Now ambivalent

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="GodSpeedDK"] ... det mest ødelæggende for menneskeheden, jeg overhovedet kan komme i tanke om.[/quote]

Sjovt, sådan har jeg det med snæversynethed. :-D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Jolle
Smoke On The Water
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Jolle »

[quote="GodSpeedDK"][quote="GuitaRasmus"]
Med dette i tankerne bliver man mindre tilbøjelig til blankt at afvise alt hvad der ligger uden for den fysiske verden, og man bliver mindre skråsikker på at det der kan måles og vejes, er specielt vigtigt.[/quote]

Ja, hvis man ser på det på dén måde. Men det gør jeg så ikke. Jeg er faktisk helt og aldeles sikker på, at min computer står lige foran mig, og at den ikke kun eksisterer i min bevidsthed. Og jeg er lige så sikker på, at der ikke findes noget "mellem himmel og jord", eller hvad vi nu skal kalde det.

Religion, og troen på ting, der ikke er der, er i mine øjne bundhamrende naivt, og det mest ødelæggende for menneskeheden, jeg overhovedet kan komme i tanke om.[/quote]
Troen på ting vi ved ikke eksistere synes jeg også er en smule naivt, men når vi ikke kan modbevise Guds eksistens synes jeg ikke man kan sige det er naivt udelukkende på det grundlag. Der findes faktisk velovervejede og kloge mennesker som tror på Gud, nogen af dem har endda troet på evolution før de blev kristne. Der findes selvfølgelig også mennesker som er gået den modsatte vej, men det var bare for at illustrere at der findes kristne som ikke er dumme, naive, indoktrinerede, snævertsynede og lever i deres egen bobbel af frygt for at deres religion ikke kan holde til spørgsmål og udfordringer.

Og hvad er det som er så ødelæggende for menneskeheden ved religion? Hvis vi fx tager udgangspunkt i kristendommen, så er det en religion der opmuntrer til næstekærlighed både overfor dine venner, men også overfor dine fjender og det kan jeg ikke se noget ødelæggende i, tværtimod! Hvis alle folk opførte sig som bibelen fortæller at vi burde, om man så var kristen eller ej, tror jeg faktisk at jorden ville være et bedre sted. Det er muligt at der findes andre religioner der er nedbrydende, men jeg synes ikke man kan skære alle religioner over en kam på den måde.

Jeg vil faktisk mene at alkohol er langt mere ødelæggende for menneskeheden end kristendom er. Tænk på hvilke negative konsekvenser alkoholen har medført i mange familie som fx skilsmisser, vold mod ægtefælden og børn som er blevet ødelagt både fysisk og psykisk. Derudover er alkohol skyld i mange trafikuheld og dermed dræbte hvert eneste år! Jeg siger ikke at alkohol skal forbydes, det er bare for at sætte tingene lidt i perspektiv.
Citat Douglas White fra Jet City Amplification:
"it's not a solid state amp it's just that the tubes have been replaced by a solid state device"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Jolle"] Hvis vi fx tager udgangspunkt i kristendommen, så er det en religion der opmuntrer til næstekærlighed både overfor dine venner, men også overfor dine fjender og det kan jeg ikke se noget ødelæggende i, tværtimod! Hvis alle folk opførte sig som bibelen fortæller at vi burde, om man så var kristen eller ej, tror jeg faktisk at jorden ville være et bedre sted. [/quote]

Så synes jeg bare, at du burde læse bibelen :o Mage til psykotisk, voldelig, diskriminerende bog skal man godt nok lede længe efter...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"][quote="GodSpeedDK"] ... det mest ødelæggende for menneskeheden, jeg overhovedet kan komme i tanke om.[/quote]

Sjovt, sådan har jeg det med snæversynethed. :-D[/quote]

+1

Man skal da vist være ret så fast i troen, hvis man kan få sig selv til at sige, at alle andre, som anskuer tilværlesen på en anden måde end én selv, er hamrende naive - ja, ligefrem "ødelæggende for menneskeheden"..? Dén udtalelse ville jeg personligt mene, grænser til religiøs fanatisme.

Jeg ville mene, at én af de mest ødelæggende ting for menneskeheden - måske lige bort set fra åndsforladthed - er, når de begynder at skændes om, hvad man må tro på - ikke selve dét, at de tror på noget.

Og hvorfor blev der lige pludselig nærmest sat lighedstegn mellem tro og kristendom?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af fortytwo »

[quote="Jolle"]Troen på ting vi ved ikke eksistere synes jeg også er en smule naivt, men når vi ikke kan modbevise Guds eksistens synes jeg ikke man kan sige det er naivt udelukkende på det grundlag. Der findes faktisk velovervejede og kloge mennesker som tror på Gud, nogen af dem har endda troet på evolution før de blev kristne. Der findes selvfølgelig også mennesker som er gået den modsatte vej, men det var bare for at illustrere at der findes kristne som ikke er dumme, naive, indoktrinerede, snævertsynede og lever i deres egen bobbel af frygt for at deres religion ikke kan holde til spørgsmål og udfordringer.

Og hvad er det som er så ødelæggende for menneskeheden ved religion? Hvis vi fx tager udgangspunkt i kristendommen, så er det en religion der opmuntrer til næstekærlighed både overfor dine venner, men også overfor dine fjender og det kan jeg ikke se noget ødelæggende i, tværtimod! Hvis alle folk opførte sig som bibelen fortæller at vi burde, om man så var kristen eller ej, tror jeg faktisk at jorden ville være et bedre sted. Det er muligt at der findes andre religioner der er nedbrydende, men jeg synes ikke man kan skære alle religioner over en kam på den måde.

Jeg vil faktisk mene at alkohol er langt mere ødelæggende for menneskeheden end kristendom er. Tænk på hvilke negative konsekvenser alkoholen har medført i mange familie som fx skilsmisser, vold mod ægtefælden og børn som er blevet ødelagt både fysisk og psykisk. Derudover er alkohol skyld i mange trafikuheld og dermed dræbte hvert eneste år! Jeg siger ikke at alkohol skal forbydes, det er bare for at sætte tingene lidt i perspektiv.[/quote]

Skal vi lige tage den punkt for punkt..

1. Kan man bevise at gud eksisterer..? Nej, det kan man ikke, li'som man heller ikke kan modbevise det.. Dem der tror på gud, har en idé om, at sådan et højere væsen eksisterer, men der er jo ingen der kan bevise, eller modbevise det.. Og folk der siger at de kan, kommer bare med påstande..

2. Det er jo heller ikke religionen der er ødelæggende, det er den fanatisme der ofte følger i kølvandet på religion, der er ødelæggende..

3. Islam er også en religion, der har næstekærlighed som det højeste, og det har Budisme også, faktisk har Budisme det endnu mere end både kristendom og Islam..

4. Hvis vi tager udgang i kristendommen, så har den slået millioner af mennesker ihjel gennem de sidste 2000 år, det samme har Islam, så jeg højner ikke dem, faktisk så kommer Budisme igen en på en plads, som er langt mere menneskelig, end både kristendom og Islam til sammen her..

5. Ja, hvis folk opførte sig som i biblen.. Hmm.. Vis fortolkning af bilen snakker vi om her.. Jehovas Vidner opfører sig jo som deres bibel siger, Mormoner som deres, Katolikerne som deres, osv osv osv..

6. Og hvem skal vi så opfører os som i biblen, fordi hvis vi skal opfører os som Romerne, så klarer vi os jo ret godt allerede..

7. Hvis vi så lige tage udgangspunkt i kristendommen igen, faktisk endnu mere i jødedommen, så er de 10 bud jo bare de første rigtige love, de 10 bud er 10 gode retningslinjer for at kunne leve et så kaldt godt liv..

8. Altefter hvilken inddeling af de 10 bud vi tager, så siger bud 5 eller 6, at du ikke må slå ihjel.. Og det er der da godt nok blevet gjort i kristendommens navn..

9. Alkohol er jo ikke farligt for menneskeheden, hvis det bare indtages forsvarligt, og i tilpas resrektive mængder.. Hvis bare religion blev indtaget på samme måde, så ville vi ikke ha' et problem..

10. Evolution er også bare en religion.. Det er jo også noget, hvor nogen mener, at de kan bevise noget, og så kan man vælge at tro på det, eller lade være..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Man skal da vist være ret så fast i troen, hvis man kan få sig selv til at sige, at alle andre, som anskuer tilværlesen på en anden måde end én selv, er hamrende naive - ja, ligefrem "ødelæggende for menneskeheden"..? Dén udtalelse ville jeg personligt mene, grænser til religiøs fanatisme.[/quote]

Fanatisme vil jeg ikke kalde det. Men jeg kan da godt forfalde til at blive endog meget entusiastisk i mit "korstog" mod folk, der ser spøgelser :)

[quote="Sasha"]Jeg ville mene, at én af de mest ødelæggende ting for menneskeheden - måske lige bort set fra åndsforladthed - er, når de begynder at skændes om, hvad man må tro på - ikke selve dét, at de tror på noget.[/quote]

Men det er jo dét, der sker. Hele tiden. Gennem flere tusinde år, og det er slet ikke ovre endnu.
Religion er forældet, og var sikkert fint i gamle dage, til at besvare spørgsmål, man endnu ikke kunne svare på, og bedst af alt, til at styre masserne og demonstrere magt med. Men tiden er løbet fra det for længe siden. Så jo, jeg synes sgu stadig det er naivt. Ikke at jeg synes jer der tror er torskedumme, eller onde, for den sags skyld, men lidt naive må I altså finde jer i, at jeg synes I er :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"][quote="GodSpeedDK"] ... det mest ødelæggende for menneskeheden, jeg overhovedet kan komme i tanke om.[/quote]

Sjovt, sådan har jeg det med snæversynethed. :-D [/quote]

Jeg ser dit snappy comeback, og forhøjer med: Hvad med dig selv?!

:D
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af fortytwo »

[quote="GodSpeedDK"][quote="GuitaRasmus"][quote="GodSpeedDK"] ... det mest ødelæggende for menneskeheden, jeg overhovedet kan komme i tanke om.[/quote]

Sjovt, sådan har jeg det med snæversynethed. :-D [/quote]

Jeg ser dit snappy comeback, og forhøjer med: Hvad med dig selv?!

:D [/quote]

Såså.. Nu passer i på, eller så bli'r det motherfucking sagt til de voksne, BIAAAAAATCH! :D
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GuitaRasmus »

Nøgleordet er vel alting med måde. Fanatisme er aldrig sundt, hvadenten det drejer sig om tro, motionstrang eller politisk overbevisning - eller endda trangen til at overbevise andre om at ens holdning er den rigtige, mht. tro, gnosticisme eller ateisme.

Jeg kender masser af veluddannede, fornuftige mennesker, der sagtens kan kombinere deres tro med Darwinisme - og iøvrigt ikke er ude på at tage på korstog for at omvænne kættere i andre lande. I sidste ende handler det vel bare om hvad der gør en lykkelig? Hvis det er at tro på at der er noget der er større end en selv, være det sig Gud, Allah, Asaguder eller en tro på at ens handlinger bliver omsat til karma, så er det helt fint for mig. :-) Jeg opfatter heller ikke folk som værende dummere end mig, fordi de går op i andre ting - være det sig fodbold, biler, motionscentre eller peddigrørfletning.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af kasperploug »

[quote="GodSpeedDK"][quote="kasperploug"]Gudgommelig indgriben?[/quote]

Nej. Gud er noget der foregår inde i hovedet på folk, så derfor kan han ikke gribe ind.[/quote]
Det er også det min opfattelse, men det var djævlens tilfældigt! ;)
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="GodSpeedDK"]
Religion, og troen på ting, der ikke er der, er i mine øjne bundhamrende naivt, og det mest ødelæggende for menneskeheden, jeg overhovedet kan komme i tanke om.[/quote]

Dit udsagn "troen på ting, der ikke er der" synes jeg egentligt er meget sjovt, i denne sammenhæng - fordi din verdensopfattelse (tilsyneladende, ellers må du rette mig) er baseret på de ting du kan tage og føle på - og dog er jeg ret sikker på at du alligevel vil medgive mig at masser af ting som du oplever, f.eks. glæde, vrede, kærlighed og had, er helt reelle følelser, og en virkelig del af at være menneske - på trods af at de, set i videnskabens øjne, er en avanceret kombination af signalstoffer i hjernen. Hvorfor skulle troen på at der findes en Gud adskille sig fra dette?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af kasperploug »

[quote="GuitaRasmus"][quote="GodSpeedDK"]
Religion, og troen på ting, der ikke er der, er i mine øjne bundhamrende naivt, og det mest ødelæggende for menneskeheden, jeg overhovedet kan komme i tanke om.[/quote]

Dit udsagn "troen på ting, der ikke er der" synes jeg egentligt er meget sjovt, i denne sammenhæng - fordi din verdensopfattelse (tilsyneladende, ellers må du rette mig) er baseret på de ting du kan tage og føle på - og dog er jeg ret sikker på at du alligevel vil medgive mig at masser af ting som du oplever, f.eks. glæde, vrede, kærlighed og had, er helt reelle følelser, og en virkelig del af at være menneske - på trods af at de, set i videnskabens øjne, er en avanceret kombination af signalstoffer i hjernen. Hvorfor skulle troen på at der findes en Gud adskille sig fra dette?[/quote]
Well spoken.. Jeg giver Mikkel ret i at det er ødelæggende for menneskeheden, men alligevel er det noget af det bedste for mennesket i sig selv, if. min mening.
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Sasha"]Man skal da vist være ret så fast i troen, hvis man kan få sig selv til at sige, at alle andre, som anskuer tilværlesen på en anden måde end én selv, er hamrende naive - ja, ligefrem "ødelæggende for menneskeheden"..? Dén udtalelse ville jeg personligt mene, grænser til religiøs fanatisme.[/quote]

Fanatisme vil jeg ikke kalde det. Men jeg kan da godt forfalde til at blive endog meget entusiastisk i mit "korstog" mod folk, der ser spøgelser :)

[quote="Sasha"]Jeg ville mene, at én af de mest ødelæggende ting for menneskeheden - måske lige bort set fra åndsforladthed - er, når de begynder at skændes om, hvad man må tro på - ikke selve dét, at de tror på noget.[/quote]

Men det er jo dét, der sker. Hele tiden. Gennem flere tusinde år, og det er slet ikke ovre endnu.
Religion er forældet, og var sikkert fint i gamle dage, til at besvare spørgsmål, man endnu ikke kunne svare på, og bedst af alt, til at styre masserne og demonstrere magt med. Men tiden er løbet fra det for længe siden. Så jo, jeg synes sgu stadig det er naivt. Ikke at jeg synes jer der tror er torskedumme, eller onde, for den sags skyld, men lidt naive må I altså finde jer i, at jeg synes I er :) [/quote]


- Forældet...??? Det var li´godt satans! Det var godt nok noget af en påstand! Siden hvornår er videnskaben og andre repræsentanter for dene hersens "sunde fornuft" pludselig blevet i stand til at forklare alt - du ved: Sådan banaliteter á la hvad gemmer der sig udenfor vores univers? Hvad sker der, når vi dør? Hvad er meningen med det hele egentlig og lignende lommefilosofiske ting, man kan gruble lidt over, når man ikke kan sove? Det er sgu´ godt nok røget helt ubemærket hen over hovedet på mig, at de nu endelig har fundet SVARET... Jeg må erkende, at jeg havde forventet, at der i dén forbindelse ville have optrådt lidt større fanfarer i div. medier omkring emnet. Men det er nok bare mig, der har sovet tilstrækkeligt tungt i timen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg har vist fået luftet min holdning til emnet, så du må gerne få det sidste ord :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

Jamen, det må du såmænd også hjertens gerne. En forklaring på, hvorfor du mener, at religion - sådan som hele under én hat - er forældet, ville jeg da gerne høre...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Jamen, det må du såmænd også hjertens gerne. En forklaring på, hvorfor du mener, at religion - sådan som hele under én hat - er forældet, ville jeg da gerne høre...[/quote]

Fordi formålet er udvandet. I vores del af verdenen, i hvert fald, er der ikke længere brug for "højere magter", for at få pøblen til at makke ret, og en tilpas stor del af de ubesvarede spørgsmål er besvaret. Bevares, der mangler stadig svar på en del, men det er spørgsmål der bevæger sig på et så højtflyvende plan, at vi fint kan leve vores liv videre, mens vi venter på videnskaben finder svar på dem. Derfor mener jeg religion er forældet, og komplet overflødigt. Ja, mere til skade end til gavn, faktisk.

Det var såmænd bare dét :)

Vi kan jo blive ved med den her debat herfra og til dommedag (pun intended), men jeg tror alle har fanget nu, hvor jeg står henne, så mon der er grund til at koge mere suppe på det?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

Ja, det sidste har du ihvertfald ret i.

Jeg må så blot erklære mig uenig i stort set alt det resterende, du skriver. Jeg skal dog gerne give dig fuldstændigt ret i, at religion ofte er blevet misbrugt på det groveste. Men dét er en anden diskussion...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jolle
Smoke On The Water
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Jolle »

[quote="Turtle"][quote="Jolle"] Hvis vi fx tager udgangspunkt i kristendommen, så er det en religion der opmuntrer til næstekærlighed både overfor dine venner, men også overfor dine fjender og det kan jeg ikke se noget ødelæggende i, tværtimod! Hvis alle folk opførte sig som bibelen fortæller at vi burde, om man så var kristen eller ej, tror jeg faktisk at jorden ville være et bedre sted. [/quote]

Så synes jeg bare, at du burde læse bibelen :o Mage til psykotisk, voldelig, diskriminerende bog skal man godt nok lede længe efter...[/quote]
Ja nogen historier i biblen er fuldstændig vanvittige (hovedsaligt det gamle testamente), men biblen er så meget mere end disse historier.
Kristendommen bygger hovedsaligt på det nye testamente som ikke indeholder ligeså syge historier set med nutidens briller. Det gamle testamente skal dog ikke glemmes for der står mange utroligt vigtige ting deri, mange ting som er nødvendige for at forstå det nye testamente.
Så jeg vil stadig påstå at biblen som helhed opmuntrer til næstekærlighed både overfor dine venner men også overfor dine fjender.

[quote="fortytwo"]
Skal vi lige tage den punkt for punkt..

1. Kan man bevise at gud eksisterer..? Nej, det kan man ikke, li'som man heller ikke kan modbevise det.. Dem der tror på gud, har en idé om, at sådan et højere væsen eksisterer, men der er jo ingen der kan bevise, eller modbevise det.. Og folk der siger at de kan, kommer bare med påstande..

2. Det er jo heller ikke religionen der er ødelæggende, det er den fanatisme der ofte følger i kølvandet på religion, der er ødelæggende..

3. Islam er også en religion, der har næstekærlighed som det højeste, og det har Budisme også, faktisk har Budisme det endnu mere end både kristendom og Islam..

4. Hvis vi tager udgang i kristendommen, så har den slået millioner af mennesker ihjel gennem de sidste 2000 år, det samme har Islam, så jeg højner ikke dem, faktisk så kommer Budisme igen en på en plads, som er langt mere menneskelig, end både kristendom og Islam til sammen her..

5. Ja, hvis folk opførte sig som i biblen.. Hmm.. Vis fortolkning af bilen snakker vi om her.. Jehovas Vidner opfører sig jo som deres bibel siger, Mormoner som deres, Katolikerne som deres, osv osv osv..

6. Og hvem skal vi så opfører os som i biblen, fordi hvis vi skal opfører os som Romerne, så klarer vi os jo ret godt allerede..

7. Hvis vi så lige tage udgangspunkt i kristendommen igen, faktisk endnu mere i jødedommen, så er de 10 bud jo bare de første rigtige love, de 10 bud er 10 gode retningslinjer for at kunne leve et så kaldt godt liv..

8. Altefter hvilken inddeling af de 10 bud vi tager, så siger bud 5 eller 6, at du ikke må slå ihjel.. Og det er der da godt nok blevet gjort i kristendommens navn..

9. Alkohol er jo ikke farligt for menneskeheden, hvis det bare indtages forsvarligt, og i tilpas resrektive mængder.. Hvis bare religion blev indtaget på samme måde, så ville vi ikke ha' et problem..

10. Evolution er også bare en religion.. Det er jo også noget, hvor nogen mener, at de kan bevise noget, og så kan man vælge at tro på det, eller lade være..[/quote]
1. Lige præcis og derfor synes jeg ikke man skal kalde folk naive fordi de vælger at tro på andet end de forklaringer vi får fra diverse videnskabsmænd.

2. Det er jeg sådan set også enig med dig i, men religion behøver ikke føre til fanatisme.

3. Islam opfordrer til næstekærlighed, men ikke på samme ubetingede måde som kristendommen gør. Hvis alle levede efter de buddhistiske idealer tror jeg også verden ville være et bedre sted.

4. Man kan godt slå mennesker ihjel i Jesu eller Allahs navn uden at ens handlinger stemmer overens med religionen. Så jeg synes ikke man skal dømme en religion på hvad nogen folk har misbrugt den til.

5. De to vigtigste budskaber i kristendommen er, ifølge Jesus: elsk herren din Gud og din næste som dig selv - med dette i tankerne må du fortolke alt hvad du vil så længe disse budskaber stadig er overholdt. Man kan sagtens diskutere om der findes kirker der påkalder sig det kristne budskab uden at have.

6. Hvis du gerne vil have en person som vi skal prøve at ligne kunne vi eventuelt tage hovedpersonen i det nye testamente.

7. Jeg er ikke helt sikker på hvad du vil sige med det.

8. Ja så kunne det jo netop være at deres handlinger ikke var så kristne alligevel.

9. Enig, jeg brugte blot alkohol for at sætte tingene lidt på spidsen. For størstedelen af befolkningen er det kun for nydelsens skyld, men for mange mennesker er det det værste som er sket i deres liv!

10. Jeg kan ikke være mere enig med dig på dette punkt. For min skyld må folk gerne tro at vi kommer fra aberne, aliens, meteorer, Gud eller hvad der ellers findes af teorier, så længe folk bare vil acceptere at andre folks forklaring kan være mindst ligeså god.

Hvis nogen folk finder kristendom interessant vil jeg gerne henvise til en blog skrevet af en person med en masse viden, http://dorlandmind.wordpress.com/. Han tager godt nok udgangspunkt i hans eget kristne kirkesamfund, men han er meget velfunderet, til tider ret underholdene og så svarer han meget gerne på kritik af sine indlæg eller svarer på spørgsmål via mail :)
Citat Douglas White fra Jet City Amplification:
"it's not a solid state amp it's just that the tubes have been replaced by a solid state device"

Petunia
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Petunia »

Jeg tror ikke på noget, og det tror jeg heller ikke på - med andre ord jeg er ikke et religiøst menneske.
For øvrigt betragter jeg ateisme som en religion - troen på at der ikke findes en gud.

Religion er spændende at beskæftige sig med, så længe man ikke tror på nogle af dem.

Alle religioner har tre ting til fælles.

Nr. 1: De påstår allesammen, at de selv er sandheden, og alle de andre er falsk lære.
De kan umuligt allesammen have ret i den første halvdel af den påstand, men de kan reelt godt allesammen have ret i den anden halvdel.

Nr. 2: Der er noget man ikke må!
Stegt flæsk er forbudt i visse religioner, nogle siger at man heller ikke må drikke øl, andre at man heller ikke må slagte grisen.....ak ja!

Nr. 3: Hvis man begynder at kratte lidt i overfladen, så opdager man. at der er steder hvor det hele er lappet sammen med tape, ståltråd og polyfilla.
Var Jesus kristen? Nej, han var en fanatisk fundamentalistisk jøde - kristendommen er altså baseret på en misforståelse.
Og for øvrigt er det pudsigt at tænke på, at romerne skrev alt muligt og umuligt ned, hvorfor vi ved en frygtelig masse om, hvad der foregik i Romerriget, og intet sted omtaler de Jesus. Er kristendommen baseret på en misforståelse angående en person, der måske ikke har eksisteret?

Folk, som tror på en eller anden form for liv efter døden, vil i deres dødsøjeblik muligvis blive frygteligt skuffede og bitre, hvis der ikke er noget som helst - hvor imod personer som Godspeed og undertegnede, i fald der er et liv efter dette, vil klappe i hænderne og udbryde: "Fedt! Og hvor er baren for resten?"

Hvor vidt der findes en gud eller ikke, er mig rimeligt ligegyldigt, lige så ligegyldigt som at om 50 millioner år er solen vokset til en sådan størrelse, at der ikke længere kan eksistere liv på Jorden.

Meget kort: Så længe jeg har cigaretter, kaffe på kanden og øl i køleskabet - og jeg stadigvæk kan finde ud af at spille på en af guitarene - tja så er den ikke længere.

...at jeg så reelt hedder Messias, det er en helt anden snak!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

[quote="Petunia"]
Var Jesus kristen? Nej, han var en fanatisk fundamentalistisk jøde
[/quote]

At du vælger at basere dit liv på smøger, kaffe og bajere i køleskabet er selvfølgelig helt din egen sag! Men jeg kunne dog godt - bare sådan af nysgerrigheds skyld - tænke mig at høre, hvad du bygger den ovenstående påstand på?

Ikke at jeg "har noget i klemme" eller noget i dén stil. Jeg sætter med vilje ikke navn på min tro. Jeg synes blot, at en sådan påstand kalder på lidt dokumentation. Men dét er måske også bare noget, du TROR..? :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen