Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

[quote="MacG"][quote="Pluto"]Jeg er ikke helt sikker på om pick uperne kører i modfase eller medfase på Peter Greens / Gary Moore,s 59 Les Paul..Nu lyder
det til at det er nemt bare at vende en magnet i en pick up.Jeg er godt nok ikke helt tryg ved situationen[/quote]

Det er rimeligt nemt, men man skal skille pickuppen ad. Og det kan være noget pilleri;

http://blacklinefish.blogspot.com/2007/ ... agnet.html

(Ham her skifter magneten: Samme procedure. Men jeg har gjort det, så.. ;) )[/quote]


Takker macg.Jeg tror ikke jeg selv tør,men det er da sikkert muligt at få en guitar bygger/reperatør til at gøre det for en ,hvis det ikke er mere avanceret.
Sorte strater lyder bare bedst..

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af mos »

Ja jeg har da også gjort det, så der skulle være en chance for at de fleste kan gøredet uden de store problemer:-) jeg tror bare at jeg i modsætning til den vejledning MacG linkede til vil varme lodningerne som samler pickupen op og fjerne loddetin med en tinsuger, frem for at skære dem op:-) så kan det så vidt jeg husker også være lidt bøvlet hvis pickupperne er voksede, så må man lige varme magneten lidt.
Så er det vigtigt at man kun endevender magneten 180 grader og ikke samtidig kommer til at dreje den rundt, her er det en god idé lige at mærke magneten med en tush.
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Og ikke mindst må man da håbe, at resultatet står mål med alle anstrengelserne... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af CobraPizza »

[quote="MacG"][quote="CobraPizza"]Jeg aner ikke hvem Peter Green eller Peter Greenish for den sags skyld, jeg interessere mig bare for det tekniske[/quote]

Så hvis du interesserer dig for "Det tekniske" så bør du sætte dig ind i sagerne... Inden du skriver.[/quote]

Rolig nu mulle.. Man kan godt opnå singlecoil lyd, ved at splitte en humbucker.. At jeg så ikke ved hvad den enkelte guitarist gør, er en helt anden sag..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GuitaRasmus »

Man skal huske på at gammeldaws humbuckers ikke var viklet nær så "hot" som de er idag, med det resultat at de har et noget mere jævnt frekvensspektrum, hvor moderne humbuckers er viklet kraftigere, og derved har mere mellemtone og bas. Dette medvirker så også til at to af dem i modfase, vil lyde væsentligt mere spinkle end end to gammeldaws i ditto, da man vil få (perciperet) mindre bas og mellemtone end diskant.

Håber det giver mening. Jeg var alt for tidligt oppe i morges.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="CobraPizza"][quote="MacG"][quote="CobraPizza"]Jeg aner ikke hvem Peter Green eller Peter Greenish for den sags skyld, jeg interessere mig bare for det tekniske[/quote]

Så hvis du interesserer dig for "Det tekniske" så bør du sætte dig ind i sagerne... Inden du skriver.[/quote]

Rolig nu mulle.. Man kan godt opnå singlecoil lyd, ved at splitte en humbucker.. At jeg så ikke ved hvad den enkelte guitarist gør, er en helt anden sag..[/quote]

Jeg kan anbefale dig at sætte dig lidt ind i sagen - i dette tilfælde "wiring´en" af Peter Green´s Les Paul - før du får tysset alt for meget på folk, som måske bare lige har gidet at sætte sig en lille smule ind i det konkrete emne. Ens egne ord KAN i visse tilfælde være drøj kost senere hen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"]Man skal huske på at gammeldaws humbuckers ikke var viklet nær så "hot" som de er idag, med det resultat at de har et noget mere jævnt frekvensspektrum, hvor moderne humbuckers er viklet kraftigere, og derved har mere mellemtone og bas. Dette medvirker så også til at to af dem i modfase, vil lyde væsentligt mere spinkle end end to gammeldaws i ditto, da man vil få (perciperet) mindre bas og mellemtone end diskant.

Håber det giver mening. Jeg var alt for tidligt oppe i morges.[/quote]

Jah, forudsat at man kan betragte alle humbuckere "af i dag" under én hat:

Jeg synes da nok, at div. firmaer stå i kø for at fortælle os, at netop DE laver en pickup, som er NØJAGTIG magen til en gammeldaws PAF-fætter...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af MacG »

[quote="CobraPizza"][quote="MacG"][quote="CobraPizza"]Jeg aner ikke hvem Peter Green eller Peter Greenish for den sags skyld, jeg interessere mig bare for det tekniske[/quote]

Så hvis du interesserer dig for "Det tekniske" så bør du sætte dig ind i sagerne... Inden du skriver.[/quote]

Rolig nu mulle.. Man kan godt opnå singlecoil lyd, ved at splitte en humbucker.. At jeg så ikke ved hvad den enkelte guitarist gør, er en helt anden sag..[/quote]

Men Peter Green´s lyd er ikke en singelcoil lyd... Så sæt dig ind i sagerne, Mulledreng...

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Jeg er som godt klar over man kan smie en split fidus i en les paul.Men nu er det ikke helt det jeg vil.
Angående moderne humbuggere kontra de gamle ,så er der vel også forskel på output i de nye,Jeg ved godt Burstbuckers er meget tunge ,men
f.eks classic 57 er da noget tættere på f.eks mine T top-humbuggere i min gamle custom.Så det bliver sansynligvis med et sæt classic 57ere eksperimentet skal stå.
Skal bare lige have fundet den rigtige les paul til eksperimenetet, men det ser ud til at de nye er lidt lettere end mange af de gamle.Ja Thomann er begyndt at skrive vægt på mange af
¨les paulerne.Gad vide om dem der ikke er opgivet ud fra er tunge.
Sorte strater lyder bare bedst..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af MacG »

[quote="Pluto"]Jeg er som godt klar over man kan smie en split fidus i en les paul.Men nu er det ikke helt det jeg vil.
Angående moderne humbuggere kontra de gamle ,så er der vel også forskel på output i de nye,Jeg ved godt Burstbuckers er meget tunge ,men
f.eks classic 57 er da noget tættere på f.eks mine T top-humbuggere i min gamle custom.Så det bliver sansynligvis med et sæt classic 57ere eksperimentet skal stå.
Skal bare lige have fundet den rigtige les paul til eksperimenetet, men det ser ud til at de nye er lidt lettere end mange af de gamle.Ja Thomann er begyndt at skrive vægt på mange af
¨les paulerne.Gad vide om dem der ikke er opgivet ud fra er tunge.[/quote]

De nye er lettere fordi de er fyldt med huller.

Jeg har prøvet et par guitarer med magneten vendt i en af pickupperne, og det er en interessant lyd. Man får en masse forskellige klange ved at fifle med volumen på de to pickupper i midterposistionen, men den bliver aldrig så tynd og nasal som når fasen er vendt elektrisk, og begge er på fuld styrke. Den der lød mest af Peter Green var en ´61 SG/Les Paul, hvor det tilsyneladende var en fabriksfejl. Der var ikke pillet ved pickupper eller lodninger. Magneterne på Classic ´57 kan være vokset fast på bundpladen da pickupperne blev vokset, så man skal varme bundpladen forsigtigt for at få magneten ud. Men det er ikke raketvidenskab, og med lidt rettidig omhu kan det gøres rimeligt nemt.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

[quote="MacG"][quote="Pluto"]Jeg er som godt klar over man kan smie en split fidus i en les paul.Men nu er det ikke helt det jeg vil.
Angående moderne humbuggere kontra de gamle ,så er der vel også forskel på output i de nye,Jeg ved godt Burstbuckers er meget tunge ,men
f.eks classic 57 er da noget tættere på f.eks mine T top-humbuggere i min gamle custom.Så det bliver sansynligvis med et sæt classic 57ere eksperimentet skal stå.
Skal bare lige have fundet den rigtige les paul til eksperimenetet, men det ser ud til at de nye er lidt lettere end mange af de gamle.Ja Thomann er begyndt at skrive vægt på mange af
¨les paulerne.Gad vide om dem der ikke er opgivet ud fra er tunge.[/quote]

De nye er lettere fordi de er fyldt med huller.

Jeg har prøvet et par guitarer med magneten vendt i en af pickupperne, og det er en interessant lyd. Man får en masse forskellige klange ved at fifle med volumen på de to pickupper i midterposistionen, men den bliver aldrig så tynd og nasal som når fasen er vendt elektrisk, og begge er på fuld styrke. Den der lød mest af Peter Green var en ´61 SG/Les Paul, hvor det tilsyneladende var en fabriksfejl. Der var ikke pillet ved pickupper eller lodninger. Magneterne på Classic ´57 kan være vokset fast på bundpladen da pickupperne blev vokset, så man skal varme bundpladen forsigtigt for at få magneten ud. Men det er ikke raketvidenskab, og med lidt rettidig omhu kan det gøres rimeligt nemt.[/quote]


Jeg har fundet en R0 på ebay der vejer 3,8 kg og den er ikke med huller.Og jeg er faktisk heller ikke sikker på om weight relived standard m.fl. bliver dårligere af at været udhulet.Jeg kan ihvertfald ikke stå med en 5 kg les paul mere.De 3 jeg har nu vejer alle knapt 4,5 kg.Håber at finde en under 4 kg næste gang.Men hvis den klinger rigtig så omkring de 4,4 er ok.
Skal bare lige have taget mig sammen til at tage et smut til Århus for at prøve en masse.Hvis de har en masse selvfølgelig oppe ved funkiso g co.
Sorte strater lyder bare bedst..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af MacG »

[quote="Pluto"][quote="MacG"][quote="Pluto"]Jeg er som godt klar over man kan smie en split fidus i en les paul.Men nu er det ikke helt det jeg vil.
Angående moderne humbuggere kontra de gamle ,så er der vel også forskel på output i de nye,Jeg ved godt Burstbuckers er meget tunge ,men
f.eks classic 57 er da noget tættere på f.eks mine T top-humbuggere i min gamle custom.Så det bliver sansynligvis med et sæt classic 57ere eksperimentet skal stå.
Skal bare lige have fundet den rigtige les paul til eksperimenetet, men det ser ud til at de nye er lidt lettere end mange af de gamle.Ja Thomann er begyndt at skrive vægt på mange af
¨les paulerne.Gad vide om dem der ikke er opgivet ud fra er tunge.[/quote]

De nye er lettere fordi de er fyldt med huller.

Jeg har prøvet et par guitarer med magneten vendt i en af pickupperne, og det er en interessant lyd. Man får en masse forskellige klange ved at fifle med volumen på de to pickupper i midterposistionen, men den bliver aldrig så tynd og nasal som når fasen er vendt elektrisk, og begge er på fuld styrke. Den der lød mest af Peter Green var en ´61 SG/Les Paul, hvor det tilsyneladende var en fabriksfejl. Der var ikke pillet ved pickupper eller lodninger. Magneterne på Classic ´57 kan være vokset fast på bundpladen da pickupperne blev vokset, så man skal varme bundpladen forsigtigt for at få magneten ud. Men det er ikke raketvidenskab, og med lidt rettidig omhu kan det gøres rimeligt nemt.[/quote]


Jeg har fundet en R0 på ebay der vejer 3,8 kg og den er ikke med huller.Og jeg er faktisk heller ikke sikker på om weight relived standard m.fl. bliver dårligere af at været udhulet.Jeg kan ihvertfald ikke stå med en 5 kg les paul mere.De 3 jeg har nu vejer alle knapt 4,5 kg.Håber at finde en under 4 kg næste gang.Men hvis den klinger rigtig så omkring de 4,4 er ok.
Skal bare lige have taget mig sammen til at tage et smut til Århus for at prøve en masse.Hvis de har en masse selvfølgelig oppe ved funkiso g co.[/quote]

Gibson Resissues er ikke "Weight Relieved", og det letteste træ bliver udvalgt til R0-erne... R7, R8, er typisk tungere.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"][quote="GuitaRasmus"]Man skal huske på at gammeldaws humbuckers ikke var viklet nær så "hot" som de er idag, med det resultat at de har et noget mere jævnt frekvensspektrum, hvor moderne humbuckers er viklet kraftigere, og derved har mere mellemtone og bas. Dette medvirker så også til at to af dem i modfase, vil lyde væsentligt mere spinkle end end to gammeldaws i ditto, da man vil få (perciperet) mindre bas og mellemtone end diskant.

Håber det giver mening. Jeg var alt for tidligt oppe i morges.[/quote]

Jah, forudsat at man kan betragte alle humbuckere "af i dag" under én hat:

Jeg synes da nok, at div. firmaer stå i kø for at fortælle os, at netop DE laver en pickup, som er NØJAGTIG magen til en gammeldaws PAF-fætter...[/quote]

Klart - men det er også det jeg prøver at sige med "gammeldaws" og "moderne". Når jeg taler gammeldaws, taler jeg om humbuckers med alnico II magneter, i 7-9kOhm klassen, og moderne enten keramisk eller alnico V i 12-15kOhm klassen.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Ja, det er nok bare mig, der selv er så tilpas gammeldaws, at jeg går ud fra, at når man skriver gammeldaws, så mener man rent faktisk noget, som er lavet i gamle dage :-)

(Og dét er altså ældre end et par år i min optik. Men på den anden side så gravede de jo også min lillebror op ude ved Grauballe her for nogle få år siden...)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Dannyboy »

Nogen som er nede med genoprettelse i Win7? Efter en større oprydning i dag, kører min computer bedre end nogensinde og så ville jeg lige lave et 'billede' af den som udgangspunkt for fremtidig gendannelse.

Jeg går så udfra at det foregår i KontrolPanel/Genoprettelse?

Eller er det Kontrolpanel/Sikkerhedskopiering&Gendannelse?

.. og skal jeg gemme det på en ekstern HD? Jeg synes at huske, at man i XP bare kunne trykke 'opret gendannelsestidspunkt' og vupti så var den ged barberet.

Brugeravatar
Max Power
Johnny B. Goode
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Max Power »

[quote="Pluto"]


Takker macg.Jeg tror ikke jeg selv tør,men det er da sikkert muligt at få en guitar bygger/reperatør til at gøre det for en ,hvis det ikke er mere avanceret.[/quote]

Ellers er der jo lige den nemme genvej:

<!-- m --><a class="postlink" href="https://bareknucklepickups.co.uk/main/p ... .uk/main/p ... p=pg_blues</a><!-- m -->

Jeg har dog hverken prøvet eller hørt dem......men der STÅR jo "authentic vintage tone" :o

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

[quote="Max Power"][quote="Pluto"]


Takker macg.Jeg tror ikke jeg selv tør,men det er da sikkert muligt at få en guitar bygger/reperatør til at gøre det for en ,hvis det ikke er mere avanceret.[/quote]

Ellers er der jo lige den nemme genvej:

<!-- m --><a class="postlink" href="https://bareknucklepickups.co.uk/main/p ... .uk/main/p ... p=pg_blues</a><!-- m -->

Jeg har dog hverken prøvet eller hørt dem......men der STÅR jo "authentic vintage tone" :o[/quote]


Ja de kunne være fede tror jeg. De har også nogenlunde samme output som mine gamle T top hb.Og hvis jeg nu finder en Gibson med Burstbuckers vil jeg jo alligevel vælge nogle andre pick uper.Gad vide hvad de koster sådan nogle Bare Knuckle.Tak for linket.Det skal jeg have nørdet noget mere i.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

220-240 pund + forsendelse.Ja det er jo nok det de koster. :)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Max Power
Johnny B. Goode
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Max Power »

[quote="Pluto"]220-240 pund + forsendelse.Ja det er jo nok det de koster. :) [/quote]

Tja, decideret billigt er det måske ikke.

Det er selvfølgelig slet ikke det samme, men jeg har da en Les Paul med et sæt BKP The Mule i liggende, som du kan prøve hvis du vil have bare en ide om hvordan et sæt af deres "vintage" pup's lyder (eller KAN lyde).

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

[quote="Max Power"][quote="Pluto"]220-240 pund + forsendelse.Ja det er jo nok det de koster. :) [/quote]

Tja, decideret billigt er det måske ikke.

Det er selvfølgelig slet ikke det samme, men jeg har da en Les Paul med et sæt BKP The Mule i liggende, som du kan prøve hvis du vil have bare en ide om hvordan et sæt af deres "vintage" pup's lyder (eller KAN lyde).[/quote]


Ja jeg kan se de lige er de der 5-600 kr dyrere end f.eks Gibson Burstbuckers.Men de lyder til at være ret fede og de er jo modded som jeg har tænkt mig de skulle.Så det lyder ikke helt tosset.Nå nu skal jeg bare have fundet den skide les paul som de skal bruges i først.Men kommer tid kommer råd. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen