Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

ARRRGGHH
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Rasmus skrev:
Sasha skrev: Hvad sagde du så?

Og hvordan forklarede du ham, at han umuligt kan leve uden - på trods af, at han sandsynligvis (og med en vis ret) hævder det modsatte?
Jeg sagde.."Øhmm, det er når outputsne ikke ser hinanden...øh, modsat når de gør...." 


Niclas Knudsen...."ser?" "Hvilke strømforsyninger er så isolerede?" 

Jeg: "voodoo labs"

Niclas "OK, men det er også lidt fucked, fordi hver gang jeg skal ud og spille, så tager jeg mine pedaler op af en kasse derhjemme og stiller på en træplade... de sidder ikke engang fast."
Love that guy..!  :)

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Odgaard »

Er han en af de der typer, som bare går op i at spille på sin guitar?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Minder mig lidt om et scenarie fra min fortid...


Halvkendt, sønderjysk pedal-geni:

Man SKAL bruge en strømforsyning med isolerede outputs!

Undertegnede: Hvoffer det?

Halvkendt, sønderjysk pedal-geni:

Alt andet er noget lort!

Undertegnede: Hvoffer det?

Halvkendt, sønderjysk pedal-geni:

Fordi det brummer, og man risikerer, at universet imploderer!

Undertegnede: Jeg synes nu ikke, at det brummer, selv om min strømforsyning ikke har isolerede outputs...

Halvkendt, sønderjysk pedal-geni: Men det GØR det, altså!

Undertegnede: Jeg kan nu ikke høre, at det brummer...

Halvkendt, sønderjysk pedal-geni: Men det GØR det, altså!

Undertegnede: Jeg synes nu ikke, at det er et problem, som jeg nogensinde har bemærket. Så SÅ stort kan det nu da heller ikke være..?

Halvkendt, sønderjysk pedal-geni: Jeg sagde "Det brummer!"

Undertegnede: Ja, det bemærkede jeg. Men jeg har nu altså svært ved at høre problemet.

Halvkendt, sønderjysk pedal-geni: Det brummer! Det brummer! Det brummer!....

Undtertegnede: Aha. Javel-ja...

Halvkendt, sønderjysk pedal-geni: Og universet imploderer også..!

(forkortet, red.)
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Men nu arbejder du jo også mest gamle Marshalls og strater med passive pickupper, så en lille smule brum fra eller til??
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Men nu arbejder du jo også mest gamle Marshalls og strater med passive pickupper, så en lille smule brum fra eller til??
Jah...  én af de ting, som jeg laver ved Marshalls er bl.a. at løse en medfødt brumsløjfe i deres stel-layout i en semi-fanatisk bestræbelse på at få dem til at brumme så lidt som overhovedet muligt. Og faktisk lykkes det som regel ret godt.

Så jeg vil i al beskedenhed tillade mig at mene, at jeg godt kan kende en brumsløjfes karakteristiske "snerren", når jeg falder over den. Det lyder f.eks. helt anderledes end indstrålet brum fra en pickup (singlecoil eller ej)...
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasmus »

Odgaard skrev: Er han en af de der typer, som bare går op i at spille på sin guitar?
Ja, det er han, men han er jo bare voksen, har kone og 2 børn, og så har man ikke så meget tid til at spekulere over om mon, hvis nu, at det var, at det gav 10% mindre susen at skifte sine Cioks babies ud med noget Cioks Chokolade. 

Men altså han er meget nysgerrig når han hører andre folks ting. Fx havde Rune Kjeldsen en gammel Ac30 han syntes var fed... Så fik han bare rune til at holde øje og sige hvilken en han skulle købe. 

Vi brugte mange af mine guitartimer på 4. år på på kons på at nørde mit pedalsetup. Så gik han ud og købte nogen af de samme. 

Han prøvede også min LG-1 og så gik han ud og købte en LG-1. 

:dodgy:

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Hvis ikke du kan overtale ham til chokolade, så må du da kunne overtale ham til pussy power?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af FunkyValle »

Q: hvor finder jeg fornuftige strenge til fornuftige priser, når stringsite har udsolgt i den størrelse jeg bruger?
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasser »

Hvad plejer du at bruge?


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

FunkyValle skrev: Q: hvor finder jeg fornuftige strenge til fornuftige priser, når stringsite har udsolgt i den størrelse jeg bruger?
F.eks i form af Darco-strenge fra Akustikken, hvis man er lokalpatriot (hvis man køber nogle sæt ad gangen, får man som regel også en god pris), eller fra Thomann, hvis man vitterligt insisterer på at spare de allersidste kroner.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasser »

FunkyValle skrev: Q: hvor finder jeg fornuftige strenge til fornuftige priser, når stringsite har udsolgt i den størrelse jeg bruger?
Heg plejer at købe nogle sæt af disse med, når jeg alligevel handler hos thomann: https://m.thomann.de/dk/pyramid_egitarr ... f=mwl_a_10

Jeg synes det er en rimelig pris pr. sæt.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af FunkyValle »

Rasser skrev: Hvad plejer du at bruge?


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
Jeg plejer at købe deres eget mærke str 10-46 sammenrullet.
Alternativt er jeg glad for Dean Markley 2503 reg (signature series)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Q: Hvordan hulen løber et sted som StringSite tør for en helt standard tykkelse 10-46??

Det ser da i øvrigt ud til, de er på lager igen??
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af FunkyValle »

Smittefar skrev: Q: Hvordan hulen løber et sted som StringSite tør for en helt standard tykkelse 10-46??

Det ser da i øvrigt ud til, de er på lager igen??
Det forstår jeg heller ikke. Det må være en af deres mest solgte varer.

Øverst til højre står der i teksten ved strengene, at de er udsolgt.
Jeg skrev til dem og de skrev tilbage, at de forventes på lager om 5 uger...
http://stringsite.com/el-guitar-77/electric-sammenrullet-12-saet-24-00-dkk-saet-p569

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Ahh ser det
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasser »

Ved thomann kan man vist godt finde sæt til samme pris. Jeg er ret glad for de pure nickel strenge, jeg linker til ovenfor, men det er jo smag/behag. Der er også andre sæt til ca. samme pris.

Eksempelvis disse: http://www.thomann.de/dk/martin_guitars_darco_d9200.htm


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
Last edited by Rasser 8 years ago, edited 1 time in total.

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Skovgaard »

Jeg vil gerne have nye udgangsrør i min Tophat combo. Og nok 'nye' som i nye, da jeg ikke vil poste så meget kapital i at få NOS rør i den. Så meget bruger jeg den nemlig heller ikke...

Q1: Har I nogle anbefalinger på nyproducerede 6V6 rør? Og GZ34 ensretter ditto?

Q2: Eller er gode NOS 6V6'ere, der giver nye 6V6'ere baghjul, næsten lige så nemme at komme i nærheden af for menneskepenge? Og GZ34 ditto?

VH Søren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Skovgaard skrev: Jeg vil gerne have nye udgangsrør i min Tophat combo. Og nok 'nye' som i nye, da jeg ikke vil poste så meget kapital i at få NOS rør i den. Så meget bruger jeg den nemlig heller ikke...

Q1: Har I nogle anbefalinger på nyproducerede 6V6 rør? Og GZ34 ensretter ditto?

Q2: Eller er gode NOS 6V6'ere, der giver nye 6V6'ere baghjul, næsten lige så nemme at komme i nærheden af for menneskepenge? Og GZ34 ditto?

VH Søren
Nu skal jeg på ingen måde gøre mig til den store kender af 6V6-rør. Men ud fra den smule, jeg trods alt har haft næsen i, er der desværre ingen af de nyproducerede 6V6-rør, der lyder som de gode gamle fra f.eks. RCA, GE, Sylvania eller Brimar. Mit bedste bud ville nok være JJ´s, der faktisk ikke er noget dårligt rør (og det eneste af de nyproducerede 6V6´ere, der kan klare de overspændinger, som disse rør ofte bliver kørt ved - f.eks. i en Deluxe Reverb o.l.). Men sagen er, at det (i mine ydmyge ører) faktisk lyder mere som et 6L6 end et 6V6. Mere "sparkly", rent og lineært, hvor et klassisk 6V6 er mere "gnavent" i filten og faktisk har lidt af den dér "EL34-ting" kørende med, at de dæmper diskanten og fremhæver mellemtonen, når de forvrænger.

Man kan typisk finde et sæt NOS 6V6 for en plovmand - til tider mindre, hvis man leder lidt og har tid at vente. Men det er selvfølgelig også ca. dobbelt pris i forhold til et sæt JJ. De holder til gengæld så næsten med garanti også længere. Så i sidste ende kan det måske komme ud på ét...

Til gengæld er jeg faktisk ret godt tilfreds med Sovtek´s bud på et GZ34 (de bruger så den amerikanske betegnelse 5AR4) - især i en "næsten klasse A-forstærker" som din, hvor man ikke rigtigt bruger ensretterrørets dynamiske kompression ("sag"), idet forstærkerens effektforbrug er nærmest uændret, om den kører i tomgang eller spiller på fuld hammer. Om ikke andet så er NOS-eksemplarer af GZ34 dælme godt nok blevet dyre inden for de senere år. Og som sagt har jeg i de fleste tilfælde svært ved at høre forskel mellem et NOS-eksemplar og et Sovtek. Igen skal man dog nok næppe forvente, at sidstnævnte holder 50 år, som jeg har set mange eksempler på, at et originalt Philips/Mullard har gjort.

Så i dit sted ville jeg gøre op med mig selv, om jeg ville bruge måske 500 kroner på et sæt NOS-6V6´ere, og ellers vælge et sæt JJ (de russiske alternativer, jeg har hørt, har været temmelig "flade og livløse" i det). Og så ville jeg nok vælge et Sovtek 5AR4.

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Knuddi »

Knuddi skrev:
Knuddi skrev: Jeg har lige oplevet et, synes jeg selv, besynderligt fænomen i en forstærker (Fender Blues Deluxe RI) jeg har været i gang med at "opdatere".
Opdateringen har bestået i at udskifte samtlige overførsel og "lyd-behandlende" kondensatorer, til hhv. Mallory (630V) og Silver Mica (500V).

Efter et lille stykke tid, ca. 2-3min, begyndte forstærkeren at skratte og larme helt vildt, og jeg fandt ud af at det var en 250pF Silver Mica kondensator i tonestack'en der, efter et lille stykke tid, ikke DC-blokerede helt længere. Dvs. der "opstår" en eller anden form læk efter et stykke tid.

Kondensatoren er udsat for ca. 270VDC - i hvertfald langt fra de specificerede 500V. 

Jeg kan se på diagrammet (og på komponenten selv) at der tidligere sad en 1kV kondensator her.

Spørgsmål: 
- Nogen der har oplevet noget lignende?
- Hvorfor mon der sidder en 1kV kondensator lige her?

EDIT - Det bliver vist en føljeton det her :-)

Prøvede at skifte kondensatoren tilbage til den originale 1kV fætter - så var alt i orden igen, ingen støj.

Prøvede så med en anden (identisk med den der "larmede") Silver Mica. Til at starte med var der lidt "larm" og det kunne også måles!
Efter ca. 2-3min blev støjen mindre og forsvandt til sidst helt ????

Nu har jeg prøvet at lade den være tændt i et kvarters tid - ingen larm.
Slukket i 5min og tændt igen i 10-15min - ingen larm?????

Hvad pokker sker der her? Skal sådan en Silver Mica kondensator ha' lidt "burn in" tid før den opfører sig som forventet?
Så var den gal igen - damn  :@

Havde skiftet kondensatorer i en anden forstærker - bla. en 250pF/500V Silver Mica i tonestack'en.
Spillede 1t og "knald" hvorefter der ikke kom meget lyd ud af den kanal.
Efterfølgende analyse viste at kondensatoren godt nok stadig viser 251pF med et LCR meter, men den måler også 56kohm.

Både ved 120Hz, 1kHz og DC (med alm. multimeter) ligger resistancen på ca. 56kohm.

Jeg tror at mit "lager" af 250pF'er skal skrottes, og en ny leverandør skal findes.
Nu har jeg så lige oplevet ovenstående én gang til. Den ene af de ovenstående omtalte forstærkere, der har spillet ok indtil nu, begyndte igen på skratte og larme helt vildt. Udskiftning af 250pF silver mica overføringskondensatoren i tonestacken løste problemet.
Er der nogen der har oplevet noget lignende?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen