Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Telemaster »

Er der nogen af jer, der har prøvet at bruge en Sansamp (altså de der preamps/forvrængerpedaler, der var ret udbredte i 90'erne) direkte i PA'et? Jeg havde en engang, og den lød skidegodt, men jeg brugte den bare som forvrængerpedal inden min forstærker. Jeg tænker bare, at det ville være smart at have sådan en i job-kufferten, hvis man en dag skulle opleve, at den meget gamle guitarforstærker brænder sammen :-) Så vidt jeg husker er de netop lavet til at kunne gå direkte i pulten, og der er da også simulering af, hvordan forstærkeren skal forestille at være miket op.

Spørgsmålet er sådan set bare, om det lyder godt nok til at gå an, eller om det lyder ad helvede til alligevel, for så kan man jo næsten lige så godt spare pengene og i stedet køre sin guitar direkte i pulten uden yderligere omsvøb.

Det var sådan en, jeg havde: http://www.google.dk/imgres?um=1&hl=da& ... x=25&ty=83
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Ud fra min absolut yderst ringe erfaring på dette punkt tror jeg nok, at jeg hellere ville satse på noget POD-værk af en art til dén opgave...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"]Ud fra min absolut yderst ringe erfaring på dette punkt tror jeg nok, at jeg hellere ville satse på noget POD-værk af en art til dén opgave...[/quote]

Har du prøvet Sansampen direkte i en pult?

Ja, en Pod er oplagt, men jeg trives meget dårligt med digitale menuer og for meget at vælge imellem. Det der med at have en pedal med fire knapper - det kan jeg finde ud af, selv i en presset situation. Jeg havde jo et TC Nova System, som jeg simpelthen opgav at bruge af samme grund, selvom det lød godt. "Så enkelt som muligt, men ikke enklere", var det ikke sådan? :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Joh... :-)

Jeg er selv af absolut samme "skole"..! Men nu taler vi vel også nærmest kun om ting, der kan redde ens røv i en nødsituation? Så kunne jeg måske til nød lære mig, hvordan samtlige knapper skal stå - ja, man kan forestille sig alt fra tusch-markeringer til superlim - for at opnå blot ét hæderligt, brugbart preset...

Jeg kan huske, at jeg engang for mange år siden rodede lidt med sådan en Sansamp-fætter direkte i en pult i forbindelse med, at en ven skulle lave nogle demo-indspilninger. Og jeg erindrer tydeligt, at jeg ikke ligefrem tænkte, at "Nå, nu kan jeg sgu´ vist lige så godt droppe alt det dér bøvlen rundt med forstærkere og lignende djævelskab". Men jo, vi er helt enige i synet på menuer, digital, simulering, K.I.S.S. osv. osv. :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

Du kunne måske også se, om du kunne finde et sted at prøve Carl Martin's Rock Bug: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.carlmartin.com/product_rock_ ... bug.htm</a><!-- m -->

Der var da en overgang, for et år eller to siden, hvor pedalen her blev udnævnt til et absolut must-have, for enhver omrejsende musiker. Glansen er imidlertid gået lidt af hypen, men måske var det et bud på sagen?

(Disclaimer: Jeg har hverken haft nallerne i CM'en eller Sansamp'en, så ovenstående skal ikke ses som en anbefaling - bare almindelig info :) )
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"]Joh... :-)

Jeg er selv af absolut samme "skole"..! Men nu taler vi vel også nærmest kun om ting, der kan redde ens røv i en nødsituation? Så kunne jeg måske til nød lære mig, hvordan samtlige knapper skal stå - ja, man kan forestille sig alt fra tusch-markeringer til superlim - for at opnå blot ét hæderligt, brugbart preset...

Jeg kan huske, at jeg engang for mange år siden rodede lidt med sådan en Sansamp-fætter direkte i en pult i forbindelse med, at en ven skulle lave nogle demo-indspilninger. Og jeg erindrer tydeligt, at jeg ikke ligefrem tænkte, at "Nå, nu kan jeg sgu´ vist lige så godt droppe alt det dér bøvlen rundt med forstærkere og lignende djævelskab". Men jo, vi er helt enige i synet på menuer, digital, simulering, K.I.S.S. osv. osv. :-)[/quote]

Hm. Tjah, hvis det skal give mening at slæbe rundt på mere grej, der endda kun er beregnet til nødsituationer, skal det altså gerne være markant bedre end bare at køre direkte i pulten. Ellers kan det være lige meget. Og jeg kender heldigvis mig selv godt nok til at vide, at jeg desværre ikke har tålmodighed til en Pod, selvom det er mest oplagte.
So many assholes, so few bullets

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Telemaster »

[quote="GodSpeedDK"]Du kunne måske også se, om du kunne finde et sted at prøve Carl Martin's Rock Bug: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.carlmartin.com/product_rock_ ... bug.htm</a><!-- m -->

Der var da en overgang, for et år eller to siden, hvor pedalen her blev udnævnt til et absolut must-have, for enhver omrejsende musiker. Glansen er imidlertid gået lidt af hypen, men måske var det et bud på sagen?

(Disclaimer: Jeg har hverken haft nallerne i CM'en eller Sansamp'en, så ovenstående skal ikke ses som en anbefaling - bare almindelig info :) )[/quote]

Ja, det er også en mulighed. Og lavede Boss ikke for nylig to forskellige pedaler i samarbejde med Fender, der emulerer ældre Fender forstærkere? Blackface Super Reverb og tweed Bassman. så vidt jeg husker? Det er måske også et forsøg værd. jeg er nok mest hooked på Sansampen, fordi jeg kender den i forvejen og godt kan lide den, men det er da bestemt ikke sikkert, at den er det bedste valg til denne opgave. Jeg tænkte bare, at man nok kunne bytte sig til en på et tidspunkt.
So many assholes, so few bullets

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasmus »

[quote="Telemaster"][quote="GodSpeedDK"]Du kunne måske også se, om du kunne finde et sted at prøve Carl Martin's Rock Bug: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.carlmartin.com/product_rock_ ... bug.htm</a><!-- m -->

Der var da en overgang, for et år eller to siden, hvor pedalen her blev udnævnt til et absolut must-have, for enhver omrejsende musiker. Glansen er imidlertid gået lidt af hypen, men måske var det et bud på sagen?

(Disclaimer: Jeg har hverken haft nallerne i CM'en eller Sansamp'en, så ovenstående skal ikke ses som en anbefaling - bare almindelig info :) )[/quote]

Ja, det er også en mulighed. Og lavede Boss ikke for nylig to forskellige pedaler i samarbejde med Fender, der emulerer ældre Fender forstærkere? Blackface Super Reverb og tweed Bassman. så vidt jeg husker? Det er måske også et forsøg værd. jeg er nok mest hooked på Sansampen, fordi jeg kender den i forvejen og godt kan lide den, men det er da bestemt ikke sikkert, at den er det bedste valg til denne opgave. Jeg tænkte bare, at man nok kunne bytte sig til en på et tidspunkt.[/quote]

De der fender pedaler var vist mere til at smide i pedalkæden og få "bassman" lyd eller "tweed" lyd.

Der findes også denne løsning <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/pedaler/elect ... aler/elect ... r-amp.html</a><!-- m -->

Jeg kigger ligeså efter noget der kunne løse det samme problem, eftersom jeg nu har valgt at spille på en gammel Ac30. :)

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Dannyboy »

Rasmus - kig forbi til kaffe og POD, så skal du se hvor nemt det er.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasmus »

[quote="Dannyboy"]Rasmus - kig forbi til kaffe og POD, så skal du se hvor nemt det er.[/quote]

Jeg er ikke i tvivl om at det er nemt. :D Det er Klaus der er skeptisk. :lol:

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af DarkoPage »

Q:
Jeg kigger lidt efter en drive-pedal, der skal erstatte min RC Booster, da den simpelthen ikke har nok gain til min smag. Det er virkelig en clean boost! Jeg kører med gain helt oppe lige nu, og det giver lige lidt snas, men jeg mangler lige et hår mere. Jeg bruger den sammen med en Hot Rod Deville, og indstiller den sådan at den lige er i det sweetspot mellem at være clean og beskidt, at efter hvor hårdt man slår an.

Det jeg elsker ved RC Boosteren er at den er så transparant og også ret "dynamisk" (følsom over for hvor hårdt ens anslag er og også volumen på guitaren).

Så jeg kunne egentlig godt tænke mig den samme lyd, bare med en smule mere gain. Er en AC Booster det oplagte valg? Eller en EP Booster?

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Jacob »

[quote="DarkoPage"]Q:
Jeg kigger lidt efter en drive-pedal, der skal erstatte min RC Booster, da den simpelthen ikke har nok gain til min smag. Det er virkelig en clean boost! Jeg kører med gain helt oppe lige nu, og det giver lige lidt snas, men jeg mangler lige et hår mere. Jeg bruger den sammen med en Hot Rod Deville, og indstiller den sådan at den lige er i det sweetspot mellem at være clean og beskidt, at efter hvor hårdt man slår an.

Det jeg elsker ved RC Boosteren er at den er så transparant og også ret "dynamisk" (følsom over for hvor hårdt ens anslag er og også volumen på guitaren).

Så jeg kunne egentlig godt tænke mig den samme lyd, bare med en smule mere gain. Er en AC Booster det oplagte valg? Eller en EP Booster?[/quote]

En AC-booster lyder som et meget godt bud - har én selv, og bruger den til noget lignende det, du beskriver. Dog synes jeg at AC-boosteren "farver" lyden en smule mere end jeg husker RC-boosteren til at gøre. Ellers er BB-preampen også god til formålet, den har et ret bredt gain-spektrum og har ikke helt det samme "mellemtone-hop", som AC-boosteren har. IMO, selvfølgelig 8-)

Begge pedaler er i hvert fald værd at tjekke ud ! :)

EDIT: I øvrigt ville jeg foreslå dig at beholde RC-boosteren. Xotics pedaler fungerer utroligt godt sammen til at give lidt knas og så lægge et "ekstra gear" ind med f.eks. RC-boosteren før BB eller AC'en

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Jacob"][quote="DarkoPage"]Q:
Jeg kigger lidt efter en drive-pedal, der skal erstatte min RC Booster, da den simpelthen ikke har nok gain til min smag. Det er virkelig en clean boost! Jeg kører med gain helt oppe lige nu, og det giver lige lidt snas, men jeg mangler lige et hår mere. Jeg bruger den sammen med en Hot Rod Deville, og indstiller den sådan at den lige er i det sweetspot mellem at være clean og beskidt, at efter hvor hårdt man slår an.

Det jeg elsker ved RC Boosteren er at den er så transparant og også ret "dynamisk" (følsom over for hvor hårdt ens anslag er og også volumen på guitaren).

Så jeg kunne egentlig godt tænke mig den samme lyd, bare med en smule mere gain. Er en AC Booster det oplagte valg? Eller en EP Booster?[/quote]

En AC-booster lyder som et meget godt bud - har én selv, og bruger den til noget lignende det, du beskriver. Dog synes jeg at AC-boosteren "farver" lyden en smule mere end jeg husker RC-boosteren til at gøre. Ellers er BB-preampen også god til formålet, den har et ret bredt gain-spektrum og har ikke helt det samme "mellemtone-hop", som AC-boosteren har. IMO, selvfølgelig 8-)

Begge pedaler er i hvert fald værd at tjekke ud ! :)

EDIT: I øvrigt ville jeg foreslå dig at beholde RC-boosteren. Xotics pedaler fungerer utroligt godt sammen til at give lidt knas og så lægge et "ekstra gear" ind med f.eks. RC-boosteren før BB eller AC'en[/quote]

Tak for svaret!

Jeg har også kigget på BB'en, men jeg har vist noget i den dur som gør det for mig lige nu (OCD og Box Of Rock), så jeg tror jeg vil kigge lidt på AC'en og se hvad jeg synes om den. Lige nu bruger jeg RC'en før mine andre drives til lige at give det ekstra, når der er brug for det, og den gør det også ret godt. Den giver ikke nogen særlig stor ændring i lyden, men lige lidt mere sustain og "fylde". Jeg kunne som sagt bare godt tænke mig lidt mere gain, da den er maxed out på RC'en lige.

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Jacob »

[quote="DarkoPage"][quote="Jacob"][quote="DarkoPage"]Q:
Jeg kigger lidt efter en drive-pedal, der skal erstatte min RC Booster, da den simpelthen ikke har nok gain til min smag. Det er virkelig en clean boost! Jeg kører med gain helt oppe lige nu, og det giver lige lidt snas, men jeg mangler lige et hår mere. Jeg bruger den sammen med en Hot Rod Deville, og indstiller den sådan at den lige er i det sweetspot mellem at være clean og beskidt, at efter hvor hårdt man slår an.

Det jeg elsker ved RC Boosteren er at den er så transparant og også ret "dynamisk" (følsom over for hvor hårdt ens anslag er og også volumen på guitaren).

Så jeg kunne egentlig godt tænke mig den samme lyd, bare med en smule mere gain. Er en AC Booster det oplagte valg? Eller en EP Booster?[/quote]

En AC-booster lyder som et meget godt bud - har én selv, og bruger den til noget lignende det, du beskriver. Dog synes jeg at AC-boosteren "farver" lyden en smule mere end jeg husker RC-boosteren til at gøre. Ellers er BB-preampen også god til formålet, den har et ret bredt gain-spektrum og har ikke helt det samme "mellemtone-hop", som AC-boosteren har. IMO, selvfølgelig 8-)

Begge pedaler er i hvert fald værd at tjekke ud ! :)

EDIT: I øvrigt ville jeg foreslå dig at beholde RC-boosteren. Xotics pedaler fungerer utroligt godt sammen til at give lidt knas og så lægge et "ekstra gear" ind med f.eks. RC-boosteren før BB eller AC'en[/quote]

Tak for svaret!

Jeg har også kigget på BB'en, men jeg har vist noget i den dur som gør det for mig lige nu (OCD og Box Of Rock), så jeg tror jeg vil kigge lidt på AC'en og se hvad jeg synes om den. Lige nu bruger jeg RC'en før mine andre drives til lige at give det ekstra, når der er brug for det, og den gør det også ret godt. Den giver ikke nogen særlig stor ændring i lyden, men lige lidt mere sustain og "fylde". Jeg kunne som sagt bare godt tænke mig lidt mere gain, da den er maxed out på RC'en lige.[/quote]

Så tror jeg helt klart AC'en kunne være noget for dig - bruger selv min AC til den funktion før min Abunai 2.

Ellers kunne en anden indstilling på din RC måske også være en løsning? På min AC skifter jeg ofte indstillinger efter behov, men når jeg bruger den som "det ekstra gear" er det som regel med gain kl. 8 (altså ret lavt) og så volume kl. 12-13 stykker - på den måde får jeg lidt gain fra pedalen, men samtidig et lille volume-boost til at sparke min Abunai 2 lidt i røven. Det fungerer ret godt for mig, da jeg beholder karakteristikken fra Abunai'en, men bare lidt længere ude i pappet. Vil jeg have mere farve fra AC'en og lidt mere "smæk på" ryger gain op til kl. 9 - 10 og volume ned til kl. 10 stykker.

Nu er pedalindstillinger jo ikke almengyldige, men det er i hvertfald et forsøg værd at lege rundt med gain- og volumeknappernes indbyrdes forhold :)

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Jacob"]
Så tror jeg helt klart AC'en kunne være noget for dig - bruger selv min AC til den funktion før min Abunai 2.

Ellers kunne en anden indstilling på din RC måske også være en løsning? På min AC skifter jeg ofte indstillinger efter behov, men når jeg bruger den som "det ekstra gear" er det som regel med gain kl. 8 (altså ret lavt) og så volume kl. 12-13 stykker - på den måde får jeg lidt gain fra pedalen, men samtidig et lille volume-boost til at sparke min Abunai 2 lidt i røven. Det fungerer ret godt for mig, da jeg beholder karakteristikken fra Abunai'en, men bare lidt længere ude i pappet. Vil jeg have mere farve fra AC'en og lidt mere "smæk på" ryger gain op til kl. 9 - 10 og volume ned til kl. 10 stykker.

Nu er pedalindstillinger jo ikke almengyldige, men det er i hvertfald et forsøg værd at lege rundt med gain- og volumeknappernes indbyrdes forhold :) [/quote]

Jeg prøver lige at lege lidt med gain- og volumeindstillingerne.

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af itsaysvuff »

Spørgsmål: Når man bruger en Boss RC-20 looper er "master-volumen" altid tændt og bestemmer hele signalet - om man bruger den eller ej.. Hvordan stiller man den så den matcher forstærkerens styrke? Jeg synes det er så mærkeligt at den looper pedal enten booster eller neddrosler min forstærkers egentlig lydstyrke..

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="GodSpeedDK"]Du kunne måske også se, om du kunne finde et sted at prøve Carl Martin's Rock Bug: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.carlmartin.com/product_rock_ ... bug.htm</a><!-- m -->

Der var da en overgang, for et år eller to siden, hvor pedalen her blev udnævnt til et absolut must-have, for enhver omrejsende musiker. Glansen er imidlertid gået lidt af hypen, men måske var det et bud på sagen?

[/quote]
Jeg har stadig Rock Bug'en i mit kuffert som backup - har endnu til gode at finde noget der slår den i brugervenlighed... Og har endnu "til gode" at bruge den...
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Q. Jeg kan ikke få min effectrode tubevibe til at virke sammen med min pedalpower 2+ ,men den virker fint sammen med den tilhørende strøm adapter.Viben kører på 12v og det kan min pp2 også levere.
Hvad går der galt?
Sorte strater lyder bare bedst..

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Dannyboy »

Q: Der er SupaCharger strømforsyninger på tilbud i 4Sound. Vil jeg få noget ud af at skifte til sådan en ifht at bruge min Cioks Big John?

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af thomasrytter »

[quote="Pluto"]Q. Jeg kan ikke få min effectrode tubevibe til at virke sammen med min pedalpower 2+ ,men den virker fint sammen med den tilhørende strøm adapter.Viben kører på 12v og det kan min pp2 også levere.
Hvad går der galt?[/quote]

Hvis den er ligesom tube driveren - som jeg har siddende på mit board (også sammen med en pp2+) - så skal den bruge 1,2A og det kan pp2'en ikke levere. Du slipper derfor nok ikke for, at bruge den tilhørende strømforsyning :thumbdown:

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen