[quote="Sasha"]Nu kommer det jo nok temmelig meget an på, hvor man sætter denne mikrofon.
Og nu er der vel ikke tale om at "køre med et setup, der kommer dårlig lyd ud af". Det er et faktum, at langt de fleste - hvis ikke alle - højttalerkabinetter lyder forskelligt, afhængigt af hvor man står i forhold til dem. Dette eksemplficeret ved, at man hører mest diskant, hvis man står ret foran dem - også kendt som "i dødsstrålen". Men det drejer sig måske om 10% af "dækningsområdet". I resten af området lyder tingene fint. Jeg ved ikke, om man kan tillade sig på denne baggrund at konkludere, at "der kommer dårlig lyd ud"..? Jeg ville da mene, at der i langt højere grad var tale om, at "der kom dårlig lyd ud", hvis man indstillede tingene sådan, at der var fin lyd i de førnævnte 10% af "dækningsområdet", mens det så i de øvrige 90% lød som om, at der er ti dyner foran højttaleren. Feel free to disagree.
Men hvis du har et bud på, hvordan man opnår en ensartet "god" lyd over hele "dækningsområdet", er jeg lutter øre...[/quote]
Jeg er helt med på hvad du mener, og mit indlæg var nok mest en provokation. Desuden kan jeg også være jeg er farvet af, primært at have spillet jobs med "halv professionelle" musikere og lydmænd (læs = folk der ikke helt aner hvordan det kan gøres ordentligt).
Det er hele diskussionen om scene- vs. publikum lyd, og her forekommer det mig ret ofte, at guitarister bruger kræfterne på at få førstnævnte til at lyde godt. Og den opgave kan så være løst med finurlige stativer, placeringer og vinkler på guitarforstærkeren - gerne i løbet af en koncert. Herefter har jeg så ofte overværet holdningen, at lydmanden/PA anlægget må klare resten for at det skal lyde godt, men shit in = shit out.
Ensartet god lyd over hele dækningsområdet, må for mig være
![Wink ;)](./images/smilies/)
:
+
![Billede](http://www.turbosound.com/public/images/product_main/TFM-560-main.jpg)