Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af Anonym »

Ja - kan vi så lige få det på plads? Hvad er forskellene? Beskriv venligst. Billeder er velkomne.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af Swampthing »

I min verden :
Hamburger = Lille bolle med bøf og ikke meget andet, pakket ind i papir. Kan spises med fingerene. Den fylder ikke meget i maven, så man kan spise mange af dem.
Burger : Serveres gerne på tallerken, stor bøf, gerne overdimensioneret, masser af grønt og dressing/salsasovs(hvis mexikansk). Kan evt spises med fingrene men den må gerne være så stor og overfyldt at der skal bestik til.
Bøfsandwich : De fåes i forskellige størrelser men helst så stor som muligt. Serveres helst i dyb tallerken. Stor bøf sprøjtet til med ketchup, remoulade og sennep, derpå skal der rå og ristede løg og rødbeder. Bøfsandwichen skal helst dækkes halvt til i brun sovs, derfor den dybe tallerken.

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af efrandsen »

En bøfsandwich er bestemt ikke det samme som en burger.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://da.m.wikipedia.org/wiki/B">http: ... /wiki/B</a><!-- m -->øfsandwich

Åbenbart en temmelig regional ting? Men en ristet hotdog er jo heller ikke det samme i hele landet. Jeg fik engang en i Randers med det hele og det betød, at der udover ketchup, sennep, remoulade, åkander og 2xløg også var rødkål i. Underligt men ret godt! Har også hørt om, at der ryger italiensk salat i ved Billund-egnen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af IkkeMig »

[quote="efrandsen"]En bøfsandwich er bestemt ikke det samme som en burger.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://da.m.wikipedia.org/wiki/B">http: ... /wiki/B</a><!-- m -->øfsandwich

Åbenbart en temmelig regional ting? Men en ristet hotdog er jo heller ikke det samme i hele landet. Jeg fik engang en i Randers med det hele og det betød, at der udover ketchup, sennep, remoulade, åkander og 2xløg også var rødkål i. Underligt men ret godt! Har også hørt om, at der ryger italiensk salat i ved Billund-egnen?
[/quote]

Jeg har nu fået bøfsandwich som beskrevet (inklusive rødbeder) mange steder rundt om i Jylland og på Fyn og også engang i København. Så jeg tror, det er nogenlunde det samme overalt. Nogle steder (bl.a. i Horsens) har jeg dog set de ristede løg været skiftet ud med bløde løg. Jeg foretrækker de ristede.

En hamburger er i min verden en noget mere bred betegnelse. Vel egentlig fællesbetegnelsen for alle former for boller med bøf og andet i. En burger er bare en hamburger for folk, der er for dovne til tre stavelser.

Med hensyn til rødkål i hotdogs, så var det også standard i den lokale pølsevogn, da jeg var knægt (i Ferritslev på Fyn). Jeg bliver stadig skuffet, hvis jeg ikke kan få rødkål på min hotdog, det hører til. Italiensk salat har jeg også set i hotdogs et sted på Sydfyn. Men jeg valgte at takke nej, så jeg skal ikke kunne sige, om det er godt...


Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Swampthing"]I min verden :
Hamburger = Lille bolle med bøf og ikke meget andet, pakket ind i papir. Kan spises med fingerene. Den fylder ikke meget i maven, så man kan spise mange af dem.
Burger : Serveres gerne på tallerken, stor bøf, gerne overdimensioneret, masser af grønt og dressing/salsasovs(hvis mexikansk). Kan evt spises med fingrene men den må gerne være så stor og overfyldt at der skal bestik til.
Bøfsandwich : De fåes i forskellige størrelser men helst så stor som muligt. Serveres helst i dyb tallerken. Stor bøf sprøjtet til med ketchup, remoulade og sennep, derpå skal der rå og ristede løg og rødbeder. Bøfsandwichen skal helst dækkes halvt til i brun sovs, derfor den dybe tallerken.[/quote]

+1

Forskellen på burger og hamburger kan også defineres ved, at burgeren også har "kolde" ingredienser (salat, tomatskiver,, m.v.), hvorimod hamburger kun er med "varme" ingredienser. Hamburgeren kan derfor være praktisk i forbindelse med genopvarmning i mikroovn.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af Anonym »

[quote="Turtle"]En burger er bare en hamburger for folk, der er for dovne til tre stavelser.[/quote]

:D

Jeg må konkludere, at vi er ude i nogle regionale forskelle. Så er spørgsmålet, hvad der skal sammenlægges og hvad der skal standardiseres, når nu regionerne skal nedlægges?

Jeg stemmer i hvert fald for ideen om at genopvarme en "hamburger" i en mikroovn bør nedlægges :s ick: :s ilent: :thumbdown:

Og så er der da normalt "kolde ingredienser" i en hamburger ... løg og syltede agurker f.eks?

Men hele emnet burde nok tages op af EU, så vi kan få det hele rettet ind - én gang for alle.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="SustainerPlayer"]
Og så er der da normalt "kolde ingredienser" i en hamburger ... løg og syltede agurker f.eks?
[/quote]

Ja. Jeg forsøgte mig med citationstegn omkring det, for at indikere, at det ikke helt var det jeg mente. Men ville gerne frem til argumentet med, at de ingredienser der (IMO) er i en hamburger, alle kan ryge med i mikrovnen, uden det bliver alt for mærkeligt :) (og i den forbindelse kan vi da lige få slået fast, at syltede agurker/pickles, INTET har at gøre i hverken burger, eller hamburger!)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af Anonym »

[quote="GodSpeedDK"] ... og i den forbindelse kan vi da lige få slået fast, at syltede agurker/pickles, INTET har at gøre i hverken burger, eller hamburger!)[/quote]

Hvis du lukker lågen til dén mikroovn, kan vi muligvis forhandle.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="SustainerPlayer"][quote="GodSpeedDK"] ... og i den forbindelse kan vi da lige få slået fast, at syltede agurker/pickles, INTET har at gøre i hverken burger, eller hamburger!)[/quote]

Hvis du lukker lågen til dén mikroovn, kan vi muligvis forhandle.[/quote]

Deal!
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af AnotherDan »

Jeg trækker mig fra forhandlingerne... Syltede agurker hører til en god cheese burger :D
Bah

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af IkkeMig »

[quote="AnotherDan"]Jeg trækker mig fra forhandlingerne... Syltede agurker hører til en god cheese burger :D [/quote]

Du er udelukket fra forhandlingerne - "god" og "cheese burger" hører jo slet ikke sammen. "God" hører sammen med "Bøfsandwich med Sovs".

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af AnotherDan »

[quote="Turtle"]"God" hører sammen med "Bøfsandwich med Sovs".[/quote]

Det er jeg ikke uenig i :D

Vi må have en nedsat en kommission.
Bah


IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af IkkeMig »

[quote="VilhelmNielsen"]Bøfsandwich med sovs? Næ nej, tabasco![/quote]

Sådan noget må du altså nøjes med at putte i dine burgere!

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af Izzy »

nu har jeg lyst til en Gonzaléz burger fra Gonzalez' Hillerød...
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="Turtle"][quote="VilhelmNielsen"]Bøfsandwich med sovs? Næ nej, tabasco![/quote]

Sådan noget må du altså nøjes med at putte i dine burgere![/quote]

Jeg fastholder at Oscars Bøfbar er varetagere af den ældste og mest korrekte opskrift, og at brun sovs hører lige så meget til en bøfsandwich, som rejelsalat til en hotdog.

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af efrandsen »

[quote="VilhelmNielsen"][quote="Turtle"][quote="VilhelmNielsen"]Bøfsandwich med sovs? Næ nej, tabasco![/quote]

Sådan noget må du altså nøjes med at putte i dine burgere![/quote]

Jeg fastholder at Oscars Bøfbar er varetagere af den ældste og mest korrekte opskrift, og at brun sovs hører lige så meget til en bøfsandwich, som rejelsalat til en hotdog.[/quote]
Det er simpelthen en gang pladder det der. En ægte bøfsandwich serveres med brun sovs..

Hvis den er så korrekt, er der så også ristede løg, remoulade osv. i?

Ellers lyder det ret meget som en almindelig burger med bløde løg..


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="efrandsen"]
Det er simpelthen en gang pladder det der. En ægte bøfsandwich serveres med brun sovs..

Hvis den er så korrekt, er der så også ristede løg, remoulade osv. i?

Ellers lyder det ret meget som en almindelig burger med bløde løg..


Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]

Hvordan sku man ku få bakkerne fra skinkekutteren til at holde, hvis de er pøset ind i sovs?

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Definitionen på hamburger vs bøfsandwich vs burger

Indlæg af IkkeMig »

[quote="VilhelmNielsen"][quote="efrandsen"]
Det er simpelthen en gang pladder det der. En ægte bøfsandwich serveres med brun sovs..

Hvis den er så korrekt, er der så også ristede løg, remoulade osv. i?

Ellers lyder det ret meget som en almindelig burger med bløde løg..


Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]

Hvordan sku man ku få bakkerne fra skinkekutteren til at holde, hvis de er pøset ind i sovs?[/quote]

Det er en del af kunsten at få spist sådan en uden alt for meget pap. For øvrigt er der da mange pølsevogne og grillbarer, der rent faktisk bruger rigtigt porcelæn og bestik (men det tør man nok ikke i storbyerne).

Men jeg er helt enig i den tidligere indvending: Det kan ikke være en bøfsandwich, det der. Det må være en art burger.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen