Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af thomasrytter »

Q: Er blevet tilbudt en tilsyneladende flot telecaster fra 1973 til en rimelig pris. Er der noget man skal vide om den årgang som taler imod et køb?

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasmus »

[quote="thomasrytter"]Q: Er blevet tilbudt en tilsyneladende flot telecaster fra 1973 til en rimelig pris. Er der noget man skal vide om den årgang som taler imod et køb?[/quote]
Er det den stripped med phase kontakt?

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af thomasrytter »

Nej, har godt set den på DBA. Det er en sælger i USA, der vil have ca. 11k + moms for den her:

Billede

Den skulle stå originalt, muligvis med en gammel refinish og spille godt. Jeg kender dog ikke noget til årgange, faldgruber og normal pris. Ville bare gerne have en god, gammel tele. God handel, eller noget man skal holde fingrene fra?

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasmus »

[quote="thomasrytter"]Nej, har godt set den på DBA. Det er en sælger i USA, der vil have ca. 11k + moms for den her:

Billede

Den skulle stå originalt, muligvis med en gammel refinish og spille godt. Jeg kender dog ikke noget til årgange, faldgruber og normal pris. Ville bare gerne have en god, gammel tele. God handel, eller noget man skal holde fingrene fra?[/quote]

Det er sku' svært, der har været stor forskel på de start 70'er teler jeg har prøvet... men grundlæggende er det vist ok indtil omkring 74'/75'.

Man skal gøre op med sig selv om man kan med de tynde bånd og 7,25" radiussen.

Og så skal man huske at tjekke om trussrodden virker og er til stede. :D :crazy: :clap:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Det er sgis´me svært at se ret meget omkring dens lyd og "fornemmelse i hænderne" ud fra billedet, synes jeg...

For jeg tror såmænd ikke, at 1973 var et år, som adskiller sig væsentligt fra alle andre i Fender´s historie: De har i ethvert år i historien lavet både gode og dårlige guitarer.

Så hvis der noget, som man ifølge min opfattelse skal holde fingrene fra, er det at købe guitarer, man ikke har prøvet. Men det er dine penge...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

bachrescue
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af bachrescue »

Spørgsmål:
Skal jeg være opmærksom på noget ved strengeskift på en 335, når jeg skifter fra 0.09 til 0.11(/0.012)?
Mvh Mathias

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Well, når du kan stå oprejst mellem strengene og gribebrættet, er en lettere justering måske nok på sin plads... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af thomasrytter »

Tak for tippene. Jeg får heldigvis mulighed for at få den mellem hænderne da jeg om en uges tid tager på en bette ferie i NYC. Men hvis det nu var helt i skoven, ville jeg ikke bruge tid på at mødes, osv. Hvis den nu er fed, hvordan så med prisen? Er det fair, eller skal den pruttes ned? Man må jo påregne, at der også kommer moms oveni de 11k...

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Dannyboy »

[quote="bachrescue"]Spørgsmål:
Skal jeg være opmærksom på noget ved strengeskift på en 335, når jeg skifter fra 0.09 til 0.11(/0.012)?
Mvh Mathias[/quote]

Ja du kommer som minimum til at skulle sænke stolen en smule (eller hva hulen den tingest hedder, som strengene kører henover nede på kroppen. Du ved, den med de to store drejeskiver man kan hæve/sænke med håndkraft) for ikke at få mega høj action. Hvis de stadig ligger for højt, så er du nødt til at stramme thrussrod'en lidt også

bachrescue
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af bachrescue »

[quote="Sasha"]Well, når du kan stå oprejst mellem strengene og gribebrættet, er en lettere justering måske nok på sin plads... :-)[/quote]
Hehe, strengene ligger perfekt :) Men tænker mere om der er grund til bekymring, pga. det ekstra 'stræk' eller pres halsen udsættes for?

bachrescue
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af bachrescue »

Spørgsmål:
Nogle med guitar pro, som vil åbne denne fil og tage et screenshot og sende det til mig? Kan ikke få mit eget til at virke nemlig.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://tabs.ultimate-guitar.com/i/ibrah ... om/i/ibrah ... ar_pro.htm</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="bachrescue"][quote="Sasha"]Well, når du kan stå oprejst mellem strengene og gribebrættet, er en lettere justering måske nok på sin plads... :-)[/quote]
Hehe, strengene ligger perfekt :) Men tænker mere om der er grund til bekymring, pga. det ekstra 'stræk' eller pres halsen udsættes for?[/quote]

Nej. Men hvis du skifter fra 0,009 til 0,012, vil jeg næsten garantere dig, at strengehøjden ændrer sig til det højere - især midt på halsen. Så en "udligning" af det øgede træk i form af en stramning af stålindlægget i halsen (trussrod) melder sig nok på ønskelisten - evt. også lidt finjustering af stolen.

Hvorfor man så ville vælge at sætte 0,012´ere på en elektrisk guitar, forstår jeg personligt ikke helt - det skulle da kun lige være til slide...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

bachrescue
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af bachrescue »

Ideen med 0.011 eller 0,012 på el-guitar er at få en anden lyd, end tyndere strenge. Samtidig er det også nemmere at tage nogle greb ordenligt :)
Men jeg er enig i den skal til justering, når jeg har fundet ud af, hvilken tykkelse der skal sidde på.

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="bachrescue"]Samtidig er det også nemmere at tage nogle greb ordenligt :)

[/quote]
Det er da vist et udsagn med visse gradbøjninger af sandheden... :)

Men bortset fra det så har Søren ret i af det så nok vil være en god idé at tjekke trussroden (for ikke at forglemme stolen der nok skal have en ordentlig omgang) når man skifter fra 0.009 til 0.012'ere... :)
RoadHigh.dk

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af MacG »

[quote="bachrescue"]Samtidig er det også nemmere at tage nogle greb ordenligt :) [/quote]

Det må du gerne forklare...?

bachrescue
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af bachrescue »

okay, omformulering: For mig er det nemmere at tage nogle greb, da strengene ikke lige så nem kan bende og det så lyder godt! :)
Det har hele tiden været planen med justering, men ville bare høre, om det var noget der kunne ødelægge halsen, eller gøre den skæv :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Om det lyder godt med så tykke strenge, afhænger vist i høj grad af ørerne, der hører...

Men jeg skulle da mene, at det er fingrene, der vrider, og ikke strengene selv? Så umiddelbart ville jeg da tro, at årsagen til problemet skal findes i fingrene og ikke i strengene.

Om et skift til tykkere fingre så er løsningen, skal være usagt... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af MacG »

[quote="bachrescue"]okay, omformulering: For mig er det nemmere at tage nogle greb, da strengene ikke lige så nem kan bende og det så lyder godt! :)
Det har hele tiden været planen med justering, men ville bare høre, om det var noget der kunne ødelægge halsen, eller gøre den skæv :) [/quote]

Det er et spørgsmål om at kunne tage akkorderne på den rigtige måde... Så jeg mener at du burde sætte ind der, fremfor at gøre din guitar sværere at spille på for at løse dit tekniske problem.

bachrescue
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af bachrescue »

Nu er det jo ikke kun for at gøre det nemmere, men også for at få noget andet lyd. At tykkere strenge så samtidig får det til at lyde bedre, er jo bare darjligt.
På mine guitarer er det altså strengene der bender, og så må fingrene bare følge med ;)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af MacG »

[quote="bachrescue"]Nu er det jo ikke kun for at gøre det nemmere, men også for at få noget andet lyd. At tykkere strenge så samtidig får det til at lyde bedre, er jo bare darjligt.
På mine guitarer er det altså strengene der bender, og så må fingrene bare følge med ;) [/quote]

Det er altså en dårlig undskyldning for ikke at gide lære ordentlig teknik..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen