Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Ja, det kan jeg ikke svare på :-)

Men hvordan kan det være så svært for andre at behandle ens grej ordentligt?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Mange forstærkere lægger faktisk udgangen til stel, når højttalerstikket hives ud. Det kan redde trafoen (nogen gange).
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Til gengæld smadrer man så istedet rørene, som - hvis man er rigtig heldig - kan risikere at rykke udgangstransformatoren med ned.

Og på 99,99% af alle forstærkere sker der ikke noget ved at have den på standby uden højttaler tilsluttet. Og man kan også sagtens argumentere for, at der ikke sker noget ved de sidste 0,01%, som har en standby-knap, der er udformet som en form for mute-funktion. For det er først, når man lukker signal igennem, at det bliver farligt ikke at have en højttaler (eller anden belastning) sat til. Så det er ikke sådan, at ens forstærker "blitzer af", hvis man kommer til at tænde den uden belastning. Det er først, når man - ifølge almindelig guitaristlogik - begiver sig ud i, at "den siger ikke noget. Så jeg prøver sgu´lige, om jeg kan vække den med et par solide powerchords", at man afliver ting og sager.

Bottom line: Lad være med at lade andre spille på sit grej. Og hvis det endelig skal være, så forklar dem da de få og simple regler, der gælder. Det kunne da ligefrem være, at de lærer lidt i samme ombæring...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="Skovgaard"]Q1: Uden at være klog på elektronikken i rørforstærkere har jeg flere gange undret mig over, om det ikke ville være muligt at opfinde en "dims"/et relæ, som beskytter trafo'en i de tilfælde, hvor nogen - måske i mest hjælpsomme mening - trækker speakerkablet ud, mens den er tændt?[/quote]

Jo da. Og relæet er allerede opfundet... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Skovgaard »

Tak for meget nyttig info og afmystificering :-)

Heh... måske startede relæet sit liv som dims, før det blev relæ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Selv tak.

Jeg skal ikke kunne sige det. Men et faktum er det, at længe før man fandt på at forstærke lyd med rør, blev rør brugt til at forstærke signaler mellem relæer i telegrafstationer på lange afstande. F.eks. er nogle af de triode-rør, som anvendes i Hifi-forstærkere i 100.000 kroners-klassen oprindeligt "nøje designet" til at kunne gengive forskellen på "tændt og slukket". Det sætter ligesom tingene lidt i perspektiv, når Hifi-folket omtaler disse rørs lydmæssige fortræffeligheder i vendinger, der på ingen måde lader vinkenderes jargon noget tilbage at høre for. Men relæet har altså været på banen før radiorøret!

Så kan man så spørge sig selv om, hvorfor meget få - hvis nogen overhovedet? - forstærkere benytter sig af sådan et relæ på højtalerudgangen. For det første skal man nok ikke udelukke, at "i gamle dage" vidste enhver idiot, hvordan man skulle omgås disse rørbestykkede ting. Og dernæst har man måske overvurderet sin målgruppe (guitarister) derhen, at man rent faktisk har tiltroet dem evnen til at læse og derfor har regnet med, at en skriftlig advarsel på forstærkerens bagside om, at der altid skal være en højttaler tilsluttet ved drift, burde være nok til at få disse kære væsener til at forstå tingenes rette sammenhæng og anvendelse.

Dertil kommer så, at det såmænd er "a piece of cake" at lave noget switching-lirum-larum i forstærkerens højttalerbøsning, som via et relæ kapper spændingen til rørene, hvis der ikke er sat et stik i. Men for det første koster dén slags jo penge. Og måske vigtigere endnu, er det måske en form for falsk tryghed (og det gælder jo i øvrigt også for den førnævnte detalje med, at forstærkerens udgang kortsluttes, hvis højttalerstikket trækkes ud)? For det er da fint nok, at der reageres på sagen, når man flår stikket ud af forstærkeren. Men hvad nu hvis højttalerledningen bliver flået ud i den anden ende - altså i kabinettet? Eller højttalerens svingspole brænder over eller en helt tredje ting, som på én eller anden måde afbryder forbindelsen mellem forstærker og højttaler et andet sted end lige netop i forstærkerens højttalerbøsning? Så er man jo sådan set lige vidt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Hvordan kan det være, at rackbaserede løsninger i brugtsalgsannoncer ofte omtales som "profesionelt"? :-)
Jeg må nok bare konstatere, mit grej ikke er "prof"...

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Kallum »

Spørgsmål til mac folket:

kan man opdatere til mavericks udenom appstore?

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kraen »

[quote="Kallum"]Spørgsmål til mac folket:

kan man opdatere til mavericks udenom appstore?[/quote]

Hvorfor vil du det?

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Kallum »

hvorfor jeg vil opdatere eller hvorfor jeg vil udenom appstore?

jeg synes hele tiden jeg får tudet ørene fulde af mine medstuderende om denne opdatering, og også hvor meget min internetdiller vil vokse hvis jeg opdaterer

appstore kan/gider jeg bare ikke..

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kraen »

[quote="Kallum"]hvorfor jeg vil opdatere eller hvorfor jeg vil udenom appstore?

jeg synes hele tiden jeg får tudet ørene fulde af mine medstuderende om denne opdatering, og også hvor meget min internetdiller vil vokse hvis jeg opdaterer

appstore kan/gider jeg bare ikke..[/quote]

Hvorfor du vil opdatere uden om App Store.

Opdateringen er god - jeg har set flere ældre Macs live op efter Mavericks både hastighedsmæssigt og batterimæssigt. Min søsters "gamle" MBP fra 2007 var før på 3 timers batteri og nu er den på ca. 4,5 uden at have gjort andet end at opdatere.

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Kallum »

jeg overgav mig og oprettede et apple id, det var mest det jeg gerne ville undgå. Nu vælter det ind med lortemails fra skide forpulede lorteapple om alt muligt ligegyldigt snot som icloud, itune og hvornår jeg har logget på min edbmaskine, på trods af jeg fjernede krydserne fra "Vil du modtage alle mulige ligegyldige og evnesvagt forfattede mails fra apple?" rubrikken..

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Telemaster »

[quote="Kallum"]jeg overgav mig og oprettede et apple id, det var mest det jeg gerne ville undgå. Nu vælter det ind med lortemails fra skide forpulede lorteapple om alt muligt ligegyldigt snot som icloud, itune og hvornår jeg har logget på min edbmaskine, på trods af jeg fjernede krydserne fra "Vil du modtage alle mulige ligegyldige og evnesvagt forfattede mails fra apple?" rubrikken..[/quote]

De er kommet for at ødelægge dig. Du har forhåbentlig oprettet beskyttelsesrum i kælderen, provianteret rigeligt og sørget for friske batterier til walkietalkien og masser af ammunition?
So many assholes, so few bullets

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kraen »

[quote="Telemaster"][quote="Kallum"]jeg overgav mig og oprettede et apple id, det var mest det jeg gerne ville undgå. Nu vælter det ind med lortemails fra skide forpulede lorteapple om alt muligt ligegyldigt snot som icloud, itune og hvornår jeg har logget på min edbmaskine, på trods af jeg fjernede krydserne fra "Vil du modtage alle mulige ligegyldige og evnesvagt forfattede mails fra apple?" rubrikken..[/quote]

De er kommet for at ødelægge dig. Du har forhåbentlig oprettet beskyttelsesrum i kælderen, provianteret rigeligt og sørget for friske batterier til walkietalkien og masser af ammunition?[/quote]

Og ikke mindst…

[youtube]PmzdDw8VyWE[/youtube]

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Kallum »

[quote="Telemaster"][quote="Kallum"]jeg overgav mig og oprettede et apple id, det var mest det jeg gerne ville undgå. Nu vælter det ind med lortemails fra skide forpulede lorteapple om alt muligt ligegyldigt snot som icloud, itune og hvornår jeg har logget på min edbmaskine, på trods af jeg fjernede krydserne fra "Vil du modtage alle mulige ligegyldige og evnesvagt forfattede mails fra apple?" rubrikken..[/quote]

De er kommet for at ødelægge dig. Du har forhåbentlig oprettet beskyttelsesrum i kælderen, provianteret rigeligt og sørget for friske batterier til walkietalkien og masser af ammunition?[/quote]

Jeg har lige været i metro og købe 1100 poser æbleskiver, så provianten er der styr på nu; batterier og ammunition regner med at kunne bytte mig til for en stavl signerede Papa Bue Viking Jazz Band plader. Man er vel prepper..

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Telemaster »

[quote="Kallum"][quote="Telemaster"][quote="Kallum"]jeg overgav mig og oprettede et apple id, det var mest det jeg gerne ville undgå. Nu vælter det ind med lortemails fra skide forpulede lorteapple om alt muligt ligegyldigt snot som icloud, itune og hvornår jeg har logget på min edbmaskine, på trods af jeg fjernede krydserne fra "Vil du modtage alle mulige ligegyldige og evnesvagt forfattede mails fra apple?" rubrikken..[/quote]

De er kommet for at ødelægge dig. Du har forhåbentlig oprettet beskyttelsesrum i kælderen, provianteret rigeligt og sørget for friske batterier til walkietalkien og masser af ammunition?[/quote]

Jeg har lige været i metro og købe 1100 poser æbleskiver, så provianten er der styr på nu; batterier og ammunition regner med at kunne bytte mig til for en stavl signerede Papa Bue Viking Jazz Band plader. Man er vel prepper..[/quote]

Jeg er ikke overrasket: du er all set!
So many assholes, so few bullets

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Hvordan ved jeg, om en pedal kan klare at blive "sagget"?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Prøver sig frem... :-)



Nej, seriøst: Jeg går ud fra, at du med "sagget" mener, at pedalen bliver forsynet med en lavere spænding, end den nominelt er designet til/angivet til at arbejde ved? Så længe det er "nedad" i spænding, det drejer sig om, og det udelukkende er analoge pedaler, vi taler om, rækker min fantasi ikke til at forestille mig, at der sker andet ved det, end at pedalen på et tidspunkt, når spændingen bliver lav nok, holder op med at udføre sin funktion. Når du hæver spændingen igen, "vågner" den så igen.

Den anden vej - op i spænding - er langt mere kritisk.

Husk i øvrigt også, at én ting er lavere spænding. Men med til "sag", hvis dette skal forstås i betydningen "simulering af et dødt batteri", hører også, at batteriets indre modstand stiger, når batteriet ældes. Så f.eks. med al den velkendte snak om, at forskellige typer batterier lyder forskelligt med fuzz-pedaler, er batteriets/strømforsyningens indre modstand næppe en faktor, som man helt kan tillade sig at ignorere i denne sammenhæng, hvis ens ultimative mål er ikke at overlade noget til tilfældighederne... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Digitalt, hvad er det? :-)

Men ellers er det korrekt forstået. Og det var da gode nyheder. Jeg har sådan en pp2+, hvor man kan justere spændingen ned på to outputs. Det er - som så ofte skrevet - nemlig rigtig fedt med mine fuzz pedaler, men nu skal der eksperimenteres med andre forvrængere også. Jeg kan så næsten regne ud, at en pp2+ ikke simulerer en stigende indre modstand af et batteri, men det er vel aldrig en variabel, hvor tilfældet ikke har lidt at sige…?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Jeg skal ikke kunne sige, om Voodoo Labs samtidig "tryller" lidt med at indskyde modstand i serie med forsyningens udgang, for at simulere et døende batteris karakteristik, i takt med at man skruer op for "sag"... Rent teknisk er der ingen ben i det. Men som sagt ved jeg ikke, om de gør det.

Hvis det nu ikke er tilfældet, og man gerne vil prøve at rode med disse sager, er det nu også en smal sag lige at lave et "modstands-kabel", hvor du lodder en modstand på måske 100 ohm eller noget i dén stil ind mellem + fra strømforsyningen og så pedalens strømindtag. Sådan en modstand burde nok kunne moses ind i kablets DC-stik.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen