Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

[quote="Kimling"][quote="K-P"]I see! Det giver bedre mening nu.[/quote]

Og at Dominanten også er en Dur-akkord i molskalaen, selvom 5. trin heri er en mol-akkord, er fordi man efterstræber ledetone-effekten i dominant-akkorden.
Hvis vi tager Dm som eksempel er 5. trins akkorden heri Am (A C E). Det vi jo netop gerne vil have er et halvtonetrin fra dominantens terts til Tonikas grundtone, altså hæver vi C til C# og får A (A C# E).
Og hvis du indsætter C# i stedet fo C i din Dm-skala får du: TADAAAAAA den harmoniske molskala

Okay, gav det overhovedet mening for andre end mig selv?[/quote]

Det giver fint mening. Jeg vidste det egentlig godt i forvejen, men efter to måneder uden at have brugt det, så lå det godt gemt.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af sørendybdal »

[quote="Barf"]Men dominanten til en mol-akkord SKAL da ikke være dur. Den er det oftest, men man kan velsagtens have en molakkord, som stadig er dominant, eller husker jeg forkert?[/quote]

Man kan sagtens have en moldominant, men det er durtertsen, der giver den ledetoneeffekt, som gør akkorden 'rigtigt' dominantisk. Og hvis der kommer en 7´er på, bliver dominantvirkningen kraftigere.
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Q- Er der nogen der kan fortælle mig og gerne smide et link op ,på et nyt volume potmeter til min Fender stratocaster cs.Det skal være i en god kvalitet og må gerne være nem at dreje med lillefingeren ,da jeg
bruger volumen rigtig meget.Det gamle støjer efterhånden så meget at jeg bliver nød til at få det skiftet.?
Sorte strater lyder bare bedst..

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasmus »

[quote="Pluto"]Q- Er der nogen der kan fortælle mig og gerne smide et link op ,på et nyt volume potmeter til min Fender stratocaster cs.Det skal være i en god kvalitet og må gerne være nem at dreje med lillefingeren ,da jeg
bruger volumen rigtig meget.Det gamle støjer efterhånden så meget at jeg bliver nød til at få det skiftet.?[/quote]

Er det ikke umiddelbart nemmest at sætte et nyt magen til i?
Jeg satte for nylig CTS pots i min strat. Det er sku' lidt stramt at skrue op og ned for, med den der mindste finger på hånanden.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

[quote="Rasmus"][quote="Pluto"]Q- Er der nogen der kan fortælle mig og gerne smide et link op ,på et nyt volume potmeter til min Fender stratocaster cs.Det skal være i en god kvalitet og må gerne være nem at dreje med lillefingeren ,da jeg
bruger volumen rigtig meget.Det gamle støjer efterhånden så meget at jeg bliver nød til at få det skiftet.?[/quote]

Er det ikke umiddelbart nemmest at sætte et nyt magen til i?
Jeg satte for nylig CTS pots i min strat. Det er sku' lidt stramt at skrue op og ned for, med den der mindste finger på hånanden.[/quote]

Jo det er det nok.Det er det org. der sidder i fra da jeg købte den.Men jeg er ikke helt sikker på hvor Fender cs får deres potmetre fra.og det må ikke gå for stramt,da
jeg som skrevet bruger det nærmest kronisk og kun bruger lillefingeren til at dreje med.
Sorte strater lyder bare bedst..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af MacG »

[quote="Pluto"]Q- Er der nogen der kan fortælle mig og gerne smide et link op ,på et nyt volume potmeter til min Fender stratocaster cs.Det skal være i en god kvalitet og må gerne være nem at dreje med lillefingeren ,da jeg
bruger volumen rigtig meget.Det gamle støjer efterhånden så meget at jeg bliver nød til at få det skiftet.?[/quote]

Jeg har købt en håndfuld Bourns pots hos Tonecontrol. De er utroligt letgående, næsten for meget. Jeg er også en af dem der hænger i knappen hele tiden. Måske var de noget for dig ?

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

[quote="MacG"][quote="Pluto"]Q- Er der nogen der kan fortælle mig og gerne smide et link op ,på et nyt volume potmeter til min Fender stratocaster cs.Det skal være i en god kvalitet og må gerne være nem at dreje med lillefingeren ,da jeg
bruger volumen rigtig meget.Det gamle støjer efterhånden så meget at jeg bliver nød til at få det skiftet.?[/quote]

Jeg har købt en håndfuld Bourns pots hos Tonecontrol. De er utroligt letgående, næsten for meget. Jeg er også en af dem der hænger i knappen hele tiden. Måske var de noget for dig ?[/quote]


De er helt sikker noget for mig ,hvis de er letgående.Hvis du gider må du meget gerne sende et link ,så jeg får bestilt de rigtige.jeg køber nok også en håndfuld når jeg alligevel skal igang med at bestille.
Sorte strater lyder bare bedst..

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasmus »

Q; Jeg er blevet tilbudt denne forstærker i bytte <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/guitarcombo-fender-ba ... -fender-ba ... -76544165/</a><!-- m --> for min Gibson Les Paul.
Jeg synes det virker lidt "dyrt" for en bassmann, men jeg ved jeg jo ikke så meget om fender amps.
Hvad siger folket?

Vajhøj du havde sådan en engang?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Hvad er det lige, som skulle gøre de ældre reissue-Bassmans "superfede og bluesy" i forhold til de nyere? Det manglende bias-potmeter?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Hvad er det lige, som skulle gøre de ældre reissue-Bassmans "superfede og bluesy" i forhold til de nyere? Det manglende bias-potmeter?[/quote]
Pas. :)

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Højtalere

Indlæg af Rasmus »

Q: Jeg er blevet tilbudt 2 gamle Rola Celestions G12H30'ere angiveligt start 70'er og en gammel G12M Pre-Rola. Sikkert fra slut 60'erne. Alle 8 Ohms enheder 75HZ

Jeg overvejer om jeg skal "opgradere" min nye G12H30 i mit 2x12". Og så bruge en G12H og en G12M i min Bluesbreaker combo, istedet for de nye Greenbacks der sidder i den?

Men spiller G12H30'eren højere end G12M'eren, og ville det i såfald blive noget rod rent lydniveau mæssigt? Altså i comboen.

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Rasmus"]Q; Jeg er blevet tilbudt denne forstærker i bytte <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/guitarcombo-fender-ba ... -fender-ba ... -76544165/</a><!-- m --> for min Gibson Les Paul.
Jeg synes det virker lidt "dyrt" for en bassmann, men jeg ved jeg jo ikke så meget om fender amps.
Hvad siger folket?

Vajhøj du havde sådan en engang?[/quote]

Det var da et dårligt bytte (for dig)...

Bortset fra det ville jeg til hver en tid vølge en af de nyere LTD'er da de er smidt i et bedre kabinet (ikke MDF eller krydsfiner) og har rørensretning...

Men som bekendt skiftede jeg min ud med min Reinau - Bassman'en blev simpelthen for voldsom, men havde penge været ligemeget havde jeg beholdt begge - for nøj hvor var den blevet fed efter LArs havde givet den en omgang med "nye" rør m.m.
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

I de "gamle" Bassmans (vi taler stadig om reissues her! ) sidder der fra fabrikken sådan en "prop" i fatningen til ensretterrøret. Denne indeholder nogle dioder, som tager sig af ensretningen. Denne kan dog nemt udskiftes til et ensretterrør.

Når det så er sagt, ville jeg nok heller ikke bytte...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]I de "gamle" Bassmans (vi taler stadig om reissues her! ) sidder der fra fabrikken sådan en "prop" i fatningen til ensretterrøret. Denne indeholder nogle dioder, som tager sig af ensretningen. Denne kan dog nemt udskiftes til et ensretterrør.

Når det så er sagt, ville jeg nok heller ikke bytte...[/quote]
Jeg Har ladet den passere.:-)

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

Spørgsmål: Findes der nogle undersøgelser der siger noget om, hvorvidt valgplakater i lygtepæle er til andet end gene? Påvirker det nogens kryds?

(Og er vi i det hele taget interesseret i at de, der stemmer udfra et ansigt i en lygtepæl, overhovedet dukker op i valgboksen, og sætter deres kryds?)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af IkkeMig »

[quote="GodSpeedDK"]Spørgsmål: Findes der nogle undersøgelser der siger noget om, hvorvidt valgplakater i lygtepæle er til andet end gene? Påvirker det nogens kryds?

(Og er vi i det hele taget interesseret i at de, der stemmer udfra et ansigt i en lygtepæl, overhovedet dukker op i valgboksen, og sætter deres kryds?)[/quote]

Ja, de findes - og de påviser desværre en effekt.

Jeg kan ikke lige finde den igen, men jeg læste en artikel i fredags om sociale medier i valgkampen og her blev det netop fremhævet, at der ikke er en påviselig effekt til forskel fra at møde folk på gågaden og at hænge valgplakater op - med link til en undersøgelse, der viste netop det.

Uhyggeligt, men sandt...

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Anonym »

[quote="Turtle"][quote="GodSpeedDK"]Spørgsmål: Findes der nogle undersøgelser der siger noget om, hvorvidt valgplakater i lygtepæle er til andet end gene? Påvirker det nogens kryds?

(Og er vi i det hele taget interesseret i at de, der stemmer udfra et ansigt i en lygtepæl, overhovedet dukker op i valgboksen, og sætter deres kryds?)[/quote]

Ja, de findes - og de påviser desværre en effekt.

Jeg kan ikke lige finde den igen, men jeg læste en artikel i fredags om sociale medier i valgkampen og her blev det netop fremhævet, at der ikke er en påviselig effekt til forskel fra at møde folk på gågaden og at hænge valgplakater op - med link til en undersøgelse, der viste netop det.

Uhyggeligt, men sandt...[/quote]

Det er jo som al anden reklame - "branding" - i dette tilfælde, at få folk til at huske et navn og et fjæs, så når de står helt alene i stemmeboksen og desperat kigger efter noget "kendt" på stemmesedlen, så kommer genkendelsens glæde og krydset bliver automatisk sat, fordi ham/hende "kender" man jo ...

Der er i øvrigt en del mere eller mindre hætteklædte abekatte heromkring min arbejdsplads, der er så dygtige, at de kan genkende alle plakater fra DF og efterfølgende rive dem ned. Så "branding" - dét virker. Specielt på de mere demokratisk udfordrede individer åbenbart.

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af andkrup »

[quote="SustainerPlayer"][quote="Turtle"][quote="GodSpeedDK"]Spørgsmål: Findes der nogle undersøgelser der siger noget om, hvorvidt valgplakater i lygtepæle er til andet end gene? Påvirker det nogens kryds?

(Og er vi i det hele taget interesseret i at de, der stemmer udfra et ansigt i en lygtepæl, overhovedet dukker op i valgboksen, og sætter deres kryds?)[/quote]

Ja, de findes - og de påviser desværre en effekt.

Jeg kan ikke lige finde den igen, men jeg læste en artikel i fredags om sociale medier i valgkampen og her blev det netop fremhævet, at der ikke er en påviselig effekt til forskel fra at møde folk på gågaden og at hænge valgplakater op - med link til en undersøgelse, der viste netop det.

Uhyggeligt, men sandt...[/quote]

Det er jo som al anden reklame - "branding" - i dette tilfælde, at få folk til at huske et navn og et fjæs, så når de står helt alene i stemmeboksen og desperat kigger efter noget "kendt" på stemmesedlen, så kommer genkendelsens glæde og krydset bliver automatisk sat, fordi ham/hende "kender" man jo ...

Der er i øvrigt en del mere eller mindre hætteklædte abekatte heromkring min arbejdsplads, der er så dygtige, at de kan genkende alle plakater fra DF og efterfølgende rive dem ned. Så "branding" - dét virker. Specielt på de mere demokratisk udfordrede individer åbenbart.[/quote]

anarkisterne fra nørrebro er intet ift. arkæologerne fra vesterbro!
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af efrandsen »

Q: Nogen, som gider gøre det samme for mig, som de gjorde for Rasmus, nemlig bumpe min salgsannonce på 4sound?

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/forum/forum_posts. ... =140213</a><!-- m -->
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="efrandsen"]Q: Nogen, som gider gøre det samme for mig, som de gjorde for Rasmus, nemlig bumpe min salgsannonce på 4sound?

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/forum/forum_posts. ... =140213</a><!-- m -->[/quote]

Done.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen