Now ambivalent

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Jo-jo. Der ER jo bare kombinationer af guitarer, pedaler, forstærkere samt ikke mindst guitarister, der bare ikke fungerer... :-)

Nu ved jeg jo ifølge sagens natur ikke, hvad der lavet ved din Marshall. Men en meget populær og nem lille modifikation på netop disse mastervolume-Marshalls er at give dem højere gain i forforstærkeren, sådan at de kan forvrænge mere "på egen hånd". Og mens dét sikkert er fedt til nogle ting, er det nok næppe den direkte vej til at give forstærkeren mere "headroom" til at kapere et boostet signal fra en pedal. Men som sagt: Jeg ved ikke, hvad der er lavet ved din Marshall...[/quote]

Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg ikke det er dét, der er gjort. Jeg synes i hvert der er rigeligt headroom.

Jeg har efterhånden fået en ganske glimrende (og rigelig høj til øvelokalebrug) clean-lyd ud af den, og det må i sig selv være et godt udgangspunkt. I hvert fald, når man, som jeg, foretrækker at få drive fra pedaler. Problemet er så at finde de rigtige pedaler til hhv. drive og boost, der lyder fedt ovenpå dens clean-lyd.

Det optimale ville jo være, hvis jeg kunne finde en pedal, der boostede forstærkerens egenlyd til den perfekte drive, uden at øge lydstyrken til det ottedobbelte, og derefter have en pedal, der øgede yderligere, til lead, osv., men det er jeg bare bange for vil være for meget forlangt, af en forstærker, der først lyder fedt ved 'Wembley-på-baggear'-lydniveau.

Så jeg ser to scenarier:

1) Jeg beholder Marshall'en, og finder en drive- og en boost-pedal, der lyder fedt i sig selv, eller ...

2) Jeg køber en forstærker med færre watt, hvor "knækket" ligger et fornuftigt sted, ifh. til lydniveauet. Og hvor pedalerne så bare lige skubber forstærkeren "over på den anden side".
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Smittefar »

Har du egentlig prøvet en CM DC drive - jeg prøvede en Fuchs Train 45 forstærker i Aage den anden dag - Den spillede meget rent ved lydniveauer, jeg kunne holde ud, men når jeg skruede lidt højere op og knaldede til guitaren kunne jeg godt høre, den havde noget knas at byde på - Jeg forestiller mig, det er tæt på sådan din forstærker er indstillet. For at prøve lidt drive lånte jeg en DC drive og smækkede foran - Det lød virkelig godt synes jeg. Fuldfed drive lyd, der kunne synge, når det skulle.
Modded guitars were crap right out of the factory

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Telemaster »

[quote="GodSpeedDK"]
2) Jeg køber en forstærker med færre watt, hvor "knækket" ligger et fornuftigt sted, ifh. til lydniveauet. Og hvor pedalerne så bare lige skubber forstærkeren "over på den anden side".[/quote]

Det der tror jeg sgu, er vejen frem. At finde en pedal, der kan konkurrere med den naturlige forvrængning fra en rørforstærker, er altså en kamp, der har stået på siden 70'erne, uden at man nogensinde har opnået generel enighed om succes. Jeg er personligt ikke i tvivl: pedalforvrængning er kun rigtig fedt, hvis det er i samarbejde med en overstyret rørforstærker. En ting er indspilninger med plug ins, men i øveren og på jobs, er jeg altså afhængig af den respons, en rørforstærker giver.

Min foretrukne forstærker, en blackface Bassman top med et 2x12 halvåbent kabinet, spiller højt, men ikke højere, end at jeg på de fleste jobs kan udbytte dens egen forvrængning. Jeg kan så tilføje min Tube Screamer for mere drive, min clean boost for genrelt højere lyd + mere drive, eller begge to for mere af det hele. Jeg har brugt den kombination i mange år, og jeg er ikke i tvivl om, at det er den "rigtige opskrift" på god lyd (jaja, jeg ved det godt... ). Dit lydideal ligger nok et andet sted end mit, men idéen om guitar, pedaler og amp, har vi da til fælles. Jeg tænker, at med den rigtige forstærker og den rigtige pedal (eller to), vil samme koncept gøre dig glad. For jeg tror altså ikke på, at du nogensinde - som i Forslag 1 - finder en pedal, der lyder helt rigtig, uden at tilføje varmen, dynamikken og responsen fra en svedende rørforstærker.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GodSpeedDK »

Hmm ... jeg tror du har ret. Måske skulle jeg bare sætte Marshall'en til salg, og se hvad jeg kan få for den.

Anyway .. TT:

NA: Har købt en vaskemaskine idag (eller reserveret, i hvert fald). Damn, en nederen ting at bruge penge på, men den er jo også lidt svær at undvære, sådan én.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

[quote="Telemaster"]
Min foretrukne forstærker, en blackface Bassman top med et 2x12 halvåbent kabinet[/quote]

Nysgerrigt spørgsmål: Hvad er det for et kabinet, du bruger med din Bassman?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af efrandsen »

NA: Jeg har lige haft en velvoksent stort og flot fuldskæg de sidste fem mdr. ca og nu har jeg lige trimmet mig ned i 3 mm.. Det er dæleme underligt, men følte ligem at jeg trængte til det.. Nå, så kan man jo bare begynde forfra med et Haddock-skæg :D
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"][quote="Telemaster"]
Min foretrukne forstærker, en blackface Bassman top med et 2x12 halvåbent kabinet[/quote]

Nysgerrigt spørgsmål: Hvad er det for et kabinet, du bruger med din Bassman?[/quote]

Semi-præcist svar: Det er et 2x12 Fender af ellers ukendt oprindelse. Altså ikke et af de "rigtige", meget store kabinetter, der plejer at følges med sådan en forstærker. Enhederne er Rola Celestions - nærmere kan jeg ikke komme det uden at se efter. Kabinettet ser ud til at have være helt lukket fra fødslen, men er nu halvåbent, fordi bagpladen er savet sådan ca. halvvejs over :-) Så vidt jeg kan se, er top og kabinet nogenlunde jævnaldrende, at dømme efter patina, frontstof og logo, men det kan sagtens forholde sig anderledes.
So many assholes, so few bullets

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Anonym »

[quote="Hapsall"]NA; Fik en ny mobil tlf idag, kom hjem og fandt ud af at denne moderne tingest sgu ikke havde t9 tastatur derimod et mikro keyboard som mine pølsefinger absolut ikke kunne betjene,,,Nå den skal returneres damn osse..[/quote]
Nå så lykkedes det sgu, fik da bare storebroren som har t9 tastatur, så nu har jeg en anvendelig touch tlf og ganske smart foriøvrigt.. :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

[quote="Telemaster"][quote="Sasha"][quote="Telemaster"]
Min foretrukne forstærker, en blackface Bassman top med et 2x12 halvåbent kabinet[/quote]

Nysgerrigt spørgsmål: Hvad er det for et kabinet, du bruger med din Bassman?[/quote]

Semi-præcist svar: Det er et 2x12 Fender af ellers ukendt oprindelse. Altså ikke et af de "rigtige", meget store kabinetter, der plejer at følges med sådan en forstærker. Enhederne er Rola Celestions - nærmere kan jeg ikke komme det uden at se efter. Kabinettet ser ud til at have være helt lukket fra fødslen, men er nu halvåbent, fordi bagpladen er savet sådan ca. halvvejs over :-) Så vidt jeg kan se, er top og kabinet nogenlunde jævnaldrende, at dømme efter patina, frontstof og logo, men det kan sagtens forholde sig anderledes.[/quote]

OK. Tak for svaret. Det lyder "spændende"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"]
OK. Tak for svaret. Det lyder "spændende"... :-)[/quote]

My pleasure :-) Jeg ved ikke, om jeg vil kalde mit kabinet decideret "spændende", men oprindelsen er da lidt usikker. Ikke desto mindre lyder det fremragende, og udgør et godt alternativ til mit Marshall-anlæg - jeg bruger næsten aldrig andet en Fender-anlægget.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

Jamen, så lad os kalde det "personligt tilpasset"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"]Jamen, så lad os kalde det "personligt tilpasset"... :-)[/quote]

Ja, det vil jeg ikke modsige :-) Jeg synes virkelig, det klæder Bassman'en med det åbne kabinet. Det er vel også det, en eller anden tidligere ejer har tænkt. Jeg har faktisk aldrig prøvet den med et "rigtigt" Bassman-kabinet, så det kunne da være meget sjovt.

Jeg har jo ikke den ringeste forstand på alt det der med Ohm, men jeg har vist heller aldrig prøvet den på mit Marshall-kabinet, og jeg ved ikke, om man "må", uden at hele lortet ryger i luften :D Det er et 4x12 med Greenbacks, et eller andet reissue fra engang i 90'erne, tror jeg. Er det info nok til et praj om, hvorvidt det er forsvarligt at eksperimentere med? Så vidt jeg husker, er Ohm-angivelsen på forstærkeren lidt dodgy, på den måde, at det ikke er et lige antal Ohm, men derimod 15, eller sådan noget. Eller var det på mit gamle Vox-kabinet? Hm... en eller anden dag bør jeg prøve at fatte systemet... :D
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Jeg ville da formode, at sådan en Bassman-top kørte i 4 ohm..?

Så hvis du skal bruge dit 4x12, skal du nok have loddet lidt om på sagerne, sådan at de nuværende 15/16 ohm (vil jeg tro!) bliver til 4 ohm istedet.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"]Hmm...

Jeg ville da formode, at sådan en Bassman-top kørte i 4 ohm..?

Så hvis du skal bruge dit 4x12, skal du nok have loddet lidt om på sagerne, sådan at de nuværende 15/16 ohm (vil jeg tro!) bliver til 4 ohm istedet.[/quote]

Tjah... Du har garanteret ret. Der er lavet lidt fiksfakseri i toppen, så der sidder en hi/lo-switch bagpå, der på en eller anden måde kan reducere outputtet markant, men den fungerer på mit Fender-kabinet i begge positioner. Indgrebet var allerede foretaget, da jeg købte forstærkeren, så jeg har ingen idé om, hvad det rent teknisk handler om, men den lyder strålende i begge positioner. For det meste står den på "lo", men ind imellem på større jobs switcher jeg den til "hi". Om den operation spiller nogen rolle i forhold til Ohm, har jeg ingen anelse. Det er jo svært fristende bare at koble toppen til Marshall-kabinettet, men jeg tør vist ikke rigtig.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GuitaRasmus »

Så vidt jeg ved, gør det ingen skade på forstærkeren, at koble et kabinet af større modstand til, end udgangen på forstærkeren er beregnet til - man får blot ikke det fulde udbytte ud af forstærkeren. Det er det omvendte scenarie (at koble f.eks. et 4 ohms kabinet på en 8 ohms udgang) der er skadelig for forstærkeren.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Telemaster »

[quote="GuitaRasmus"]Så vidt jeg ved, gør det ingen skade på forstærkeren, at koble et kabinet af større modstand til, end udgangen på forstærkeren er beregnet til - man får blot ikke det fulde udbytte ud af forstærkeren. Det er det omvendte scenarie (at koble f.eks. et 4 ohms kabinet på en 8 ohms udgang) der er skadelig for forstærkeren.[/quote]

Aha. Hvad vil det sige, at man ikke får "det fulde udbytte ud af forstærkeren"?
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Telemaster"][quote="GuitaRasmus"]Så vidt jeg ved, gør det ingen skade på forstærkeren, at koble et kabinet af større modstand til, end udgangen på forstærkeren er beregnet til - man får blot ikke det fulde udbytte ud af forstærkeren. Det er det omvendte scenarie (at koble f.eks. et 4 ohms kabinet på en 8 ohms udgang) der er skadelig for forstærkeren.[/quote]

Aha. Hvad vil det sige, at man ikke får "det fulde udbytte ud af forstærkeren"?[/quote]

Det er nok her vi skal have Sasha på banen, men et forsigtigt bud ville være signaltab i form af en smule volumentab og noget tab af diskant - jeg har ikke selv prøvet det, men jeg drager bare en parallel til impedansmismatch i andre sammenhænge - f.eks. når man sætter en guitar (højimpedant) i en mixer (lavimpedant) - men som sagt - jeg ved det faktisk ikke.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Smittefar »

STOP - Dette er ikke sandt på en rørforstærker!

Der gælder i stedet, at impedansen skal være matchet inden for nogle procent i begge retninger (op og ned). På ordentlige forstærkere kan man slippe afsted med op til 100% mismatch - f.eks. 16 ohm kabinet på 8 ohms udgang eller 0 ohm på 8 ohms udgang. Til gengæld går det galt, hvis mismatched er for stort - eks. 16 ohm på 4 ohm eller ingen forbindelse (uendeligt ohm) på en hvilken som helst udgang.

Bemærk - Der er ingen garanti herfra om, at din forstærker (udgangstrafo) kan håndtere 100% mismatch.
Modded guitars were crap right out of the factory

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af Telemaster »

[quote="Smittefar"]STOP - Dette er ikke sandt på en rørforstærker!

Der gælder i stedet, at impedansen skal være matchet inden for nogle procent i begge retninger (op og ned). På ordentlige forstærkere kan man slippe afsted med op til 100% mismatch - f.eks. 16 ohm kabinet på 8 ohms udgang eller 0 ohm på 8 ohms udgang. Til gengæld går det galt, hvis mismatched er for stort - eks. 16 ohm på 4 ohm eller ingen forbindelse (uendeligt ohm) på en hvilken som helst udgang.

Bemærk - Der er ingen garanti herfra om, at din forstærker (udgangstrafo) kan håndtere 100% mismatch.[/quote]

Bare rolig - jeg er ikke i gang med at foretage mig ret meget andet end at drikke kaffe :-) Jeg har ingen idé om, hvad det betyder, som du lige har skrevet, så jeg fortsætter med at gøre, som jeg hele tiden har gjort :D Tak alligevel - det er jo ikke din skyld, at jeg er teknisk analfabet :-)
So many assholes, so few bullets

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now ambivalent

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Smittefar"] 0 ohm på 8 ohms udgang.[/quote]

Arh, lige præcis 0 ohm er vist lidt for langt ved siden af :lol:

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen