Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="GodSpeedDK"]

Jeg synes det handler rigtig meget om at skelne imellem sangskrivning, og dét at gøre det til et nummer. Hvis det giver mening? Eksempelvis så er en basgang eller en bestemt rytme på trommerne ikke en del af sangskrivningen, men en del af "finish'en". KODA er jo ligeglad med, hvordan nummeret kommer til at lyde i sidste ende, de skal bare vide, hvem der har skrevet det.[/quote]

Fedt at I kan få det til at fungere - jeg ville synes det var svært. Hvis man f.eks. kigger på "Walking on the moon" med The Police, synes jeg at basgangen er så essentiel for nummeret, at jeg ikke tror den var blevet det hit som nummeret er, uden.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"]
Fedt at I kan få det til at fungere - jeg ville synes det var svært. Hvis man f.eks. kigger på "Walking on the moon" med The Police, synes jeg at basgangen er så essentiel for nummeret, at jeg ikke tror den var blevet det hit som nummeret er, uden.[/quote]

Nej, i sådan et tilfælde vil man nok tilskrive basgangen en hvis tyngde (det gælder i øvrigt det meste af The Police's musik), og den vil derfor være en del af sangskrivningen. Den er så nok heller ikke jammet frem i øveren, men har nok nærmere været selve skiltsen/forlægget :)

Et andet tilfælde kunne være 'We Will Rock You' med Queen, hvor rytmen må siges at være en ret essentiel del af nummeret. Og her ville jeg da også skrive trommeslageren (eller hvem der nu fandt på det) i KODA-anmeldelsen.

Men gældende for begge numre her er, at der ikke rigtig er så meget tvivl om, hvordan det skal være, og så er der jo ikke noget problem :)

Måske er det måden jeg, og dem jeg spiller sammen med, skriver musik på, der gør, at jeg synes det er ret simpelt? Men jeg kan faktisk ikke komme i tanke om én eneste situation, gennem 20+ år i diverse original-bands, hvor der har været tvivl om, hvem der havde skrevet et givent nummer. Modsat har det ofte været noget rod i de bands, hvor vi har delt lige mellem alle mand, når én så vælger at forlade bandet, uden i sin tid at have bidraget det store til dét repertoire, han nu kan læne sig tilbage og tjene videre på.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Barf »

I mit tidligere band delte vi alle sange lige, og det var helt fint dengang. Nu nager det mig en smule, at jeg ikke "ejer" (eller i det mindste medejer med lidt mere end 20 procent) de numre, som jeg har bidraget mest til. Penge er der sgu ikke i det, men det kunne nu være rart at kunne bruge det nummer, som jeg vil, uden at skulle tænke på andre.

Derfor vil jeg også anbefale, at I rent faktisk krediterer de rette for numrene. Det er lettere sagt end gjort, og der vil næsten altid være uenighed, om hvordan det skal gøres. Hvornår er trommer essentielle for et nummer? Hvor vigtig er teksten? Osv.

For at lette stemningen lidt kan I eventuelt aftale, at de penge, I får fra KODA, går til en bandkasse, som så betaler for indspilninger, fotos osv. For selvom man har skrevet meget af nummeret selv, tjener man altså pengene ved at spille det sammen med de andre i bandet. Knap så mange er interesseret i at høre et rockband bestående af en enkelt guitarist... :)

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Barf"]For selvom man har skrevet meget af nummeret selv, tjener man altså pengene ved at spille det sammen med de andre i bandet.[/quote]

Igen synes jeg det er vigtigt at skelne. Du tjener jo netop ikke pengene på, at du og dit band spiller nummeret - du tjener dem på, at dit nummer bliver spillet. At du selv er med til at fremføre det, er ikke relevant, i forhold til KODA.

Jeg synes man skal løsrive sig fuldstændig fra, at se sine numre som en band-ting. Jeg ser i hvert fald sådan på det, at et nummer bliver skrevet af én eller flere person(er), og derefter fremført af et band ... bestående af de samme (eller nogle af de samme) personer. Men igen, det er ikke relevant. Hvis dét er udgangspunktet, så er det meget nemmere at skille tingene ad.

Ydermere synes jeg det er vigtigt at minde om hele rettighedsdelen i det, og at dit nummer er dit personlige eje, indtil 80 år efter din død - så længe overlever det pågældende band, der tilfældigvis var med i øveren, da du præsenterede det første gang, nok næppe :)

Edit: Efter en dobbelttjekgoogling er jeg lige nødt til at rette mig selv: Det er 70 år efter din død :geek:
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Barf »

Det kan du selvfølgelig have ret, og det var også kun et forslag til et kompromis, hvis man ikke er lige så god som dig til at se så nøgternt på tingene, hvilket nok er det smarteste og at foretrække. Jeg kender dog flere bands, som har lavet netop den løsning. På den måde er du sikret i fremtiden, når bandet ikke længere eksisterer, mens der er ingen fare for sure miner, mens man stadig er aktive - og det er desværre en reel fare for mange.

Og ja, KODA er betaling for, når nummeret bliver spillet, uanset hvem der gør det, men for 99 procent af bands er det kun dem selv, der fremfører numrene, og der skal man sgu bruge sine bandkammerater. Så har jeg ingen problemer med at smide mine KODA-penge til fællesudgifter som indspilning, promovering osv.Trommeslageren må selvfølgelig selv betale for sine nye skind dog :)

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af fortytwo »

Man kan jo argumentere for, at der er en, eller flere i bandet, der skriver en god grund skitse til nummeret, og så bidrager resten af bandet med deres ting, som jo er det der gør det til et helt nummer..
Med mindre vedkommende der skriver nummeret, også kommer med en komplet trommerytme, basgang, guitarroller og (gud forbyde det) keyboardroller, så har han/hun jo ikke skrevet hele nummeret.

Hvordan skal det så deles op, tjo, musik er jo en del, tekst er en del, arrangement er en 3. del, så man kan jo virkelig dele den op, og alle kan få den del de fortjener.
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Barf"]Og ja, KODA er betaling for, når nummeret bliver spillet, uanset hvem der gør det, men for 99 procent af bands er det kun dem selv, der fremfører numrene, og der skal man sgu bruge sine bandkammerater. Så har jeg ingen problemer med at smide mine KODA-penge til fællesudgifter som indspilning, promovering osv.Trommeslageren må selvfølgelig selv betale for sine nye skind dog :) [/quote]

Det er jeg helt enig i. Jeg har også altid (eller sålænge bandet var aktivt) smidt pengene i bandkassen. Men det er jo noget andet, end at tildele folk rettigheder (og betaling herfor), for tid og evighed, som de reelt ikke burde have.

[quote="42"]
Med mindre vedkommende der skriver nummeret, også kommer med en komplet trommerytme ... [/quote]

Hvis jeg kommer i øveren med en skitse til et boogie-rock-nummer á la AC/DC, og trommeslageren kræver ligelig fordeling, fordi det var ham der fandt på at spille bord-og-stol henover det, og bassisten synes hans kutterbas ændrede nummeret radikalt, i forhold til forlægget, så tror jeg jeg ville finde mig et nyt band :)

Om ikke andet, synes jeg det må være op til ham der kommer med skitsen, at afgøre, om de øvrige bandmedlemmer har bidraget til sangskrivning, eller blot til hvordan disse musikere, i dette band, vælger at fremføre nummeret. Man kan faktisk betragte det (som jeg ser det) som at ens band spiller en cover-version af ens nummer.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af fortytwo »

Hvem snakkede ligelig fordeling..?

Jeg snakkede faktisk om, at udstykke det sådan, at bringer de noget til bordet, som er 5% værd, så skal de ha' 5%, og ikke nødvendigvis 5% af musikken, men måske bare 5% af et arrangement..

Jeg er helt sikker på, at hvis folk virkelig vil dele det op, så er der nogle ret klare linjer fra KODA om, hvor meget hver ting er værd i en sang, helt ned til, om der er en der har bidraget med et enkelt ord, eller ændret en harmoni fra en lige dur, til en 7'er..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kraen »

Jeg tænker, at rent rettighedsmæssigt (og kreativt) ville jeg køre det efter Queens model. Hovedsangskriveren fik rettigheden og havde det endelige ord i studiet, men derfor bidrog de andre jo til arrangementet. Hvis der er nogle utilfredse, så må de jo i gang med at skrive noget musik.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

Q: Fruen og jeg giver i princippet ikke hinanden julegaver, men det ender altid med, at vi giver et eller andet, i en eller anden form, alligevel. Og i år har jeg ikke hørt hende nævne andet, end at det kunne være fedt at have Netflix. Og min gave kunne jo så være, at tegne et abonnement, og sætte det op for hende ... men jeg har ingen som helst anelse om, hvordan det fungerer, hvad man skal bruge, osv. Og deres FAQ er tilsyneladende i udu.

Nogen, der kan hjælpe? Som udgangspunkt har jeg et TV og en internetforbindelse fra YouSee, men hvordan kombinerer jeg de to ting med hinanden (og med Netflix)?

Edit: P.S.: Der må gerne skæres i pap, og bøjes i neon, i denne forbindelse :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af FunkyValle »

[quote="GodSpeedDK"]Q: Fruen og jeg giver i princippet ikke hinanden julegaver, men det ender altid med, at vi giver et eller andet, i en eller anden form, alligevel. Og i år har jeg ikke hørt hende nævne andet, end at det kunne være fedt at have Netflix. Og min gave kunne jo så være, at tegne et abonnement, og sætte det op for hende ... men jeg har ingen som helst anelse om, hvordan det fungerer, hvad man skal bruge, osv. Og deres FAQ er tilsyneladende i udu.

Nogen, der kan hjælpe? Som udgangspunkt har jeg et TV og en internetforbindelse fra YouSee, men hvordan kombinerer jeg de to ting med hinanden (og med Netflix)?

Edit: P.S.: Der må gerne skæres i pap, og bøjes i neon, i denne forbindelse :) [/quote]

Jeg ville umiddelbart købe et Apple TV. De har netflix indbygget. Det koster godt knok ca 750 kr, men er (synes jeg) godt givet ud. Udover adgang til Netflix (mod abonnement) så giver der også mulighed for st streame film m.m. direkte fra pc, Mac, iPad osv. Der tog mig ca 15 min at sætte op første gang og så kører det bare derfra.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af AnotherDan »

Først find ud af hvilket tv du har Mikkel, det kan være det er et Smart TV der har en Netflix app...
Har den ikke det skal du have noget der kan afspille det på TV'et - et AppleTV kan bla. dette.

Edit: Funky var for hurtigere...
Bah

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kraen »

[quote="AnotherDan"]Først find ud af hvilket tv du har Mikkel, det kan være det er et Smart TV der har en Netflix app...
Har den ikke det skal du have noget der kan afspille det på TV'et - et AppleTV kan bla. dette.

Edit: Funky var for hurtigere...[/quote]

Jeg har ikke hørt om noget Smart TV, der giver en brugbar oplevelse. So Ein Ding har haft flere gennem maskinen, og min svoger har for nylig været ude at teste lidt for at købe et fjernsyn, og han er endt med at købe et ældre Samsung og så et Apple TV. Brugeroplevelsen på Smart TV-sæt er simpelthen for ringe.

Og han har skrevet en bog (der kommer snart én mere) om brugervenlighed, så han ved en lille smule om det.

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Jacob »

[quote="kraen"][quote="AnotherDan"]Først find ud af hvilket tv du har Mikkel, det kan være det er et Smart TV der har en Netflix app...
Har den ikke det skal du have noget der kan afspille det på TV'et - et AppleTV kan bla. dette.

Edit: Funky var for hurtigere...[/quote]

Jeg har ikke hørt om noget Smart TV, der giver en brugbar oplevelse. So Ein Ding har haft flere gennem maskinen, og min svoger har for nylig været ude at teste lidt for at købe et fjernsyn, og han er endt med at købe et ældre Samsung og så et Apple TV. Brugeroplevelsen på Smart TV-sæt er simpelthen for ringe.

Og han har skrevet en bog (der kommer snart én mere) om brugervenlighed, så han ved en lille smule om det.[/quote]

Gav din svoger nogle specifikke grunde til hvorfor brugeroplevelsen var så ringe ? Her i huset har vi et Samsung smart-tv (tror jeg, det kan i hvert fald køre Netflix, HBO, etc) og der fungerer Netflix altså ganske udemærket, skal jeg hilse og sige - og det virker, uden at man skal rode med alt muligt - bare log ind, og så kører det ..

Er man allerede glad for sit nuværende tv, er jeg til gengæld enig i at et apple-tv må være vejen frem :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Vi har også Samsung og Nerflix, Viaplay og HBO kører alle fint. HBOs app er ikke den mest bruger venlige verden har set. Netflix's er til gengæld ret meget lige i øjet.
Modded guitars were crap right out of the factory

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kraen »

[quote="Jacob"][quote="kraen"][quote="AnotherDan"]Først find ud af hvilket tv du har Mikkel, det kan være det er et Smart TV der har en Netflix app...
Har den ikke det skal du have noget der kan afspille det på TV'et - et AppleTV kan bla. dette.

Edit: Funky var for hurtigere...[/quote]

Jeg har ikke hørt om noget Smart TV, der giver en brugbar oplevelse. So Ein Ding har haft flere gennem maskinen, og min svoger har for nylig været ude at teste lidt for at købe et fjernsyn, og han er endt med at købe et ældre Samsung og så et Apple TV. Brugeroplevelsen på Smart TV-sæt er simpelthen for ringe.

Og han har skrevet en bog (der kommer snart én mere) om brugervenlighed, så han ved en lille smule om det.[/quote]

Gav din svoger nogle specifikke grunde til hvorfor brugeroplevelsen var så ringe ? Her i huset har vi et Samsung smart-tv (tror jeg, det kan i hvert fald køre Netflix, HBO, etc) og der fungerer Netflix altså ganske udemærket, skal jeg hilse og sige - og det virker, uden at man skal rode med alt muligt - bare log ind, og så kører det ..

Er man allerede glad for sit nuværende tv, er jeg til gengæld enig i at et apple-tv må være vejen frem :) [/quote]

Nej, for efter 10-15 min. gav han op, og det ville jeg nok også gøre, når jeg ved, at jeg i løbet af 2 min. kan have et Apple TV oppe at køre. I øvrigt så er langt de fleste fjernsynsapperater også tudegrimme, så det indsnævrer feltet en hel del.

Samsung har lavet en enkelt pæn model, og det har Panasonic også, men ellers er det lige til at kaste op over.

Og hvad sker der i øvrigt for det der "Smooth Motion"-fis, som alle fjernsyn har aktiveret som standard.
Jeg vil sgu se film i 24 fps og ikke en pseudo 60 fps. Det ligner lort! (Og det er ikke helt gennemsigtigt, hvordan man slår det helt fra)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Der er da vist en, der bare er sur på alt andet end Apple

Det er også virkelig svært at få et smartTV op at køre med NetFlix - Man går ind i TVets appstore, henter App'en og logger ind.

Lyder det bekendt?
Modded guitars were crap right out of the factory

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af IkkeMig »

Nu skulle jeg da lige prøve, hvor nemme moderne smart-TV er blevet - jeg har for nylig købt et nyt Philips at teste på på kontoret.

45 sekunder for at koble op til mit WiFi, 45 sekunder for at starte Netflix. Langt størstedelen af tiden er fordi det tager lang tid at taste koder ind med en fjernbetjening :) Når først det er sat op, så er der en knap på fjernbetjeningen, der går direkte til Netflix. Jeg er overbevist.

Så hvis et nyt fjernsyn er en option, så er det bare at vælge et, der kan det. Skal man enable et gammelt TV er Apple TV nok stadig den bedste løsning. Med mindre, man har en gammel computer med hdmi-output, der kan trække netflix, så er det jo nok billigere og med trådløs mus og tastatur mere fleksibelt...

Og så synes jeg for øvrigt det der lille Philips-TV er et af de få, jeg har set, der har et pænt design.

Little Thunder
Smoke On The Water
Indlæg: 85
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Little Thunder »

Hvad bruger i det dér Netflix til? Er det en effektpedal eller hvad?

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Little Thunder"]Hvad bruger i det dér Netflix til? Er det en effektpedal eller hvad?[/quote]

Det er lidt ligesom TV, man bestemmer bare selv antallet af genudsendelser af de gamle ting...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen