Now ambivalent

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Er der egentlig nogle regler på forummet mod at diskutere politik, religion osv.? Jeg kunne godt tænke mig at læse en videre diskussion, hvis I får lyst til at køre den videre i en anden tråd.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Kaptajn Kropp"]
Jeg kunne godt tænke mig at læse en videre diskussion
[/quote]
[youtube]kQFKtI6gn9Y[/youtube]
RoadHigh.dk

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Now ambivalent

Indlæg af IkkeMig »

Nej, det er der ingen regler mod. Men tag det i en tråd for sig selv i stedet for her...

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af kraen »

Det er sjovt med SU'en. Jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor gymnasieelever egentlig har brug for den. Jeg fik SU i 3 måneder i min gymnasietid, men kunne egentlig lige så godt have ladet være, og der var ikke en eneste af mine klassekammerater, der fik SU som en nødvendighed, men kun som en ren luksus.

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Pickles »

[quote="kraen"]Det er sjovt med SU'en. Jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor gymnasieelever egentlig har brug for den. Jeg fik SU i 3 måneder i min gymnasietid, men kunne egentlig lige så godt have ladet være, og der var ikke en eneste af mine klassekammerater, der fik SU som en nødvendighed, men kun som en ren luksus.[/quote]

Du kan ikke trække en lige linje fra din egen oplevelse til alle andre unge studerende. :) Nogle unge lever under vilkår, der er anderledes, og er deres forældre fx på kontanthjælp, starthjælp eller dagpenge, kan der så sandelig være brug for penge, der ikke går til McDonalds og modetøj, sim klichéen foreskriver.
Og det er jo sådan med sociale ydelser, at vil man undgå at skabe a- og b-borgere, skal alle være berettigede til dem.

I en tid med skattelettelser til de rige, store militærudgifter, foræringspris på nordsøolien, multinationale firmaers fortsatte skatteunddragelse, absurd store bankpakker mv., så under jeg sgu gerne studerende en smule håndører fra staten. Også når man tænker på, at kun 80 % af en moderne årgang får en ungdomsuddannelse - langt fra regeringens eget mål på 95 %. Det hænger ikke sammen med reduktion af SU'en og de sidste 20 års konstante nedskæringer på uddannelsessystemet.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="kraen"]Det er sjovt med SU'en. Jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor gymnasieelever egentlig har brug for den. Jeg fik SU i 3 måneder i min gymnasietid, men kunne egentlig lige så godt have ladet være, og der var ikke en eneste af mine klassekammerater, der fik SU som en nødvendighed, men kun som en ren luksus.[/quote]

Min historie er lidt kringlet, så lad os lave en hypotese over den i stedet: Hvis jeg havde boet hjemme, da jeg blev 18, og havde planer om at skulle i uddannelse, ville jeg have været nødt til at have minimum et deltidsjob ved siden af. Mine forældre ville simplerthen ikke kunne brødføde mig. Det gik lige akkurat da jeg var 17, hvor der stadig trillede lidt håndører ind i børnepenge (samt udsigten til, at jeg snart blev 18, så der blev holdt igen med andre ting), men efter min 18-års fødselsdag ville jeg have været nødt til at betale X antal kroner for at bo hjemme. De penge (+ hvad man nu ellers har brug for, tøj, frisør, osv.) ville jeg selv skulle ud og tjene ved siden af, på bekostning af fokuset på det givne studie. Hvis jeg da overhovedet havde kunne finde et job.

Det kan for så vidt være fint nok, hvis samfundets generelle holdning til uddannelse er, at det er en luksus, man må se om man kan få tid, lyst og lejlighed til. Men sådan er det jo ikke. Det ikke bare forventes, der er et klart defineret mål fra højeste sted, at det er vigtigere end noget andet. Og det er jeg sådan set enig i - vi, i Danmark, skal fremover leve af vores hoveder, og ikke vores hænder - men det kræver altså, at der bliver investeret kraftigt på det punkt.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Pickles"]Også når man tænker på, at kun 80 % af en moderne årgang får en ungdomsuddannelse - langt fra regeringens eget mål på 95 %. Det hænger ikke sammen med reduktion af SU'en og de sidste 20 års konstante nedskæringer på uddannelsessystemet.[/quote]

Det er sjovt du nævner netop det, for jeg var for nyligt til et foredrag med hjerneforsker Ann Elisabeth Knudsen (vanvittigt spændende iøvrigt), hvor hun fortalte at langt størstedelen af de 15% der mangler, er drengene - og at det er myelinskader der er den primære årsag. (Myelin er et sporstof mellem hjerneceller) - af en eller anden grund er drengebørn meget mere udsatte for myelinskader, hvilket både forklarer hvorfor ca. 20% af en årgangs drenge havner på kontanthjælp pga. manglende uddannelse, og ligeledes forklarer hvorfor 9 ud af 10 ADHD, ADD og autister er drenge. Pigers hjerner udvikles lineært, hvorimod drenges udvikles i ryk, og i og med at der er langt flere myelinskader end tidligere (qua den meget veludviklede lægevidenskab, der sikrer flere spædbørns overlevelse - hvor de tidligere ville være gået til, som en del af naturlig udvælgelse), vil en væsentlig del af drengene opgive skolen, og dermed ende et eller andet sted på overførselsindkomst eller lavtlønnet ufaglært arbejde.

Jeg holder mig helt ude af det politiske, jeg synes bare det var en spændende og interessant pointe. :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="GodSpeedDK"]

Min historie er lidt kringlet, så lad os lave en hypotese over den i stedet: Hvis jeg havde boet hjemme, da jeg blev 18, og havde planer om at skulle i uddannelse, ville jeg have været nødt til at have minimum et deltidsjob ved siden af. Mine forældre ville simplerthen ikke kunne brødføde mig. Det gik lige akkurat da jeg var 17, hvor der stadig trillede lidt håndører ind i børnepenge (samt udsigten til, at jeg snart blev 18, så der blev holdt igen med andre ting), men efter min 18-års fødselsdag ville jeg have været nødt til at betale X antal kroner for at bo hjemme. De penge (+ hvad man nu ellers har brug for, tøj, frisør, osv.) ville jeg selv skulle ud og tjene ved siden af, på bekostning af fokuset på det givne studie. Hvis jeg da overhovedet havde kunne finde et job.

[/quote]

Et meget provokerende udsagn; er det en menneskeret at få børn, hvis ikke selv man kan brødføde dem? (nu nævner du at det kunne lade sig gøre med børnepengene) Man kunne måske argumentere for at det ikke er strengt nødvendigt at skide flere børn ud i en verden der i forvejen er stærkt overbefolket?

Undskyld, jeg kunne ikke lade være. :D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Loomer »

Jeg har ikke en uddannelse, og det får jeg nok aldrig. Men jeg klarer mig da ganske fortrinligt alligevel.

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Stevi »

[quote="Loomer"]Jeg har ikke en uddannelse, og det får jeg nok aldrig. Men jeg klarer mig da ganske fortrinligt alligevel.[/quote]
Njaahhh... ;)
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"]

Et meget provokerende udsagn; er det en menneskeret at få børn, hvis ikke selv man kan brødføde dem? (nu nævner du at det kunne lade sig gøre med børnepengene) Man kunne måske argumentere for at det ikke er strengt nødvendigt at skide flere børn ud i en verden der i forvejen er stærkt overbefolket?

Undskyld, jeg kunne ikke lade være. :D [/quote]

Jamen, jeg er sådan set født direkte ind i en ganske almindelig god, dansk kernefamilie. Min mor var soufchef i en børnehave, min far var tagdækker, og havde en stabil middelklaseindkomst. Vi boede i et fint (ikke stort og prangende, men fint) hus lidt udenfor Odense. Men så fik min mor konstateret leukæmi, og døde 1 1/2 senere, hvilket fik min fars spirende, men indtil da kontrollerede, alkoholmisbrug til at bryde ud i lys lue. Han mistede sit job, og vi måtte flytte til en lille lejlighed i et socialt belastet kvarter - hvilket som regel heller ikke virker befordrende på en alkoholiker. Da var jeg 6 år, min bror var 9.

Nu skal jeg ikke kede jer med hele min livshistorie, men blot pointere, at man aldrig ved hvad morgendagen bringer. Mine forældre satte sgu ikke mig i verden, hvis ikke de mente de kunne forsørge mig. Og min historie her er absolut ikke enestående.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GuitaRasmus »

Godspeed: Jeg er overhovedet ikke i tvivl om at der er masser af familier der har BRUG for børnepengene, og du må ikke tro at spørgsmålet er min personlige ideologi. Det var alene beregnet på få en diskussion igang.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"]Godspeed: Jeg er overhovedet ikke i tvivl om at der er masser af familier der har BRUG for børnepengene, og du må ikke tro at spørgsmålet er min personlige ideologi. Det var alene beregnet på få en diskussion igang.[/quote]

I know ... og så bragte jeg den bare ned på jorden igen :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

Afskaf da de skide børnepenge (i lighed med alle andre offentlige ydelser) én gang for alle. Der bliver så selvfølgelig en vis overgangsperiode, hvor alle de forbandede fattigrøve og skvadderhoveder sejler rundt i gaderne som hjemløse tiggere og småkriminelle. Men med deres socialt betingede misbrugsproblemer er vi nu snart af med dem - især hvis vi samtidig foretager en højst tiltrængt reform af vores sundhedssystem, som jo i dag bygger på principper, der er gennemsyret af kommunisme. Måske skulle endda man speede processen lidt op, ved samtidig at indføre tvangssterilisering for alle under en vis årsindkomst? Så ville her snart blive meget rarere at være for alle os, der i forvejen sidder på flæsket.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Jake »

[quote="Pickles"]I en tid med skattelettelser til de rige, store militærudgifter, foræringspris på nordsøolien, multinationale firmaers fortsatte skatteunddragelse, absurd store bankpakker mv., så under jeg sgu gerne studerende en smule håndører fra staten. Også når man tænker på, at kun 80 % af en moderne årgang får en ungdomsuddannelse - langt fra regeringens eget mål på 95 %. Det hænger ikke sammen med reduktion af SU'en og de sidste 20 års konstante nedskæringer på uddannelsessystemet.[/quote]

Lad det lige være sagt med det samme, at hvis dine folkevalgte har fortalt dig andet, end at bankpakkerne har været en god forretning, så har de løjet for dig. Bankerne skal betale gebyrer og ca. 10% rente for at låne pengene i følge den Danske model - dvs. at bankerne i alt har betalt staten omkring 35 milliarder kroner for bankpakkerne. Modsat de støttepakker som Obama gav til de amerikanske banker, bilfabrikanter, osv., så var de danske rent faktisk økonomisk givende for staten. Jeg er ikke den store fan af, at staten skal lege bank for bankerne eller nogen anden. Men hvis det er den eneste umiddelbare løsning, så synes jeg at det er ganske fint, at de får lov til at betale, ligesom vi gør hvis vi skal låne i banken. Mht. vores militærudgifter, så er de de samme eller lavere (1-3% af bruttonationalproduktet) som alle vores nordiske naboer, alle lande i EU undtagen Østrig, Australien, Kina, Indien, Canada og hele Sydamerika minus Colombia.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="GuitaRasmus"]Et meget provokerende udsagn; er det en menneskeret at få børn, hvis ikke selv man kan brødføde dem? (nu nævner du at det kunne lade sig gøre med børnepengene) Man kunne måske argumentere for at det ikke er strengt nødvendigt at skide flere børn ud i en verden der i forvejen er stærkt overbefolket?

Undskyld, jeg kunne ikke lade være. :D [/quote]

Ved ikke hvor meget alvor der ligger i det udsagn, men lad os tage den for diskussionens skyld.

Vi lever i en verden, hvor der konstant kommer flere og flere ældre i forhold til unge. Det betyder, at de få der er, må arbejde endnu hårdere for at brødføde de gamle, der ikke selv kan mere. Så færre børn er ikke lige svaret.

Medmindre vi selvfølgelig slår det flere ældre ihjel, for at opretholde balancen.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Swampthing »

Jeg har kæmpet mig ud af den sociale arv og har fået 4 børn.
My work is done. :D

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Telemaster »

NA: At have fået en iPhone. Det er en fed, lille maskine, men der er altså en hel del, som jeg skal vænne mig til :-) Og hvor var så den der tråd med tips?
So many assholes, so few bullets

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Swampthing »

Jeg venter stadig på den gule vandtætte walkman....
Gad vide hvor den er blevet af ?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen