Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af IkkeMig »

Sasha skrev:
Hvis det af én eller anden grund glipper, plejer Pyndt Elektronik også at sende samme dag, hvis man bestiller tidligt på dagen...
OK, tak - det kan da være jeg bestiller et ekstra fra ham, så. Så har jeg nok mindst det ene, jeg mangler, inden påske og et andet i reserve til næste gang...

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

AVO160 tubetester

Indlæg af Knuddi »

Er der nogen her der har haft næsen i en AVO160 rørtester - jeg var heldig at købe sådan én for nogle år tilbage, og er nu langt om længe nået til den i rækken af projekter.
Jeg har manual, diagram osv. og er gået i gang med at måle og identificere komponent placering, tydeligt defekte komponenter osv.
Men der er noget der undrer mig, som kunne være fint at vende med en anden, der har haft "lettet låget" på sådan en fætter.
(F.eks. en manglende modstand ifht. diagrammet - den har aldrig været monteret så vidt jeg kan se på lodde terminalerne den skulle sidde på)
Last edited by Knuddi 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af VilhelmNielsen »

Q: Jeg har købt sådan en Squier Bass VI, og den har en "strangle switch", som ser ud til "bare" at være en kondensator til at tage bunden ud af kredsløbet. Men den skratter af h... til. Inden jeg går igang med en større uerfaren fejlsøgning, så er der nok et klogt hoved der kan belyse sagen lidt for mig. Her er lidt lyd af det, først uden, dernæst med switchen:


Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Frost »

For mig lyder den sidste del af klippet som om, at inputsignalet er overstyret i forbindelse med optagelsen, hvilket (oftest) medfører forvrængning. Så en forsigtig diagnose kunne være, at den første del af optagelsen faktisk er med Strangle Switch'en indkoblet, hvilket udover at fjerne bund så sandelig også reducerer "energi-indholdet" i signalet.
Last edited by Frost 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af VilhelmNielsen »

Frost skrev: For mig lyder den sidste del af klippet som om, at inputsignalet er overstyret i forbindelse med optagelsen, hvilket (oftest) medfører forvrængning. Så en forsigtig diagnose kunne være, at den første del af optagelsen faktisk er med Strangle Switch'en indkoblet, hvilket udover at fjerne bund så sandelig også reducerer "energi-indholdet" i signalet.
Faktisk er outputtet betydeligt lavere med switchen "til". Men du har helt ret i at det lyder som en overstyring, men tror det kommer fra kondensatoren, eller noget andet i bassen, for det er gældende på flere forstærkere og direkte i lydkort. Kan sådan en kondensator "dø"?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

VilhelmNielsen skrev:
Frost skrev: For mig lyder den sidste del af klippet som om, at inputsignalet er overstyret i forbindelse med optagelsen, hvilket (oftest) medfører forvrængning. Så en forsigtig diagnose kunne være, at den første del af optagelsen faktisk er med Strangle Switch'en indkoblet, hvilket udover at fjerne bund så sandelig også reducerer "energi-indholdet" i signalet.
Faktisk er outputtet betydeligt lavere med switchen "til". Men du har helt ret i at det lyder som en overstyring, men tror det kommer fra kondensatoren, eller noget andet i bassen, for det er gældende på flere forstærkere og direkte i lydkort. Kan sådan en kondensator "dø"?
Måske nærmere være dødfødt...

Prøv at "bypass´e" den ved lige at lodde den éne ende af og erstatte den med en "lus". Forsvinder knaset ved dette, er chancen for, at kondensatoren er synderen, overhængende, og den kan erstattes med en ny. Er der stadig knas, skal problemet findes andetsteds - f.eks. i selve kontakten.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af VilhelmNielsen »

"Lus"? Bare en direkte forbindelse?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Yes sir.

Effekten fra kondensatoren forsvinder selvfølgelig, når man gør det. Men nu er det jo lige en omgang fejlfinding, vi roder med. So that´ll have to do, indtil vi finder synderen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af JSThomsen »

Q: Hvorfor er det lige man bliver logget på som "usynlig"?

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kraen »

A: Der er en checkbox i sine personlige indstillinger, hvor man kan vælge at blive skjult i Who's Online. Jeg har fjernet den for dig.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af JSThomsen »

kraen skrev: A: Der er en checkbox i sine personlige indstillinger, hvor man kan vælge at blive skjult i Who's Online. Jeg har fjernet den for dig.

Ja, det var den jeg ledte efter. Tak for det. 

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Q: er der noget med, at gamle AC-30'ere er meget ustabile i drift og desuden har et eller andet konstruktionsproblem, der bevirker en transformator bliver for varm?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Q: er der noget med, at gamle AC-30'ere er meget ustabile i drift og desuden har et eller andet konstruktionsproblem, der bevirker en transformator bliver for varm?
Mjah, jeg ved ikke, om transformatoren er specielt kriminel. Jeg har godt nok hørt om problemet, men aldrig selv set det i praksis. Til gengæld har det aldrig været specielt genialt at mure udgangsrørene (som får lov til at stege for sagen i en Vox) inde midt i kassen, hvor man er helt sikker på, at der ikke kan komme frisk luft til dem, og hvor den overskydende varme med usvigelig sikkerhed kun får lov at "gavne" alle de andre komponenter.

Men jeg vil dog mene, at én af de hyppigst forekommende årsager til Vox´ lidt blakkede ry m.h.t. driftssikkerhed som oftest er, at vintage-fanatiske ejere nægter at få lavet normal og påkrævet vedligeholdelse af 50 år gamle forstærkere.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Tak!

Q: en anden ting af ren interesse: jeg har set Two-Rock forstærkere med en "pickup loading selector" af en slags, der skulle ændre på impedansforholdet mellem guitar og forstærker (formoder der menes forstærkerens indgangsimpendans). Vil det ikke kun virke, når guitaren går direkte i forstærkeren? Alle aktive kredsløb inden forstærkeren vil vel sætte denne "pickup loading" ud af funktion.

Eller har jeg misforstået noget?

Det interesserer mig blot, fordi jeg synes det er underligt :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Selv tak.

Og jo, hvis den fungerer i kraft af at fifle med i indgangsimpedans og/eller -kapacitet, hvilket ganske rigtigt ville være naturligt at antage, med mindre der er tale om falsk varebetegnelse, vil den første og bedste (og særdeles hyppigt forekommende) buffer mellem guitar og forstærker "put it out of action". Flot og gennemtænkt feature dér, må man sige...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Q: Hvis man skal måle DC modstanden gennem en pickup, skal man så lodde pickuppen af, eller er det tilstrækkeligt at måle på jackudgangen, når pickupvælger står rigtigt og volume og tone står til max?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Hvis du måler uden at lodde pickuppen af, får du jo DC-modstanden af pickuppens spole i parallel med volumepotmeteret. Nu kan man så måske diskutere, hvad man egentlig kan bruge  værdien af pickuppens DC-modstand til. Og der er næppe nogen tvivl om, at de fleste værdier, man ser af disse i f.eks. brugtsalgsannoncer, i virkeligheden netop er værdien af pickup og potmeter i parallel. Men vil man kende den reelle værdi, skal man lodde pickuppen af...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Men potmeteret er jo ca. 250k, så hvis man nu antager, at pickuppen ligger på ca. 6-10k, mon så ikke fejlen fra potmeteret ligger tæt på de fleste billige multimetres måleusikkerhed?

(1/(250k)+ 1/(8k))^-1 = 7,75k - Jeg kan godt se, at selv et sløjt multimeter bør kunne måle denne forskel - specielt når der er to potmetre i spil. Men jeg skal helst bare inden for en træskolængde, så det går nok an.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: - specielt når der er to potmetre i spil. 
To volumepotmetre? 

Tonekontrollernes potmetre burde jo via en kondensator være afkoblet fra at påvirke måleresultatet.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen