Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="Swampthing"]Q : Hvor i pedalkæden bør en Moog low pass filter sidde?


Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]

- bør..? Er det ikke enten noget, man triller med eller har på hovedet? Nå, hvis du insisterer, ville jeg nok sige: "Dér, hvor den lyder bedst!"

Et spagt bud på, hvor dét så er, kunne måske være så tidligt i kæden som muligt - dog efter en eventuel compressor. Især hvis du bruger envelope-filteret i den, som reagerer på inputsignalets styrke. Så er det ikke fedt at have den siddende efter f.eks. forvrængere og boostere, som ændrer på signalniveauet. Typisk lyder disse filtereffekter (wah osv.) også bedst, når de sidder før dét punkt, hvor forvrængningen opstår. Men igen: Det er meget individuelt! Så brug ørerne... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

Pragtfuldt!
Det passer jo fint med at jeg er stoppet med at bruge compressor og en af drivepedalerne skal pilles af.
Tak for svaret.


Sent from my iPhone using Tapatalk

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg skal virkelig have en frantone peach fuzz! Er der nogen der har en de gerne vil sælge eller nogen der kan bygge en?

Schematics -

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af fortytwo »

[quote="itsaysvuff"]Jeg skal virkelig have en frantone peach fuzz! Er der nogen der har en de gerne vil sælge eller nogen der kan bygge en?

Schematics -[/quote]

Mjo.. Mere besværlig er den jo heller ikke.. Jeg har bare ikke så meget tid til det..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af JSThomsen »

Hejsa

Jeg har lavet den "attenuator" som Rasmus Skov linkede til her: http://vintageamps.com/plexiboard/viewt ... 2&t=100184
Jeg har dog udeladt "line out", "headphones", 470 ohm's modstand og 500 ohm's potmeter.
Og skidtet virker :D
Forstærkeren ser en ohmsk modstand på 8 ohm.

Q: Når jeg sætter et 16 ohms kabinet til, hvorfor kan jeg så måle en samlet ohmsk modstand på 7.9 - 9.3 ohm, afhængig af hvordan "100W faderen" (der er en L-pad) står?

Mvh Jan

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Jamen, potmeteret varierer jo modstanden i den éne "kæde" - du "fader" så at sige højttaleren ind som en ekstra "sti" til stel. Så det er da helt efter bogen, skulle jeg mene. Om det så er hensigtsmæssigt, er en anden sag. Men når udsvinget ikke er større, end du beskriver, ville jeg nu ikke miste meget nattesøvn på dén konto...

Edit: udover dét, så er det faktisk en meget "nifty" idé. Hvodden lyder det? Og hvilke højttalere har du brugt?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af JSThomsen »

Hej Søren
Jamen, så er det nok alletiders. Det der undrede mig var, at 8 ohm og 16 ohm jo da aldrig kunne blive til 8 ohm, uanset hvordan de kobles. Men jeg har så heller ikke målt på attenuatoren, uden kabinet tilsluttet.
Jeg har brugt 3 af disse enheder: http://www.discoworld.dk/product_info.p ... s_id=70919 og denne L-pad: http://www.discoworld.dk/product_info.p ... s_id=19002

Og hvordan det lyder? Jeg har ikke sammenlignet med andre attenuators, men den virker og jeg synes først det bliver "træls", når den virkelig skal dæmpe til "børnene sover/lejlighedsniveau".
Men du kan jo få den at høre ved lejlighed ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

På laveste indstilling (max. dæmpning) burde modstanden, som du kan måle på indgangen, være den samme, om der er sat en højttaler på udgangen eller ej.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Kimling »

Q: De der byg-selv-pedal-klon-kit-dimmer-dutter fra http://www.musikding.de, er de noget ved, eller er det bare noget skrammel?
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Det afhænger nok lidt af, hvilken én man vælger, samt i høj grad af, hvordan man banker dem sammen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af AnotherDan »

Jeg har lavet et par stykker, jeg syntes de har været ret vellyddende.
Bah

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Kimling »

[quote="Sasha"]Det afhænger nok lidt af, hvilken én man vælger, samt i høj grad af, hvordan man banker dem sammen...[/quote]

Nu skal det jo ikke være nogen hemmelighed, at jeg her i Århus midtby (ja, det staves stadig med Å) er kendt som "super-elektronik-fisteren-der-kan-alt", så det skulle jo ikke være et problem :D

[quote="AnotherDan"]Jeg har lavet et par stykker, jeg syntes de har været ret vellyddende.[/quote]

Okay. Tror sgu jeg vil prøve sådan en Dist+-klon i nærmeste fremtid så
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="Kimling"]

Nu skal det jo ikke være nogen hemmelighed, at jeg her i Århus midtby (ja, det staves stadig med Å) er kendt som "super-elektronik-fisteren-der-kan-alt"[/quote]

Impressive!

How did you do that..? :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

[quote="Sasha"][quote="Kimling"]

Nu skal det jo ikke være nogen hemmelighed, at jeg her i Århus midtby (ja, det staves stadig med Å) er kendt som "super-elektronik-fisteren-der-kan-alt"[/quote]

Impressive!

How did you do that..? :-)[/quote]

Den titel har jeg også haft igennem min skoletid. Det gør virkelig en forskel, hvis man kan finde ud af at sætte et kabel i en computer.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Kimling »

"I could tell you.. but then I'd have to kill you" :D
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="K-P"]

Den titel har jeg også haft igennem min skoletid. Det gør virkelig en forskel, hvis man kan finde ud af at sætte et kabel i en computer.[/quote]

OK, nu har jeg så en idé om, hvorfor jeg ihvertfald aldrig kommer til at få dén titel... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Dannyboy »

NQ: Kan man køre lyden fra et Samsung Smart TV over til hifi-anlægget, som står ca. 15 meter (i kabel) fra TV'et? Jeg har prøvet at køre med et langt kabel, men lyden blev forsinket - nok pga længden fra a til b. Jeg/vi ville gerne undgå at have flere højttalere.

EDIT: Kan den forsinkelse jeg nævnte før skyldes, at jeg tog lyden ud af hovedtlf-indgangen i siden af tv'et og ikke fra de røde/hvide audio stik?

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af efrandsen »

Det kan nok godt tænkes, at det er derfor, men ellers så bruger jeg selv et digitalt overførsels kabel fra tv til min NAD forstærker. Tror vi skal have Turtle på banen - han er ret meget inde i det HiFi der :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Nu rejser signalet med lysets hastighed gennem sådan et kabel. Så det skal vist være meget langt, før man kan høre forsinkelsen...:-) Jeg tror, at årsagen til forsinkelsen skal findes et andet sted.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Q- Min betaling af en guitar på paypal/ebay vil ikke gå igennem.Kortet bliver afvist af kortudbyderen(visa/Dankort)Men det er det kort som er parret med min PayPal konto.
Hvad gør man?Er det ikke noget med hvis beløbet er over et eller andet beløb at det er noget bøvl.Mit køb er godt 20k.
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen