Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Doubletalking
Himmelhund
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Doubletalking »

Hvornår kan man senest købe onsdagslotto i butikkerne? Hvilket klokkeslet?


Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasmus"][quote="Sasha"]Ja, det er muligt. I wouldn´t know...

Men jeg forstår nu ikke helt argumentet med, at "så længe det bliver mic´ed op, er det ligegyldigt, hvor småt og fiset forstærkeren i sig selv lyder". Bevares, mn kan lave nogle tricks m.h.t. upmic´ning for at få tingene til at lyde større, end de i virkeligheden er. Men var det ikke federe - om ikke andet så for ens egen skyld på scenen - som udgangspunkt at have en forstærker, som i sig selv lød lidt mere voksen og fyldig?[/quote]

Njaaa,,, stortset, så er en SM57 foran en 1x12" combo det samme som en Sm57 foran en 2x12" combo. Hvis du tog forstærkerens egenlyd væk, og kun fik monitor/in-ear, så tænker jeg ihvertfald ikke over det.

Men nu tænker du vel på hvis man spiller baggears jobs?

Sidste job jeg spillede, der stod Ac30'eren i et hulrum ude bagved bagtæppet, og jeg kunne kun høre den når jeg gik hen og stillede mig op af bagtæppet. Resten af lyden fik jeg fra min monitor, og det fungerede utrolig godt![/quote]

Nu er der så - ifølge min ydmyge opfattelse - fa´ens til forskel på dén lyd, der kommer - og dermed rammer mikrofonen - ud af en 10" i et lille kabinet, og så en 12" i et noget større. Men hvis den kompakte løsning virker for dig, er det jo kun fedt!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"][quote="Rasmus"][quote="Sasha"]Ja, det er muligt. I wouldn´t know...

Men jeg forstår nu ikke helt argumentet med, at "så længe det bliver mic´ed op, er det ligegyldigt, hvor småt og fiset forstærkeren i sig selv lyder". Bevares, mn kan lave nogle tricks m.h.t. upmic´ning for at få tingene til at lyde større, end de i virkeligheden er. Men var det ikke federe - om ikke andet så for ens egen skyld på scenen - som udgangspunkt at have en forstærker, som i sig selv lød lidt mere voksen og fyldig?[/quote]

Njaaa,,, stortset, så er en SM57 foran en 1x12" combo det samme som en Sm57 foran en 2x12" combo. Hvis du tog forstærkerens egenlyd væk, og kun fik monitor/in-ear, så tænker jeg ihvertfald ikke over det.

Men nu tænker du vel på hvis man spiller baggears jobs?

Sidste job jeg spillede, der stod Ac30'eren i et hulrum ude bagved bagtæppet, og jeg kunne kun høre den når jeg gik hen og stillede mig op af bagtæppet. Resten af lyden fik jeg fra min monitor, og det fungerede utrolig godt![/quote]

Nu er der så - ifølge min ydmyge opfattelse - fa´ens til forskel på dén lyd, der kommer - og dermed rammer mikrofonen - ud af en 10" i et lille kabinet, og så en 12" i et noget større. Men hvis den kompakte løsning virker for dig, er det jo kun fedt![/quote]
Nu Har jeg ikke sammenlignet, men jeg ville tro det var det samme hvis man close miker.
Jeg endte med at spille på min AC 30 og det var fint nok, men Har konstateret at det er svært at spille rock på jazzhus dexter i odense med 8 gæster.:-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Hvorfor tror du, at det hedder JAZZhus Dexter...?

:-)

Næste gang har du bare værs´go at tage en Polytone med!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Hvorfor tror du, at det hedder JAZZhus Dexter...?

:-)

Næste gang har du bare værs´go at tage en Polytone med![/quote]
Tro mig, jeg dør lidt hver gang jeg spiller på polytone... det er så trist.:-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Jeg tror, at jeg ville dø helt, hvis jeg spillede på en Polytone. Derfor har jeg aldrig turdet prøve én...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Sådan har jeg det nok i virkeligheden også, men hver gang jeg hører Per Gade spille på en Polytone, så lever jeg lige lidt mere :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Per Gade?

Nu har jeg ikke hørt ham i mange år. Men dengang, vi begge boede i samme lille provinsflække (og han i øvrigt havde en Fender Twin), gav en ven følgende og forholdsvis rammende karakteristik af hans guitarspil - ikke mindst når han forsøgte sig udi blues: "At lytte til Per Gade er som at gå ned af gangen på en operationsstue med walkman på"... :-)

Men hvordan han spiller i dag, aner jeg ikke.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

D'jazz Søren - du forstår det nok bare ikke - det kommer nok med alderen ;)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Hvordan var det nu, den gode Pete Townshend formulerede det? "Hope I die before I get old" eller noget i dén stil..? :-)

Jeg tror nu egentlig, at den gode hr. Gade rent faktisk prøvede på at spille blues i sine unge dage...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Q - Hvad er den mest simple brugbare løsning hvis man gerne vil prøve at spille med 2 forstærkere samtidig.En aby boks -et y kabel eller noget tredje.?
Det behøves ikke være stereo.Og er der nogen der har erfaring med at parre en combo+et kabinet med open back og så en et top amp med et lukket kabinet.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Hvis det er meningen, at de skal spille samtidig, og du altså ikke skal skifte imellem dem, er der ingen grund til at købe en ABY-boks. Især ikke, hvis du eventuely har en pedal med en buffer i mellem guitaren og forstærkerne. Men to forstærkere går nu nok alligevel, hvis det ikke er tilfældet.

Er mindst den éne forstærker ikke lavet, sådan at der er to indgange på dén kanal, du bruger? Så tager du bare og sætter guitaren til det éne input på denne kanal. Og fra det andet input på samme kanal trækker du så et kabel til input på den anden forstærker. I princippet er det 100% = et Y-kabel. Du sparer blot at skulle ud at købe et special-kabel.

FWIW er det bedste setup, jeg nogensinde har haft, en åben Vox AC30 og så en Marshall halfstack med et lukket kabinet. Denne kombination kan dog være lidt tricky, da nogle af Vox´ens kanaler er i indbyrdes modfase. Så man skal lige holde styr på faseforholdene og på, at der kan gå ged i disse, hvis man pludselig bruger en anden kanal på AC30´eren...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Hvis det er meningen, at de skal spille samtidig, og du altså ikke skal skifte imellem dem, er der ingen grund til at købe en ABY-boks. Især ikke, hvis du eventuely har en pedal med en buffer i mellem guitaren og forstærkerne. Men to forstærkere går nu nok alligevel, hvis det ikke er tilfældet.

Er mindst den éne forstærker ikke lavet, sådan at der er to indgange på dén kanal, du bruger? Så tager du bare og sætter guitaren til det éne input på denne kanal. Og fra det andet input på samme kanal trækker du så et kabel til input på den anden forstærker. I princippet er det 100% = et Y-kabel. Du sparer blot at skulle ud at købe et special-kabel.

FWIW er det bedste setup, jeg nogensinde har haft, en åben Vox AC30 og så en Marshall halfstack med et lukket kabinet. Denne kombination kan dog være lidt tricky, da nogle af Vox´ens kanaler er i indbyrdes modfase. Så man skal lige holde styr på faseforholdene og på, at der kan gå ged i disse, hvis man pludselig bruger en anden kanal på AC30´eren...[/quote]


Ja de skal spille samtidig.Jeg har tænkt at prøve ac 30 og en ac 50.Ac 30eren er jo en combi med 2 enheder og jeg bruger normalt et ekstra kabinet.Så havde jeg måske tænkt at bruge mit 4x12 marshall kabinet sammen med ac50eren. da både 30og 50eren har de der input som du beskriver så skulle der jo ikke være noget problem i at smide fra den ene til den anden amp.Men angående fase ved jeg så ikke.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Og er der buffere i nogen af de pedaler jeg har i kæden. Tubevibe . pitchblack - marshall guvnor(vers. 1) Keeley ts 808 og Hawk booster
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Jeg ved ikke lige, hvad udgangsimpedansen er på sådan en Hawk-booster. Men ellers burde din TS-808 ihvertfald have en buffer i kæden.

M.h.t. Fase: Hvis du stiller højttalerne fra de to forstærkere tæt ved siden af hinanden, og det så virker som om, at lyden er svær at "placere" - som om at den kommer fra et underligt udefineret sted omme bagved eller oppe over kabinetterne, er de to forstærkere indbyrdes i modfase. Hvis lyden lader til at komme fra kabinetterne - gerne lige i midten, hvis forstærkerne ellers spiller lige højt - er tingene i fase.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Barf »

Q: Nej nej nej, hvornår er hjemmesider begyndt at føre reklamer/annoncer, som går i gang af sig selv? Før kunne man ved et uheld komme til at føre musen hen over annoncen, med træls musik og larm til følge, men nu skal man bare være på siden i 10 sekunder, og så bryder fanden løs. Ej altså!

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

[quote="Barf"]Q: Nej nej nej, hvornår er hjemmesider begyndt at føre reklamer/annoncer, som går i gang af sig selv? Før kunne man ved et uheld komme til at føre musen hen over annoncen, med træls musik og larm til følge, men nu skal man bare være på siden i 10 sekunder, og så bryder fanden løs. Ej altså![/quote]

A: Adblock Plus
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Barf"]Q: Nej nej nej, hvornår er hjemmesider begyndt at føre reklamer/annoncer, som går i gang af sig selv? Før kunne man ved et uheld komme til at føre musen hen over annoncen, med træls musik og larm til følge, men nu skal man bare være på siden i 10 sekunder, og så bryder fanden løs. Ej altså![/quote]

Jeg har flere gange forsøgt at råbe bl.a. gaffa.dk op, i forhold til deres røvirriterende reklamer, der "bladrer", blinker, siger lyde, så det er fuldkommen umuligt at læse artiklerne. Men uden held. Jeg er udmærket klar over, at de tjener deres penge på reklamer, og det er helt bevidst, at jeg ikke block'er dem (alternativet bliver jo, at vi skal til at betale rede penge for at skidtet), men når de bliver direkte ødelæggende for ens besøg på siden, så er jeg stået af overfor idéen. Hvad er det for nogle markedføringsfolk, der sidder og tænker: "Hvis vi nu laver vores reklame helt åndssvagt belastende, så er der sikkert flere, der køber vores vare ... " ??!?!?

Oh well ... det er vel Simon Spies' gamle ordsprog, der går igen: "Hellere dårlig omtale, end ingen omtale" :thumbdown:
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af IkkeMig »

Q: Jeg har fundet min gamle violin frem og skiftet en streng. Men jeg har et problem med en af de andre strenge: Stemmeskruen har sat sig uhjælpeligt fast. Er der nogen, der kender et godt fif til at få sådan en løsnet uden at øve vold mod den?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen