"Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

"Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af Barf »

Nettet vrimler jo med fede liveoptagelser af alverdens kunstnere. Nogle er fede og andre er ikke, men her i tråden kan man poste de klip som giver dig gåsehud. Skriv lidt om hvem, hvad, hvor og hvorfor.

Jeg starter med en klassiker, men ikke desto mindre et fantastisk klip. Stedet er Wembley Stadium mandag d. 20. april 1992. 72.000 mennesker er mødt op for at hylde den afdøde Freddie Mercury og støtte forskningen inden for AIDS. Der er mange mindeværdige klip fra den koncert (bl.a. synes jeg David Bowies "Heroes" aldrig har lydt bedre), men det som virkelig giver mig gåsehud må være George Micheals version af "Somebody To Love":

[youtube]8c7x2JD_j-0[/youtube]

Læg især mærke til omkring 3:54 hvor publikum synger "låååååååååveeee" og det hele ender i en dyb mumlen fra 72.000 mennesker - fantastisk!

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af Rasser »

Denne her giver mig gåsehud hver gang jeg hører den.

[youtube]ULe57MrE3tQ[/youtube]

Jeg synes simpelthen det er noget af det fedeste jeg nogensinde har hørt.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af Sasha »

Det må være albummet "The Jimi Hendrix Concerts". Man kan næsten tilgive Alan Douglas sine fatale brølere omkring forvaltningen af Hendrix-kataloget i 70´erne, når man hører denne samling liveoptagelser. Den er vist for længst udgået af handlen. Beg, borrow or steal...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Det må være albummet "The Jimi Hendrix Concerts". Man kan næsten tilgive Alan Douglas sine fatale brølere omkring forvaltningen af Hendrix-kataloget i 70´erne, når man hører denne samling liveoptagelser. Den er vist for længst udgået af handlen. Beg, borrow or steal...[/quote]

Men der er jo lagt ekko og sager på... Det går da virkeligt ikke. Vel ? ;)

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af kraen »

Stop Loving You af Toto giver mig ALTID gåsehud. Denne version er fra Night of the Proms i 2003 - desværre uden Simon Phillips på trommer.

[youtube]JjOW0y_cqMQ[/youtube]

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"][quote="Sasha"]Det må være albummet "The Jimi Hendrix Concerts". Man kan næsten tilgive Alan Douglas sine fatale brølere omkring forvaltningen af Hendrix-kataloget i 70´erne, når man hører denne samling liveoptagelser. Den er vist for længst udgået af handlen. Beg, borrow or steal...[/quote]

Men der er jo lagt ekko og sager på... Det går da virkeligt ikke. Vel ? ;) [/quote]

Det må være inde i dit hoved, du hører ekkoer, min gode MacG... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"][quote="MacG"][quote="Sasha"]Det må være albummet "The Jimi Hendrix Concerts". Man kan næsten tilgive Alan Douglas sine fatale brølere omkring forvaltningen af Hendrix-kataloget i 70´erne, når man hører denne samling liveoptagelser. Den er vist for længst udgået af handlen. Beg, borrow or steal...[/quote]

Men der er jo lagt ekko og sager på... Det går da virkeligt ikke. Vel ? ;) [/quote]

Det må være inde i dit hoved, du hører ekkoer, min gode MacG... :-)[/quote]

To ord: "Red House"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af Sasha »

Øøøhh... dér røg jeg vist lige af..?

Er det et "nickname" for dit hoved, oder?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Øøøhh... dér røg jeg vist lige af..?

Er det et "nickname" for dit hoved, oder?

:-)[/quote]

Lyt til den. Feriehjerne ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af Sasha »

Nu har jeg den ikke lige ved hånden her på arbejde. Men du har da ret i, at der er lavet "en del" post-produktion på den udgivelse, som selvfølgelig altid kan diskuteres. Jeg mener dog, at det et meget langt stykke henad vejen er lavet smagfuldt og lyder fedt. Jeg synes, at det er sjældent, at man oplever en - i mine ører - overbevisende "koncertsals-ambience" - især som post-produktion. Jeg er ret sikker på, at Jimi himself heller ikke ville have haft en puritansk holdning til, at der ikke måtte skrues på nogen knap i studiet efterfølgende. Jeg tror, at han ville have stræbt efter at få det til at lyde så fedt som muligt. Hvad det så ville sige, er jo svært for os almindeligt dødelige at spå om.

Men for min skyld behøver tingene ikke nødvendigvis lyde som en knastør optagelse, som man kender det fra mange liveplader, der blev udsendt i slut-60´erne/start-70´erne. Og som sagt synes jeg, at den gode Alan Douglas her har ramt noget, som jeg ihvertfald synes, lyder ret godt (bevares, man kan da garanteret godt finde nogle eksempler på albummet, hvor det fungerer knapt så godt). Hvis man vil høre dårlig post-produktion af Hendrix skal man da bare lytte til seneste udspil fra "den autoriserede familie" - Valleys of Neptune. Det smerter inden i mig at forsøge at bringe sammenhæng i, at det rent faktisk er Eddie Kramer, der har stået for produktionen af dette stykke gravrøveri af værste skuffe - nøjagtigt som det var ham, der drejede på knapperne under de fleste originale Hendrix-indspilninger. Og rent galt går det da på DVD-versionen af "Rainbow Bridge", hvor man åbenbart ikke har lært af f.eks. en grel, grel udgivelse som "Band of Gypsys II", men stadig - vel i stereobilledets hellige navn? - pøser stereo-chorus på stakkels Jimi´s guitarlyd i et særdeles misforstået forsøg på at gøre den "bredere".

Men tilbage til "Concerts": Jeg mener egentlig, at det er et større problem, at der er redigeret i en hel del af numrene - f.eks. "Stone Free", "Bleeding Heart", "Hear my train a´comming" - sidstnævnte brillierer jo med at have en 7/8 takt i et break. Og på "Fire" er orglet simpelhen slettet...

Men stadig: Det er et album, som jeg må høre ofte. Og nu blev der spurgt til, hvad der gav mig gåsehud. Det gør dette album mere end noget andet. Jeg har slidt 2-3 vinyleksemplarer ned (jeg tror i øvrigt nok, at Søren Andersen har et af dem), investeret i utallige CD-eksemplarer (som findes i mange forskellige udgaver med forskellige antal numre, med og uden speak osv. osv.) og foræret adskillige eksemplarer væk...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af Pluto »

Yml4V-zcf3A

[youtube][/youtube]
<a href="" rel="nofollow">


Nå jeg kan ikke få den frem som i andre.Det kan jeg iøvrigt heller ikke med billeder.Pis
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af FunkyValle »

Her er en video med sikker gåsehud hos mig:
[youtube]JWnapx502uQ[/youtube]

Gåsehuden kommer lige omkring 6:46.
Jeg var til koncerten i Parken et par måneder inden dette er optaget og lige præcis denne hændelse var fabalagtigt live...
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af Barf »

Lige med det der youtube-halløj, så skal man kun kopiere det EFTER lighedstegnet (=) og ind og bruge youtube-knappen øverst til højre.

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af Barf »

Plutos:

[youtube]Yml4V-zcf3A[/youtube]


Funkyvalles:

[youtube]JWnapx502uQ[/youtube]

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af Pluto »

Ja det lykkedes stadigvæk ikke eher ,men tak for hjælpen Barf
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af andkrup »

ved ikke om optagelsen (stadig) gir mig gåsehud, men jeg fandt ud af at det var guitar jeg ville spille da jeg så Jimi på Monterey over tysk nattefjernsyn som præ-teen
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

ChristianB
Johnny B. Goode
Indlæg: 135
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af ChristianB »

[youtube]ncvx8OVWaqg[/youtube]

Depeche Mode - Enjoy The Silence fra Rock Am Ring i 2006. Den optræden har jeg bare set så mange gange, første gang var da koncerten blev transmitteret live over nettet.

Her er lige en mere:

[youtube]1-wEBmLht5g[/youtube]

Arcade Fire - Wake Up med David Bowie som gæstevokalist.
"What you need is a guitar that is timeless, and classic, and looks like Keith Richards threw up all over it in the 70s" - Hank Moody

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af IkkeMig »

De har efterhånden lavet den her i mange, fantastiske udgaver, men det var nok åpå den her turne, jeg mest fik gåsehud...
[youtube]mIC7KQPDuDc[/youtube]

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af Sasha »

Og så selvfølgelig stort set alt med PJ Harvey. Det er svært at vælge, men dette kunne da være en kandidat, da jeg ved, at jeg befinder mig på fjerde række:

<a href="" rel="nofollow">

Og ja, der er sørme også ekko på... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "Hvilken Liveoptagelse Giver Dig Gåsehud"-tråden

Indlæg af Barf »

Spændende indslag der er kommet.

@ Christian: Rigtig fedt klip med Depeche Mode. Jeg synes altid det er fedt at se hvordan numre ikke behøves at være up-tempo rock, for at få store antal publikummer til at gå amok. Lidt synd at der bliver skiftet så meget mellem kameravinklerne dog, jeg blev sgu helt rundtosset.

Og her er Sørens nøje udvalgte PJ Harvey klip - også meget spændende:

[youtube]6rKNOBPpeg8[/youtube]

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen