Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Indlæg af GuitaRasmus »

... Ja, jeg ved godt at jeg er lallende amatør, sammenlignet med nogle af jer programmeringshajer, men jeg er jo begyndt at rode med mit hjemmestudie igen (bare et simpelt setup - bærbar med Cubase LE4, et Tascam lydkort og et par M-audio monitors, og lidt gratis plugins og synths), og jeg ville da lige prøve at flashe lidt jeg har rodet med idag - det har jo ikke været til andet end at sidde indenfor og kukkelure i det lortevejr.

Anyway - denne her er KUN en skitse til en sang. I må undskylde at I skal udsættes for min vokal - der skal en kvindelig vokal på. Det er bare for at få melodien med, og det er trods alt bedre end panfløjte. ;-) Teksten er bare vrøvl pt - der skal skrives en dansk tekst til, og jeg synes det er hurtigere at bikse en vrøvletekst sammen på engelsk. Nok undskyldninger:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://dl.dropbox.com/u/4046534/music/r ... rme.m4a</a><!-- m -->

Jeg har lavet nogle stykker de sidste par uger, men de skal lige finpudses. I mellemtiden kan I jo tage et lyt på dette lille eksperiment - jeg kom vist til at gå lidt amok med strygerne. :-D

<!-- m --><a class="postlink" href="http://dl.dropbox.com/u/4046534/music/n ... ong.m4a</a><!-- m -->

Som sagt, jeg ved godt jeg er lallende amatør i denne henseende - derfor modtages al input med kyshånd - forslag til ændringer, mix, osv.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Indlæg af Barf »

Det er rigtig fint, synes jeg. Meget tydelige spor og man kan høre det hele. Min eneste anke til det første nummer er nok den synth-del, som bliver pannet fra side til side i løbet af nummeret. Den går i introen, men så skal den også finde sin plads derefter, ellers bliver jeg helt rundtosset :)

Hvad skal nummeret bruges til? Jeg kan sagtens forestille mig en kraftfuld kvindevokal med noget 2. stemme på.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Indlæg af GuitaRasmus »

Takker - så må jeg jo se om jeg kan finde ud af at styre den synths panning-del. :-D

Der skal nemlig en god kvindevokal på - meningen med dette studieroderi er at have nogle skitser parat til mit originalmusikprojekt, sammen med en sangerinde der hedder Sheena - Vi skal hedde Masheena. :-D

Det er sådan lidt en blanding af at jeg synes det er sjovt at lege med at programmere, og så for at have et eller andet udgangspunkt for at arrangere numre når bandet bliver samlet, så ikke man skal starte med at lære folk nummeret på akustisk guitar.

Kommentar bare løs, folkens - jeg kunne godt bruge input af alle slags - også hvis man bare synes det er noget snot, og at jeg holde mig fra både sangskrivning og programmering. ;-)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Indlæg af GuitaRasmus »

100 kig og 1 kommentar? Jeg må vist hellere bare stoppe med det her projekt. :-D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Indlæg af AnotherDan »

[quote="GuitaRasmus"]100 kig og 1 kommentar? Jeg må vist hellere bare stoppe med det her projekt. :-D[/quote]

Der er ikke mange kommentarer på den slags tråde Rasmus - medmindre de er startet af Laetus på aage :D
Jeg giver en tilbagemelding når jeg sidder ved min imac hvor jeg har headphones til at lytte lidt nærmere...
Bah

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Indlæg af IkkeMig »

Ja, ja - vi skal jo lige hjem til stereoanlægget før vi kan lytte til det - det er begrænset hvad man kan vurdere på højttalerne i en iPad :lol:

Fin lille melodi. Men synthen på nummeret er nok lidt for meget 80'er-bibspils-agtig til mig. Det virker lidt kikset.

Jeg synes så til gengæld ikke, det gør så meget med panningen af synthen, men det kan jo være, det er værre, hvis man lytter i hovedtelefoner...

På den sidste lille lydsnas har du en stortromme, der spiller meget højere end resten og drukner det helt - men den ligger ret dybt, så det er nok fordi dine monitors ikke spiller så dyb bas, at du ikke har bemærket det. Med mindre, du da bevidst går efter mellemgulvsrystende tekno i diskoteks-mix? Den er i hvert fald for dominerende til at man kan vurdere ret meget på det.

ffsjake
Himmelhund
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Indlæg af ffsjake »

produktionsmæssigt er det ok, men rent musisk lyder det i mine ører som noget der skulle ha været fremme for ca. 20 år siden
[font='Open Sans', Arial, Helvetica, sans-serif]Gibson Les Paul Studio / Ibanez RGT 6 EXFX / Ibanez EGEN8 / Ibanez AFS75TD
Sigma SG / Squier Jazzmaster / Akkustisk Tellson / LTD D5 / Hjemmestrikket Tele-bas[/font]

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="ffsjake"]produktionsmæssigt er det ok, men rent musisk lyder det i mine ører som noget der skulle ha været fremme for ca. 20 år siden[/quote]

Hehehehe... Hvis jeg havde en 10'er for hver gang jeg har hørt dét. :-D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Indlæg af AnotherDan »

Det er svært at give noget feedback på en skitse i denne stand vil jeg mene...
Bah

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="AnotherDan"]Det er svært at give noget feedback på en skitse i denne stand vil jeg mene...[/quote]

Hvad tænker du på? Mix eller arrangement?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Indlæg af AnotherDan »

Jeg var nok lidt hurtig på aftrækkeren.

Det er bare nemmere at give sig tid til at give feedback når det er mere gennemarbejdet (uden at vide hvor meget du har arbejdet med det).
Så giver lige mine umiddelbare indtryk...

Mix lyder ekstremt plastik agtigt, tror "dårlige" virtuel instruments har en del af skylden...
Bass'en virker for mig helt akavet, det er er mest den figur den spiller...

Vokalen er til gengæld slet ikke så slem som du gør den til, du skulle bare have sunget igennem :D

Vers-melodi kan jeg godt li', omkvædet fungerer ikke for mig.

Overall meget hjemme-demo-agtigt.
Jeg tror det kan blive fedt, hvis det blev en smule mere nutidigt..
Bah

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Indlæg af GuitaRasmus »

Altså, mht. gennemarbejdningen, så har jeg rodet med det over nogle dage - jeg er bare bange for at det ikke bliver meget bedre pt., mest grundet mine meget manglende evner indenfor det - det er derfor jeg håber på at nogen kan hjælpe med tips og tricks.

Jeg har benyttet nogle forskellige tips til mix jeg har fundet online - rundt omkring på denne side: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.audiorecording.me/guitar-eq- ... guitar-eq- ... d-pop.html</a><!-- m -->

De virtuelle instrumenter er primært den indbyggede synth i Cubase LE - tror den hedder Halion1 - og så nogle gratis trommer og synth jeg downloadede (synth hedder vist KXomni et eller andet) og trommer hedder super drum fx.

Jeg er virkelig på bar bund ifht. mix - jeg prøver bare at panne og finde plads så godt jeg kan - og bruge lidt compressor her og der. Hvis du har nogen ideer til arrangement er de også meget kærkomne - jeg har en tendens til at arrangere meget 80'er agtigt.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Indlæg af Anonym »

Sorry - det her trigger min fluekneppertendenser ... :D

Vi skal vurdere "produktion/mix" på en skitse?

Vi skal vurdere en skitse, hvor sangen er "vrøvl" på et andet sprog?

Advarsel! Der kan forekomme absolutter i nedenstående.

Man laver produktion/mix på et (næsten) færdigt nummer ... ikke på skitser.

Det lyder da meget lovende ... bedømt som de skitser de er. Men det er sgi lidt tyndbenet materiale at smide op til at blive dissekeret. :whistle:

Min helt personlige holdning til skitser er, at enten laver man "et næsten færdigt" nummer - fordi man har en hel klar mening med tekst, instrumentering osv. Ellers laver man en meget løs skitse med en (næsten) færdig tekst (på det sprog man gerne vil have den sunget) - og så kan resten af bandet byde ind på arrangement osv.

Du er nok tættest på model 1 :P Men så må du have gang i den rigtige tekst.

Dvs. du har et synth-riff ... der mangler bare resten.

/rant

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lidt hjemmestudieroderi-lydflash...

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Som andre er inde på lyder mix meget hjemmestudie/amatør agtigt, hvilket jo ikke er nogen dårlig ting, da det jo er det, det er. Der er ikke så forfærdelig mange råd at give, da konkrete råd som "prøv at giv vokalen lidt mere ved 500hz" ikke hjælper dig til at udvikle de færdigheder, du skal bruge for at lave et mere prof. lydende mix/arrangement/nummer. Du er jo langt fra tabt bag en tourbus, så det handler bare om at lave flere numre, og prøve at føle dig mere hjemme og sikker i en produktionssituation. Alle mine første demoer lød ala dit nummer her, men jo mere man laver det, jo bedre bliver man - sjovt nok :) så bare bliv ved!
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen