Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Stevi »

Tak til jer begge, jeg har bestilt hos Tube Town, ellers tak for tilbuddet Jake :)
See you in heaven if you make the list

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Flyveøglen »

Spørgsmål:

Jeg er lige kommet med i et band hvor man i øveloaklet, såvel som live, kører al lyd igennem mikseren. Det er meget nyt for mig da jeg altid har øvet på baggear og miket op ved live-optrædener. Det er til gengæld super nemt at få et output hvor alle kan høres osv. så hvad gør man som guitarist?

Jeg gider ikke at skulle arbejde med mikrofon på forstærkeren i øveren, så findes der en eller anden form for preamp, evt. i pedalform man kan bruge?? Jeg er ikke interesseret i multieffektboards eller PODs og den slags. Det skal gerne være noget der kan fungere med mine nuværende pedaler. Hvad bruger man?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Hvorfor i alverden vil du ikke mic'e op i øveren - Du skal da gøre det samme der, som du gør live!

Vi kører også alt igennem mixeren, når vi øver - Når vi tager os rigtig sammen, øver vi kun med vores individuelle scenemonitors - ikke med PA - På den måde vænner man sig bedst til at spille med sin scenelyd.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Michael Vajhøj »

Fuldstændigt enig med Smittefar... :)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af fortytwo »

Ikke helt enig med Smittefar..

At mic'e op i øveren er en god idé, hvis man skal optage alting, eller stiller sig op i live formation, og øver som stod man i en live situation..

Hvis i vil ha' en mere live agtig fornemmelse, så bør i stille op i live formation, mic'e op, stille jeres PA op som i ville gøre live, og det samme med monitors, og så spille på den måde..

Der findes ikke noget PA i verden, som ikke også spiller baglæns, så derfor giver det ingen mening, at spille uden det, med mindre at alle spiller med inear systemer..

Jeg kan godt se en stor fordel i, at øve med sine monitors der, hvor sådan også ville være live, så man er mere klar over, hvor vokalen, plus evt. keys, primært vil komme fra, men der er bare mere lyd end baggear og monitore i en livesituation..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Flyveøglen »

En væsentlig grund til at jeg ikke ønsker at mike op er, at lydniveauet i øveren er ret lavt. Det betyder så at hvis jeg skal have noget ud af forstærkeren lydmæssigt, bliver den for høj i forhold til de øvrige instrumenter. Og når en rørforstærker ikke får noget at leve af synes jeg lige så godt jeg kan gå efter den nemme løsning og bruge en eller anden preamp eller hvad man nu kalder den slags?

@Vajhøj: Jeg mener da at kunne huske du på et tidspunkt havde en eller anden pedal i kufferten i tilfælde af at din forstærker skulle stå af?

@Fortytwo: Jeg er ikke sikker på jeg forstår det der med PA der "spiller baglæns"?

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Michael Vajhøj »

Jeps - den har jeg stadig: En Carl Martin Rock Bug: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.aage.dk/shop/pedaler/carl-ma ... er/carl-ma ... k-bug.html</a><!-- m -->
Den lyder sådan set fin nok - en POD kan sikkert tweekes til at lyde bedre, men i en live situation hvor man pludselig skal til at finde noget frem fordi amp'en er stået af foretrækker jeg altså at have noget uden så mange dikkedarer... :)

FWIW spiller vi nøjagtigt ligeså lavt/højt i øveren som live - hvad vil du gøre på de jobs hvor du ikke kan spille højt når du aldrig har prøvet at øve sådan? :)
RoadHigh.dk

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Flyveøglen »

Ja det var lige den jeg tænkte på. Sådan en må jeg vist have fat i.

Mht. til volumen i øveren kontra live, så er det jo ikke fordi vi spiller så lavt at vi kan snakke sammen samtidig, men i forhold til de lydniveauer jeg tidligere har øvet ved er det ret lavt. Vi har hverken susen for ørene eller blafrende bukser. ;)

Jeg er altså ikke så bange for om jeg kan finde ud af at spille højt eller lavt nok, det skal jeg nok finde ud af. Jeg vil egentlig også godt nøjes med en preamp live hvis det er det nemmeste..

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af fortytwo »

Hvis du tager en højtaler, så spiller den både fremad, og bagud, og selvom du lukker den inde i en kasse, så spiller den kasse også bagud..
Det kan man jo godt høre, når man står ved siden af den, ergo giver den også en del af det samlede lydbillede..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Flyveøglen »

Det er modtaget.

Jeg tror jeg i første omgang vil forsøge mig med sådan en Rock-Bug fætter. Så må vi se om det er noget der kan fungere eller om jeg er nødt til at finde på noget andet. Jeg vil som sagt nødigt skulle ud i noget med POD eller lignende, for jeg hader simpelthen at have for mange knapper og parametre at vælge imellem.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes virkelig ikke en Rock Bug lyder særlig godt - jeg havde en et kort stykke tid.

Det store problem med at spille kun med den er jo, at den lyder meget anderledes end din forstærker, så når du så kommer ud og spiller live, så spiller du lige pludselig med noget grej, der lyder markant anderledes (bedre) end dit øvelokalegrej, og det ville jeg i hvert fald ikke bryde mig om.

Vi øver sgu som regel næsten ved højere lydniveau, end vi spiller live ;)
Modded guitars were crap right out of the factory

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Flyveøglen »

Hmm...

Som sagt har jeg lige nu det problem at hvis jeg skal spille så højt at det lydet godt (eller så godt som det nu kan med mig ved roret), så kommer jeg til at blæse de andre ud af øvelokalet. Det er et relativt lille rum og forstærkeren er på 30W.

Jeg ved så ikke om det evt. er klogere at køre med en forstærker med line out. Jeg lurede lidt på en Roland Cube, de lyder da sådan rimeligt fornuftigt og jeg kan overskue mulighederne i sådan en. Alternativt kan man jo springe forstærkeren over og gå direkte i mikseren, men det kan da ikke lyde godt kan det?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Jeg ville nok kigge efter en løsning med noget power brake/attenuator, evt. en af dem med indbygget line/recording out - så lugter det da i hvert fald lidt af, at det er den samme lyd, som du ville bruge live.
Modded guitars were crap right out of the factory

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Flyveøglen »

Ok, tak for svarene. Jeg må ud at føle de forskellige muligheder lidt på tænderne, så må vi se hvad jeg falder for.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Kan man nedfryse et stykke oksekød, som ligger i oliebaseret voodoo-chili-eddike-hvidløgsmarinade, uden at det bliver den gamle historie om pinden og lorten? Kødet har selvfølgelig ikke været nedfrosset tidligere.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

Ja mon ikke ?
Hvis det er olivenolie, bliver olien bare lyst og mælkeagtig men det forsvinder jo igen når den opvarmes.
Hvis der er nok eddike i, fungerer det vel også som konserveringsmiddel.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Jah, det ville også være min umiddelbare vurdering, selv om jeg da skal være den første til at indrømme, at jeg her manøvrerer udelukkende på mavefornemmelse og ikke på viden af nogen art. Så må vi håbe, at det med "mavefornemmelsen" ikke viser sig fra sin grimmeste side senere hen ... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg tror ikke jeg forstår problemet ... hvad skulle der være galt for at fryse det ned?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Jamen, som antydet, er der såmænd nok heller ikke noget problem. Jeg har bare ikke før prøvet at nedfryse kød, mens det ligger i "oliebad".
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Jamen, som antydet, er der såmænd nok heller ikke noget problem. Jeg har bare ikke før prøvet at nedfryse kød, mens det ligger i "oliebad".[/quote]

Okay, jamen det tror jeg roligt du kan gøre. Jeg ved faktisk ikke engang, om jeg selv har prøvet det, for i et lignende tilfælde ville jeg fryse det ned uden tænke over det.

Her hos mig kan man fryse alt, forudsat det ikke har været frosset før, og at det ikke indeholder persille. Og dén med persillen skulle vist i øvrigt være en gammel skrøne :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen