Spændende nyt for folk med tinnitus

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af GuitaRasmus »

... Det vil så også sige mig (selvom det heldigvis kun er i en mild grad)

Fra Netdoktor:

Skinger musik kan stoppe tinnitus
Af STINE SOFIE MATHISEN
Offentliggjort 17.01.11 kl. 11:02
Forskere har fundet en ny kur mod lidelsen, hvor skinger musik nærmest genstarter hjernen.
En konstant ringen for ørerne holder 10 pct. af befolkningen på pinebænken. Heldigvis er der håb forude, for forskere har udviklet en ny kur mod tinnitus.
Forskerne udførte tests, der var i stand til at stoppe de irriterende lyde ved at stimulere en nerve i nakken, mens de spillede en høj tone i øret. Teknikken, der genstarter hjernen, er først blevet testet på rotter. Kliniske forsøg på mennesker skal påbegyndes inden for de næste par måneder.
Fantomlyde
Tinnitus kan påvirke et eller begge ører, og beskrives normalt som ringetonestøj, selv om det også kan ske i form af højfrekvent hyl, raslende, lave bip eller en brusende lyde.
Tinnitus kommer ofte, hvis man har været udsat for kraftig støj, som ødelægger de celler i det indre øre, der overfører lydsignaler til hjernen. Forskere mener, at hjernen forsøger at kompensere for de manglende signaler, hvilket fører til fantomlyde. Andre årsager til tinnitus skyldes skader fra sygdom og normal aldring.
Kuren virker på rotter
De amerikanske forskere har gennemført forsøg med tinnitus-ramte rotter, som fik en elektronisk stimulering af den store nakke-nerve, der løber fra hovedet og halsen til maven. Samtidig spillede de en højfrekvent lyd.
De behandlede rotter viste reaktioner, der angav, at lyden i ørerne var standset, rapporterer tidsskriftet Nature. Dyr, der ikke fik den behandling, fortsatte med at vise tegn på tinnitus.
Undersøgelsens leder Dr. Michael Kilgard, fra University of Texas i Dallas, forklarer:
”Det centrale er, at i modsætning til tidligere undersøgelser, fjerner vi kilden til tinnitus.”
Nerve frigiver kemikalier
Når nerven bliver stimuleret frigiver den kemikalier, der kan ændre hjernens kredsløb.
Patienter, der tager del i de menneskelige forsøg i Europa vil gennemgå denne nerve-stimulation kombineret med lyde ved daglige behandlinger over flere uger.
Stimuleringen vil udgå fra en trådløs elektrode, som bliver kirurgisk fastgjort til venstre nerve i nakken. Elektroden er udviklet af en amerikansk biotek virksomhed.
Læs også: Mobiltelefoni kan give tinnitus
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af Kimling »

Wow - Det lyder da næsten for godt til at være sandt.
Jeg har også tinnitus i en mild grad. Ikke så det generer mig i dagligdagen, men støjen er der altid, hvis jeg lige "tænker på den", eller hvad man nu skal sige
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Kimling"]Wow - Det lyder da næsten for godt til at være sandt.
Jeg har også tinnitus i en mild grad. Ikke så det generer mig i dagligdagen, men støjen er der altid, hvis jeg lige "tænker på den", eller hvad man nu skal sige[/quote]

Det har jeg også. Og konklusionen, efter at have debatteret det mange gange hist og her, forelagt det for forskellige mennesker, forhørt mig rundt omkring, er, at alle mennesker har "tinnitus" i mild grad. Det er bare de færreste, der nogensinde tænker over det, fordi "det er der jo bare". Men lige for os musikere, der har fået tudet ørerne fulde af alskens velmenende råd om høreværn, osv. er det ekstra udbredt, at diagnosticere sig selv med tinnitus, selvom det i virkeligheden ikke er værre, end for alle andre mennesker - vi er bare opmærksomme på det.

Så hvis vi snakker om "en lille susen, når man lytter efter", så slap bare af. Det er helt normalt :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
k_50
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 428
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af k_50 »

Nøj, det kunne være fedt, hvis det virker! Tinnitus er djævlens værk - især når støjen bliver så høj, at man ikke længere lige skal tænke på den, før den generer.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Kimling"]Wow - Det lyder da næsten for godt til at være sandt.
Jeg har også tinnitus i en mild grad. Ikke så det generer mig i dagligdagen, men støjen er der altid, hvis jeg lige "tænker på den", eller hvad man nu skal sige[/quote]

Det har jeg også. Og konklusionen, efter at have debatteret det mange gange hist og her, forelagt det for forskellige mennesker, forhørt mig rundt omkring, er, at alle mennesker har "tinnitus" i mild grad. Det er bare de færreste, der nogensinde tænker over det, fordi "det er der jo bare". Men lige for os musikere, der har fået tudet ørerne fulde af alskens velmenende råd om høreværn, osv. er det ekstra udbredt, at diagnosticere sig selv med tinnitus, selvom det i virkeligheden ikke er værre, end for alle andre mennesker - vi er bare opmærksomme på det.

Så hvis vi snakker om "en lille susen, når man lytter efter", så slap bare af. Det er helt normalt :) [/quote]

Det er IKKE tinnitus. Trust me. ;) Man er ikke i tvivl hvis man har tinnitus. Det tog mig nogle måneder at acceptere min - men det går helt fint, her et par år efter. De fleste af os har prøvet at have en hyletone i øret efter en koncert, som forsvandt efter en god nats søvn. En morgen var min så ikke forsvundet, og gjorde det heller ikke. Jeg ved ikke om min ikke er så slem, eller om jeg bare har nemmere ved at acceptere det, men jeg opfatter det ikke som et reelt handicap - som lægerne siger, er det vigtigste trin til at leve med tinnitus, at acceptere at der ikke er så meget at gøre ved det, og ikke tænke for meget på det.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af Kimling »

Trust me, det er tinnitus :)
Har haft det siden jeg var 12 år gammel, hvor det kom efter en slem gang mellemørebetændelse
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af GuitaRasmus »

Det var mere Mikkels indlæg jeg hentydede til. :D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af Kimling »

My bad :)
Create a sense of purpose around which you base your faith

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af Loomer »

Det er vist mere end almindeligt heldigt at jeg er sluppet helt for det.

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Loomer"]Det er vist mere end almindeligt heldigt at jeg er sluppet helt for det.[/quote]

Hehe, det er sku da fordi du er døv ;)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Martin
Johnny B. Goode
Indlæg: 164
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af Martin »

Spændende. Har du et link til artiklen? Jeg kunne godt tænke mig at dele den med et par venner.
Jeg har selv en mild tinnitus, men jeg synes det er blevet værre over det sidste halve år påtrods af, at jeg nærmest ikke har spillet band. Jeg synes heller ikke, der skal så meget til, før jeg bliver 'træt' i ørene længere. Så nu bruger jeg altid ørepropper, når jeg spiller med en trommeslager. Selv når det er min 14-årige søster, der ikke slår videre hårdt.
Five Fingers - Five Strings

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af VilhelmNielsen »

Ku ikke lige se at det fremgik af artiklen, men har fornyligt læst at forskere har fundet ud af at tinnitus er hjernen der forsøger at reparere sig selv. Man mener også det kan være årsagen til kroniske smerter.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af Anonym »

Der er noget om det her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://newz.dk/tinnitus-fjernet-med-ele ... et-med-ele ... timulering</a><!-- m -->

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af Barf »

Men det er jo som så meget andet af det, forskere "finder frem til". Jeg læste også en artikel på et tidspunkt, som fortalte, at tinnitus i lige så høj grad var en psykisk lidelse - oftest i ledsag med stress. Jeg er heldigvis gået fri, hvad end årsagen til tinnitus måtte være.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af Anonym »

Som jeg forstår det har eller er betegnelsen tinnitus brugt som en paraplybetegnelse for høreskader med samme symptom. Nok fordi man i medicinen ikke helt har fået fastlagt årsager til de forskelle psykiske og/eller fysiske lidelser og dermed heller ikke formår at skelne imellem dem.

Sendt via Tapatalk Pro

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af nerøs »

det er sgu da lækkert vis de har fundet noget der kan hjelpe alle jer (og alla andre) der har det....

jeg har selv gået fri ind til vidre i hvertfald.... men det tror jeg måske også der har noget at gøre med min flittige bruge af ørepropper :-)

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spændende nyt for folk med tinnitus

Indlæg af Swampthing »

Det lyder fandme lækkert, jeg har haft det siden 1993 efter en heftig omgang skydning i forsvaret, den dag havde jeg glemt at sætte øreproppen ordenligt i...
I perioder havde jeg mest lyst til at gennembore øret med en strikkepind for at blive hyletonen kvit.
Jeg har dog lært at leve med det og lægger egentlig mest mærke til det når jeg er træt eller syg.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen