Ordensregler på Gearfreak

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af Sasha »

Jeg ser, at min efterlysning af en officiel politik over for udnyttelse af forummet til reklame ikke fandt de ærede moderatorers interesse?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af Pickles »

Det ser fint ud, men det kunne måske være fint med lidt flere retningslinjer for dagligdags opførsel. Det er kun 1'eren ("tal pænt"), der rigtig omhandler det, resten er mere overordnet (overhold loven, kun 1 bruger, gør hvad der bliver sagt). Det er rart at have lidt mere detaljerede retningslinjer, efter min opfattelse, som moderatorerene kan bruge som grundlag for at slette enkelte indlæg eller komme med henstillinger.

Jeg vil foreslå at der tilføjes følgende punkter sammen med nummer 1:
- Forhold dig til det skrevne. Lad være med at lægge andre ord i munden og bestræb dig på at diskutere holdninger, ikke andres person.
- Hold dig til emnet. Hvis du synes, at en debat giver anledning til en anden, så start en ny tråd.

Jeg er derudover ikke sikker på, at en rigid 3-strikes regel er det bedste. Folk vil alligevel smutte fra et forum, hvis de har fået to advarsler, og der ikke så stort rum til fortolkning. Jeg vil i stedet foreslå, at man skriver noget i retning af: "Vurderer en moderator, at en bruger ikke overholder retningslinjerne, kan der gives en officiel advarsel. Ved gentagne advarsler kan moderatorgruppen beslutte at lukke brugerens konto øjeblikkeligt." Hvis altså moderatorerne orker at vende det i fællesskab (det bør de nok, hvis det drejer sig om noget alvorligt som udelukkelse), så er det nok en mere fleksibel løsning, uden at det behøver at blive mindre strengt.

Godt at se et udspil! :)

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af IkkeMig »

Med hensyn til reklamer, så kom emnet først på banen i går aftes, så vi har ikke nået at diskutere det også. Personligt synes jeg ikke, at vi har haft et problem på den front, så jeg mener godt, at vi kan vente med at lave regler om det. Men input og andre meninger skal være velkomne.

I øvrigt kan jeg godt lide Pickles forslag til uddybninger...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af Sasha »

[quote="Turtle"]Med hensyn til reklamer, så kom emnet først på banen i går aftes, så vi har ikke nået at diskutere det også. Personligt synes jeg ikke, at vi har haft et problem på den front, så jeg mener godt, at vi kan vente med at lave regler om det. Men input og andre meninger skal være velkomne.
[/quote]

Alles in Ordnung!

Jeg ville såmænd også blot lige spørge til, om det blot var blevet glemt, ignoreret, lagt på komposten eller noget helt fjerde. Jeg er helt enig i, at det ikke har været det store problem her. Men det har til tider været kilde til heftige - skal vi være flinke og kalde det "diskussioner" - på div. søsterfora. Så derfor synes jeg da, at det var en oplagt ting at lægge en officiel linje for, når nu man alligevel er i gang. Personligt har jeg det sådan, at der er få ting, jeg synes, er mere irriterende, end at få en "anbefaling"", som så ved nærmere efterforskning viser sig at være givet, (udelukkende?) fordi det ville sende penge lige ned i foret på afsenderen...

Men det ER et svært område at manøvrere i, skal jeg være den første til at erkende!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"]Jeg er helt enig i, at det ikke har været det store problem her. Men det har til tider været kilde til heftige - skal vi være flinke og kalde det "diskussioner" - på div. søsterfora. Så derfor synes jeg da, at det var en oplagt ting at lægge en officiel linje for, når nu man alligevel er i gang. Personligt har jeg det sådan, at der er få ting, jeg synes, er mere irriterende, end at få en "anbefaling"", som så ved nærmere efterforskning viser sig at være givet, (udelukkende?) fordi det ville sende penge lige ned i foret på afsenderen...

Men det ER et svært område at manøvrere i, skal jeg være den første til at erkende![/quote]

Jeg kender også til fora, hvor det har været et problem. Nogle har løst det med et totalt forbud mod at professionelle udtaler sig om noget, de har en interesse i. Det virker i hvert fald ikke hensigtsmæssigt. Men du har nok ret i, at det ville være oplagt at være forberedte på det.

Måske ville det være nok med en regel, der siger, at hvis man udtaler sig om emner, man har en eller anden økonomisk interesse i e.l. så skal det fremgå at man har disse interesser? Så kan folk selv sortere skidt fra kanel...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af Sasha »

Jah, jeg skal som antydet på ingen måde påstå, at jeg står med den perfekte patentløsning. For hvordan definerer man f.eks. "økonomisk interesse"..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af kraen »

Udkast opdateret med Pickles' forslag.

Jeg holder dog fast i de 3 advarsler. Du, Pickles, foreslår, at en bruger kan lukkes ved gentagne advarsler. Der vil jeg så mene, at 3 er gentagne gange.

@Sasha: Mht. reklame så er det, som du siger, et svært område at manøvrere i. Hvis man ikke må gøre reklame for sig selv og sine ydelser, så må man vel heller ikke reklamere for noget i Køb/salg/bytte-afdelingen. Jeg linker jo f.eks. til mit lille webdesign-firma i min signatur, og det synes jeg ikke umiddelbart, at der er noget galt i. Men vi tager lige en moderatordiskussion om det, og hvis vi kommer frem til et på-/forbud, så bliver det indføjet i reglerne.

EDIT: Forkert opfattelse af tidligere indlæg

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af Sasha »

Nej, dér må jeg altså lige sætte foden ned!

Dette er på ingen måde henvendt mod nogen bestemt. Det er - som skrevet står - en hel generel betragtning af alle over én kam. Og som jeg skriver ovenfor, mener jeg ikke, at det har været det store problem hidtil på dette forum. Men jeg synes, at det ville være smart at have en officiel linje, så alle (!!!) ved, hvad de skal rette sig efter.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af kraen »

[quote="Sasha"]Nej, dér må jeg altså lige sætte foden ned!

Dette er på ingen måde henvendt mod nogen bestemt. Det er - som skrevet står - en hel generel betragtning af alle over én kam. Og som jeg skriver ovenfor, mener jeg ikke, at det har været det store problem hidtil på dette forum. Men jeg synes, at det ville være smart at have en officiel linje, så alle (!!!) ved, hvad de skal rette sig efter.[/quote]

Så undskylder jeg. Det var måske lige en lidt forhastet kommentar.
Men som sagt, hvis vi kommer frem til et på-/forbud skal det nok blive indføjet i reglerne.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af Sasha »

Helt i orden... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af Telemaster »

Jeg ser ingen grund til et genrelt forbud mod "reklamer". Når en bruger linker til sin virksomhed i signaturen, er man da i det mindste klar over, hvor man har vedkommende. Mange af os lever jo delvist af musik eller beslægtede områder, og så er gearfreak et fint sted at vise flaget. Jeg er da glad for at kunne skrive her, hvis jeg skal spille et sted, for det er nu engang hyggeligt, når et par freaks kigger forbi.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af Sasha »

[quote="Telemaster"]Jeg ser ingen grund til et genrelt forbud mod "reklamer". Når en bruger linker til sin virksomhed i signaturen, er man da i det mindste klar over, hvor man har vedkommende. Mange af os lever jo delvist af musik eller beslægtede områder, og så er gearfreak et fint sted at vise flaget. Jeg er da glad for at kunne skrive her, hvis jeg skal spille et sted, for det er nu engang hyggeligt, når et par freaks kigger forbi.[/quote]

Jo-jo, der kan anføres rigtigt mange synspunkter. Og jeg eller andre har på intet tidspunkt advokeret for, at et decideret forbud skulle være den rigtige løsning. Jeg efterlyser blot en officiel holdning til dette emne, som jeg andetsteds har set være årsag til mindre borgerkrige. Jeg er også nok mest af dén holdning, at det mest af alt handler om at spille med åbne kort og ikke lægge skjul på, hvilken kasket man bærer. Der er i mine øjne ikke noget mere trælst, end hvis én eller anden f.eks. anbefaler et bestemt produkt som svar på en forespørgsel, og det så senere i tråden ad bagveje kommer frem, at vedkommende lever af at sælge det samme produkt, men ikke har gjort opmærksom på det...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"][quote="Telemaster"]Jeg ser ingen grund til et genrelt forbud mod "reklamer". Når en bruger linker til sin virksomhed i signaturen, er man da i det mindste klar over, hvor man har vedkommende. Mange af os lever jo delvist af musik eller beslægtede områder, og så er gearfreak et fint sted at vise flaget. Jeg er da glad for at kunne skrive her, hvis jeg skal spille et sted, for det er nu engang hyggeligt, når et par freaks kigger forbi.[/quote]

Jo-jo, der kan anføres rigtigt mange synspunkter. Og jeg eller andre har på intet tidspunkt advokeret for, at et decideret forbud skulle være den rigtige løsning. Jeg efterlyser blot en officiel holdning til dette emne, som jeg andetsteds har set være årsag til mindre borgerkrige. Jeg er også nok mest af dén holdning, at det mest af alt handler om at spille med åbne kort og ikke lægge skjul på, hvilken kasket man bærer. Der er i mine øjne ikke noget mere trælst, end hvis én eller anden f.eks. anbefaler et bestemt produkt som svar på en forespørgsel, og det så senere i tråden ad bagveje kommer frem, at vedkommende lever af at sælge det samme produkt, men ikke har gjort opmærksom på det...[/quote]

Jeg er helt med - jeg kan bare godt lide, at man laver regler, når det er nødvendigt, i stedet for inden, for det meste.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af Sasha »

Jamen, det er vi såmænd ikke uenige i. Jeg tror dog - på baggrund af erfaringer fra div. søsterfora - at lige netop dette emne kunne være smart at have en linje for.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af Anonym »

Fedt initiativ. About freakin' time ... :clap:

Jeg vil opfordre til en passus, der opfordre brugere til at rapportere tråde, indlæg og brugere til moderatorer i stedet for selv at begynde at agere "forumpoliti". At man skal have lidt tålmodighed indtil moderatorteamet har kigget på sagen osv. Og gerne sådan, at man måske lige får en PM om, at nu er moderatorteamet på banen. Og evt. at der nu er en afgørelse. På det gamle GF fik man tit aldrig respons, hvilket gjorde man var lidt i tvivl om, henvendelsen overhovede nåede frem, eller om moderatorene ikke syntes det var "en sag".

Jeg synes, der skal opfordres til, at "professionelle" lige skilter med det ... en url ... en "Ansat i ... , men har fri her" osv. i signaturen. Så er ingen i tvivl om deres tilhørsforhold. Og så synes jeg det skal være dem tilladt at komme henvendelser til yderligere korrespondance via PM og mail etc. - f.eks

bruger: "Jeg skal have slebet en guitarkrop ned og malet den rød"

guitarbygger: "Send mig en PM"

eller

bruger: "Kan man kun købe sølvoxyderede parallelkontakter i Japan?"

elektroniksælger: "Send mig en mail på xxxxx"

Så undgår vi at der skal tages stilling til, hvornår noget er skjult reklame og hvor grænserne går. Og ikke mindst at de mange små og mindre sælgere, teknikere og andet godtfolk ikke skal gå på listefødder og være bange for at komme i vridemaskinen. Det er sket alt for mange gange før. Og jeg synes vi har brug for, at vi har så mange af den slags folk aktive og glade her på forum som muligt.

Så kan man altid gribe ind, hvis nogle begynder at spamme trådene med væg-til-væg reklamer ol.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af K-P »

Hans' forslag virker fornuftigt.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af Jake »

[quote="K-P"]Hans' forslag virker fornuftigt.[/quote]

+1
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af Smittefar »

Jeps - jeg er også stor tilhænger af, at man må reklamere med næste hvad som helst, hvis blot man gør opmærksom på, at man arbejder et eller andet sted og (måske) tjener penge på det. De, som har eller arbejder i musikrelateret (i meget bred forstand) firma, kan så skrive det i deres signatur, så glemmer de aldrig at gøre opmærksom på det.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ordensregler på Gearfreak

Indlæg af GuitaRasmus »

Dejligt tiltag. :) Hans får en smækkysser lige på munden (og et løfte om snarlig returnering af hans fræserskabeloner ;) )

På The Gear Page, fungerer det faktisk udmærket at folk der har en geschæft af den ene eller den anden art, indvilliger i at det er et krav for at fungere som bruger, at man skriver sit tilhørsforhold i signaturen - på den måde spiller vi alle med åbne kort.

Herudover vil jeg lige opfordre moderatorstaben til at vende en given situation, og læse tråden en ekstra gang, inden der slettes - jeg synes i de sidste par dage (og ja, der HAR været ophedet) at der er nogle indlæg fra visse brugere der er blevet slettet, hvor det måske ikke var den rigtige bruger at gå efter. Nok om det - det ER et utaknemmeligt arbejde.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen