Køb af ny MacBook Pro

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af kraen »

[quote="Michael Vajhøj"]Et hurtigt lille spørgsmål nu vi snakker MAcbook Pro - har nemlig langt om længe fået købt mig en...

Slukker I jeres eller lukker i den bare så den er standby?[/quote]

Min er også sjældent slukket. Så skal det være, hvis jeg er væk fra den i længere tid (læs: aldrig)

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af DarkoPage »

Jeg har også et lille spørgsmål, da jeg også har anskaffet mig en Mac.

Når jeg sidder derhjemme, sidder jeg alligevel ved strømforsyningen. Er det så smartest at lade den sidde i, selvom batteriet er fuldt opladet, eller er det bedre for batteriet at det bliver afladet igen når det er ladet helt op?

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af Jake »

Sidder den plugget i hele tiden, så ville man i gamle dage sige "pil batteriet ud". Det kan du ikke på de nye, så der vil jeg anbefale at du "motionerer" batteriet ind i mellem, ved at lade det aflade og genoplade. Men benyt muligheden til at være rigtig bærbar, i stedet for at sidde samme sted, uden stikket i :-) Du har godt af at skifte arbejdsstilling, og nogle gange kan det være lækkert at tage arbejdet med i sofaen, sengen, eller lignende, så du får en mere fleksibel arbejdsdag.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af kraen »

Men du behøver ikke aflade computeren helt. Hvis den bare lige får brugt 30-40% strøm engang imellem, så er det fint.

Batteriet bliver mere slidt, hvis du aflader til 0% og så oplader til 100% hele tiden.

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af Jake »

[quote="kraen"]Men du behøver ikke aflade computeren helt. Hvis den bare lige får brugt 30-40% strøm engang imellem, så er det fint.

Batteriet bliver mere slidt, hvis du aflader til 0% og så oplader til 100% hele tiden.[/quote]

Helt korrekt! Dog ligger der et kalibreringsaspekt i at man når 0% eller næsten 0% et par gange om året. Jeg har i hvertfald lagt mærke til, at det har gjort min estimerede batteritid mere præcis.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af kraen »

[quote="Jake"][quote="kraen"]Men du behøver ikke aflade computeren helt. Hvis den bare lige får brugt 30-40% strøm engang imellem, så er det fint.

Batteriet bliver mere slidt, hvis du aflader til 0% og så oplader til 100% hele tiden.[/quote]

Helt korrekt! Dog ligger der et kalibreringsaspekt i at man når 0% eller næsten 0% et par gange om året. Jeg har i hvertfald lagt mærke til, at det har gjort min estimerede batteritid mere præcis.

Mvh Jake[/quote]

Enig. Der er bare nogle der tror at man skal køre den i bund hver gang

Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af Førslev »

[quote="kraen"][quote="Jake"][quote="kraen"]Men du behøver ikke aflade computeren helt. Hvis den bare lige får brugt 30-40% strøm engang imellem, så er det fint.

Batteriet bliver mere slidt, hvis du aflader til 0% og så oplader til 100% hele tiden.[/quote]

Helt korrekt! Dog ligger der et kalibreringsaspekt i at man når 0% eller næsten 0% et par gange om året. Jeg har i hvertfald lagt mærke til, at det har gjort min estimerede batteritid mere præcis.

Mvh Jake[/quote]

Enig. Der er bare nogle der tror at man skal køre den i bund hver gang[/quote]

Pludselig har man lyst til at råbe "DET SAGDE HUN OGSÅ I GÅR", men det vill næsten være for nemt ikke?

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af Michael Vajhøj »

Et hurtigt nyt spørgsmål til de Macbook kyndige.

Hvordan opretter jeg forbindelse til et netværksdrev? (i dette tilfælde en ftp-server)
:)
RoadHigh.dk

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af DarkoPage »

Der burde næsten være en Macbook/Apple-spørgsmålstråd.

Grandad
Himmelhund
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af Grandad »

@Michael: du bruger en ftp-client, som kan findes gratis - f.eks. Cyberduck. Det er ikke så vanskeligt ...
mvh
Peder

Brugeravatar
gajda
Smoke On The Water
Indlæg: 96
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af gajda »

[quote="Michael Vajhøj"]Et hurtigt nyt spørgsmål til de Macbook kyndige.

Hvordan opretter jeg forbindelse til et netværksdrev? (i dette tilfælde en ftp-server)
:) [/quote]

I "Finder" under menupunktet "Gå" vælger du "Opret forbindelse til server". Serveradressen er så "ftp://<username>@<servername>". Du bliver så spurgt om password, som du kan vælge at gemme i "nøgleringen". Og voila!

Du kan også bruge tekstbaseret FTP fra en terminal, men det lader vi ligge til en anden gang :-)
We all came out to montreux, on the lake geneva shoreline

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af IkkeMig »

Og short-cuttet til "opret fobindelse..." i Finder er cmd-K

Grandad
Himmelhund
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af Grandad »

– men vær opmærksom på, at Finder ikke har det så godt med at fungere som FTP-client. Du kan hente filer på på FTP-serveren, men ikke kopiere filer dertil.
For at gøre det sidstnævnte, skal du have en FTP-client ... eller har jeg misforstået noget?
mvh
Peder

Brugeravatar
gajda
Smoke On The Water
Indlæg: 96
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af gajda »

[quote="Grandad"]– men vær opmærksom på, at Finder ikke har det så godt med at fungere som FTP-client. Du kan hente filer på på FTP-serveren, men ikke kopiere filer dertil.
For at gøre det sidstnævnte, skal du have en FTP-client ... eller har jeg misforstået noget?
mvh
Peder[/quote]

Ja, der er vist noget med at Apple i deres uendelige visdom, har gjort FTP-access via Finder til read-only. Hvis de ikke har taget sig sammen til at rette op på denne (IMO) humongous blunder - og hvis du har brug for at uploade - så skal du nok ud og kigge efter en mere komplet FTP-klient, og så er Cyberduck, som Grandad nævner, et godt bud. Jeg har også hørt folk tale pænt om FireFTP (et plugin til Firefox) som jo så kun er interessant, hvis du bruger FF.
We all came out to montreux, on the lake geneva shoreline

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af Michael Vajhøj »

Jeg skulle gerne kunne uploade også, da det er for at slippe helt for at logge på mit webhotel når jeg skal lægge lidt filer op... :)
RoadHigh.dk

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af MacG »

[quote="Michael Vajhøj"]Jeg skulle gerne kunne uploade også, da det er for at slippe helt for at logge på mit webhotel når jeg skal lægge lidt filer op... :) [/quote]

<!-- m --><a class="postlink" href="http://cyberduck.ch/">http://cyberduck.ch/</a><!-- m -->

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af DarkoPage »

Endnu et Mac-spørgsmål: Anti-virus og Anti-spyware/malware... Er det noget man skal anskaffe sig? Og i så fald, hvilke er de bedste programmer? Gerne både de gratis og dem man skal betale for.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af MacG »

[quote="DarkoPage"]Endnu et Mac-spørgsmål: Anti-virus og Anti-spyware/malware... Er det noget man skal anskaffe sig? Og i så fald, hvilke er de bedste programmer? Gerne både de gratis og dem man skal betale for.[/quote]

Det er noget der kan hidse Mac-folk op. De tror de er immune, og det er nogenlunde rigtigt: Der er ikke virus på Mac (Endnu!), men der har været forsøg på at lave malware. Da OS X grundlæggende er en mere sikker konstruktion end Windows, er risikoen ikke stor, men den er der.
Jeg arbejder professionelt med Mac, og har ansvaret for over 1000 af dem. De har alle virusprogram på, både for at beskytte dem, men mest for at beskytte de Windowsbrugere de arbejder sammen med i vores blandede miljø: Mac´en kan nemlig være en usmittet smittebærer.

Vi bruger enterpriseversionen af denne: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.sophos.com/en-us/products/fr ... roducts/fr ... ition.aspx</a><!-- m -->

Læs her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://nakedsecurity.sophos.com/2011/10 ... om/2011/10 ... e-history/</a><!-- m -->

Men den her kan jeg også godt li´: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.clamxav.com/">http://www.clamxav.com/</a><!-- m -->

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af kraen »

De eneste Mac-vira, jeg har set i løbet af de sidste 10 år, har man selv skullet installere. Så hvis man uhæmmet installerer alle mystiske programmer, man støder på, så er man i problemer - ellers ikke. Der ligger også en anti-malware beskyttelse i OS X, der bliver opdateret dagligt automatisk.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Køb af ny MacBook Pro

Indlæg af MacG »

[quote="kraen"]De eneste Mac-vira, jeg har set i løbet af de sidste 10 år, har man selv skullet installere. Så hvis man uhæmmet installerer alle mystiske programmer, man støder på, så er man i problemer - ellers ikke. Der ligger også en anti-malware beskyttelse i OS X, der bliver opdateret dagligt automatisk.[/quote]

Og det du ikke har set de sidste 10 år gør det muligt for dig at vide at det aldrig vil ske ? Det er rigtigt at man selv skal gøre noget... Men hvad nu hvis man ikke ved at det er det man gør ? De tilfælde af malware vi har set er kommet fra piratsoftware, og videoplugins. Så hvis man kan holde nallerne fra pirateri, og ikke tror på alt hvad de skriver når man forsøger at åbne én eller anden fil, så er man sikker nok med en Mac. For det er svært, men ikke umuligt at skrive en virus til Mac. Og vi er ved at være nok Macs til at det kunne anspore én eller anden klapmyds til at gøre det.

Jeg mener at det er en forkert holdning man ser fra mange forhandlere: De sælger Macs på at de ikke får virus, hvilket er korrekt lige nu, men i fremtiden..?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen