Prisen på musik

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Prisen på musik

Indlæg af IkkeMig »

Jeg er jo et af de der gammeldags mennesker, der køber musik på cd'er. Her til aften købte jeg så et album på iTunes. Det er sket et par gange før, men kun i den her slags situationer, hvor jeg ikke kan vente på postbudet. For faktum er jo, at en virtuel plade koster næsten det samme som en fysisk, når den er ny. Og det er måske fint nok. Men når pladen har været på markedet i nogle få måneder, så bliver den billigere ude i den virkelige verden. Men ikke på iTunes (og de andre online butikker). Og hvorfor fanden skulle jeg så give mere for en plade for at få den elektronisk end for at få den fysisk, hvor den trods alt stadigvæk bliver leveret med cover og det hele (og i bedre lydkvalitet).

Så derfor sidder jeg nu og tænker: Hvorfor i alverden er det, at musik i praksis er dyrere online end på fysiske medier? Det er trods alt stadigvæk et dårligere produkt man får! (Det er komprimeret hårdt og man får ikke cover/booklet med).

Prisen virker måske meget god på helt nye udgivelser. Men den følger ikke med ned efter et halvt år, når den fysiske udgivelse falder. Og så er det altså svært at få storforbrugere som mig til at skifte, når det stadig er billigere for mig at få dem til at trykke det på en disk og få det bragt ud med posten.

Det virker som molboarbejde? Det virker lidt dumt?

Nogen der kan forklare den prispolitik?

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Prisen på musik

Indlæg af Barf »

Hvor køber du CD'er henne?

Jeg har en liste med en hulens masse titler, som jeg godt kunne tænke mig, men hver gang jeg lige går forbi TP eller tjekker CDON, så koster de albums "stadig" 100-150 kroner - på trods af at flere af dem har mange år på bagen. Så jeg synes nu ikke, at prisen på fysiske CD'er falder på den måde. Måske et halvt år efter udgivelsen, men så stiger den gudhjælpemig igen senere.
Er det bare mig, der kigger de forkerte steder?

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Prisen på musik

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Barf"]Hvor køber du CD'er henne?

Jeg har en liste med en hulens masse titler, som jeg godt kunne tænke mig, men hver gang jeg lige går forbi TP eller tjekker CDON, så koster de albums "stadig" 100-150 kroner - på trods af at flere af dem har mange år på bagen. Så jeg synes nu ikke, at prisen på fysiske CD'er falder på den måde. Måske et halvt år efter udgivelsen, men så stiger den gudhjælpemig igen senere.
Er det bare mig, der kigger de forkerte steder?[/quote]

Nej, du har ret i, at mange "klassikere" bliver ved med at være dyre, men jeg synes godt nok, at jeg køber mange plader på tilbud hos fx cdon - det undrer mig bare, hvorfor de samme plader ikke er på tilbud online...

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Prisen på musik

Indlæg af efrandsen »

Jeg køber de fleste af mine cd/lp'er hos hmv.com, da de er ret gode til at sætte prisen ned og fra starten er langt billigere end danske priser. Men du har ret mht. iTunes fx., jeg har ikke oplevet, at prisen falder der. Det er da i grunden ret underligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Prisen på musik

Indlæg af Anonym »

Jeg ved det ikke. Men et gæt ville være, at iTunes er et Apple-produkt - og Apple kender stort set ikke til konceptet med at sætte prisen ned.

Jeg kunne forestille mig, at aftalen med rettighedsindehaverne "kun" har én pris.

Jeg synes at hvis man gider shoppe rundt på cdon og specielt cdwow, så finder man tit tingene meget billigere.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Prisen på musik

Indlæg af VilhelmNielsen »

Synes slet ikke det kan gøres op på den måde. Hvis man sammenligner lydkvaliteten (eller i hvert fald den potentielle), så er fysiske medier stadig langt, langt billigere end digitale, fra ny.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Prisen på musik

Indlæg af IkkeMig »

[quote="SustainerPlayer"]Jeg ved det ikke. Men et gæt ville være, at iTunes er et Apple-produkt - og Apple kender stort set ikke til konceptet med at sætte prisen ned.[/quote]

Det var også min første tanke, men det ser heller ikke ud til, at konceptet tilbud eller nedsatte priser eksisterer på de konkurrerende tjenester...

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Prisen på musik

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="Turtle"][quote="SustainerPlayer"]Jeg ved det ikke. Men et gæt ville være, at iTunes er et Apple-produkt - og Apple kender stort set ikke til konceptet med at sætte prisen ned.[/quote]

Det var også min første tanke, men det ser heller ikke ud til, at konceptet tilbud eller nedsatte priser eksisterer på de konkurrerende tjenester...[/quote]

Tilbud er jo et koncept opfundet for at rydde lagre og få folk ned i butikker så de kan købe mere.

I den digitale verden eksisterer der ikke nogen fysiske lagre der skal tømmes, og man behøver ikke lokke folk ud af deres hjem og ned i en butik. Der er altså ingen grund til at udbyderne bruger den slags taktikker, hvis de ikke står og desperat mangler penge. Og det gør f.eks. Apple jo, som bekendt, ikke.

ffsjake
Himmelhund
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Prisen på musik

Indlæg af ffsjake »

mht. cd'er, så har jeg haft meget godt held med at finde mange af de plader jeg leder efter til relativt billige penge på play.com!

..men derudover har jeg sgu svært ved at huske hvornår jeg sidst har lagt bare én krone for en plade, til trods for at musikbiblioteket vokser ugentligt.
[font='Open Sans', Arial, Helvetica, sans-serif]Gibson Les Paul Studio / Ibanez RGT 6 EXFX / Ibanez EGEN8 / Ibanez AFS75TD
Sigma SG / Squier Jazzmaster / Akkustisk Tellson / LTD D5 / Hjemmestrikket Tele-bas[/font]

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Prisen på musik

Indlæg af nerøs »

jeg holder mig til at købe de fysiske cder. da jeg ikke har så meget tiltro til at min computer ikke går ned. ( og jo mit musik er noget af det jeg har back up af )

men jeg må så også indrømme at det er for sjælent at jeg køber en cd for her i byen findes der ikke noget sted med et udvalg stør en føtex....

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen