Now ambivalent

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af CobraPizza »

Jeg går på bioteknologi linjen på DTU, og vi er i gang med netop dette emne, i et mindre projekt, om Ritalins indvirken samt hvorvidt ADD er arveligt, og hvad sandsynligheden for at videregive genet, samt miljø faktorer der påvirker forsterstadiet til at udvilke defekte dopamin receptorer i netop det frontale cortex.
Desuden har jeg selv ADD, så jeg følger meget med i udviklingen, da det netop er et emne, hvor der stadig mangler videnskabelig belysning, samt nogle myter der skal ryddes af vejen.

Jeg synes hun er helt galt på den, da hun nævner myelin som et sporstof, men det handler selvfølgelig også om at hører sammenhængen, jeg var der jo ikke.
Dernæst, nævner hun at ADD kommer af drenges "ryk" i udviklingen af hjernen. Drenge er langsommere udviklet rent fysiologisk, og det glæder også hjernen. de fleste piger har en fuldt udviklet hjerne i 16-19 års alderen, og drenge ligger normalt i 22-25 års alderen, så jeg bestrider ikke at vi drenge udvikler os langsommere, men at det skulle stamme herfra, ville dog ikke give mening, da det er en medfødt defekt, og ikke noget man "pludselig" får.. Desuden, ville en mangel på myelinskeder i hjernen resultere i at man ville være ligeså mobil som Stephen Hawking (Han har Amytrofisk Lateral Sklerose - ALS, som netop angriber myelinskederne omkring nerverne i kroppen). Deraf kommer der at drenge ikke udvikles i ryk (du får jo ikke bare pludselig skæg, det kommer langsomt, ligesom pubeshår, og "mandige" træk, du vågner jo ikke bare op og er gået fra dreng til mand overnight), men bare har en linær udvikling, der ligger langt under pigernes. Faktisk påvirker testosteron til at hjernen udvikler sig langsommere, og derfor er sådan noget som differentieret klasse undervisning godt (rent sådan fysiologisk, sociologisk, ville det nok iikke være smart) eller endnu bedre, lade drenge starte to år senere i skole, der er pigerne mere på niveau med drengene, og derfor få en mere succesfuld klasse undervisning..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af CobraPizza »

Bon Jovi som metal band.. ARH!!! nu strammer du sku garnet Alex..

Pantera var startskuddet på mere aggresiv metal.. Pantera, Metallica og Slayer har/er noget vigtigt for metals udvikling og fremtid, og derfor forstår jeg godt deres reaktion.. Og som Die Hard Metallica fan (har fået det lort med ske, siden jeg var syv år), vil jeg påstå at det er altså et fucking fedt band (uh I dropped the F-bomb, to underline my point)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="CobraPizza"]Jeg går på bioteknologi linjen på DTU, og vi er i gang med netop dette emne, i et mindre projekt, om Ritalins indvirken samt hvorvidt ADD er arveligt, og hvad sandsynligheden for at videregive genet, samt miljø faktorer der påvirker forsterstadiet til at udvilke defekte dopamin receptorer i netop det frontale cortex.
Desuden har jeg selv ADD, så jeg følger meget med i udviklingen, da det netop er et emne, hvor der stadig mangler videnskabelig belysning, samt nogle myter der skal ryddes af vejen.

Jeg synes hun er helt galt på den, da hun nævner myelin som et sporstof, men det handler selvfølgelig også om at hører sammenhængen, jeg var der jo ikke.
Dernæst, nævner hun at ADD kommer af drenges "ryk" i udviklingen af hjernen. Drenge er langsommere udviklet rent fysiologisk, og det glæder også hjernen. de fleste piger har en fuldt udviklet hjerne i 16-19 års alderen, og drenge ligger normalt i 22-25 års alderen, så jeg bestrider ikke at vi drenge udvikler os langsommere, men at det skulle stamme herfra, ville dog ikke give mening, da det er en medfødt defekt, og ikke noget man "pludselig" får.. Desuden, ville en mangel på myelinskeder i hjernen resultere i at man ville være ligeså mobil som Stephen Hawking (Han har Amytrofisk Lateral Sklerose - ALS, som netop angriber myelinskederne omkring nerverne i kroppen). Deraf kommer der at drenge ikke udvikles i ryk (du får jo ikke bare pludselig skæg, det kommer langsomt, ligesom pubeshår, og "mandige" træk, du vågner jo ikke bare op og er gået fra dreng til mand overnight), men bare har en linær udvikling, der ligger langt under pigernes. Faktisk påvirker testosteron til at hjernen udvikler sig langsommere, og derfor er sådan noget som differentieret klasse undervisning godt (rent sådan fysiologisk, sociologisk, ville det nok iikke være smart) eller endnu bedre, lade drenge starte to år senere i skole, der er pigerne mere på niveau med drengene, og derfor få en mere succesfuld klasse undervisning..[/quote]

Jeg må tage den med myelin som sporstof på min kappe - jeg kan meget vel huske forkert.

Det lyder som et spændende projekt I er igang med - men ifølge lidt artikler jeg lige har googlet mig frem til, er hun nu langt fra alene i sin opfattelse om sammenhængen mellem myelinskader og ADHD:

"The link to autism and ADHD comes from Dr. Bartzokis's theory that humans "myelinate" different brain circuits at various points in life, which could explain the sizeable differences between neurological disorders seen in children, adults, and the elderly.
He says that, an early disruption of the process of myelin production, for instance, may have serious consequences for the development of the basic brain circuits that govern language and social communication, two major areas of dysfunction in autism. Additionally, a problem with the protective myelin coat during the early school years could interfere with a child's ability to process information efficiently and effectively, leading to problems with attention that characterize ADHD"

http://www.ei-resource.org/news/autism- ... l-coating/

"Fatty acids are a structural component of all brain cells, the blood-brain barrier, and the myelin sheath that wraps around nerves. All cell membranes, including nerve cell membranes, are composed of phospholipids, which contain large amounts of polyunsaturated fatty acids. Fatty acids help with nerve transmission. They are necessary for proper growth and are the basic building blocks of the prostaglandins that are essential for normal brain function. The brain is 25% fat. Much of this fat is in the form of essential fatty acids.


Essential Fatty Acid Deficiencies
So, why do we need to know all this? It is important to realize that the average person is deficient in essential fatty acids. It is also known that there is a relationship between brain function, mental health, and fatty acid intake. Depression is clearly related to fatty acid deficiencies. Low cholesterol is a risk factor for suicide. Since fatty acid deficiency plays a significant role in other psychiatric conditions, it was thought that it might be involved in ADHD.

There is good reason to suspect this. Symptoms of fatty acid deficiency include eczema, dry skin, asthma, thirst, frequent urination, and allergies. It just so happens that all of these symptoms are common in ADHD children. Also, males need more fatty acids than females. There is a 3:1 male to female ratio in ADHD. Therefore, it was thought there might be a relationship between fatty acid deficiency and ADHD. A number of studies have been done, and it does seem that such a relationship does exist in a certain segment of ADHD children."

http://addadhdadvances.com/efa.html
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af K-P »

[quote="CobraPizza"]Bon Jovi som metal band.. ARH!!! nu strammer du sku garnet Alex..

Pantera var startskuddet på mere aggresiv metal.. Pantera, Metallica og Slayer har/er noget vigtigt for metals udvikling og fremtid, og derfor forstår jeg godt deres reaktion.. Og som Die Hard Metallica fan (har fået det lort med ske, siden jeg var syv år), vil jeg påstå at det er altså et fucking fedt band (uh I dropped the F-bomb, to underline my point)[/quote]

Pantera kan vel ikke være startskuddet, når de først begyndt på deres tunge stil i 90'erne.
Cogito sumere potum alterum

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Anonym »

Hvad så drenge? Diskuterer I metal? ;) :lol:

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Loomer »

Jep, men her kan vi rent faktisk holde det på et faktuelt plan.

Pantera var ikke rigtigt startskuddet til noget, udover en lidt kedelig trend med intetsigende macho-groove-metal, de der bands der ikke var helt fimsede nok til at kaldes nu-metal, men stadig på ingen måde gjorde noget nyt og spændende udover at planke lige netop Pantera.

Altså, Repulsion spillede grind i flere år før "Reign In Blood" udkom, og Venom er jo... Venom. Og gamle.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af K-P »

Det er lidt ligesom Guns 'n' Roses. Det kan godt være de på et eller andet plan er pisse fede, men de kom lidt for sent til at opfinde noget som helst.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af CobraPizza »

Jeg synes bare, når jeg læser artikler i bl.a. Terrorizer at jeg tit støder ind i kunstnere, der har lyttet til meget Pantera, Slayer m.m. og taget noget derfra, men bare gjort det hårdere.. Jeg vil dog holde på at DImebags guitarspil var amazing..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af CobraPizza »

[quote="GuitaRasmus"][quote="CobraPizza"]Jeg går på bioteknologi linjen på DTU, og vi er i gang med netop dette emne, i et mindre projekt, om Ritalins indvirken samt hvorvidt ADD er arveligt, og hvad sandsynligheden for at videregive genet, samt miljø faktorer der påvirker forsterstadiet til at udvilke defekte dopamin receptorer i netop det frontale cortex.
Desuden har jeg selv ADD, så jeg følger meget med i udviklingen, da det netop er et emne, hvor der stadig mangler videnskabelig belysning, samt nogle myter der skal ryddes af vejen.

Jeg synes hun er helt galt på den, da hun nævner myelin som et sporstof, men det handler selvfølgelig også om at hører sammenhængen, jeg var der jo ikke.
Dernæst, nævner hun at ADD kommer af drenges "ryk" i udviklingen af hjernen. Drenge er langsommere udviklet rent fysiologisk, og det glæder også hjernen. de fleste piger har en fuldt udviklet hjerne i 16-19 års alderen, og drenge ligger normalt i 22-25 års alderen, så jeg bestrider ikke at vi drenge udvikler os langsommere, men at det skulle stamme herfra, ville dog ikke give mening, da det er en medfødt defekt, og ikke noget man "pludselig" får.. Desuden, ville en mangel på myelinskeder i hjernen resultere i at man ville være ligeså mobil som Stephen Hawking (Han har Amytrofisk Lateral Sklerose - ALS, som netop angriber myelinskederne omkring nerverne i kroppen). Deraf kommer der at drenge ikke udvikles i ryk (du får jo ikke bare pludselig skæg, det kommer langsomt, ligesom pubeshår, og "mandige" træk, du vågner jo ikke bare op og er gået fra dreng til mand overnight), men bare har en linær udvikling, der ligger langt under pigernes. Faktisk påvirker testosteron til at hjernen udvikler sig langsommere, og derfor er sådan noget som differentieret klasse undervisning godt (rent sådan fysiologisk, sociologisk, ville det nok iikke være smart) eller endnu bedre, lade drenge starte to år senere i skole, der er pigerne mere på niveau med drengene, og derfor få en mere succesfuld klasse undervisning..[/quote]

Jeg må tage den med myelin som sporstof på min kappe - jeg kan meget vel huske forkert.

Det lyder som et spændende projekt I er igang med - men ifølge lidt artikler jeg lige har googlet mig frem til, er hun nu langt fra alene i sin opfattelse om sammenhængen mellem myelinskader og ADHD:

"The link to autism and ADHD comes from Dr. Bartzokis's theory that humans "myelinate" different brain circuits at various points in life, which could explain the sizeable differences between neurological disorders seen in children, adults, and the elderly.
He says that, an early disruption of the process of myelin production, for instance, may have serious consequences for the development of the basic brain circuits that govern language and social communication, two major areas of dysfunction in autism. Additionally, a problem with the protective myelin coat during the early school years could interfere with a child's ability to process information efficiently and effectively, leading to problems with attention that characterize ADHD"

http://www.ei-resource.org/news/autism- ... l-coating/

"Fatty acids are a structural component of all brain cells, the blood-brain barrier, and the myelin sheath that wraps around nerves. All cell membranes, including nerve cell membranes, are composed of phospholipids, which contain large amounts of polyunsaturated fatty acids. Fatty acids help with nerve transmission. They are necessary for proper growth and are the basic building blocks of the prostaglandins that are essential for normal brain function. The brain is 25% fat. Much of this fat is in the form of essential fatty acids.


Essential Fatty Acid Deficiencies
So, why do we need to know all this? It is important to realize that the average person is deficient in essential fatty acids. It is also known that there is a relationship between brain function, mental health, and fatty acid intake. Depression is clearly related to fatty acid deficiencies. Low cholesterol is a risk factor for suicide. Since fatty acid deficiency plays a significant role in other psychiatric conditions, it was thought that it might be involved in ADHD.

There is good reason to suspect this. Symptoms of fatty acid deficiency include eczema, dry skin, asthma, thirst, frequent urination, and allergies. It just so happens that all of these symptoms are common in ADHD children. Also, males need more fatty acids than females. There is a 3:1 male to female ratio in ADHD. Therefore, it was thought there might be a relationship between fatty acid deficiency and ADHD. A number of studies have been done, and it does seem that such a relationship does exist in a certain segment of ADHD children."

http://addadhdadvances.com/efa.html[/quote]

Jeg skal ikke afvise, at der er en sammenhæng, mellem mangel på mættede fedtsyrer (i hjernen) og ADD, og jeg har ikke så meget styr på autisme, men indtil videre er den primære årsag til ADD (indbefatter både ADD og ADHD) altså mangel på signalstoffer i hjernen, primært i centrene for social adfærd og indlæring, men jeg er ikke den store støtte af myelinmangel teorien, da det har nogle andre konsekvenser, end blot indlærings og koncentrations besvær, som er lidt mere alvorlige, end dem der primært karakterisere ADD. Jeg er dog støtte af at Tourettes kan afstedkomme af dette, som netop sætter sig i fysiske tics, og man ofte ser ADD børn, der også har Tourette (inklusiv undertegnet)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Loomer »

[quote="CobraPizza"]Jeg synes bare, når jeg læser artikler i bl.a. Terrorizer at jeg tit støder ind i kunstnere, der har lyttet til meget Pantera, Slayer m.m. og taget noget derfra, men bare gjort det hårdere.. Jeg vil dog holde på at DImebags guitarspil var amazing..[/quote]

Korrekt, men det er jo trods alt fordi de var et stort og kendt band, derfor har de været dem der "tog mødommen" på en del folk.
Jeg hørte det lidt for noget tid siden, men som tiden er gået er jeg kommet til den konklusion af at det band bare ikke rigtigt gør noget for mig mere.

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Loomer"][quote="CobraPizza"]Jeg synes bare, når jeg læser artikler i bl.a. Terrorizer at jeg tit støder ind i kunstnere, der har lyttet til meget Pantera, Slayer m.m. og taget noget derfra, men bare gjort det hårdere.. Jeg vil dog holde på at DImebags guitarspil var amazing..[/quote]

Korrekt, men det er jo trods alt fordi de var et stort og kendt band, derfor har de været dem der "tog mødommen" på en del folk.
Jeg hørte det lidt for noget tid siden, men som tiden er gået er jeg kommet til den konklusion af at det band bare ikke rigtigt gør noget for mig mere.[/quote]


Det er jo en iorden konklusion at have, men det betyder jo ikke at de har haft en stor påvirkning på metal verdenen, og at de gør noget for andre mennesker
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Loomer »

Sandt, de har i den grad haft et gigantisk impact, men bare ikke på mig :)

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Loomer"]Sandt, de har i den grad haft et gigantisk impact, men bare ikke på mig :) [/quote]

Jeg ved godt at alt sund fornuft preller af på dig ;)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Loomer »

Præcis :D

Jo mere vanvittigt, jo bedre. Deraf min store glæde ved Gorguts.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Telemaster »

NA: Alex nævner Duran Duran som et metalband? Jeg er bestemt ikke ekspert i den genre, men vil dog godt sætte pensionsopsparingen på, at både Duran Duran, deres fans, metalgenren i det hele taget og alle andre, der har hørt så meget som fire sekunders Duran Duran, vil være uenige. Alex, for fanden... :D
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

Nu skal man jo ikke glemme, at der er en hel hær af undergenrer inden for metal. Så mon ikke der også findes én eller anden kasse, som Duran Duran kan passes ind i, med bare et lille metalskilt på forsiden?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"]Nu skal man jo ikke glemme, at der er en hel hær af undergenrer inden for metal. Så mon ikke der også findes én eller anden kasse, som Duran Duran kan passes ind i, med bare et lille metalskilt på forsiden?
:-)[/quote]

Det er der da med garanti. Og bredden af genren er jo blot ét argument for, at det ikke giver mening at diskutere, hvem der er de største eller de vigtigste. Et andet argument er, at det selvfølgelig giver et noget forskelligt perspektiv om man er 20 år gammel og er vokset op i vished om, at metallica og Pantera er nogen af de store, eller om man kan huske da Ozzy gik solo og da Saxon var et upcoming band. Vi er jo nogen, der hørte trash før Metallica startede karrieren :lol:

Men diskussionen er jo også ligegyldig, for indenfor alle genrer fra hard-rock til grindcore er Judas Priest de største og vigtigste, og såden er det bare :lol:

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Loomer »

[quote="Sasha"]Nu skal man jo ikke glemme, at der er en hel hær af undergenrer inden for metal. Så mon ikke der også findes én eller anden kasse, som Duran Duran kan passes ind i, med bare et lille metalskilt på forsiden?

:-)[/quote]

Ufatteligt nok, ja.

Duran Duran er ihvertfald tungere end Attack Attack! og resten af de nye Crabcore-horder.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Anonym »

[quote="Loomer"]Jep, men her kan vi rent faktisk holde det på et faktuelt plan. [/quote]

Ahr ... Metallica er blevet nævnt ... :roll:

[quote="Telemaster"]NA: Alex nævner Duran Duran som et metalband? Jeg er bestemt ikke ekspert i den genre, men vil dog godt sætte pensionsopsparingen på, at både Duran Duran, deres fans, metalgenren i det hele taget og alle andre, der har hørt så meget som fire sekunders Duran Duran, vil være uenige. Alex, for fanden... :D [/quote]

Hæhæ ... double up on the double up ... håber ikke for mange udenforstående uforstående læser med her :lol:

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Loomer"][quote="Sasha"]Nu skal man jo ikke glemme, at der er en hel hær af undergenrer inden for metal. Så mon ikke der også findes én eller anden kasse, som Duran Duran kan passes ind i, med bare et lille metalskilt på forsiden?

:-)[/quote]

Ufatteligt nok, ja.

Duran Duran er ihvertfald tungere end Attack Attack! og resten af de nye Crabcore-horder.[/quote]

Bare det at noget hedder crabcore, gør at jeg flygter skrigende væk fra metalmiljøet - wtf... crabcore? Er det noget med krabber? Gå sidelæns på scenen? Klør det?

Og så vil jeg altså lige påpege at hvis man synes at Dillinger Escape Plan er topfedt, er man inhabil i diskussionen om hvad der er god musik, Loomer. ;)

Pantera var for seje.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen