Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af DarkoPage »

Hey freaks!

Det forholder sig sådan at der åbner en ny Elgiganten der hvor jeg bor, og derfor har de nogle ret heftige tilbud. Imellem dem skal jeg bl.a. anskaffe mig et digitalkamera og måske en ny computer.

1. Det er min kære moder der skal have kameraet i julegave, og der er to modeller som tiltaler mig. De koster det samme... 1300,-.

1.1 Det ene er et Panasonic DMC TC20 (scroll ned for specs): <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Prod ... da_DK/Prod ... kInfo=true</a><!-- m -->

1.2 Det andet er et Canon IXUS 1000 (scroll ned for specs): <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.canon.dk/For_Home/Product_Fi ... Product_Fi ... px?specs=1</a><!-- m -->

Jeg har ikke så meget forstand på kameraer, men det skal bare være et "peg-og-skyd"-kamera. Så det skal egentlig bare være det der tager de flotteste billeder. Jeg prøver selvfølgelig kameraerne derude, men er der nogle kamerakyndige der på forhånd kan sige lidt ud fra specs'ene, vil det være behjælpeligt.

2. Mit andet spørgsmål er vedrørende computere. Der er 2 som umiddelbart taler til mig.

Den skal bruges primært til at surfe på nettet og måske indspille lidt musik. Dvs. den ikke behøver at være "spilvenlig". Men derfor må den godt være hurtig.

2.1 Den første er en Sony VAIO. De skriver ikke hvilken serie det er, og er meget sparsomme med oplysningerne, men her er hvad der står, som ikke er "sælgersnak":

Intel Core i5
1024 MB ATI (går ud fra at det er grafikkortet)
15,5" skærm

Nogen der har erfaringer med disse VAIO-tingester? Den koster 4000,-

2.2 Den anden er en HP Pavillion. Lidt specs:

AMD Phenom II Quad-Core P960
8192 MB DDR3 RAM
1000 GB HDD
1024 MB ATI Radeon HD 6650M
DVD-RW brænder
15,6" skærm

Den koster 3500,-.

2.3 Der er egentlig også en MacBook Pro 13" til 6500,-. Den vil jo nok være optimal til at indspille lidt demoer på, men jeg ved ikke om jeg er klar til at skifte over til Mac. Jeg havde egentlig tænkt at, hvis jeg engang skulle gå over til "the dark side", så skulle det være en af dem i den dyre ende, så jeg "aldrig" skal købe com igen.

Det var en ordentlig omgang, men jeg håber der er nogen der vil være lidt behjælpelige.

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af efrandsen »

Hvor er det henne? For jeg kunne godt bruge en ny MacBook Pro? :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af DarkoPage »

[quote="efrandsen"]Hvor er det henne? For jeg kunne godt bruge en ny MacBook Pro? :D [/quote]

Hæhæ! Det siger jeg ikke! :twisted:

Det er i Aalborg.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="DarkoPage"]
2.3 Der er egentlig også en MacBook Pro 13" til 6500,-. Den vil jo nok være optimal til at indspille lidt demoer på, men jeg ved ikke om jeg er klar til at skifte over til Mac. Jeg havde egentlig tænkt at, hvis jeg engang skulle gå over til "the dark side", så skulle det være en af dem i den dyre ende, så jeg "aldrig" skal købe com igen.
[/quote]

Med fare for at starte en ny religionskrig, så synes jeg du skal gå efter Mac'en.

Det lyder ikke på det du beskriver, som om du går frygtelig meget op i din computer, bare lortet virker, og så fåes det ikke bedre end Mac. Eneste problem er hvis man synes det er sjovt at tweake, opgradere, skrive sit eget styresystem, eller hvad man ellers kan finde på at gøre ved sin computer, inden man når til dét, den rent faktisk skal bruges til. Og så selvfølgelig det med spil, men det afskriver du jo selv.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af DarkoPage »

[quote="GodSpeedDK"][quote="DarkoPage"]
2.3 Der er egentlig også en MacBook Pro 13" til 6500,-. Den vil jo nok være optimal til at indspille lidt demoer på, men jeg ved ikke om jeg er klar til at skifte over til Mac. Jeg havde egentlig tænkt at, hvis jeg engang skulle gå over til "the dark side", så skulle det være en af dem i den dyre ende, så jeg "aldrig" skal købe com igen.
[/quote]

Med fare for at starte en ny religionskrig, så synes jeg du skal gå efter Mac'en.

Det lyder ikke på det du beskriver, som om du går frygtelig meget op i din computer, bare lortet virker, og så fåes det ikke bedre end Mac. Eneste problem er hvis man synes det er sjovt at tweake, opgradere, skrive sit eget styresystem, eller hvad man ellers kan finde på at gøre ved sin computer, inden man når til dét, den rent faktisk skal bruges til. Og så selvfølgelig det med spil, men det afskriver du jo selv.[/quote]

Nej, det er rigtigt at jeg ikke går så meget op i computeren, udover at den skal være hurtig og brugervenlig. Det eneste jeg bruger den til er at surfe, se film, høre musik, af og til brænde film/musik, indspille musik og skrive lidt.

Det eneste jeg er bange for med Mac'en er om jeg synes 13" bliver lidt for lille. Og er 2.4 GHz dual-core og 4GB RAM nok til at indspille flere samtidige spor?

Den Mac som er på tilbud er en MC700 (hvis det siger nogen noget). Er det den nyeste 13" Mac? Altså 2011-udgaven?

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="DarkoPage"]
Det eneste jeg er bange for med Mac'en er om jeg synes 13" bliver lidt for lille. Og er 2.4 GHz dual-core og 4GB RAM nok til at indspille flere samtidige spor?
[/quote]

Skærmen er noget bette, det må jeg medgive. Min første Mac var også en 13", og det tog noget tid at vænne sig til, når man kom fra en 22" skærm :)
Mht. til Ghz og RAM, så må jeg være dig svar skyldig. Men du må i hvert fald ikke sammenligne direkte med en Windows-PC, da Mac'en er bygget helt anderledes op, og udnytter computerens ressourser meget bedre (YMMV).

[quote="DarkoPage"]
Den Mac som er på tilbud er en MC700 (hvis det siger nogen noget). Er det den nyeste 13" Mac? Altså 2011-udgaven?[/quote]

Pas.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af MacG »

[quote="GodSpeedDK"][quote="DarkoPage"]
Det eneste jeg er bange for med Mac'en er om jeg synes 13" bliver lidt for lille. Og er 2.4 GHz dual-core og 4GB RAM nok til at indspille flere samtidige spor?
[/quote]

Skærmen er noget bette, det må jeg medgive. Min første Mac var også en 13", og det tog noget tid at vænne sig til, når man kom fra en 22" skærm :)
Mht. til Ghz og RAM, så må jeg være dig svar skyldig. Men du må i hvert fald ikke sammenligne direkte med en Windows-PC, da Mac'en er bygget helt anderledes op, og udnytter computerens ressourser meget bedre (YMMV).

[quote="DarkoPage"]
Den Mac som er på tilbud er en MC700 (hvis det siger nogen noget). Er det den nyeste 13" Mac? Altså 2011-udgaven?[/quote]

Pas.[/quote]

Køb en Mac. MC700 er den seneste. Du kan jo altid sætte en større skærm til den. Ram er billigt, og den kan tage op til 8Gb.
De to andre du har set på er ikke i samme klasse. HP´en er noget skrammel, og Vaio´en er noget pullerværk.

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af DarkoPage »

[quote="MacG"]Køb en Mac. MC700 er den seneste. Du kan jo altid sætte en større skærm til den. Ram er billigt, og den kan tage op til 8Gb.
De to andre du har set på er ikke i samme klasse. HP´en er noget skrammel, og Vaio´en er noget pullerværk.[/quote]

Jeg bli'r ski' lidt fristet af den Mac nu! Den er jo også flot at se på! :D

EDIT: Efter at ha' tjekket lidt specs på Apple's side, er jeg kommet i lidt af et dilemma... Den næste com skal nok være en Mac. Men jeg er i tvivl om jeg skal købe 13"-versionen til 6500,- eller om jeg skal gå all-in og spare op til 15"-versionen, der jo koster det dobbelte i forhold til tilbuddet i Elgiganten.

Det er 13"-skærmen der skræmmer mig lidt... Men hvordan er forskellen på processorerne? Altså henholdsvis 2.4GHz dual-core Intel Core i5 og 2.2GHz quad-core Intel Core i7.

For i store træk er de eneste forskelle mellem 13" og 15" vel at 15"'eren har en bedre processor, bedre grafikkort og større skærm. Spørgsmålet er så om det er værd at gi' det dobbelte for.

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af kraen »

MC700 er ikke den sidste. Der er kommet en opdateret udgave (MD313) for et par uger siden - derfor har Elgiganten tilbud på den model.

Bare lige for at fortælle, at det IKKE er den nyeste model.

Medmindre man skal lave noget grafisk (video eller 3D) kan man sagtens nøjes med en 13"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af DarkoPage »

[quote="kraen"]MC700 er ikke den sidste. Der er kommet en opdateret udgave (MD313) for et par uger siden - derfor har Elgiganten tilbud på den model.

Bare lige for at fortælle, at det IKKE er den nyeste model.

Medmindre man skal lave noget grafisk (video eller 3D) kan man sagtens nøjes med en 13"[/quote]

Hvad er forskellen på de to?

Men vil det ikke være en bedre langtidsholdbar løsning at købe 15'eren med den bedre processor? For når jeg bruger 10k+ på en computer, regner jeg da med at den skal holde mindst 10 år.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af MacG »

[quote="kraen"]MC700 er ikke den sidste. Der er kommet en opdateret udgave (MD313) for et par uger siden - derfor har Elgiganten tilbud på den model.

Bare lige for at fortælle, at det IKKE er den nyeste model.

Medmindre man skal lave noget grafisk (video eller 3D) kan man sagtens nøjes med en 13"[/quote]

Nå ja, jeg havde glem dem. Det er i det store hele kun en hurtigere processor, og så kan de kun køre 10.7.
(Hvilket giver os en masse problemer..)

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af kraen »

[quote="DarkoPage"][quote="kraen"]MC700 er ikke den sidste. Der er kommet en opdateret udgave (MD313) for et par uger siden - derfor har Elgiganten tilbud på den model.

Bare lige for at fortælle, at det IKKE er den nyeste model.

Medmindre man skal lave noget grafisk (video eller 3D) kan man sagtens nøjes med en 13"[/quote]

Hvad er forskellen på de to?

Men vil det ikke være en bedre langtidsholdbar løsning at købe 15'eren med den bedre processor? For når jeg bruger 10k+ på en computer, regner jeg da med at den skal holde mindst 10 år.[/quote]

Wow! En bærbar i 10 år. Du er optimistisk. Batteriet er beregnet til 300 fulde opladninger og hvis den skal holde i 10 år, skal du nok regne med at skifte harddisk en 3-4 gange.
Forskellen ligger i processoren. Den gamle er en 2,3 GHz Sandy Bridge v1 og den nye er 2,5 GHz Sandy Bridge v.1.1 (hvis man kan kalde den det)

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af DarkoPage »

[quote="kraen"]Wow! En bærbar i 10 år. Du er optimistisk. Batteriet er beregnet til 300 fulde opladninger og hvis den skal holde i 10 år, skal du nok regne med at skifte harddisk en 3-4 gange.
Forskellen ligger i processoren. Den gamle er en 2,3 GHz Sandy Bridge v1 og den nye er 2,5 GHz Sandy Bridge v.1.1 (hvis man kan kalde den det)[/quote]

Det kan godt være jeg er optimistisk, men nu har jeg haft den computer jeg sidder ved i snart 6 år, og det er en gammel Packard Bell ting, som stadig, for mig, fungerer som kom den fra fabrikken. Den er bare desværre for længst blevet outdated.

Men efter mange overvejelser tror jeg det kommer til at ende med enten 2.8GHz 13"'eren eller 2.2GHz 15"'eren. Så er jeg sikker på at den nok skal holde længe endnu.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af Rasmus »

Det jeg godt kan li' ved min MB pro 13" er at den er lille. Den er nem at have med. Jeg startede faktisk med en ekstra skærm til den, som var nem lige at slutte til, men jeg fik det næsten aldrig brugt, fordi jeg syntes egentlig det var fint nok med den lille skærm.

scofield
Himmelhund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tilbud i Elgiganten = hvilket kamera/hvilken computer

Indlæg af scofield »

Jeg har et tilsvarende kamera (dog uden GPS), og er meget tilfreds med det. Automode fungerer rigtig godt, men hvis man vil er der også masser af muligheder for at vælge manuelle settings. Det er ikke større end man kan have det i lommen, og samtidig har det en lang zoom. Videokvaliteten er også rigtig god.

Har tidligere haft et PowerShot fra Canon og det er ca de samme features bare med med en mindre formfaktor, og mere zoom.

Edit: Det er panasonic kameraet jeg hentyder til.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen