Min tur til SRP...

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
KHoldt
Johnny B. Goode
Indlæg: 123
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Min tur til SRP...

Indlæg af KHoldt »

Hej med jer!
Jeg er en af dem, som går i 3.g på STX. Og jeg skal snart have besluttet emne og fag til SRP, men jeg er simpelthen på bar bund. Som studieretningsfag har jeg valgt musik (A). Jeg kan nu vælge mellem følgende A-fag: Dansk, historie og matematik, eller b-fag: Fysik og biologi.
Nu må det helst ikke lyde som et oplæg, som lyder at i skal lave mine lektier - jeg er bare utrolig interesseret i at høre inputs fra jer, som har været igennem SRP og få inspiration. Og så tænkte jeg, at der sikkert var et par stykker herinde, som har skrevet i musik? :)

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min tur til SRP...

Indlæg af sørendybdal »

Jeg skal være vejleder på to SRP´er i musik og dansk. Det ser jeg meget frem til. Der er umiddelbart oplagte og interessante perspektiver og koblinger i analyserne med dansk eller historie som andet fag. Jeg skal ikke gøre mig klog på den naturvidenskabelige afdeling ...
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min tur til SRP...

Indlæg af K-P »

Jeg skal også til at skrive SRP, og der er jeg vist kommet frem til enten at skrive i musik og historie omkring Vietnamkrigen eller også i musik og dansk eller engelsk om A Clockwork Orange.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min tur til SRP...

Indlæg af VilhelmNielsen »

Jeg skrev om forskellige stemninger og måder at stemme på (ligesvævende osv.). Det var skide spændende! Matematik og Musik A, var det.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min tur til SRP...

Indlæg af Smittefar »

Fysik og musik er en dejlig kombi - der er masser at tage fat på
Modded guitars were crap right out of the factory

KHoldt
Johnny B. Goode
Indlæg: 123
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min tur til SRP...

Indlæg af KHoldt »

Jeg har også tænkt lidt over i musik og fysik. Jeg snakkede med min fysiklærer om det, og han er altså ikke for spids. Der var kun 6 der havde hævet fysik til b, så vi har bare fået sådan en, der hverken kan finde hovede eller hale i noget.. Kan du nævne nogle emner evt., smittefar? Jeg har søgt lidt på nettet, men synes ikke rigtig der er så meget materiale. Ellers er det bare mig, der er dum til google ;)

Doubletalking
Himmelhund
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min tur til SRP...

Indlæg af Doubletalking »

Jeg skrev SRP sidste år i fagene Musik og Historie. Den omhandlede 70'ernes England og hvordan og hvorfor punkkulturen opstod. Det var super spændende at få et indblik i, selvom jeg aldrig har lyttet ret meget til punk selv. Det er ikke så "tørt" et emne, og musikanalyserne er ret simple at lave. :)

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min tur til SRP...

Indlæg af VilhelmNielsen »

Det er faktisk en ret god idé at have lærerne lidt i mente. Selvom du ikke ved hvem du specifikt får som vejledere, så er der ikke noget der dræber mere, hvis dem der i sidste ende vælger din opgaveformulering ikke har styr på emnet, eller hvordan faget skal gribes an i SRP. Snak rundt med lærerne, og dan dig et overblik over hvem der "er ovenpå", og hvem der ikke har overblikket.

KHoldt
Johnny B. Goode
Indlæg: 123
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min tur til SRP...

Indlæg af KHoldt »

Det vil jeg gøre - tak for råd! Jeg har heldigvis fået en god vejleder i musik, men jeg mangler stadig at vælge det andet fag.

Med hensyn til historie, så er det ikke lige min stærke side. Eller rettere sagt - jeg er skide dårlig til det. :) Men jeg har da overvejet Vietnamkrigen og protest/modstandssange og hvordan de virkede. Tænker bare med mig selv, at jeg ikke kan skrive 20 sider, hvis historie også skal være med..

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min tur til SRP...

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="KHoldt"]Det vil jeg gøre - tak for råd! Jeg har heldigvis fået en god vejleder i musik, men jeg mangler stadig at vælge det andet fag.

Med hensyn til historie, så er det ikke lige min stærke side. Eller rettere sagt - jeg er skide dårlig til det. :) Men jeg har da overvejet Vietnamkrigen og protest/modstandssange og hvordan de virkede. Tænker bare med mig selv, at jeg ikke kan skrive 20 sider, hvis historie også skal være med..[/quote]

Og det er ikke dumt at snakke med tidligere elever, det er som regel ret let at komme i kontakt med klassen før din. Lærerne har det med at genbruge opgaveformuleringer, så kan det være en fed ting at snakke med nogen der har haft samme opgave som dig, om materiale og sådan.

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min tur til SRP...

Indlæg af CobraPizza »

Som Smittefar siger.. Musik og Fysik (man kan også tage mat i stedet). Du kunne skrive om bølgeteori (egensvingerne på snore, resonans m.m.), det grundlæggende indenfor vekselstrøm og/eller signalbehandling (her er den nok mindet på forstærkere eller elektroniske elementer, som fx PU'ere), jeg ser en masse muligheder for emner.
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

KHoldt
Johnny B. Goode
Indlæg: 123
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min tur til SRP...

Indlæg af KHoldt »

Nu fik jeg lige hevet fat i en anden fysiklærer idag, og han sagde, at jeg kunne beskrive noget af den matematik og fysik, der ligger til grund for synthesizeren - noget med additiv syntese. Er der nogen, der har erfaring med det? Jeg har fået en PDF-fil, som beskriver lidt om det, og jeg må sige, at jeg skal indstille mig på, at være meget koncentreret, hvis jeg skal læse om det. Bliver det for surt at skrive SRP med sådan et tungt stof? På den anden side - når den er afleveret, og hvis det lykkedes at få beskrevet alt 'det svære' perfekt, er det jo en succes!
Nogle gode råd fra gamle STX'ere? :)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min tur til SRP...

Indlæg af MacG »

[quote="KHoldt"]Nu fik jeg lige hevet fat i en anden fysiklærer idag, og han sagde, at jeg kunne beskrive noget af den matematik og fysik, der ligger til grund for synthesizeren - noget med additiv syntese. Er der nogen, der har erfaring med det? Jeg har fået en PDF-fil, som beskriver lidt om det, og jeg må sige, at jeg skal indstille mig på, at være meget koncentreret, hvis jeg skal læse om det. Bliver det for surt at skrive SRP med sådan et tungt stof? På den anden side - når den er afleveret, og hvis det lykkedes at få beskrevet alt 'det svære' perfekt, er det jo en succes!
Nogle gode råd fra gamle STX'ere? :) [/quote]

Nu er jeg blevet student lang tid før SRP... Men additiv syntese er kedeligt og kompliceret, og har ikke meget med musik at gøre...

KHoldt
Johnny B. Goode
Indlæg: 123
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min tur til SRP...

Indlæg af KHoldt »

Jeg citerer lige PDF-filen: "Additiv syntese består i, at man adderer en række frekvenser og på denne måde ender med en unik klang, der udgøres af en række overtoner med forskellig amplitude. Dette kan som vi skal se karakteriseres som en slags omvendt Fourier-analyse.
Fourier-analyse er en nedbrydning af en lydbølge til en (typisk uendelig) sum af sin- og cos- funktioner. De forskellige frekvenser en lyd udgøres af er dels en fundamentalfrekvens, og dels en række af overtonefrekvenser, der er heltallige multipla af fundamentalfrekvensen (man kan for
nemheds skyld betragte rækkerne som endelige summer). Amplituderne for hver af disse frekvenser kan findes ved hjælp af integraler.

Inden for musikdelen kan man lave en undersøgelse af den engelske synth-pop scene eller nyere
genrer som electronica eller triphop, inden for hvilke synthesizeren spiller en bærende rolle. Alternativt kan opgaven være en biografisk opgave om eksempelvis Kraftwerk (70’erne), Depeche Mode (80’erne) eller The Knife (0’erne), hvor man redegør for, hvorledes synthesizere bliver brugt til at skabe et nyt udtryk. Det vil ikke umiddelbart være oplagt, at eleven foretager egentlige musikalske analyser af partiturer, selv om det også er en mulighed."

Så du har ret i, at det ikke bliver analyse af musiknumre, der her bliver lagt vægt på. Hm. Jeg tror lige, jeg vil undersøge den med historie lidt ;)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen