Guitar vægophæng

Her kan du sælge dine ting
Besvar
mrkrumhausen
Himmelhund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Guitar vægophæng

Indlæg af mrkrumhausen »

Hej,

Min kammerat og jeg har designet vores eget vægophæng til guitarer i plexiglas. Vi har før lavet et ophæng til boards, hvor vi har fået rigtig god respons, så nu har vi også designet et ophæng til guitarer. Se det her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://plexiware.com/da/guitar-hanger.h ... er.html</a><!-- m -->

Ideen bag er, at man ikke kan se ophænget og det derfor vil se ud om som om guitaren svæver. Vi vil derfor blive megaglade, hvis I har lyst til at give lidt feedback på designet.

Mvh
Sebastian
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af Smittefar »

Det ser sguda ret frækt ud - hvor kan man købe?
Modded guitars were crap right out of the factory

mrkrumhausen
Himmelhund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af mrkrumhausen »

Mange tak :)

Vi har bygget vores egen webshop, hvor du kan købe guitarvægophænget <!-- m --><a class="postlink" href="http://plexiware.com/da/guitar-hanger.h ... er.html</a><!-- m -->

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af VilhelmNielsen »

Jeg har et vægophæng der består af "løse dele", så det justere sig selv efter den størrelse hals og hoved der sidder på guitaren. Det er ret smart synes jeg, men det kan jeres ikke, vel?

mrkrumhausen
Himmelhund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af mrkrumhausen »

Nej - Det er et stykke plexiglas, hvilket giver en høj styrke. Ophængets maksimale bredde er 6.5 cm og det er designet så det bliver smallere og smallere mod væggen. Vi har designet ophænget så det passer til ca 90% af alle guitar-typer.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="mrkrumhausen"]Nej - Det er et stykke plexiglas, hvilket giver en høj styrke. Ophængets maksimale bredde er 6.5 cm og det er designet så det bliver smallere og smallere mod væggen. Vi har designet ophænget så det passer til ca 90% af alle guitar-typer.[/quote]

Ach so. Det ser sgu meget lækkert ud også!

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af AnotherDan »

Er det bare mig der er lidt tungnem, men noget så almindeligt som en tele- eller stratocaster vil da ikke hænge særlig fornuftigt i sådan en.
Bah

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="AnotherDan"]Er det bare mig der er lidt tungnem, men noget så almindeligt som en tele- eller stratocaster vil da ikke hænge særlig fornuftigt i sådan en.[/quote]
Også min umiddelbare tanke...


Sent from my iPhone 4s using TapaTalk
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af Sasha »

Jeg skulle dælme ikke have noget af at hænge mine dyrebare guitarer op i sådan at arrangement, hvor "lakeret træ hænger direkte på tynd plexiglas-kant". Det uværgerligt medføre trykmærker/skrammer. Dertil kommer, at "anlægsvinklen" - som det allerede er sagt - ikke ligefrem virker optimal til f.eks. en Stratocaster.

Nice try. Men jeg tror, jeg springer over.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af MacG »

[quote="mrkrumhausen"]Nej - Det er et stykke plexiglas, hvilket giver en høj styrke. Ophængets maksimale bredde er 6.5 cm og det er designet så det bliver smallere og smallere mod væggen. Vi har designet ophænget så det passer til ca 90% af alle guitar-typer.[/quote]

Hvis de ikke passer til Strat/Tele-typer så er i altså pænt under 50 % af alle guitartyper. Så det må i kigge på.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af JSThomsen »

[quote="mrkrumhausen"]Nej - Det er et stykke plexiglas, hvilket giver en høj styrke. Ophængets maksimale bredde er 6.5 cm og det er designet så det bliver smallere og smallere mod væggen. Vi har designet ophænget så det passer til ca 90% af alle guitar-typer.[/quote]

Den høje styrke er vist et relativt begreb, men det er så hvad det er.
Hvad der er værre er at PMMA (Plexiglas) er sprødt, så når man spænder skruerne ind i væggen, er det langtfra usandsynligt at der opstår en mindre revne ved hullerne. Hullet alene giver anledning til en spændingskoncentrationsfaktor på ca. 3. Når der så opstår en revne, bliver spæningskoncentrationen meget større og et brud er ret sandsynligt.
Derudover er PMMA også viskoelastisk, hvilket vil sige at materialets opførsel og egenskaber er afhængige af tiden.
Endelig skal man så også huske at instruere sin "rengøringskone" i ikke at benytte forskellige rengøringsmidler for at gøre ophænget pænt og rent - PMMA udmærker sig nemlig også ved, at være følsomt overfor spændingskorrosion, hvilket blot gør materialet mere sprødt og sandsynligheden for brud endnu større.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af MacG »

[quote="JSThomsen"][quote="mrkrumhausen"]Nej - Det er et stykke plexiglas, hvilket giver en høj styrke. Ophængets maksimale bredde er 6.5 cm og det er designet så det bliver smallere og smallere mod væggen. Vi har designet ophænget så det passer til ca 90% af alle guitar-typer.[/quote]

Den høje styrke er vist et relativt begreb, men det er så hvad det er.
Hvad der er værre er at PMMA (Plexiglas) er sprødt, så når man spænder skruerne ind i væggen, er det langtfra usandsynligt at der opstår en mindre revne ved hullerne. Hullet alene giver anledning til en spændingskoncentrationsfaktor på ca. 3. Når der så opstår en revne, bliver spæningskoncentrationen meget større og et brud er ret sandsynligt.
Derudover er PMMA også viskoelastisk, hvilket vil sige at materialets opførsel og egenskaber er afhængige af tiden.
Endelig skal man så også huske at instruere sin "rengøringskone" i ikke at benytte forskellige rengøringsmidler for at gøre ophænget pænt og rent - PMMA udmærker sig nemlig også ved, at være følsomt overfor spændingskorrosion, hvilket blot gør materialet mere sprødt og sandsynligheden for brud endnu større.[/quote]

Prøv at forklare nærmere. Hvad er "viskoelastisk" ? Væskeagtig ? Det er da væsker der har en viskositet ?
Og hvad er "Spændingskorrosion" ? Det lyder interessant, og kunne være rart at vide noget om hvad det egentlig betyder.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af JSThomsen »

@MacG:
Ja, væsker har en viskositet og de fleste plasttyper opfører sig til en vis grad som en mellemting mellem et solidt materiale og en væske - nogen mere end andre.
Det vil altså sige at hvis du belaster et viskoelastisk plastmateriale, så vil opførslen af plastmaterialet afhænge af "hastigheden" af belastningen og varigheden af denne. Et typisk eksempel er når man har været ved købmanden og bærer sine varer hjem, så starter håndtagene på plastbæreposen (typisk lavet af PE=PolyEthylen) med at have en vis længde, men når man kommer hjem er de længere. Dette er et skoleksempel på betegnelsen "krybning", der er en tidsafhængig deformation under konstant belastning.
Spændingskorrosion er en form for korrosion der udløses af at der er belastninger på materialet. (Spænding kommer af at i ingeniørtermer hedder kraft per arealenhed "spænding").
Hvis du tager et stykke Plexiglas og bøjer det imens du hælder såvidt jeg husker sprit eller acetone på, så skal du bare se løjer. Der opstår en masse små revner i materialet og det ender med at revne helt.
Spændingskorrosion kan også opstå i metaller og stål - specielt i chlorholdige miljøer, hvorfor man skal være opmæksom på hvilken rustfri ståltype man anvender i eksempelvis svømmehaller.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af MacG »

[quote="JSThomsen"]@MacG:
Ja, væsker har en viskositet og de fleste plasttyper opfører sig til en vis grad som en mellemting mellem et solidt materiale og en væske - nogen mere end andre.
Det vil altså sige at hvis du belaster et viskoelastisk plastmateriale, så vil opførslen af plastmaterialet afhænge af "hastigheden" af belastningen og varigheden af denne. Et typisk eksempel er når man har været ved købmanden og bærer sine varer hjem, så starter håndtagene på plastbæreposen (typisk lavet af PE=PolyEthylen) med at have en vis længde, men når man kommer hjem er de længere. Dette er et skoleksempel på betegnelsen "krybning", der er en tidsafhængig deformation under konstant belastning.
Spændingskorrosion er en form for korrosion der udløses af at der er belastninger på materialet. (Spænding kommer af at i ingeniørtermer hedder kraft per arealenhed "spænding").
Hvis du tager et stykke Plexiglas og bøjer det imens du hælder såvidt jeg husker sprit eller acetone på, så skal du bare se løjer. Der opstår en masse små revner i materialet og det ender med at revne helt.
Spændingskorrosion kan også opstå i metaller og stål - specielt i chlorholdige miljøer, hvorfor man skal være opmæksom på hvilken rustfri ståltype man anvender i eksempelvis svømmehaller.[/quote]

Interessant, tak.

mrkrumhausen
Himmelhund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af mrkrumhausen »

Tak for de mange kommentarer. Vi modtager mange af de samme spørgsmål fra bekymrede guitarister, og vi har derfor skrevet en FAQ på vores hjemmeside.

Hvilke instrumenter passer til i Plexiware guitar og basvægophæng?
Plexiware Guitar og bassvægophæng passer til både akustiske og elektriske instrumenter. Den maksimale guitarhals bredde er 5 cm og den maksimale guirardybde er 11 cm. Guitarvægophænget passer kun til guitarer med et symmetrisk hoved.

Hvad med ophængets kanter?
For at undgå eventuelle skader på din guitar, har Plexiware guitarvægophænget afrundede kanter. Og for yderligere at beskytte guitaren følger der bløde gummiplader med, som du kan sætte på ophænget .

Vil min guitar røre væggen?
Nej, hvis din guitar opfylder de angivne dimensioner vil der altid være en afstand på mindst 1 cm mellem din guitar og væggen.

Hvad er den maksimale guitarvægt?
Plexiware guitarvægophænget er designet til at holde guitarer med en vægt på op til 6kg.

Hvilket materiale er holderen lavet af?
Det eneste materiale, der anvendes til væggen strop er akrylglas (PMMA). Ingen ekstra lim, belægninger eller additiver anvendes. De medfølgende gummiplader er lavet af polyurethan (PU).

Er min guitar sikker i ophænget?
Ja, hvis din guitar opfylder ovennævnte specifikationer vil det være helt sikkert i Plexiwares board vægophæng.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://plexiware.com/da/guitar-hanger.h ... er.html</a><!-- m -->

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af kraen »

[quote="mrkrumhausen"]
Hvilke instrumenter passer til i Plexiware guitar og basvægophæng?
Plexiware Guitar og bassvægophæng passer til både akustiske og elektriske instrumenter. Den maksimale guitarhals bredde er 5 cm og den maksimale guirardybde er 11 cm. Guitarvægophænget passer kun til guitarer med et symmetrisk hoved.
[/quote]

Hvilket så udelukker den mest populære guitarform, som er en Stratocaster.

Nice try - men jeg springer også over.

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="mrkrumhausen"]Vi har designet ophænget så det passer til ca 90% af alle guitar-typer.[/quote]

Javel ja...

[quote="mrkrumhausen"]

Hvilke instrumenter passer til i Plexiware guitar og basvægophæng?
Plexiware Guitar og bassvægophæng passer til både akustiske og elektriske instrumenter. Den maksimale guitarhals bredde er 5 cm og den maksimale guirardybde er 11 cm. Guitarvægophænget passer kun til guitarer med et symmetrisk hoved.

Hvad med ophængets kanter?
For at undgå eventuelle skader på din guitar, har Plexiware guitarvægophænget afrundede kanter. Og for yderligere at beskytte guitaren følger der bløde gummiplader med, som du kan sætte på ophænget .

[/quote]

1. Salgsgas - den passer jo ikke til 90% af alle guitarer

2. Hvilken slags gummi? En del af os har guitarer som ikke umiddelbart bryder sig om alle slags 'gummi'.


Sent from my iPhone 4s using TapaTalk
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar vægophæng

Indlæg af Sasha »

[quote="Michael Vajhøj"]

Salgsgas [/quote]

+1.

Man kunne måske endda fristes til at mumle noget om viral markedsføring? I don´t know...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen