mine to drives til lige før, da jeg syntes den boostede for meget, når de var tændt. Nu er problemet så lige det omvendte - jeg synes ikke den booster noget som helst, med mindre jeg skruer meget højt op for alle frekvensområder = støj. En anden faktor er, at min hidsige drive kommer fra forstærkeren, og her vil EQ´en jo altid sidde foran og kun give et svagt boost.

Rækkefølgen af pedaler: Tuner -> Wah -> EQ -> Drive 1 (OCD) -> Drive 2 (Mudhoney) -> Delay

Gode råd modtages gerne  Smile   
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!
Reply
#8
Det er jo den klassiske ting med, at når man booster ind i "ét eller andet", som klipper (forvrænger), så kan signalet jo ligesom ikke blive større - kun mere "klippet" (forvrænget). Så skal du problemet til livs, skal du på én eller anden måde have dit boost placeret efter det sted, hvor forvrængningen opstår.
Reply
#9
Ah ja, det er jo logisk - har jeg ikke lige tænkt på.

Vil der være noget i vejen for at smide EQ´en i effektloopet, eller vil den så opføre sig anderledes? Jeg trækker i forvejen et kabel fra forstærkeren til switchen på boardet og overvejer også at smide delayen derop også, så jeg kan bruge den sammen med driven fra forstærkeren.
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!
Reply
#10
(08-05-2015, 22:03)sørendybdal Wrote: Ah ja, det er jo logisk - har jeg ikke lige tænkt på.

Vil der være noget i vejen for at smide EQ´en i effektloopet, eller vil den så opføre sig anderledes? Jeg trækker i forvejen et kabel fra forstærkeren til switchen på boardet og overvejer også at smide delayen derop også, så jeg kan bruge den sammen med driven fra forstærkeren.

Det skulle da lige være, hvis du ryger ud i noget med, at forstærkerens loop kører med line-level, og din pedal ikke kan kapere dét. Men den klart nemmeste måde at få vished over sagerne på, er bare at prøve det og se, hvordan det fungerer...
Reply
#11
(08-05-2015, 21:06)Sasha Wrote: Det er jo den klassiske ting med, at når man booster ind i "ét eller andet", som klipper (forvrænger), så kan signalet jo ligesom ikke blive større - kun mere "klippet" (forvrænget). Så skal du problemet til livs, skal du på én eller anden måde have dit boost placeret efter det sted, hvor forvrængningen opstår.

nogen gange synes jeg nu godt at man kan have held med en booster før en forvrænger... det kommer an på om den pedal man booster kan tage det boost og løfte både volumen og forvrængning eller den, som du skriver det, kun forvrænger mere.

pt har jeg held med at have en forvrænger/booster før en mudhoney og jeg har også nogen gange gjort det med en tubescreamer (eller klon), hvor jeg både har oplevet løft i volume og forvrængning.

Sådan oplevede jeg det i hvert fald.... måske nogen med den enkelte pedals headroom eller hvad det hedder?

Men som Sasha skriver... det eneste der egentlig betyder noget er at eksperimentere... alle setup er jo forskellige.
Reply
#12
(09-05-2015, 00:06)Lund Wrote:
(08-05-2015, 21:06)Sasha Wrote: Det er jo den klassiske ting med, at når man booster ind i "ét eller andet", som klipper (forvrænger), så kan signalet jo ligesom ikke blive større - kun mere "klippet" (forvrænget). Så skal du problemet til livs, skal du på én eller anden måde have dit boost placeret efter det sted, hvor forvrængningen opstår.

nogen gange synes jeg nu godt at man kan have held med en booster før en forvrænger... det kommer an på om den pedal man booster kan tage det boost og løfte både volumen og forvrængning eller den, som du skriver det, kun forvrænger mere.

pt har jeg held med at have en forvrænger/booster før en mudhoney og jeg har også nogen gange gjort det med en tubescreamer (eller klon), hvor jeg både har oplevet løft i volume og forvrængning.

Sådan oplevede jeg det i hvert fald.... måske nogen med den enkelte pedals headroom eller hvad det hedder?

Men som Sasha skriver... det eneste der egentlig betyder noget er at eksperimentere... alle setup er jo forskellige.
Ja, det afhænger jo helt af, hvor "fladmast" den forvængende pedal gør signalet...

Du kan sådan set lave en analogi mellem en forvrænger og en compressor: Hvis du booster foran en (hård) compressor, bliver udgangssignalet fra compressor´en heller ikke kraftigere - kun mere komprimeret. Men sætter du compressor´en til en blødere kompression, hæves signalet trods alt noget, når du tænder boosteren, men ikke så meget, som hvis compressor´en ikke havde været der.
Reply
#13
Ja og selv om man ikke hæver peak værdierne, så vil man hæve RMS (loudness) værdierne, når man hælder mere signal ind i en kompressor eller drive.
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#14
(09-05-2015, 09:14)Smittefar Wrote: Ja og selv om man ikke hæver peak værdierne, så vil man hæve RMS (loudness) værdierne, når man hælder mere signal ind i en kompressor eller drive.

"Loudness-værdierne"..?

Aber, was ist denn dass für ein Ding?
Reply
#15
Sådan helt teknisk er det kvadratroden af gennemsnittet af kurveformen i anden, og det betyder mere for vores opfattelse af lydstyrke end de enkelte peak værdier.
Modded guitars were crap right out of the factory
Reply
#16
(09-05-2015, 13:17)Smittefar Wrote: Sådan helt teknisk er det kvadratroden af gennemsnittet af kurveformen i anden, og det betyder mere for vores opfattelse af lydstyrke end de enkelte peak værdier.

Ja, jeg er såmænd rimeligvis med på, hvad en RMS-værdi er. Men jeg har godt nok aldrig før set en sådan omtalt som "loudness-værdien. Men én gang skal jo være den første...  Big Grin
Reply




Users browsing this thread: 1 Guest(s)