Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Barf »

Jamen hedder det ikke bare en dominanparallel?

KHoldt
Johnny B. Goode
Indlæg: 123
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af KHoldt »

Jo, eller. Det er dét jeg er i tvivl om. Mener ikke at den må være mol også selvom det er dominantparallel.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

Der er vist en eller anden regel om, at dominantparallelen ikke rigtig eksisterer i funktionsharmonik i dur.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.musikipedia.dk/funktioner-i- ... ktioner-i- ... ivelser#34</a><!-- m -->
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Nu har jeg aldrig rigtig haft alt det der funktionsharmonik, men Em har jo også sin egen funktion i C-dur, den er ikke 'bare' Am's parallel - Jeg tænker, at hvis både G og E(m) betragtes som dominantakkorder i samme stykke musik vil det give forvirring i forhold til, hvor grundtonen hører hjemme.

I det konkrete tilfælde cykler akkorderne godt nok rundt Em-Am-Em-Am, så her kunne man jo godt slippe afsted med at gøre den dominantisk, men så ville man reelt have lavet et toneartsskift, og det har man så valgt at lade være med.

Jeg har det sådan, at hvis man vælger at lave en mol-dominant til en dur-akkord og smide udvidelser på, så SKAL grundtonen være mol, ellers bliver jeg sgu forvirret.
Modded guitars were crap right out of the factory

KHoldt
Johnny B. Goode
Indlæg: 123
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af KHoldt »

I er sgu nogle søde drenge! Jeg tror jeg konkluderer at sangen bliver i C-dur og så hedder dominanten g-dur og dens parallel er e-mol. Tak for hjælpen!

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Jacob »

Jeg følger lige op med endnu et SRP spørgsmål:

Hvad funktion har en H-dur i en akkordrundgang, der siger | A | D | H | A | hvor D er tonika?? Min hjerne (og kvintcirklen) siger jo at den burde være mol?

EDIT: Eller er jeg ude i noget modalharmonik her. Det ville (i mit hovede) forklare en del!

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

Hvordan ser resten ud? Det er jo ikke sikkert, at det er funktionstonalt.
Cogito sumere potum alterum

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Jacob »

Det er hele rundgangen - som jeg skrev i min rettelse ovenfor, kunne det godt se ud som om det er noget modalharmonik ? :)

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

Men både D og D# er til stede, når H er en dur-akkord og det er heller ikke særligt modalt.

EDIT: Hvilken sang er det?
Cogito sumere potum alterum

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Jacob »

[quote="K-P"]Men både D og D# er til stede, når H er en dur-akkord og det er heller ikke særligt modalt.[/quote]

Jeg skal hurtigt indrømme, at modalharmonik ikke er min stærke side, men netop det undrede mig også lidt.. :eh:

Det er musikken til Dan Turèlls "For Meget, Mand" (fra "Dan Turèll & Sølvstjernerne")

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

Jeg kan sgu ikke lige umiddelbart gennemskue den. Men der er jo også bluesharmonik og kvartfaldsharmonik, som du kan prøve at tolke det ud fra.
Cogito sumere potum alterum

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Jacob »

Ja, der er vist ikke så meget andet at gøre - tak for hjælpen alligevel :)

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

Det kan også være, at det hverken er det ene eller det andet, men så må man placere dem et sted midt imellem. Ingen af mine sange, som jeg skal analysere til SRP, har været hverken modale, funktionstonale eller bluesharmoniske, men så har jeg måtte argumentere for, hvilke ting det mest minder om. Jeg har så valgt at bruge en harmonisk trekant til at illustrere, hvordan harmonikken hænger sammen.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af CobraPizza »

Q: Hvis man smider en harddisk ind i en mikroovn, med sølvpapir omkring, vil harddisken så være ok, når den kommer ud?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af MacG »

[quote="CobraPizza"]Q: Hvis man smider en harddisk ind i en mikroovn, med sølvpapir omkring, vil harddisken så være ok, når den kommer ud?[/quote]

Muligvis. Men hvorfor ?

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af CobraPizza »

[quote="MacG"][quote="CobraPizza"]Q: Hvis man smider en harddisk ind i en mikroovn, med sølvpapir omkring, vil harddisken så være ok, når den kommer ud?[/quote]

Muligvis. Men hvorfor ?[/quote]

Det var sådan en strøtanke, min første indskydelse, var at det ville virke som et Faraday bur, men der bliver jo ikke udsendt elektrisk ladet partikler fra mikroovnen, det er jo bare radiobølger.. Så Kunne det jo være at en "sølvpapirshat" ville kunne skåne en harddisk fra den visse død
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af MacG »

[quote="CobraPizza"][quote="MacG"][quote="CobraPizza"]Q: Hvis man smider en harddisk ind i en mikroovn, med sølvpapir omkring, vil harddisken så være ok, når den kommer ud?[/quote]

Muligvis. Men hvorfor ?[/quote]

Det var sådan en strøtanke, min første indskydelse, var at det ville virke som et Faraday bur, men der bliver jo ikke udsendt elektrisk ladet partikler fra mikroovnen, det er jo bare radiobølger.. Så Kunne det jo være at en "sølvpapirshat" ville kunne skåne en harddisk fra den visse død[/quote]

Men hvorfor skulle harddisken overhovedet ind i mikrobølgeovnen ?

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af CobraPizza »

Fordi den kan?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Peter C »

Q:

Hvor meget er denne værd på brugtmarkedet?

Billede

Bånd er næsten nye, lakken er uoriginal og ikke lækkert udført ellers original. Vejer 3,4 kg.

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af thomasrytter »

Jeg tror, at der skal lidt mere info til, før man kan komme med et kvalificeret bud på det spørgsmål...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen