Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Man kunne måske også se sådan på det, at bare fordi fuzz er voldsomt på mode for tiden, og Everyone and his Brother har travlt med at fortælle, hvor fedt det er, og hvor godt det lyder, og de i øvrigt altid har brugt sådan én, så er det jo ikke sikkert, at det er noget for én selv..?

Med den smule kendskab, jeg har til dit lydideal, kunne jeg måske godt fristes til at bringe dette synspunkt til torvs her.

(og baseret på al den "smadderfuzz", der præsteres for tiden, har jeg det ihvertfald også selv også lidt sådan, at enten har de - altså "Everyone and his Brother" - eller jeg misforstået ét eller andet...)

Edit: Tjekkede lige klippet med Leslie West. Og mens jeg tror, at den klart vigtigste ingrediens i hans lyd er Leslie West, så er det jo ikke en "octave fuzz" i den mest udbredte forstand, man hører i klippet, men derimod noget forvrængning + "en oktav ned", hvilket er den anden vej i forhold til de fleste "Octavias". Jeg tror (uden at vide det), at han i klippet bruger en seperat forvrænger og en octaver-pedal.

Derudover har jeg personligt altid mest forbundet Leslie West og hans lyd med guitar -> forstærker, volumen op. Men jeg skal nu heller ikke prale af at have voldnørdet hans ting.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Har ikke tænkt over, at fuzz skulle være på mode. Men lige idet du skriver "smadderfuzz", så slår det mig, at jeg sidste sommer bemærkede i hvertfald et slående tilfælde af noget sådan på "den gængse pop scene"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="Lasse H"]Har ikke tænkt over, at fuzz skulle være på mode. Men lige idet du skriver "smadderfuzz", så slår det mig, at jeg sidste sommer bemærkede i hvertfald et slående tilfælde af noget sådan på "den gængse pop scene"[/quote]

Hmm...

Nu skal jeg på ingen måde gøre mig klog på "den gængse popscene" :-) Men det er da helt, helt sikkert, at vil man stadfæste ethvert synspunkt om, at man er alt fra "alternativ" (er netop kommet hjem fra Spot Festival, hvor ALT i programmet bliver beskrevet som "alternativt", uanfægtet hvor svært dette kan være at høre i virkeligheden) over "rootsy" til bare generelt "en fandens karl", så er første skridt - udover selvfølgelig de rigtige klæder til formålet - at anskaffe sig en fuzzpedal. At anskaffelsen af en sådan én i selv kun gør de færreste til Jimi Hendrix (der ifølge min ydmyge opfattelse er én af de meget få, som har formået at bruge en fuzz-pedal musikalskt), er så en anden ting, der tilsyneladende blot betragtes som en ubetydelig detalje i det store billede... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Jeg er nok umiddelbart kommet frem til at fuzz nok bare ikke er mig. Jeg har brugt det meste af dagen idag på at eksperimentere med min tubescreamer og
Rangemaster og det virker rigtig fedt. Så hvis jeg ikke lige falder over en fuzz som er mega billigt tror jeg at ts+rm er vejen for mig. måske man skulle prøve med en octaver af en art. jeg har dog haft en oc 2 tror jeg den hed fra Boss og den fik jeg ikke rigtig brugt. Jeg er sku nok lidt konservativ after all. Jeg må oven i hatten tilstå at jeg er vokset lidt fra ac 30er også. min røde superlead lyder bare i alle henssende bedre for mig. men den spiller jo lidt højt.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Jamen, hvis formålet blot er, at "signalet skal smadres max." (se ovenstående), kan jeg såmænd lave dig en lille tændstikæske med en transistor og to dioder i, som med garanti kan smadre alt til ukendelighed - dét ville nogle sikkert kalde "den vildeste fuzz, der findes". Den kan nok laves for under en femmer, vil jeg tro... :-)

Jeg kan dog ikke garantere dig for, at den får dig til at lyde som Leslie West. Jeg vil nærmere garantere for det modsatte...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Jamen, hvis formålet blot er, at "signalet skal smadres max." (se ovenstående), kan jeg såmænd lave dig en lille tændstikæske med en transistor og to dioder i, som med garanti kan smadre alt til ukendelighed - dét ville nogle sikkert kalde "den vildeste fuzz, der findes". Den kan nok laves for under en femmer, vil jeg tro... :-)

Jeg kan dog ikke garantere dig for, at den får dig til at lyde som Leslie West. Jeg vil nærmere garantere for det modsatte...[/quote]

Nu er leslie ikke 100% mit lydideal. Jeg kan godt lave noget der lyder lidt af snaps med mit hardrock board dog uden octaver. Jeg eksperimenter lidt fordi mit hardrock board lyder massivt til mit blues rock. Derfor leger jeg lidt med noget alternativt og troede måske lidt fuzz var sagen.
Men nu er jeg sikker på at ts- rm- ep -og reverb er sagen sammen med min superlead. Jeg kunne så godt finde på at finde en fed distorsion istedet for fuzz ,men der duer min gamle ds1 ikke rigtig for mig. så det ender nok med jeg finder en Cmatsmod brownie istedet. og jeg glemmer alt om fuzz. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Jeg er selv lidt på jagt efter en octafuzz, fordi jeg godt kunne tænke mig noget, der giver den der syngende lidt blæseragtige lyd. Jeg prøvede som nævnt andetstedsangry fuzz, og det virkede ikke for mig. Jeg har stadig lidt både drømme om en homebrew electronics UFO, som jeg prøvede engang. Men det kan være den slet ikke ville leve op til min hukommelse i dag.
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Her bliver Eric Johnson anklaget for, at hans fuzz lyder som et horn :-) og det må man da kalde blæseragtigt...

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af fortytwo »

[quote="Sasha"]er netop kommet hjem fra Spot Festival, hvor ALT i programmet bliver beskrevet som "alternativt"[/quote]

Arhhh.. Jeg vil i hvert fald godt se beskrivelsen af Christopher i programmet så. ;)
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="Lasse H"]Her bliver Eric Johnson anklaget for, at hans fuzz lyder som et horn :-) og det må man da kalde blæseragtigt...

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->[/quote]

Det er egentlig fantastisk, synes jeg: I selskab med en person, der er kendt i den hele vide verden som én af de mest ultradiskriminerende "Tone-Connaisseurs" med guldører samt vintagegrej fra allerøverste fetish-klasse for flere hundredetusinde kroner. Og alligevel lykkes det på forunderlig vis at gennemføre knapt otte minutter med demonstration af denne mands fede grej, næsten uden at han præsterer én lyd, som jeg synes, er fed. Der er måske lige lidt dér omkring, hvor han ævler om noget gammelt Clapton og Cream, hvor vi måske nok kunne parlamentere os frem til lidt "Common Ground". Men ellers styrer han mageligt udenom... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Jacob »

[quote="Sasha"][quote="Lasse H"]Her bliver Eric Johnson anklaget for, at hans fuzz lyder som et horn :-) og det må man da kalde blæseragtigt...

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->[/quote]

Det er egentlig fantastisk, synes jeg: I selskab med en person, der er kendt i den hele vide verden som én af de mest ultradiskriminerende "Tone-Connaisseurs" med guldører samt vintagegrej fra allerøverste fetish-klasse for flere hundredetusinde kroner. Og alligevel lykkes det på forunderlig vis at gennemføre knapt otte minutter med demonstration af denne mands fede grej, næsten uden at han præsterer én lyd, som jeg synes, er fed. Der er måske lige lidt dér omkring, hvor han ævler om noget gammelt Clapton og Cream, hvor vi måske nok kunne parlamentere os frem til lidt "Common Ground". Men ellers styrer han mageligt udenom... :-)[/quote]

+1

Og så burde det (IMO) efterhånden resultere i en massiv dummebøde, hver gang Hr. Johnson slutter et løb af med det der jammerlige oktavspring :s ick:

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

[quote="Sasha"]
Det er egentlig fantastisk, synes jeg: I selskab med en person, der er kendt i den hele vide verden som én af de mest ultradiskriminerende "Tone-Connaisseurs" med guldører samt vintagegrej fra allerøverste fetish-klasse for flere hundredetusinde kroner. [/quote]

[quote="Sasha"]
næsten uden at han præsterer én lyd, som jeg synes, er fed. [/quote]

De to ting udelukker vel i princippet ikke hindanden :-)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Jeg kunne godt lide de rene lyde, de fik mig lige til at genelske min TC SCF - Resten sagde mig ikke det store.

I en anden video (related noget med Hendrix experience tour) sagde han lige de gyldne ord:" Here is my lead kabinet (Marshall 4x12 red), I had it wired for 8 ohms ... I like 8 ohms for lead!".
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Ja, manden har så absolut frit råderum til at iscenesætte sig selv som et unikum hvad lyd angår :-)
Mener jeg har læst et sted, at han anbefaler, at man lytter på sine kabler "begger veje", så man finde den vej, hvor det lyder bedst :-)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af MacG »

[quote="Smittefar"]Jeg kunne godt lide de rene lyde, de fik mig lige til at genelske min TC SCF - Resten sagde mig ikke det store.

I en anden video (related noget med Hendrix experience tour) sagde han lige de gyldne ord:" Here is my lead kabinet (Marshall 4x12 red), I had it wired for 8 ohms ... I like 8 ohms for lead!".[/quote]

Hvilket er noget slüdder: Hvis der sidder 4 X 16 Ω originale højtalere i kan han ramme 4 Ω, 16 Ω, 64 Ω (!), men ikke 8 Ω, med mindre han kun bruger 2 af højttalerne.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Jo jo - Men det kunne jo være, der sad 4x8 ohm i - Jeg har svært ved at forestille mig at Herr Johnson nøjes med stock højttalere
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Monstro han ikke er ude i noget med en mere eller mindre bevidst impedansmæssig mistilpasning mellem forstærker og højttaler? Dét kan ihvertfald sagtens høres. At han så måske også afliver sine rør på førtid, er en anden sag. Han har sikkert råd til det.

I øvrigt må den gode Hr. Jonson da nærmest være prototypen på én, der køber lækkert grej som en potensforlænger. At dømme ud fra hans måde at spille på, kunne det også godt lyde som om, at det var tiltrængt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Ahhh skal vi nu ikke lige. Det falder så åbenbart ikke i nogens smag i dette forum, men han har da formået at have sin egen "sound". Det vil være en stor ting for mange guitarister at få blot en smule personlighed ind i sin lyd og sit spil.

Hvordan vil du karakterisere lyden af denne impedansmæssige mistilpasning? Så vil jeg da prøve at lytte efter.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Well, nu er de to ting "personlighed" og "Eric Johnson" absolut ikke to størrelser, som jeg kan få til at rime på hinanden. Men fred være med det... :-)

Jeg vil på ingen måde anbefale - og da især ikke med Marshalls, som i forvejen har et noget lavt impedansomsætningsforhold i deres udgangstransformator - at man "underbyder" sin forstærker med impedansmæssig belastning (altså f.eks. sætter et 8 ohms kabinet til en forstærker, der forventer et 16 ohms), uanset hvordan dette så end måtte lyde. Så har man lyst til at eksperimentere med hvor meget eller lidt tættere på Eric Johnson´s lyd, man kan komme ad dette spor, er det ikke min skulder, man skal græde ud ved, hvis man futter rør og sager af i sin forstærker.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Skovgaard »

Q1: Uden at være klog på elektronikken i rørforstærkere har jeg flere gange undret mig over, om det ikke ville være muligt at opfinde en "dims"/et relæ, som beskytter trafo'en i de tilfælde, hvor nogen - måske i mest hjælpsomme mening - trækker speakerkablet ud, mens den er tændt? Eller måske slukker ligesom en plæneklippere slukker, hvis du slipper dødmandshåndtaget (ja, det hedder det vist)?

Det er jo kun relevant for en top + kabinet løsning, men for at forklare problemet handler det om de tilfælde, hvor det er alle andre end én selv, som skal håndtere grejet ifm. sceneskift, eller på aftener hvor man spiller på egen top og lånt kabinet, hvor der er et/flere bands som skal spille før/efterfølgende.

Q2: En rørforstærker uden tilkoblede højtalere: Må den være tændt "bare" på standby, eller er det no-go?

Q3: Hedder det egentlig et dødmandshåndtag, som sidder på plæneklippere? :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen