Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af IkkeMig »

[quote="K-P"]Findes der regler for, hvor meget man må sælge i brugtsalg, før man skal betale skat af beløbet?[/quote]

Uden at kende reglerne præcist mener jeg, at så længe det er ting, du har købt til dig selv og brugt, så er der ingen problemer. Og under alle omstændigheder vil det jo kun være en eventuel fortjeneste, der er skattepligtig, og jeg synes da altid at jeg sælger igen med tab :lol: Køber du til gengæld med videresalg for øje, så er fortjenesten mig bekendt skattepligtigt fra dag 1.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

[quote="Turtle"][quote="K-P"]Findes der regler for, hvor meget man må sælge i brugtsalg, før man skal betale skat af beløbet?[/quote]

Uden at kende reglerne præcist mener jeg, at så længe det er ting, du har købt til dig selv og brugt, så er der ingen problemer. Og under alle omstændigheder vil det jo kun være en eventuel fortjeneste, der er skattepligtig, og jeg synes da altid at jeg sælger igen med tab :lol: Køber du til gengæld med videresalg for øje, så er fortjenesten mig bekendt skattepligtigt fra dag 1.[/quote]

Det giver mening. Jeg havde en diskussion med en af mine veninder, som rigtig gerne vil vide om salg af brugte trusser bliver betegnet som et skattepligtigt erhverv, fordi hun åbenbart kender en del, der gør det, og det har hun lidt ondt i røven over. Men det må vel blive betegnet som skattepligtigt salg, fordi man helt klart gør det for at få avance.

Det er åbenbart sådan nogle emner, man går helt vildt meget op i på blackmarket.dk.
Cogito sumere potum alterum

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af IkkeMig »

[quote="K-P"][quote="Turtle"][quote="K-P"]Findes der regler for, hvor meget man må sælge i brugtsalg, før man skal betale skat af beløbet?[/quote]

Uden at kende reglerne præcist mener jeg, at så længe det er ting, du har købt til dig selv og brugt, så er der ingen problemer. Og under alle omstændigheder vil det jo kun være en eventuel fortjeneste, der er skattepligtig, og jeg synes da altid at jeg sælger igen med tab :lol: Køber du til gengæld med videresalg for øje, så er fortjenesten mig bekendt skattepligtigt fra dag 1.[/quote]

Det giver mening. Jeg havde en diskussion med en af mine veninder, som rigtig gerne vil vide om salg af brugte trusser bliver betegnet som et skattepligtigt erhverv, fordi hun åbenbart kender en del, der gør det, og det har hun lidt ondt i røven over. Men det må vel blive betegnet som skattepligtigt salg, fordi man helt klart gør det for at få avance.[/quote]

Det lyder interessant, sådan fra et rent intellektuelt standpunkt, har du et link? :ugeek:

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

Jeg tror ikke, at man kan se diskussionen, hvis man ikke har en bruger derinde, men det er denne: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.blackmarket.dk/BBEntry?actio ... ntry?actio ... on=first#0</a><!-- m -->
Diskussionen bunder ud i, at en person, der ikke har kunnet finde job, spørger om andre derinde har haft erfaringer med salg af brugte trusser for at tjene lette penge.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="K-P"]Jeg tror ikke, at man kan se diskussionen, hvis man ikke har en bruger derinde, men det er denne: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.blackmarket.dk/BBEntry?actio ... ntry?actio ... on=first#0</a><!-- m -->
Diskussionen bunder ud i, at en person, der ikke har kunnet finde job, spørger om andre derinde har haft erfaringer med salg af brugte trusser for at tjene lette penge.[/quote]

Tja, her er der jo ikke tale om "brugte" trusser, i klassisk forstand, men mere ... skal vi sige, bearbejdede trusser. Altså, de er jo ikke brugt, som de under normale omstændigheder var tiltænkt, som et stykke hverdagsbeklædning, man tager på, for ikke at fryse, men brugt for at give dem en en merværdi.

Lidt som at købe en guitar til 2000,-, hænge den bag på Volvo'en efter en tur i fryseren, og sælge den for 5000,- som "relic". Den er i princippet brugt, men kun for at højne værdien.

Edit: Og teknisk (og skattemæssigt, efter min bedste overbevisning) set, er det egentlig heller ikke anderledes, end når grillfatter køber en stak pølser hos slagteren, steger dem, og sælger dem videre med fortjenste.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

- WHAT...???

Nu har jeg ikke læst den pågældende diskussion, da jeg ikke har adgang til den - al den stund, at jeg ikke helt føler det helt store tilhørsforhold til et forum for "punk, goth, kropsmodifikation, fetish, s/m, homo-/bi-/transseksuelle etc". Og jeg gider altså ikke skære et øre af eller lignende bare for at være med i hulen og læse den pågældende tråd. Men jeg tror s.. også, at jeg skal til at tjene lidt ekstra mønt på sidelinjen ved at sælge mine brugte underhylere. Og ja, kald dem endelig bare "relic"..!

Og jeg skal såmænd hjertens gerne betale staten sin del af rovet, hvis det vitterligt kan lade sig gøre at lave klingende mønt på dén slags. Ja, jeg kan se, at det endda omtales som "lette penge". Så er der da absolut intet at betænke sig på!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kraen »

[quote="udepost"]Tak. Problemet med sådan en SSD er at den er så frygtelig dyr, og har ingen plads. Jeg tror jeg vil installere en HD på 1tb, og så senere bytte min oprindelige til et SDD drev.

Vil det være hip som hap at købe denne: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.com.au/itm/TOSHIBA-2-5- ... SHIBA-2-5- ... 4abac88f71</a><!-- m -->

eller denne: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.com.au/itm/WD-Scorpio-B ... -Scorpio-B ... 4abb1ed695</a><!-- m -->

Jeg vil også gerne opgradere mine 2gb ram til 8gb. Er det bare at købe 2*4 gb DDR3 klodser, og så kører bussen? a la dem her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.com.au/itm/Corsair-4GB- ... rsair-4GB- ... 4aba8cbd00</a><!-- m -->

Det er en 2009 MB pro.

I øvrigt er jeg ved at få fniller over, at den synes at køre langsommere og langsommere. Er der noget man kan gøre for at rydde effektivt op? Jeg har brugt diskværktøjet, ryddet internet historik, tømt skrivebord etc., men det giver ikke meget. Derfor tænker jeg at installere styresystemet på ny på det nye drev, og så stille og roligt flytte ting over. Jeg bruger snow leopard, men overvejer at opgradere til lion. Er det en god ide?

Tak :-)

/Søren[/quote]

Det er ret tosset at opgradere fra et forældet system til et andet forældet system, hvis du spørger mig. Opgradér til Mavericks. Der er nogle nye features i kernen af styresystemet, der vil gøre din computer en smule hurtigere.
Ellers afhænger det meget af harddisken, og der vil jeg så igen sige SSD. Du kan jo sagtens nøjes med en 120 GB, som jeg snildt kan finde til 700 kr.

SSD: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state ... olid-state ... 87531.aspx</a><!-- m -->

Af dem, du linker til, tror jeg, jeg ville vælge WD.

Og mht. RAM - så ja. Køb du bare dem på linket.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

[quote="Sasha"]- WHAT...???

Nu har jeg ikke læst den pågældende diskussion, da jeg ikke har adgang til den - al den stund, at jeg ikke helt føler det helt store tilhørsforhold til et forum for "punk, goth, kropsmodifikation, fetish, s/m, homo-/bi-/transseksuelle etc". Men jeg tror s.. også, at jeg skal til at tjene lidt ekstra mønt på sidelinjen ved at sælge mine brugte underhylere. Og ja, kald dem endelig bare "relic"..!

Og jeg skal såmænd hjertens gerne betale staten sin del af rovet, hvis det vitterligt kan lade sig gøre at lave klingende mønt på dén slags. Ja, jeg kan se, at det endda omtales som "lette penge". Så er der da absolut intet at betænke sig på![/quote]

Jeg har lidt på fornemmelsen, at det er et lettere kønsdiskriminerende erhverv, så jeg tror sgu desværre ikke, at du har de store chancer her.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Oh, well - også der skinner den manglende ligestilling igennem. Det kunne være, at Manu Sareen burde se lidt på den sag?

Men kan du ikke blot for min nysgerrigheds skyld løfte blot en lille flig af sløret for, hvori relic-processen bestod?

Er vi ude i noget med at udsætte de pågældende underbenklæder for en vis "aromaterapi", eller er jeg helt galt afmarcheret her? (mit køn modarbejder tilsyneladende min indsigt her. Så bær over med mig...)

Edit: Og nej, jeg vil heller ikke underkaste mig et kønsskifte for for at opnå den fornødne indsigt!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

Det er vist lidt forskelligt, men jeg tror, at det i det fleste tilfælde er nok, at køberen ved, at underbenklæderne engang har været båret af en kvinde. Nogle bliver også nødt til at fortælle en lettere erotisk historie eller vedlægge et helt normalt billede af sig selv for at kunne sælge dem.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Damned! Det er smart...

Jeg tror, at jeg skal lave mig et alter ego, digte en smålummer historie, købe nogle dametrusser, vaske dem nogle gange, så de bliver lidt "reliced", og så sælge dem med en fed avance... :-)

Det er sgu´da genialt!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Forbandede Ungdom!! De finder sgu da også hele tiden på nye ting
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af udepost »

[quote="kraen"][quote="udepost"]Tak. Problemet med sådan en SSD er at den er så frygtelig dyr, og har ingen plads. Jeg tror jeg vil installere en HD på 1tb, og så senere bytte min oprindelige til et SDD drev.

Vil det være hip som hap at købe denne: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.com.au/itm/TOSHIBA-2-5- ... SHIBA-2-5- ... 4abac88f71</a><!-- m -->

eller denne: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.com.au/itm/WD-Scorpio-B ... -Scorpio-B ... 4abb1ed695</a><!-- m -->

Jeg vil også gerne opgradere mine 2gb ram til 8gb. Er det bare at købe 2*4 gb DDR3 klodser, og så kører bussen? a la dem her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.com.au/itm/Corsair-4GB- ... rsair-4GB- ... 4aba8cbd00</a><!-- m -->

Det er en 2009 MB pro.

I øvrigt er jeg ved at få fniller over, at den synes at køre langsommere og langsommere. Er der noget man kan gøre for at rydde effektivt op? Jeg har brugt diskværktøjet, ryddet internet historik, tømt skrivebord etc., men det giver ikke meget. Derfor tænker jeg at installere styresystemet på ny på det nye drev, og så stille og roligt flytte ting over. Jeg bruger snow leopard, men overvejer at opgradere til lion. Er det en god ide?

Tak :-)

/Søren[/quote]

Det er ret tosset at opgradere fra et forældet system til et andet forældet system, hvis du spørger mig. Opgradér til Mavericks. Der er nogle nye features i kernen af styresystemet, der vil gøre din computer en smule hurtigere.
Ellers afhænger det meget af harddisken, og der vil jeg så igen sige SSD. Du kan jo sagtens nøjes med en 120 GB, som jeg snildt kan finde til 700 kr.

SSD: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state ... olid-state ... 87531.aspx</a><!-- m -->

Af dem, du linker til, tror jeg, jeg ville vælge WD.

Og mht. RAM - så ja. Køb du bare dem på linket.[/quote]

Super, tak! Dvs. jeg kan købe en SDD og sætte i stedet for den jeg har, og så flytte min eksisterende HD til DVD drevet? Såvidt jeg har læst, kan SSD'en ikke sidde i stedet for DVD drevet. Vil min oprindelige HD passe i DVD drevet?

/Søren

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kraen »

[quote="udepost"][quote="kraen"][quote="udepost"]Tak. Problemet med sådan en SSD er at den er så frygtelig dyr, og har ingen plads. Jeg tror jeg vil installere en HD på 1tb, og så senere bytte min oprindelige til et SDD drev.

Vil det være hip som hap at købe denne: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.com.au/itm/TOSHIBA-2-5- ... SHIBA-2-5- ... 4abac88f71</a><!-- m -->

eller denne: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.com.au/itm/WD-Scorpio-B ... -Scorpio-B ... 4abb1ed695</a><!-- m -->

Jeg vil også gerne opgradere mine 2gb ram til 8gb. Er det bare at købe 2*4 gb DDR3 klodser, og så kører bussen? a la dem her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.com.au/itm/Corsair-4GB- ... rsair-4GB- ... 4aba8cbd00</a><!-- m -->

Det er en 2009 MB pro.

I øvrigt er jeg ved at få fniller over, at den synes at køre langsommere og langsommere. Er der noget man kan gøre for at rydde effektivt op? Jeg har brugt diskværktøjet, ryddet internet historik, tømt skrivebord etc., men det giver ikke meget. Derfor tænker jeg at installere styresystemet på ny på det nye drev, og så stille og roligt flytte ting over. Jeg bruger snow leopard, men overvejer at opgradere til lion. Er det en god ide?

Tak :-)

/Søren[/quote]

Det er ret tosset at opgradere fra et forældet system til et andet forældet system, hvis du spørger mig. Opgradér til Mavericks. Der er nogle nye features i kernen af styresystemet, der vil gøre din computer en smule hurtigere.
Ellers afhænger det meget af harddisken, og der vil jeg så igen sige SSD. Du kan jo sagtens nøjes med en 120 GB, som jeg snildt kan finde til 700 kr.

SSD: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state ... olid-state ... 87531.aspx</a><!-- m -->

Af dem, du linker til, tror jeg, jeg ville vælge WD.

Og mht. RAM - så ja. Køb du bare dem på linket.[/quote]

Super, tak! Dvs. jeg kan købe en SDD og sætte i stedet for den jeg har, og så flytte min eksisterende HD til DVD drevet? Såvidt jeg har læst, kan SSD'en ikke sidde i stedet for DVD drevet. Vil min oprindelige HD passe i DVD drevet?

/Søren[/quote]

Din SSD kan sagtens sidde i stedet for DVD-drevet. Begge kanaler er vist 3Gbps, så det er lige meget. På min fra 2011 er den ene kanal 6 Gbps, så der skal SSD'en sidde. Men du kan jo bare sætte din SSD på den oprindelige harddiskplads.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af udepost »

Ok, tak igen. Så både Samsungs 840 serie og EVO vil passe i caddy'en? Er der nogen forskel på de 2 serier, eller er det bare at vælge den billigste? Jeg vil nok gå efter 250gb, og de koster begge omkring 200 aud her i australien (ca. 1100,-)

/Søren

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kraen »

[quote="udepost"]Ok, tak igen. Så både Samsungs 840 serie og EVO vil passe i caddy'en? Er der nogen forskel på de 2 serier, eller er det bare at vælge den billigste? Jeg vil nok gå efter 250gb, og de koster begge omkring 200 aud her i australien (ca. 1100,-)

/Søren[/quote]

Der er en minimal forskel, som du næppe kommer til at opleve.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af IkkeMig »

Er der nogen, der har erfaring med at skifte harddisken i en iPod Classic?

Min døde under en tur på gulvet i weekenden (dumt :( ) og jeg har set noget om, at man både kan skifte til en større disk (ville være fantastisk) eller måske en SSD (så overlever den måske næste crash...). Men jeg ved ikke, hvad man kan montere i den og om det overhovedet er noget, men kan gøre, hvis man er fumlefingret og halvblind?

bastion
Himmelhund
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: 82føøøør´
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af bastion »

Jeg har ikke umiddelbart erfaring med at skifte disken, men iFixit har en guide til det. De skriver dog også at det er 'Very Difficult', så jeg ville nok ikke kaste mig ud i det.

De skriver så også en udskiftning af ram i en PowerPC MacMini er 'Moderate', så måske er de bare overdrevent forsigtige, for det har jeg gjort nogle gange og det er nemt nok.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af IkkeMig »

[quote="bastion"]Jeg har ikke umiddelbart erfaring med at skifte disken, men iFixit har en guide til det. De skriver dog også at det er 'Very Difficult', så jeg ville nok ikke kaste mig ud i det.

De skriver så også en udskiftning af ram i en PowerPC MacMini er 'Moderate', så måske er de bare overdrevent forsigtige, for det har jeg gjort nogle gange og det er nemt nok.[/quote]

Tak. Det ligner ikke noget, jeg har tålmodighed til at kaste mig over. Det irriterer mig faktisk også en del, at jeg stadig er afhængig af den, vi skriver 2013, og man kan stadig ikke få en ipod til folk med en voksen musiksamling? Det virker dumt, når man kan få 256Gb på et enkelt SD-kort i vore dage :(

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

Nogen, der kan forklare mig, hvordan det kommer til at foregå til kommunal- og regionalvalget? Får man to forskellige stemmesedler eller hvordan?
Cogito sumere potum alterum

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen