Mac-problemer: Time Machine og permissions

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Mac-problemer: Time Machine og permissions

Indlæg af eitreach »

Hej!

Min kæreste har en del bøvl med sin Mac efter at have lavet nogle backups via Time Machine.

Efter gendannelse af programmer er en del af dem enten "ufuldendte" eller "beskadigede" - jeg tænkte at det nok kunne skyldes nogle manglende filer fra bilbliotek, så det prøver jeg også at gendanne, men efter en del er blevet kopieret stopper handlingen med meldingen at jeg ikke har rettigheder til filerne, og at de derfor ikke kan gendannes.

Hvad kan jeg gøre i sådan en situation?
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mac-problemer: Time Machine og permissions

Indlæg af VilhelmNielsen »

Skiftede fornyligt til SSD i min Macbook Pro, og i første omgang gik det galt, fordi Time Machine som standard have ekskluderet Applications-mappen. Prøvede manuelt at geninstallere programmerne, men endte med en "brick". Den eneste løsning jeg fandt, var at sætte den gamle harddisk i, sørge for at tage fuld backup, og så prøve igen. Worked like a charm.

Er dog ikke helt sikkert på hvad din kærestes situation er, men håber det hjælper!

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mac-problemer: Time Machine og permissions

Indlæg af MacG »

[quote="eitreach"]Hej!

Min kæreste har en del bøvl med sin Mac efter at have lavet nogle backups via Time Machine.

Efter gendannelse af programmer er en del af dem enten "ufuldendte" eller "beskadigede" - jeg tænkte at det nok kunne skyldes nogle manglende filer fra bilbliotek, så det prøver jeg også at gendanne, men efter en del er blevet kopieret stopper handlingen med meldingen at jeg ikke har rettigheder til filerne, og at de derfor ikke kan gendannes.

Hvad kan jeg gøre i sådan en situation?[/quote]

Gendanner du til en reinstalleret computer, eller hvad forsøger du egentlig på ? Prøv at beskrive problemet mere detaljeret. Timemachine laver specielle tilladelser på backups.

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Mac-problemer: Time Machine og permissions

Indlæg af kraen »

Jeg tror også vi skal have lidt flere detaljer før, vi kan hjælpe

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mac-problemer: Time Machine og permissions

Indlæg af eitreach »

Det startede med at jeg skulle lave en fuld backup da jeg skulle lave en Windows-partition (via Boot Camp). Jeg backuppede, formaterede og partitionerede. Alt vel så vidt.

Jeg installerede så OSX igen fra en original 10.6-disk, og da jeg ellers så begyndte at gendanne forskellige dele af harddiskindholdet begyndte kvalerne. Visse dele er blevet gendannet fint, mens andre volder problemet grundet tilladelseskonflikter. Specielt drejer det sig om hoved-Biblioteksmappen, da jeg går ud fra at det er dén som er skyld i at programmerne ikke virker som de skal.

Jeg er ikke vant til at bruge Macs på den måde, så jeg er ikke helt ops på hvad der er at gøre og ikke gøre forkert i sådan en situation. :)
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Mac-problemer: Time Machine og permissions

Indlæg af kraen »

Jeg anbefaler altid, at man kun gendanner sine personlige data og installerer programmer forfra. Så er man nemlig sikker på, at det virker ordentligt.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mac-problemer: Time Machine og permissions

Indlæg af MacG »

[quote="eitreach"]Det startede med at jeg skulle lave en fuld backup da jeg skulle lave en Windows-partition (via Boot Camp). Jeg backuppede, formaterede og partitionerede. Alt vel så vidt.

Jeg installerede så OSX igen fra en original 10.6-disk, og da jeg ellers så begyndte at gendanne forskellige dele af harddiskindholdet begyndte kvalerne. Visse dele er blevet gendannet fint, mens andre volder problemet grundet tilladelseskonflikter. Specielt drejer det sig om hoved-Biblioteksmappen, da jeg går ud fra at det er dén som er skyld i at programmerne ikke virker som de skal.

Jeg er ikke vant til at bruge Macs på den måde, så jeg er ikke helt ops på hvad der er at gøre og ikke gøre forkert i sådan en situation. :) [/quote]

Du behøver ikke at reformattere for at lave en Bootcamp partition. Problemet når du skal lave en restore til hvad der nu er et helt nyt system er at den oprindelige ejer ikke findes længere. Brugernavnet er ikke nok, til hver bruger følger et unikt ID-nr. Desuden sætter Time Machine sine egne tilladelser.. Vi har haft meget bøvl med det.

Du skal have ændret tilladelserne så den nye admin på din maskine har Read/Write/Execute tilladelser på alle filer i TM-Backup´en.

Hvilket OS er du vant til ? Hvor i verden er du, og er computeren på internettet ?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen