Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="Swampthing"]Nu har jeg jo fået en TV Jones pickup hjem til Jazzmasteren, den skal sidde mellem de 2 andre og de øvre kontroller skal styre den.

Q : Er der nogen i dette forum der kan lave en hurtig tegning(diagram) til hvordan skidtet skal loddes sammen ?

Det skal i samme åndedrag siges at jeg har støvsuget nettet igennem efter et diagram, men kan ikke finde nogen med en tredje pickup og slet ikke med en humbucker i midten.[/quote]

Nu giver det vel næppe nogen mening at tale om "skal" i denne sammenhæng, da det jo helt og holdent afhænger af, hvordan du vil have skidtet til at fungere. Det springende punkt - som jeg ser det - er nok, hvordan du vil lave dit pickup-valg: Om du vil have én pickup-omskifter, der kan vælge mellem alle tre pickupper, eller om du vil have én eller anden form for omskifter, der vælger mellem de to originale pickupper og så den nye. Der er mange muligheder...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

Jeg havde tænkt mig at når man vælger de øverste kontroller til(og dermed de nederste kontroller fra), vælger man samtidig Tv Jones pickuppen til.
Dvs den kun er aktiv når de øverste kontroller er aktiveret, de nederste kontroller(3vejs switch + volume og tonepot) fungerer som det plejer.Billede

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Stevi »

Er der nogen hér der har styr på Facebook? Jeg har hentet den nye app til ios, og i den kan man swipe til venstre og så kommer der sådan en chat-liste til syne. Det bruger jeg egentlig ikke, men mit problem er, at jeg kan se hvornår en del af mine kontakter har været online sidst, og min kone kunne også se hvornår jeg sidst var online, selvom jeg har deaktiveret chat og ikke har været online på fb-chat... Det synes jeg er lidt mystisk...
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Morten M »

[quote="Swampthing"]Jeg havde tænkt mig at når man vælger de øverste kontroller til(og dermed de nederste kontroller fra), vælger man samtidig Tv Jones pickuppen til.
Dvs den kun er aktiv når de øverste kontroller er aktiveret, de nederste kontroller(3vejs switch + volume og tonepot) fungerer som det plejer.Billede[/quote]
Det tror jeg kan laves ved:
- ny 3 pu switch nederst i diagram.
- TV-Jones pu på kredsløbet foroven i diagram.
- nuværende rythm pu ned på 3 pu switch
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

[quote="Morten M"][quote="Swampthing"]Jeg havde tænkt mig at når man vælger de øverste kontroller til(og dermed de nederste kontroller fra), vælger man samtidig Tv Jones pickuppen til.
Dvs den kun er aktiv når de øverste kontroller er aktiveret, de nederste kontroller(3vejs switch + volume og tonepot) fungerer som det plejer.
Det tror jeg kan laves ved:
- ny 3 pu switch nederst i diagram.
- TV-Jones pu på kredsløbet foroven i diagram.
- nuværende rythm pu ned på 3 pu switch[/quote][/quote]
Hvorfor ny switch nederst i diagrammet ? Den forstår jeg ikke helt.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Morten M »

Fordi switch nederst i diagram er pu vælger, som jeg læser det.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

Ja det er det også, og den skal gerne fortsætte med kunne bruges til at vælge mellem neck og bridge pickup.
Det er så når man slår de øverste kontroller til, at jeg så gerne vil bruge TV Jones pickuppen og kun den.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Man kunne jo ret let lave det, så den øverste omskifter vælger mellem, om guitaren fungerer "som normalt" - altså, de to originale pickupper med de nederste kontroller og den nederste omskifter til at vælge mellem de to - eller om den nye pickup er koblet til sammen med de to øverste kontroller. Sådan tror jeg, at jeg ville lave det.

Om et 1M volumepotmeter og et 50K tonepotmeter (de øverste potmetre) så spiller særligt optimalt med den påtænkte pickup, skal jeg ikke kunne sige...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

[quote="Sasha"]Man kunne jo ret let lave det, så den øverste omskifter vælger mellem, om guitaren fungerer "som normalt" - altså, de to originale pickupper med de nederste kontroller og den nederste omskifter til at vælge mellem de to - eller om den nye pickup er koblet til sammen med de to øverste kontroller. Sådan tror jeg, at jeg ville lave det.
[/quote]
Det er præcis det jeg er ude efter, jeg mangler bare at få at vide hvordan det skal sættes sammen. :)

[quote="Sasha"]Om et 1M volumepotmeter og et 50K tonepotmeter (de øverste potmetre) så spiller særligt optimalt med den påtænkte pickup, skal jeg ikke kunne sige...[/quote]
Åuu ! Det er en helt anden snak, det havde jeg slet ikke tænkt over.... :?
Hvad virker bedre til humbucker ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Jamen, det er jo næsten hurtigere at lodde sammen end at lave en tegning over - især hvis denne skal digitaliseres (hvilket jeg ikke lige har grej til på hjemmefronten). Så det ville da næsten være nemmest lige hurtigt at kratte en arbejdstegning ned i hånden og så "mødes ved kaffeautomaten"... :-)

Det normale at bruge til en humbucker er vel to 500K-potmetre? Men jeg tror ikke, at de bliver særligt nemme at finde i en version, som kan bruges til de dér "rulle-potmetre" i en Jazzmaster...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

Ja det er næsten op ad bakke at finde de rigtige potmetre. :?
Kan man til føje en modstand til 1Meg potmeteret så den bliver 500k ?
Anyway, efter at have googlet det meste af dagen, fandt jeg et diagram med 3 pickupper, dog med en singlecoil i midten.
Men det kan vel også fungere ?
Iflg den lap papir der fulgte med TV Jones'en, stod der at rød og grøn ledning skulle sættes sammen, og hvid var hot(går ud fra det er der lyden kommer ud) og sort ledning til til stel.
Billede

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Hvis du følger dén arbejdstegning kommer det ihvertfald til at virke anderledes, end jeg beskriver ovenfor...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

Hvad med at bypasse volume og tonekontrollen? Det bruger jeg alligevel aldrig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kraen »

Hvis nu man skal have lavet et bagtæppe til bandet med eget tryk på, hvem skal man så have fat i? Det må helst ikke være alt for dyrt.
Dimensionerne er vel 2,5x4-5 meter

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af morfarpåsofaen »

[quote="kraen"]Hvis nu man skal have lavet et bagtæppe til bandet med eget tryk på, hvem skal man så have fat i? Det må helst ikke være alt for dyrt.
Dimensionerne er vel 2,5x4-5 meter[/quote]
Vi fik trommeslagerens svigermor til at sy en masse stykker nervøst velour sammen, 5x9 meter eller sådan noget, og så en skiltemaler til at trykke kæmpe logo på. Tror det rendte op i et par tusinde samlet, trykket var selvfølgelig 90 % af denne pris. Lyder som en forfærdelig løsning, men fungerede overraskende godt.

Jeg tør så slet ikke tænke på hvor brandfarligt det var.

Et ordentligt bagtæppe, lavet af imprægneret molton, med tryk, fik vi et tilbud på 7-8.000 kr. for.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Odgaard »

@kræn. Er det lummer duo, der skal på tour? :-)

send fra en smart telefon

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="Swampthing"]Hvad med at bypasse volume og tonekontrollen? Det bruger jeg alligevel aldrig.


Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]

Det kan du selvfølgelig godt. Men du vil få meget top fra en pickup, som ikke er belastet af volume- og tonekontroller. Jeg tror da, at jeg ville starte med at prøve at have de originale "mærkelige" potmetre sat til og se, hvordan det lød. Alternativt kunne man jo også lave det, så den nye pickup var belastet af samme kontroller som de andre. Man kunne måske nøjes med kun at have den originale "mærkelige" volumekontrol i sving til den nye pickup? Måske med en 1 megaohms parallelmodstand over potmeteret? Alternativt kunne man lave en "fast" belastning af den nye pickup via et par fastemodstande og en kondensator.

Der er mange muligheder. Og ikke bare "én rigtig". Det kommer helt an på, hvordan man vil have tingene til at virke.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

Idéen med den "mærkelige" volumekontrol med en modstand loddet på, synes jeg lyder som en rigtig god ide. :)
Tonekontroller har jeg aldrig brugt til noget som helst, faktisk synes jeg f.eks. en strat bør have 3 volumekontroller istedet for tonekontrollerne.
Sådan er der jo så meget.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Joh. Men sådan en parallelmodstand kan så til gengæld resultere i en lidt funky potmeter-karakteristik...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kraen »

[quote="Odgaard"]@kræn. Er det lummer duo, der skal på tour? :-)

send fra en smart telefon[/quote]

Haha nej, ikke endnu. Det er til PlaylistDK

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen