Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af JSThomsen »

@ Sasha:

Tak for hjælpen  :)
Nu fik jeg så lige slæbt et andet kabinet til og det viste sig at det var højttaleren, der ikke er helt rask.
Så selvom det blå lys ser lidt voldsomt ud inde i forstærkeren, er det åbenbart ikke årsagen.
Er det så det dersens "conecry" jeg har oplevet?

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af DarkoPage »

Q: Hvad er 4 Greenbacks fra '69 med Pulsonic membraner ca. værd på det danske brugtmarked? De sidder i et Park kabinet, hvis det skulle have nogen betydning.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Q . hvad menes der med at en ting er samlet i New York.Er det det samme som Made in usa ?
Ikke at det nødvendigvis betyder noget for lyden af en forstærker, f.eks. det er de nye Supro amps og især dual tone og black magick jeg tænker på. Overvejer helt seriøst at prøve dem og købe en af dem. istedet for f.eks en Marshall 1973x og lignende da Supro kan fåes fra ca. 9 -12 k . Marshall hw er en del dyrere.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Samlet i USA betyder (formentlig), at samtlige dele er fremstillet i det fjerne østen og så samlet og testet i USA.

I vore dage er hele det her 'Made In' begreb sådan lidt mærkeligt, da de fleste firmaer får lavet dele mange forskellige steder i verden.

Jeg har været involveret i at producere en mikrofon, der bestod af tre (specialfremstillede) dele, som vi samlede. Vi havde to leverandører til hver del.

Del 1 blev lavet i tyskland og Canada
Del 2 blev lavet i Sverige og Canada
Del 3 ved jeg ikke

De blev samlet i Danmark eller Vietnam og testet i Polen eller Vietnam

Made in ???
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Hvad er udvalget af almindelig godt mikrofonkabel?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Jamen, det er vel egentlig "almindelig godt"... ;)

Jeg mener, at det er dette her, jeg har noget af. Og uden bevidst at have sammenlignet ret meget med alternativer, har jeg intet at udsætte på det:

https://effektpedaler.dk/produkt/mogami ... ofonkabel/
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Skal du bruge læst kabel eller kabler med stik?

Jeg køber Cordial kabler med Neutrik stik hos Thomann. De er meget billige og fungerer og lyder rigtig fint.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Kallum »

Smittefar skrev: Skal du bruge læst kabel eller kabler med stik?

Jeg køber Cordial kabler med Neutrik stik hos Thomann. De er meget billige og fungerer og lyder rigtig fint.

Det er også den opskrift jeg har brugt i mange år. Har endnu ikke haft fejl på et kabel, hverken xlr eller jack

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Tror jeg prøver at købe et par Cordial kabler med Neutrik stik. Har ikke ligefrem behov for at sætte mig til at lodde. Så kan jeg altid prøve det mogami kabel en anden gang, som også er blevet mig anbefalet andetsteds.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Nogen viden eller erfaring med kabinetter i poppel? Er ved at bestille et nyt lille kabinet hos Tube Town.
Last edited by Lasse H 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Nogen viden eller erfaring med kabinetter i poppel? Er ved at bestille et nyt lille kabinet hos Tube Town.
Narh, ikke med poppel som sådan. Men som du sikkert er ganske klar over, betyder valget af byggemateriale til kabinettet utroligt meget. Også mere end mange tror. Jeg har f.eks. været involveret i en test af to 2x12 Marshall-kabinetter, hvor forskellen mellem birkefinér og spånplade havde langt større betydning for lyden end forskellen mellem et par gamle Celestion G12H30´ere og så et par nyere G12T75´ere. Go figure...

En lignende forskel består mellem "plade" og så massivt træ. Dette er bl.a. én af grundene til, at selv den bedste omgang "blackfacing" af en silverface Fender-combo aldrig vil få den til at lyde som en blackface-ditto, idet førstnævnte har et spånplade-kabinet, hvor de tidligere havde et kabinet, der var bygget af massivt fyr.

Jeg ved ikke, hvor meget du kan bruge dette til. Men jeg kunne forestille mig, at forskellen fra fyr til poppel er langt mindre end forskellel mellem f.eks. fyr og spånplade. Så hvis man f.eks. har et svagt punkt for gamle Fender-kabinetter (blackface og tidligere), kunne jeg forestille mig, at sådan et poppel-kabinet alt andet lige lægger sig lidt i samme gænge rent klangmæssigt. Men igen: Der er dælme mange variabler på spil her: Kabinet-type, -størrelse, åbent/lukket, materialetykkelse (både sider, baffel og bagside), type af samlinger, frontstof i klemme i samlinger eller ej, type af enheder osv. osv.

Men skulle jeg vove det éne øje, vil jeg ikke tro, at det er noget helt skidt valg til et "resonant og syngende" kabinet. Især ikke, hvis træet ikke er alt for tykt.

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Frost »

Helt på linje med Sasha. For år tilbage havde jeg brug for en hurtig alt-i-en guitarforstærker, som blot krævede strøm og signalkabel, og så var jeg kørende. Løsningen blev noget sammenbragt, som blev kylet i et combokabinet lavet af spånplade.
Fast forward. Tidens tand, ølsjatter med mere medførte, at et nyt kabinet skulle fremskaffes. Desværre - eller snarere heldigvis - var jeg løbet tør for krydsfinerplade, som i mellemtiden var blevet mit foretrukne kabinetmateriale, så jeg var derfor nødsaget til at pelse nogen hylder fra en ABC-reol. Hylderne bestod af limede fyr, og havde en passende tykkelse.
Nuvel. Kabinettet blev klampet sammen, strøm og guitar tilsluttet og så stod jeg der og tænkte,  det var li'godt sa***s! Forskellen ved clean signal var ikke stor, men så snart der kom lidt snavs på lyden, fornemmede jeg en langt mere udtalt dybde i lydbilledet end jeg tidligere havde hørt.
En ting er sikkert. Efter den oplevelse kan jeg kun anbefale kabinetter lavet af rigtigt træ. Om det skal være poppel eller fyr, har jeg ingen erfaringer med. Rigtige trækabinetter er dyrere, men i mine øjne hver en krone værd.

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Skovgaard »

Mht træsorter er det vel heller ikke helt tilfældigt, at langt de fleste westernguitarers dæk er lavet af gran? Jeg mindes en Martin clinic i Akustikken, hvor netop grandækket blev tillagt rigtig meget af den akustiske lydkvalitet i forhold til andre (og mere eksotiske) træsorter. Så der er måske noget om snakken?

NTK: Får lyst til at lave mig et kabinet i massiv gran  :)

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasser »

Findes der en nyproduceret forstærker af rimelig kvalitet, der lyder i retning af noget old school Marshall, og som er til at betale uden at have røvet en bank?

Alternativt spørgsmål: kan man gøre noget ved en suhr badger 18, så den lyder mere marshallsk?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Last edited by Rasser 7 years ago, edited 1 time in total.


Vis indlægget.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

1) Jeg har i så fald ikke hørt den. Men nu kan udtrykket "old school Marshall" jo betyde så vældigt meget forskelligt, alt afhængig af hvem der bruger det.

Edit: Men hvorfor ikke bare købe en Marshall? Her er f.eks. én, som jeg personligt godt tør stå inde for. Og selv om kassebeholdningen i de fleste banker vist efterhånden er ret lav, er de fleste moderne forstærkere - ikke mindst dem, der påstår at lyde som den ægte vare - da typisk dyrere:

http://www.dba.dk/guitartop-marshall-1979-jmp/id-1029697235/

2) Joh...   Man skal bare ikke forledes til at tro, at "mere Marshall´sk" er det samme som "som en fed gammel, velkørende og optimeret Marshall".
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Det kunne endda være, at bestræbelserne var givet bedre ud i forsøget på at tæmme en gammel Marshall end i forsøget på at få en Suhr Badger til at lyde som en Marshall?

Et 1x12" kabinet med fx en greenback med lav følsomhed og en attenuator var måske et udgangspunkt for noget, der ikke spiller helt så højt, som vi kender det.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Jeg skal lige have det repeteret. Kan en typisk overdrive pedal klare lidt forskellige spændinger? Op og ned?

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Odgaard »

Lasse H skrev: Jeg skal lige have det repeteret. Kan en typisk overdrive pedal klare lidt forskellige spændinger? Op og ned?

Jeg har mødt nogle stykker, der kan det. Men det kommer jo an på den specifikke pedal, og hvad du mener med "lidt" forskellige spændinger.

"Ned" kan vel aldrig ødelægge noget andet end om pedalen lyder godt/som tilsigtet.

"Op" er en anden sag.

Hvilken/hvilke pedaler er det?

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Lasse H »

Det var ment generelt. Troede fx de fleste, der var beregnet til at køre på 9v, kunne klare 12v.

Men en Carl Martin Plexitone "single channel". Det, jeg vil opnår, er mere clean headroom. Sådan har det fungeret før, mener jeg.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen