Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Martin60 »

Sasha skrev:
Martin60 skrev: Q: Når jeg har min fuzzface tændt kommer der stadig lyd gennem min nye strat selvom potentiometeret (På guitaren) er skruet helt ned. Er dette normalt?
Næ.
Pokkers. Det virker ellers ganske fint - så længe fuzz'en ikke er til :) Umiddelbart ser lodningerne og lednings føringerne ganske fine ud. Kan det være et symptom på et træt pot.meter?
Last edited by Martin60 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Har du andre pedaler, du kan teste igennem?
Modded guitars were crap right out of the factory

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Martin60 »

Smittefar skrev: Har du andre pedaler, du kan teste igennem?
Der er umiddelbart kun når min fuzz er tændt, men jeg må lige teste det næste gang jeg er i øveren :) Havde lidt travlt sidst, og jeg opdagede først problemet lige før jeg skulle til at pakke sammen...
Last edited by Martin60 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Det lyder bizart

Måske handler det om, at potmeteret ikke skruer 100% ned - måske kommer det kun 99% ned, og så booster fuzzpedalen så meget, at det alligevel bliver hørbart.
Modded guitars were crap right out of the factory

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Martin60 »

Smittefar skrev: Det lyder bizart

Måske handler det om, at potmeteret ikke skruer 100% ned - måske kommer det kun 99% ned, og så booster fuzzpedalen så meget, at det alligevel bliver hørbart.
Det er umiddelbart også noget i den retning jeg tænker :)  Det var egentlig også derfor jeg spurgte ind til om det var normalt, der er jo en hvis usikkerhed i tolerancerne sådan nogle pot.metere.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Martin60 skrev:
Smittefar skrev: Det lyder bizart

Måske handler det om, at potmeteret ikke skruer 100% ned - måske kommer det kun 99% ned, og så booster fuzzpedalen så meget, at det alligevel bliver hørbart.
Det er umiddelbart også noget i den retning jeg tænker :)  Det var egentlig også derfor jeg spurgte ind til om det var normalt, der er jo en hvis usikkerhed i tolerancerne sådan nogle pot.metere.
Det har så ikke noget at sige i dén sammenhæng: 

Et potmeter, der ikke kan lukke helt af - forbinde midterbenet 100% til stel - er ikke et tilfælde af "tolerancer". Det er et defekt potmeter.

Dette er dog på ingen måde noget unikt særsyn. Og jeg tror også, at jeg ville begynde min fejlsøgning netop her.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Martin60 »

Sasha skrev:
Martin60 skrev:
Smittefar skrev: Det lyder bizart

Måske handler det om, at potmeteret ikke skruer 100% ned - måske kommer det kun 99% ned, og så booster fuzzpedalen så meget, at det alligevel bliver hørbart.
Det er umiddelbart også noget i den retning jeg tænker :)  Det var egentlig også derfor jeg spurgte ind til om det var normalt, der er jo en hvis usikkerhed i tolerancerne sådan nogle pot.metere.
Det har så ikke noget at sige i dén sammenhæng: 

Et potmeter, der ikke kan lukke helt af - forbinde midterbenet 100% til stel - er ikke et tilfælde af "tolerancer". Det er et defekt potmeter.

Dette er dog på ingen måde noget unikt særsyn. Og jeg tror også, at jeg ville begynde min fejlsøgning netop her.
Det vil jeg gøre :)  

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Dermed dog ikke sagt, at fejlsøgningen nødvendigvis også slutter der...  :cool:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Jeg tror i øvrigt, at jeg da lige som det allerførste ville prøve at sætte en anden guitar til og se, hvordan tingene så spændte af...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Martin60 »

Sasha skrev: Jeg tror i øvrigt, at jeg da lige som det allerførste ville prøve at sætte en anden guitar til og se, hvordan tingene så spændte af...
Jeg har ikke lagt mærke til det med mine andre guitarer, men det er da selvfølgelig noget jeg vil undersøge :)  

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Martin60 skrev:
Sasha skrev: Jeg tror i øvrigt, at jeg da lige som det allerførste ville prøve at sætte en anden guitar til og se, hvordan tingene så spændte af...
Jeg har ikke lagt mærke til det med mine andre guitarer, men det er da selvfølgelig noget jeg vil undersøge :)  
Ja, det kunne jo godt tyde på, at det er i guitaren, at fejlen skal findes...

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

K-P skrev: Q: Er der nogen herinde, der har erfaring med Zoom H1? Jeg kunne godt bruge en eller anden nem og forholdsvist billig løsning til at optage min akutiske folk-trio, og denne ser ud til at opfylde begge dele.
Sådan én har jeg!

Nu kommer det lidt an på hvad du mener med optage (eller rettere, hvad optagelserne skal bruges til), men til "øvelokaleoptagelser", som man kan tage med hjem og lytte på, kan jeg næsten ikke forestille mig noget bedre. 
Hvis du tænker optagelse af demo, f.eks., såøøh ... well, kvaliteten er bestemt OK, men det bliver jo aldrig en "rigtig" studieoptagelse, når man kun har to optagekilder, der sidder lige ved siden af hinanden. Det vil i den forbindelse være nødvendigt med nogle eksperimenter med placeringen i lokalet, og en accept af, at resultatet må betegnes som en "live-indspilning".

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Hov, jeg har da glemt de lovede lydklip.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

GodSpeedDK skrev:
K-P skrev: Q: Er der nogen herinde, der har erfaring med Zoom H1? Jeg kunne godt bruge en eller anden nem og forholdsvist billig løsning til at optage min akutiske folk-trio, og denne ser ud til at opfylde begge dele.
Sådan én har jeg!

Nu kommer det lidt an på hvad du mener med optage (eller rettere, hvad optagelserne skal bruges til), men til "øvelokaleoptagelser", som man kan tage med hjem og lytte på, kan jeg næsten ikke forestille mig noget bedre. 
Hvis du tænker optagelse af demo, f.eks., såøøh ... well, kvaliteten er bestemt OK, men det bliver jo aldrig en "rigtig" studieoptagelse, når man kun har to optagekilder, der sidder lige ved siden af hinanden. Det vil i den forbindelse være nødvendigt med nogle eksperimenter med placeringen i lokalet, og en accept af, at resultatet må betegnes som en "live-indspilning".
Det skal sådan set bare være nogenlunde ligesom denne lidt hurtigt sammensatte optagelse eller bedre (Advarsel: Der er banjo med)
Man kan ikke rigtig høre, at der er en ekstra guitar og kor på.
Så en måske lidt skrabet livelyd vil ikke være skidt, bare den kan fange det, der foregår i rummet. Det skal bare heller ikke være mobilkvalitet.
Last edited by K-P 9 years ago, edited 1 time in total.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Lyden på den her video er faktisk optaget med min Zoom H1
[video=youtube][/video]

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af K-P »

Det lyder hæderligt for en liveoptagelse i hvert fald. Hvordan var placeringen af mikrofonen i forhold til bandet?
Cogito sumere potum alterum

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Flyveøglen »

Lige et (garanteret) meget dumt spørgsmål:

Jeg sad i går aftes og forsøgte at montere pickupper i en fræserguitar som jeg er ved at bringe tilbage til livet, efter den i mange år har levet en omtumlet tilværelse i hænderne på en dødsmetaller.

Pickupperne i guitaren er i H-S-S konfiguration og da jeg var var færdig med at lodde dem i var der liv i neck og middle pickupperne, men brigde var stendød. Singlecoil-pickupperne har en skærm og en leder i kablet (hedder det ikke det?), men humbuckeren har en skærm og 2 ledere.

Jeg har loddet skærm fra humbuckeren til samme punkt som skærm fra singlecoilsne, og jeg har taget de 2 ledere fra humbuckeren, samlet dem, og loddet dem på 5-way switchen. (På det rigtige sted vel at mærke).

Det skal siges at der går år imellem jeg har gang i loddekolben, men da jeg gjorde 4-5 forsøg med humbuckeren inden jeg smed det fra mig i arrigskab må der jo være noget andet galt end mine kundskaber.

Hvad kan der være galt..... alle fejlsøgningsforslag er velkomne, jeg har bare intet måleudstyr, så det er udelukket.

På forhånd tak for hjælp

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Knuddi »

Flyveøglen skrev: Lige et (garanteret) meget dumt spørgsmål:

Jeg sad i går aftes og forsøgte at montere pickupper i en fræserguitar som jeg er ved at bringe tilbage til livet, efter den i mange år har levet en omtumlet tilværelse i hænderne på en dødsmetaller.

Pickupperne i guitaren er i H-S-S konfiguration og da jeg var var færdig med at lodde dem i var der liv i neck og middle pickupperne, men brigde var stendød. Singlecoil-pickupperne har en skærm og en leder i kablet (hedder det ikke det?), men humbuckeren har en skærm og 2 ledere.

Jeg har loddet skærm fra humbuckeren til samme punkt som skærm fra singlecoilsne, og jeg har taget de 2 ledere fra humbuckeren, samlet dem, og loddet dem på 5-way switchen. (På det rigtige sted vel at mærke).

Det skal siges at der går år imellem jeg har gang i loddekolben, men da jeg gjorde 4-5 forsøg med humbuckeren inden jeg smed det fra mig i arrigskab må der jo være noget andet galt end mine kundskaber.

Hvad kan der være galt..... alle fejlsøgningsforslag er velkomne, jeg har bare intet måleudstyr, så det er udelukket.

På forhånd tak for hjælp
Jeg vil tro at den ene leder i din humbucker er "HOT" og den anden "STEL". Dvs. den ene har sikkert samme potentiale som skærmen udenom ledningen.

Hvis den ene leder er sort ville jeg lodde den til stel samme sted som kabelskærmen og lade den sidste leder gå til femvejs omkifteren.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Flyveøglen skrev: Lige et (garanteret) meget dumt spørgsmål:

Jeg sad i går aftes og forsøgte at montere pickupper i en fræserguitar som jeg er ved at bringe tilbage til livet, efter den i mange år har levet en omtumlet tilværelse i hænderne på en dødsmetaller.

Pickupperne i guitaren er i H-S-S konfiguration og da jeg var var færdig med at lodde dem i var der liv i neck og middle pickupperne, men brigde var stendød. Singlecoil-pickupperne har en skærm og en leder i kablet (hedder det ikke det?), men humbuckeren har en skærm og 2 ledere.

Jeg har loddet skærm fra humbuckeren til samme punkt som skærm fra singlecoilsne, og jeg har taget de 2 ledere fra humbuckeren, samlet dem, og loddet dem på 5-way switchen. (På det rigtige sted vel at mærke).

Det skal siges at der går år imellem jeg har gang i loddekolben, men da jeg gjorde 4-5 forsøg med humbuckeren inden jeg smed det fra mig i arrigskab må der jo være noget andet galt end mine kundskaber.

Hvad kan der være galt..... alle fejlsøgningsforslag er velkomne, jeg har bare intet måleudstyr, så det er udelukket.

På forhånd tak for hjælp
Har du et ohmmeter (multimeter) ?

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Flyveøglen »

Jeg har intet multimeter, men i forhold til hvad Knuddi skriver kan jeg nævne at den ene ledning er rød og den anden hvid.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen