HJÆLP! att. admin!

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

HJÆLP! att. admin!

Indlæg af kasperploug »

Hej alle.

Jeg har et seriøst problem. I får den lange historie for at kunne danne jer overblik. Jeg startede for cirka 3 måneder siden en lille akustisk duo med en god veninde. Vi bliver støttet af [firmanavn], som får booket en masse jobs til os her til sommer og vinter, men det første skulle være et specialjob med ekstra 2 musikanter, som skulle spilles på lørdag. Det ville ikke være noget synderligt stort problem hvis det ikke var fordi at forsangerinden og bassisten ikke kan komme fordi de skal til Berlin - hvilket jeg får at vide for ca. 3 uger siden. Det tog mig ca. en uges tid at finde alternativer (der er ikke mange her i Nykøbing Falster). Vi skal altså til at øve det hele op på næsten ingen tid. Det viser sig så at den nye forsangerinde kun kan øve i 2 timer, og vi andre kan kun mødes én dag, og vi snakker altså 3x45 min der skal øves op, inkl. evt. et ekstra sæt på 45 min.

Da jeg så tidligere i denne uge finder ud af at min bil ikke kan køre og muligvis skal skrottes, bilen som skulle være transportmiddel for det meste af udstyret, sætter jeg mig til at finde alternativer, noget jeg bare ikke kan finde, da det ikke vil kunne betale sig for os at leje bil/varevogn til 4 musikanter+baggear, især fordi vi er billige (11.000 i alt). Jeg sætter mig til at overveje hvad fanden der skal ske og snakker med den oprindelige forsangerinde. Vi bliver enige om at for [firmanavn]s skyld og vores skyld at aflyse jobbet, noget hvilket godt kunne lade sig gøre når man arbejder hvidt - troede jeg. Jeg har en god ven i [firmanavn], som dog arbejder i en anden afdeling, og han sagde til mig at under omstændighederne var der nok ikke så meget andet at gøre end at aflyse det, og så ville [firmanavn] finde et alternativ. Fedt, tænker jeg. Indtil i morges.

Jeg får en mail fra personen fra [firmanavn] der arbejder på deres Fyn-afdeling, som fortæller mig at de har fundet et alternativ til 16.000. Denne merpris på 5.000 vil han have mig til at overføre til dem. Kan han det?

I tilfælde af at han kan det, så er jeg sgu godt og grundigt screwed, da jeg altså "bare" er en dreng i gang med sabbatår efter gymnasiet.

Håber I kan hjælpe.

Mvh. Kasper.

REDIGERET AF ADMIN 12/7 2011
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af FunkyValle »

Første spørgsmål er selvfølgelig:
Hvad siger jeres kontrakt om mulighederne for aflysning?

Er derudover:
Står der noget i kontrakten om erstatning ved aflysning?
Tror aldrig gear-rejsen ender....

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af kasperploug »

Der står:

5.
"Bureauet hæfter ikke for honoraet/lønnen og er ikke ansvarlig for kontraktbrud, forsinkelser fra kontahent II's side, ukontraktmæssige udbetalinger, eller lignende."

10.
"Kontrahent I og II forpligter sig i dette kontraktforhold med deres underskrift, hvorfor bureauet ikke hæfter for honoraet/lønnen samt i øvrigt ikke kan pålægges noget økonomisk ansvar i tilfælde af kontraktens misligholdelse. Værneting for tvistligheder, hvori bureauet er part, skal anlægges ved retten i bureauets hjemby."

13.
"Såfremt kontrahent II kommer for sent, eller på anden måde misligholder kontrakten, er denne såvel overfor kontrahent I som overfor bureauet erstatningspligtig."

Så jeg forestiller mig at jeg er screwed.. Damn.
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af FunkyValle »

Umiddelbart er I ret låst fast af kontrakten, ja.

Men:
Står der noget om aflysningsfrister? F.eks. at en af parterne kan aflyse med x antal ugers varsel eller noget?

Hvad er det for et arrangement I skal spille til?
Har du selv mulighed for at finde en erstatning, eller SKAL det være [firmanavn], der finder denne?
Har du overhovedet nogen mulighed for at spille jobbet til den løn, der er aftalt?

REDIGERET AF ADMIN 12/7 2011
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af Jens H »

Har bassisten og sangeren bestilt berlinsturen efter at i har sagt ja til spillejobbet?
I så fald mener jeg at de ikke lever op til de forpligtelser der er, og derfor forstår jeg godt at spillestedet vil holdes skadesløs.
Hvis ikke, hvorfor har i så sagt ja til jobbet, hvis i ikke kunne?

Men det er en god ide at læse kontrakter godt igennem, og tænke over hvad det egentligt er man skriver under på. Jeg synes godt nok nogen gange det er vilde ting der står i sådan en kontrakt. :banana-explosion:
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af kasperploug »

Der står intet om aflysningsfrister. Det er Lykkesholm Slot på Fyn, hvor Keld og Hilda bl.a. skal optræde før os. Der står ikke noget om hvem der skal finde erstatninger, og ja, det ville sagtens kunne løbe rundt for os, hvis vi ikke skulle til at øve det hele op fra bunden og hvis min bil ikke var stået af.
Jens: Nej, det var før vi sagde ja, men stadig ret tæt på. Det er første gang vi prøver det her, så jeg var måske for optimistisk med at vi kunne finde nye musikere osv.
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af kasperploug »

Måske skal det lige siges at vi er billigere end mange andre i bureauet, så det derfor alligevel er svært at finde alternative kunstnere der er så billige. Så nu bliver vi faktisk hated fordi vi er billige.. Damn :P
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af FunkyValle »

Jeg tror at den bedste løsning for dig vil være at finde et par musikere, der kan deres kram og så betale dem det, de koster for at opfylde dine kontraktlige forpligtelser. Så kan det være, at din egen løn ikke bliver så stor, men lige nu ser det ud til, at du står med minus på 5.000 kr. Alt over nul bliver ren gevinst.

Hvad vil du helst. Spille et job uden at tjene så meget eller ikke spille jobbet og betale 5.000 kr. for ikke at spille det?

Vi skal nok finde dig en bassist og en sanger(-inde), der kan træde til med kort varsel...
Tror aldrig gear-rejsen ender....

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af kasperploug »

Har lige ringet, og de har allerede skrevet kontrakt med det andet band. FML
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af FunkyValle »

Hmm... Jeg ville lige vende den med en jurist fra DMF, hvis du er medlem der.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af Smittefar »

Havde du spurgt lidt før, ville jump sikkert gerne have spillet jobbet for jer for 11k rent - Det er godt nok under vores normale hyre, men en gang i mellem kan man jo godt gøre en tjeneste. Herinde kunne du helt sikkert også have fundet to kompetente afløsere ret hurtigt. Det handler nogen gange om at bruge det udvidede netværk.

Det lyder godt nok som om, du sidder ret meget i saksen. Men det lyder også som om [firmanavn] ikke behandler jer særlig pænt. Dog skulle I nok have tænkt jer mere om, inden I skrev under på kontrakten. Man lærer noget :)

Jeg tror også, en jurist fra DMF

REDIGERET AF ADMIN 12/7 2011
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af GuitaRasmus »

Du skal helt klart lige vende den med en jurist - det lyder som om at [firmanavn] spiller uforholdsmæssigt meget med musklerne, uden nødvendigvis at have noget at have det i.

Aftalelovens §36 beskæftiger sig med noget I kunne bruge - ifht. at det er urimeligt ikke at have muligheden for at aflyse, hvis omstændighederne kræver det:

§ 36. En aftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller delvis, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den gældende. Det samme gælder andre retshandler.

Udover det, så er det edderhakkeme dårlig stil af forsangerinden og bassisten - og det ville jeg også gøre dem opmærksomme på.

Men som sagt, tal med en jurist - gerne DMFs Michael Højriis. Han har vist før været behjælpelig, også selvom man ikke er medlem. Alt for mange i branchen ser det nærmest som en sport at røvrende musikere.

REDIGERET AF ADMIN 12/7 2011
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="GuitaRasmus"]
Alt for mange i branchen ser det nærmest som en sport at røvrende musikere.
[/quote]

Engang imellem ligger de* sgu selv op til det...

/Michael

*Med "de" menes musikere der opfører sig dybt uprofesionelt. Jeg ser mange ting i denne tråd jeg ikke havde accepteret i de orkestre jeg spiller i, og havde jeg siddet på den anden side af bordet som arrangør og var blevet ringet op ugen før og fået fortalt at "vi kan sgu ikke lige komme fordi to af os havde lige pludeslig mere lyst til at tage på ferie" var jeg nok også blevet lidt "træt af andre personers væremåde"... :)
RoadHigh.dk

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP!

Indlæg af kasperploug »

Jeg vil gerne have en administrator til at slette denne tråd, eller ændre i den, så bureauets navn ikke ses. Det er jo lidt dårlig reklame, og sagen er lukket til min fordel :)
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen