Indspilning

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Indspilning

Indlæg af udepost »

Hejsa

Jeg skal til at indspille 10 numre med akustisk guitar, vokal og harmonika, og har brug for nogle råd til indspilningsteknik. Jeg bruger garageband og presonus 44vsl (4 kanaler). Jeg har pt en kondensator mic, men køber et par stykker mere. Jeg har desuden en LR baggs m1 siddende i min guitar.

Jeg er ude efter en simpel lyd ala Bob Dylan og Neil Young.

Mine ideer er følgende:

1) Live indspilning med 1 mic på vokal/harmonika, og 1 + DI, eller 2 mics på guitar. Der kommer dog problemer med overlab mellem mics,+ at harmonikaen er kraftigere og skarpere end min vokal lyd.

2) Som ovenstående, men med harmonikaen dubbet, i stedet for 'live'. Dette vil give mig en del flere muligheder med harmonikaen, da jeg ikke er begrænset af nakke-stativet. Men, denne 'bedre' harmonika lyd vil også kunne høres som et dub, og ikke et live take. Til info indeholder mine numre både blues harpe (der nok lyder bedre gennem en guitar amp) og straight harpe, der nok er bedre med en kondensator mic.

3) Alle instrumenter hver for sig med 1 mic på guitar + DI signal, eller 2 mics på guitar

Hvad synes i?

/Søren

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning

Indlæg af Smittefar »

Jeg tænker 2) eller 3). 1) bliver for svært at styre. Du vil få den bedste lyd med 3, da du fuldstændig slipper for overhør mellem de forskellige mikrofoner, men det kan godt være, at du (ligesom mig) evt. synger bedre, hvis du samtidig spiller guitar, og så må det vel blive 2.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning

Indlæg af udepost »

Ja det ender jo nok med at jeg må prøve mig lidt frem. Nogen der har erfaringer med opstilling af 2-3 mics til et live take bedst muligt?

/Søren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning

Indlæg af Sasha »

Hvad med at prøve sådan en helt klassisk stereo-opstilling med to mikrofoner placeret tæt sammen (som hvis det var et par ører) foran de(n) optrædende?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning

Indlæg af udepost »

Jeg har prøvet et setup med en mikrofon midt i rummet, men problemet bliver niveauerne mellem guitar, vokal og harpe. Det er svært at styre, så jeg tror jeg forsøger et livesetup med 2 mics på guitar og en på vokal, og så ser hvordan det bliver.

/Søren

RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning

Indlæg af RenéF »

Find et rum som lyder godt, opstil bandet/dig selv som i en live situation og ude i det fiktive publikum finder man "sweetspottet", stedet hvor der er bedst balance i lyden.
Placer her, som Søren foreslog to mikrofoner i xy-opstilling.
Husk at referencepunktet er dine ører, så placer derfor mikrofonerne i den højde dine ører er i. Ti centimeter lavere kan betyde meget for lyden.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen