SRP

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

SRP

Indlæg af K-P »

Goddag.
Jeg står og skal til at skrive nogle problemstillinger/disposition over, hvad jeg vil foretage i min SRP. Men jeg er lidt på bar bund, hvordan jeg skal vinkle mit emne. Jeg har valgt at skrive i musik og historie omkring Vietnamkrigen og har valgt en række blandede sange med forskelligt tematik. Mit problem består i, at jeg ikke rigtig ved hvad, jeg skal fokusere på i historie.
Da jeg kun selv kan vælge et enkelt nummer eller to, så har jeg overvejet at bruge CCR - Fortunate Son og så skrive om, hvilken del af samfundet, der blev sendt i krig, men jeg har dog på fornemmelsen, at det ikke er nok til at skrive 15-20 sider om. Derfor kunne jeg godt bruge lidt inspiration til, hvordan jeg ellers kan gribe opgaven an.
Jeg skal aflevere mit udkast i morgen engang.

De sange, jeg har kigget på, er disse:
Black Sabbath – War Pigs (Paranoid, 1970) <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
Buffalo Springfield – For What It's Worth (Buffalo Springfield, 1967) <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
Creedence Clearwater Revival – Fortunate Son (Willy and the Poor Boys, 1969) <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
Creedence Clearwater Revival – Run Through The Jungle (Cosmo's Factory, 1970) <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
The Doors – The Unknown Soldier (Waiting for the Sun, 1968) <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
Jefferson Airplane – Volunteers (Volunteers, 1969) <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
Jimi Hendrix – Machine Gun (Band of Gypsys, 1970) <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
Johnny Wright – Hello Vietnam (Hello Vietnam, 1965) <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
Kenny Rogers & the First Edition – Ruby, Don't Take Your Love To Town (Ruby, Don't Take Your Love To Town, 1969) <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
Rolling Stones – Gimme Shelter (Let It Bleed, 1969) <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: SRP

Indlæg af rustie »

hej.
jeg tror at Country Joe and the Fish med bla. denne sang .
<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
kunne være et meget godt bud.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: SRP

Indlæg af IkkeMig »

Det er også den første sang, jeg tænker på, når Vietnamkrigen nævnes...

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: SRP

Indlæg af K-P »

Sangvalget er vist mere eller mindre fast nu. Jeg skal bare finde ud af, hvordan jeg lige kan koble historie på. Jeg tror også, at den instrumentale del af det nummer er lidt for simpel til, at min musiklærer vil godkende den.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: SRP

Indlæg af rustie »

[quote="K-P"]Sangvalget er vist mere eller mindre fast nu. Jeg skal bare finde ud af, hvordan jeg lige kan koble historie på. Jeg tror også, at den instrumentale del af det nummer er lidt for simpel til, at min musiklærer vil godkende den.[/quote]

hehe.
ja john fogerty er netop kendt for sine svært tilgængelige numre :D

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: SRP

Indlæg af K-P »

[quote="rustie"][quote="K-P"]Sangvalget er vist mere eller mindre fast nu. Jeg skal bare finde ud af, hvordan jeg lige kan koble historie på. Jeg tror også, at den instrumentale del af det nummer er lidt for simpel til, at min musiklærer vil godkende den.[/quote]

hehe.
ja john fogerty er netop kendt for sine svært tilgængelige numre :D [/quote]

Sound er nu også ret vigtigt. I et nummer som Run Through The Jungle er der da f.eks. en masse at kigge på selvom akkorderne måske ikke er de mest avancerede.
Det, jeg skulle undgå, var en mand med en guitar som det eneste. Derfor er Bob Dylan heller ikke med.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: SRP

Indlæg af Sasha »

OK. Så kan man også udelukke Jimi Hendrix´ version af "Star Spangled Banner"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: SRP

Indlæg af Barf »

Skal det være de samme numre, du bruger i de to fag?

Da jeg i sin tid skrev SRP om rockmusik i slut 60'erne (ah, de dage hvor man bare kunne vælge emner frit), analyserede jeg to numre i musik og tre andre i engelsk. Jeg kan ikke huske, om jeg selv foreslog det, om det var mine læreres idé eller om det var et krav, men sådan blev det i hvert fald.
Det giver muligvis noget ekstra arbejde til dig, men så er mulighederne også flere.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: SRP

Indlæg af K-P »

[quote="Sasha"]OK. Så kan man også udelukke Jimi Hendrix´ version af "Star Spangled Banner"...[/quote]

Jeg havde overvejet den, men jeg blev enig med mig selv om, at nodemateriale og lignende nok ville blive for upræcist. Men Hendrix er da kommet med alligevel, så helt savnet er han ikke
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: SRP

Indlæg af K-P »

[quote="Barf"]Skal det være de samme numre, du bruger i de to fag?

Da jeg i sin tid skrev SRP om rockmusik i slut 60'erne (ah, de dage hvor man bare kunne vælge emner frit), analyserede jeg to numre i musik og tre andre i engelsk. Jeg kan ikke huske, om jeg selv foreslog det, om det var mine læreres idé eller om det var et krav, men sådan blev det i hvert fald.
Det giver muligvis noget ekstra arbejde til dig, men så er mulighederne også flere.[/quote]

Min musiklærer mener, at jeg godt kan analysere teksterne i musik også, men at der ikke forventes et lige så udtømmende resultat, som der ville være i engelsk. Jeg har vist besluttet mig for, at jeg vil bruge sangene til at reflektere nogle af de konklusioner, jeg gerne skulle komme frem til i historie.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: SRP

Indlæg af Sasha »

[quote="K-P"][quote="Sasha"]OK. Så kan man også udelukke Jimi Hendrix´ version af "Star Spangled Banner"...[/quote]

Jeg havde overvejet den, men jeg blev enig med mig selv om, at nodemateriale og lignende nok ville blive for upræcist. Men Hendrix er da kommet med alligevel, så helt savnet er han ikke[/quote]

Narj, omend en harmonisk funktionsanalyse af "Machine Gun" nu vist er hurtigt overstået. Det samme er relevansen af en sådan...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen