Macbook blæser?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Macbook blæser?

Indlæg af udepost »

Hejsa

Jeg har haft min MB Pro i snart 2 år, og jeg er ret glad for den. På det seneste er blæseren dog begyndt at køre noget oftere, nogle gange bare ved almindelig internet surfing, og det er ret irriterende. Er det fordi den bliver dårligere, eller skal jeg rydde op i den, eller hvad kan man gøre?

/Søren

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af Anonym »

En støvsugning var måske en hjælp.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af MacG »

[quote="udepost"]Hejsa

Jeg har haft min MB Pro i snart 2 år, og jeg er ret glad for den. På det seneste er blæseren dog begyndt at køre noget oftere, nogle gange bare ved almindelig internet surfing, og det er ret irriterende. Er det fordi den bliver dårligere, eller skal jeg rydde op i den, eller hvad kan man gøre?

/Søren[/quote]

Hvor meget harddiskplads har du tilbage ?

Når den puster: Prøv at starte "Aktivitetsovervågning", og sorter efter aktive processer. Er der noget der står og bruger en masse CPU-kraft ?
Ofte er Flash indblandet.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af udepost »

Ok, det prøver jeg. Hvordan støjsuger man den? Skal den skilles ad?

/Søren

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af Anonym »

Støjsuge - det ville være sejt! :)

Som udgangspunkt kan man prøve, at gøre det udefra. Evt. tage støvsugerens radiatormundstykke og fastgøre et "drinkssugerør" med gaffertape, så kan man nemmere komme til.

Hvis den har ædt for meget støv, så er det ifixit, på egen risiko og alt det der. :P

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af MacG »

[quote="udepost"]Ok, det prøver jeg. Hvordan støjsuger man den? Skal den skilles ad?

/Søren[/quote]

Efter 2 år tror jeg ikke det er problemet på en bærbar. Jeg har hevet nullermænd så store som gravhunde ud af en MacPro, men den trækker også vejret helt nede ved gulvet.

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af Jens H »

Har en kolega der har/havde samme problem. Mener at det var blæseren der var ved at være slidt, og ikke kunne køle ordenligt. Til sidst kunne den kun køre hvis han løftede den op på 2 bøger så der var luft under den. Men der var også noget galt med hardisken, og den endte også med at stå helt af (da var den ca. 1 år gammel). Så det er noget du skal være obs på, for bliver den ikke kølet ordenligt, så nedsættes levetiden hurtigt.
Prøv også at hold øje med om du dækker lufthullet med en bog eller lignede ved en fejl. Han mente selv at han havde brugt den for meget på sengen på en dyne eller lignede, og derved generelt ikke har fået køling nok.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af Rasmus »

Jeg havde det samme med min... jeg prøvede alverdens ting. Det var en Printer driver der lå i baggrunden og gik i selvsving.

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af CobraPizza »

Macbook blows - yeah that's 'bout right! ;)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af MacG »

[quote="CobraPizza"]Macbook blows - yeah that's 'bout right! ;) [/quote]

Er du total idiot, eller skal du gøre dig umage ?

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af Rasmus »

[quote="MacG"][quote="CobraPizza"]Macbook blows - yeah that's 'bout right! ;) [/quote]

Er du total idiot, eller skal du gøre dig umage ?[/quote]

:banana-gotpics:

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af K-P »

[quote="MacG"][quote="CobraPizza"]Macbook blows - yeah that's 'bout right! ;) [/quote]

Er du total idiot, eller skal du gøre dig umage ?[/quote]

Ellers kan du vel lære ham et par tricks.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af CobraPizza »

[quote="MacG"][quote="CobraPizza"]Macbook blows - yeah that's 'bout right! ;) [/quote]

Er du total idiot, eller skal du gøre dig umage ?[/quote]

Umage - helt klart.. Noget skal de jo lære os på uni..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af udepost »

Tak tak.

Jeg har ikke noget der står og blokerer lufthullerne bag, den står bare på mit skrivebord som altid. Jeg har brugt den en del til skype, og der starter blæseren som regel, men det er blevet værre synes jeg. Jeg holder kan prøve at støvsuge den bagved, og ellers vil jeg lige holde øje med hvad aktivitetsoversigten siger

/Søren

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af GuitaRasmus »

Hvorfor er det at Mac og Windows folk aldrig kan have en samtale uden at måle tissemænd?

Søren: Det er med største sandsynlighed noget som ligger og roder bagi - det er det ihvertfald altid på pc. Især hvis det er blevet værre.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af udepost »

Ok, ligenu har jeg skype igang, og blæseren kører, men i aktivitetsrapporten kan jeg kun se et CPU forbrug på 7% til firefox. Der er ikke noget forbrug på skypeprogrammet. CPU forbrug er ca. 50%

Hvordan f... laver man printscreen?

/Søren

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af CobraPizza »

[quote="udepost"]Ok, ligenu har jeg skype igang, og blæseren kører, men i aktivitetsrapporten kan jeg kun se et CPU forbrug på 7% til firefox. Der er ikke noget forbrug på skypeprogrammet. CPU forbrug er ca. 50%

Hvordan f... laver man printscreen?

/Søren[/quote]

Follow the steps below and you will be able to do a screen capture in Mac OS X.

Switch to the screen that you wan to to do screen capture
Hold down Apple key ⌘ + Shift + 3 and release all
then use your mouse to click on the screen
Done. You will see a picture file in at your desktop. That’s the screen capture picture.

Det sker ofte det at blæseren ender med ikke være smådød, i hvert fald hvad jeg har oplevet. Det sætter så "wear and tear" processen et gear op på alt det andet hardware, pga varme, så at støvsuge sin PC/MAC/elektronisk udstyr hver 3. måned plejer at afhjælpe, netop fordi de ofte tiltrækker støv.. et alternavtiv, er at bruge en luftkompressor, til at blæse dyret med..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af MacG »

[quote="udepost"]Ok, ligenu har jeg skype igang, og blæseren kører, men i aktivitetsrapporten kan jeg kun se et CPU forbrug på 7% til firefox. Der er ikke noget forbrug på skypeprogrammet. CPU forbrug er ca. 50%

Hvordan f... laver man printscreen?

/Søren[/quote]

Har du sorteret efter "% CPU" og sorteret efter "Alle Processer"?

cmd -shift-3 laver et fuldt screenshot. cmd -shift-4 giver dig mulighed for at udvælge et relevant område. I begge tilfælde dukker de op på skrivebordet.

Der er nogen processer der ikke vil "give slip" på CPU´en selvom de får besked på det. Flash er én af dem. Ser du ofte video på Youtube ?
Jeg splitter mit browserbrug mellem Safari og Firefox. Firefox 4 er i min erfaring mere CPU-krævende, og hænger oftere. Derfor kører jeg Firefox 3.6.17 "i privaten"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af GuitaRasmus »

Sidebemærkning: På PC oplever jeg ofte at Facebook æder usandsynligt mange ressourcer og sætter blæseren igang.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Macbook blæser?

Indlæg af CobraPizza »

[quote="GuitaRasmus"]Sidebemærkning: På PC oplever jeg ofte at Facebook æder usandsynligt mange ressourcer og sætter blæseren igang.[/quote]

Det oplever jeg også på Windows Vista, men i 7'eren er sluger hverken firefox eller facebook det store (3-5% cpu).. Kunne forestille mig det havde noget med grafikkortet at gøre måske, når CPU'en skal kompensere
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen