Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Ét eller andet sted i mine personlige gemmer ligger der et meget, meget slidt VHS-bånd med sådan en omgang "norsk soul". Jeg kan stadig den dag i dag få tårer i øjnene over, hvor fedt det band svinger...

https://www.youtube.com/watch?v=zw4u0Tdfg5I

Alt er bare fedt ved dét klip... ;)
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Skovgaard »

Tak for anbefalingerne allesammen! Hvor fedt  :cool:
Jeg er allerede i fuld gang med at dykke ned i det  :)

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Odgaard »

Kære strat-kyndige. Hvad gør man, når "bunden" på en stratpickup er så slidt, at skruen til montering i slagpladen ikke længere kan få fat?

Der er tale om den gammeldags type pickup med sådan en "pap-agtig" bund.

Som det måske fremgår, er strats ikke det, jeg har brugt mest tid med :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Kære strat-kyndige. Hvad gør man, når "bunden" på en stratpickup er så slidt, at skruen til montering i slagpladen ikke længere kan få fat?

Der er tale om den gammeldags type pickup med sådan en "pap-agtig" bund.

Som det måske fremgår, er strats ikke det, jeg har brugt mest tid med :)
Jeg har til tider haft held til at finde nogle skruer (eller rettere sagt: Jeg har haft held til at klage min nød hos Anders i Akustikken, som så har fundet nogle egnede skruer i sine skuffer), der var marginelt tykkere og som derfor formåede at "bide" i de slidte huller.
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Q:

Hvorfor er det lige, at jeg synes, at pedaler som denne er langt mere interessante/sympatiske end "transparente" pedaler, som er "very amp-like" og lignende impotent pladder?

https://vimeo.com/204934345


;)
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.


Vis indlægget.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Odgaard »

SashaQ:
[quote pid='70500' dateline='1492720338']

Hvorfor er det lige, at jeg synes, at pedaler som denne er langt mere interessante/sympatiske end "transparente" pedaler, som er "very amp-like" og lignende impotent pladder?

https://vimeo.com/204934345


;)
[/quote]

Måske fordi det er eksperimenterende, hvor "det transparente" virker modsat på dig?

[video=vimeo]https://vimeo.com/204261929[/video]

Jeg kan godt lide deres Echo Degrader.
Last edited by Odgaard 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af VilhelmNielsen »

Q: De der pakninger til patentpropper folk bruger som strap locks, hvor køber I dem henne?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Mon ikke vi er ude i noget á la:

https://www.fleggaard.dk/pi/Flensburger ... rencyid=54

?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Kladen »

Ikke nær så behagelig en måde at få dem på, som Søren foreslår, men noget billigere og en potentiel hovedpine mindre http://shop.vinolhobby.dk/product/roedt ... 0-stk-428/

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af VilhelmNielsen »

Kladen skrev: Ikke nær så behagelig en måde at få dem på, som Søren foreslår, men noget billigere og en potentiel hovedpine mindre http://shop.vinolhobby.dk/product/roedt ... 0-stk-428/
Perfekt, butikken ligger kun 10min på cykel fra mig! Takker.

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Stevi »

Kladen skrev: Ikke nær så behagelig en måde at få dem på, som Søren foreslår, men noget billigere og en potentiel hovedpine mindre http://shop.vinolhobby.dk/product/roedt ... 0-stk-428/
Der er jeg så grundigt blevet snydt. Jeg gav 30,- for 5 stk. i min lokale isenkræmmer  :s

Brugeravatar
k_50
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 428
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af k_50 »

Q: Når nu Photobucket har besluttet, at man ikke må bruge sine billeder uden at betale dem fyrstlige summer i løsepenge, hvad er så den fede butik, man skal skifte til? Nøgleordene er gratis og brugervenligt.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Det findes lun i begrænset omfang. Flickr og Google kunne være muligheder.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Skovgaard »

Q: Jeg overvejer at bygge min Laney footswitch som den på billedet om, så den bliver magen til en Orange footswitch. Dvs. med jackindgang (til alm jackkabel) og lysdiode.

https://www.thomann.de/pics/bdb/158019/10069730_800.jpg
https://www.thomann.de/pics/bdb/170368/7255847_800.jpg

Jeg har hun-jack liggende, men hvilken switch, diode og evt. modstand skal jeg mon bruge? Og ka'ed overhovedet svare sig frem for at købe en færdig udgave?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Er tanken, at du vil bruge den med en Laney-forstærker eller hur?

For selvfølgelig kan det lade sig gøre at erstatte det faste kabel med en bøsning. Og man kan selvfølgelig også sagtens sætte en lysdiode i. Den største udfordring består nok i, hvor strømmen til lysdioden skal komme fra, hvis ikke forstærkeren er designet til at levere strøm til pedalen. Det kan selvfølgelig nok laves. Men om det er besværet værd...??? Et nemmere, omend måske knapt så elegant alternativ kunne selvfølgelig være at "låne" strøm fra strømforsyningen på dét pedalboard, som sådan footswitch alligevel ofte befinder sig i nærheden af.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Skovgaard »

Tanken er, at switchen skal kunne bruges med lidt af hvert. For tiden låner jeg også en split-channel Marshall, som leverer "diode-strøm" ned til fodomskifteren, og i live-sammenhæng er det handy at kunne tjekke på pedalen frem for at dreje nakken af led, så her giver det mening at modoficere min Laney omskifter :)

Min Laney forstærker har også en diode på displayet, som lyser når der skiftes kanal, men jeg ved ikke om det er ensbetydende med, at forstærkeren vil levere støm til en omskifterpedal i sin nuværende form? Kunne et 9V batteri ellers ikke være en snild løsning? Det må da kunne holde en halv evighed...

Anyways vil modifikationen i hvert fald give mening i forhold til den førnævnte Marshall, som jeg bruger jævnligt, og nu har jeg jo også lige fået mig en ny loddekolbe, som brænder for at blive brugt :)
Last edited by Skovgaard 6 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Skovgaard skrev: Tanken er, at switchen skal kunne bruges med lidt af hvert. For tiden låner jeg også en split-channel Marshall, som leverer "diode-strøm" ned til fodomskifteren, og i live-sammenhæng er det handy at kunne tjekke på pedalen frem for at dreje nakken af led, så her giver det mening at modoficere min Laney omskifter :)

Min Laney forstærker har også en diode på displayet, som lyser når der skiftes kanal, men jeg ved ikke om det er ensbetydende med, at forstærkeren vil levere støm til en omskifterpedal i sin nuværende form? Kunne et 9V batteri ellers ikke være en snild løsning? Det må da kunne holde en halv evighed...

Anyways vil modifikationen i hvert fald give mening i forhold til den førnævnte Marshall, som jeg bruger jævnligt, og nu har jeg jo også lige fået mig en ny loddekolbe, som brænder for at blive brugt :)
Ja, se her nærmer vi os nok lidt af kernen i problemet. For det er ikke nødvendigvis så nemt at lave sådan en "one size fits all-footswitch", idet der langt fra er en international standard for, hvordan forskellige producenter griber sagen an m.h.t. benforbindelser og lignende. Gid det var så vel..!

Jeg skal vist lige have det foldet lidt mere ud, hvad du mener med, at den pågældende split-channel Marshall (Jeg går ud fra, at vi her taler om sådan en JCM800-tingest?) "leverer diode-strøm"..? Så vidt jeg lige husker på stående fod, har disse forstærkere en dobbelt-fodkontakt (uden lysdiode i) til henholdvis rumklang og kanal-skift, som er forbundet til forstærkeren via et kabel med et stereo-jackstik, right?

Hvis denne antagelse holder stik, er det jo i hvert fald ikke så nemt lige at "hente" strøm til en (eller to) lysdioder i pedalen gennem det samme kabel, som man allerede har i sving, da der så at sige "allerede er fuldt belagt". Det havde været nemmere, hvis der f.eks. istedet havde været tale om, at pedalen havde to ledninger med et mono-jack på hver. Så ville man kunne erstatte det éne med et stereo-kabel, hvor den ekstra leder transporterede den nødvendige strøm til lysdioderne.

Så i det konkrete tilfælde ville det nok være nemmest at lave det, som du skitserer - altså at strømforsyne lydioden/dioderne fra enten et batteri i fordpedalen eller som tidligere nævnt fra en typisk pedal-strømforsyning. Muligheden for den éne løsning behøver bestemt ikke at udelukke muligheden for den anden...

Lidt det samme med din Laney: Det er højst sandsynligt, at man kan "stjæle" strøm til lysdioden fra den allerede eksisterende lysdiode og tilhørende kredsløb i selve forstærkeren (et hurtigt kig på diagrammet afslører, at det burde det være). Her kunne man sagtens klare ærterne ved, som tidligere antydet at udskifte kabel og jackstik med stereo-versioner. Muligvis kunne man faktisk endda klare sig med den eksisterende kontakt, hvis man tænkte sig lidt om. Men gjorde man det, ville man ikke samtidig kunne bruge samme footswitch til at kontrollere begge Marshall´ens funktioner...

Men sådan lige på stående fod ville mit bedste bud nok være, at du ville kunne lave en fodpedal, som ville kunne styre kanal-skiftet på både Laney og Marshall, OG have en lysdiode, HVIS du vælger at strømforsyne den fra en ekstern kilde - altså enten et batteri eller en pedal-strømforsyning. Det ville dog kræve, at du har en to-polet afbryder i pedalen (én til skifte-funktionen i forstærkerne og én til at tænde og slukke for lysdioden) istedet for den én-polede, der med stor sikkerhed sidder i nu.

Edit: Skulle der nu vise sig at sidde en én-polet omskifter (ikke en afbryder) i pedalen, burde den faktisk også kunne bruges, hvis man udviser lidt snedighed. Og ellers har jeg garanteret et par stykker af slagsen liggende som overskud fra ca. en halv million Cry Baby-modifikationer ;)  Jeg er sikker på, at man nok ville kunne erhverve sig én af disse ret billigt, hvis det var... ;)
Last edited by Sasha 6 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Og så på den anden side...

Løsningen med at bruge en én-polet omskifter istedet for en to-polet afbryder har den ulempe, at selv om lysdioden er slukket, trækker man stadig et par mA. Bruger man en strømforsyning, betyder det ikke en s... Men på batteridrift ville det da være rart at undgå. Og så var det måske trods alt bedre, i hvert fald mere elegant, at investere i den "rigtige" kontakt fra start..?
Last edited by Sasha 6 years ago, edited 1 time in total.

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Skovgaard »

Tak for din sparring :)

Der er tale om en JCM 900 SLX, som jeg låner midlertidigt. Min makker har to af dem i sit øvelokale, og han anvender en Orange footswitch til at skifte mellem to niveauer af mastervolume - ved nærmere eftertanke er det jo ikke en split-channel! Beklager misforståelsen...

Men hvorom alting er så lyser hans Orange footswitch op i dioden, når han skifter til "master volume B", og det er dét jeg gerne vil planke med ombygningen af min Laney footswitch. Og det er vha. et mono-jack kabel.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen