Jeg forstår det med øret, men hvad er teorien i det?

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Jeg forstår det med øret, men hvad er teorien i det?

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg er begyndt at lære kirketonearter og jeg forstår det egentlig godt, men det er det med at bruge det i praksis og forstå det i praksis.. Og jeg synes ikke det kan forklare alt.. F.eks. en akkord rundgang som denne: G D F C

I de akkorder er der jo en kromatisk nedgang med tonika i G-dur, tertsen i D-dur, tonikaen i F-dur og tertsen i C-dur: G F# F E
Jeg synes det lyder rigtig fedt, men jeg kan ikke forklare det..

Man kan jo tage det som en C-dur skala hvor 4. trin enten er F eller F#.. Men kan man ikke forklare det på andre måder? Måske at man spiller G-dur skala over G og D akkorderne og C-dur over F og C akkorderne.. Giver det mening?

Det samme er en kadence i mol: Bm E G A - hvordan forklares den? Den er vel i Bmol, men E-akkordens terts og G-akkordens tonika forvirrer mig? I mol-skalaen synes jeg altid det er 6. trin der varierer som i eksemplet.. I dur-skala synes jeg det er 4.trin.. Men i A-mol og C-dur er det jo også samme toner..

Det er hele det med at der er forskellige skalaer i samme sang - det kan jeg sagtens forstå og synes jeg er spændende - men hvordan? Hvis man spiller G-dur og D-dur spiller man jo ikke G-dur skala over G-akkorden eller D-dur over D-akkorden..

Jeg ved godt at man jo kan gøre alt og at man ikke skal følge teorien som en slave.. Men jeg er bare kommet til det punkt hvor det bare at spille én skala igennem en helt sang hvor alle trin er bestemt ikke rækker længere.. Det at spille mere "over akkorderne" synes jeg er langt mere spændende..

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen