Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

[quote="Sasha"]Har du det dér 50K tone-potmeter sat til? Hvis ja, så prøv lige at pille det fra...[/quote]
Hvilken ledning skal fjernes ?
Jeg har åbenbart klippet den forkerte og min loddekolbe er kortsluttet, så pickuppen er død, indtil i morgen, når jeg har købt min en ny kolbe og noget ledning.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Det er sgis´me ikke nemt at svare på, når man ikke ved, hvordan du har forbundet tingene...

Men grundlæggende skal du jo kun have volumepotmeteret i sving. Og til dét skal der være tre forbindelser: Et indgangssignal (typisk fra pickuppen) til det éne yderben, et udgangssignal (som i dette tilfælde burde gå videre til en omskifter, hvis jeg ikke tager fejl) fra midterbenet og en stelforbindelse på det sidste ben. Så kan forbindelsen til tonekontrollen være lavet på forskellige måder. Men i princippet burde du kunne droppe samtlige forbindelser til tone-potmeteret, hvis du ellers har de nævnte forbindelser til volumekontrollen på plads (nogle af dem kan tage en "omvej" via tone-potmeteret). Men igen: Det er svært at sige præcist, når man ikke ved, hvordan det er lavet på nuværende tidspunkt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

Hehehe Ja den er selvfølgelig svær. :p
Jeg startede med ledningen der gik fra kontakten til tonepotmeteret, så døde den, jeg lavede en hurtig samling men det virkede ikke.
Jeg kigger på det igen i morgen. :)

Rumpole
Himmelhund
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rumpole »

[quote="Sasha"]Ja. Se lige sidste opdatering af mit sidste indlæg...

Men hvorfor ikke bare købe en lille - ja, du har den måske allerede - 230->110 volts "omformer" i bunden af kabinettet på din Champ? Så slipper du for "en løs mursten"...[/quote]

Ja jeg tænkte at jeg for relativt få penge kunne slå 2 fluer i et smæk. Jeg elsker min Champ´s lyd og det er min eneste Fender, men har kun brugt den hjemme i lejligheden (har 2 andre store forstærkere til bands). Var lidt nysgerrig hvordan sådan en lille fætter ville lyde i en 12 tommers højtaler. Og så også slippe for murstenen, som vejer ca 5 kg. Men nu skal jeg skifte både PT og OT, og så er det spørgsmålet om det overhovedet er det værd, i en ellers fin velfungerende forstærker.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Den lyder fedt gennem en 12". Men det "ondeste", jeg personligt ville gøre ved sådan én, var at montere en 10" i det oprindelige kabinet. Selvom det måske virker tosset, fungerer det faktisk at lade udskæringen i baffelen være de originale 8" og så blot montere en 10" bag det "for lille" hul. En 12" er der dog desværre ikke plads til. Og p.g.a. måden, baffelen er monteret i disse Silverface-comboer, er det noget pokkers bøvl at komme til at save hullet større (og det forøger heller ikke ligefrem forstærkerens monetære værdi).

M.h.t. strøm ville jeg blot bruge en omformer (den behøver jo ikke være så pokkers stor til en Champ), som jeg måske lige hæftede fast i bunden af kabinettet med lidt velcro eller lignende, hvis man skulle finde dét nødvendigt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rumpole
Himmelhund
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rumpole »

[quote="Sasha"]Den lyder fedt gennem en 12". Men det "ondeste", jeg personligt ville gøre ved sådan én, var at montere en 10" i det oprindelige kabinet. Selvom det måske virker tosset, fungerer det faktisk at lade udskæringen i baffelen være de originale 8" og så blot montere en 10" bag det "for lille" hul. En 12" er der dog desværre ikke plads til. Og p.g.a. måden, baffelen er monteret i disse Silverface-comboer, er det noget pokkers bøvl at komme til at save hullet større (og det forøger heller ikke ligefrem forstærkerens monetære værdi).

M.h.t. strøm ville jeg blot bruge en omformer (den behøver jo ikke være så pokkers stor til en Champ), som jeg måske lige hæftede fast i bunden af kabinettet med lidt velcro eller lignende, hvis man skulle finde dét nødvendigt.[/quote]

Smart. Og en fed Weber 10´er enhed kunne sikkert give mere fylde og punch.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Sikkert. Men husk, at det skal være en 4 ohms enhed.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Men det bedste "trick", jeg endnu har hørt i sådan en Silverface Champ, var en "let ombygning" i retning af Tweed Champ. Man mister ganske vist tonekontrollernes virkning. Men til gengæld får man "instant Layla-tone"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Dannyboy »

8-tone-skalaen, hvordan bruger man den i praksik? Findes der overhovedet akkorder, som hele skalaen passer på?

<!-- m --><a class="postlink" href=" ... 1004693985</a><!-- m -->

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

8-toneskala kan jo være mange ting - Mener du sådan en half-step-whole-step ting? Så passer både dur og mol akkorder jo ind!

Altså hvis din 8-tone skala f.eks. hedder C - Db -Eb - E - F# - G - A - Bb - C, så kan man jo både spille Cm7 og C7 med alle mulige udvidelser på, fx C7b9, C7#9, C13(#11 no 9).

Jeg synes, det er en megafed skala at bruge i dominantprægede sammenhænge - F.eks. over en jazzet blues rundgang. I den sammenhæng er det jo fedt, at når bluesrundgangen skifter til subdominanten så rykker man bare hele skalaformen et bånd mod guitarens hovede og når man rammer dominanten, så rykkes blot et bånd den anden vej.

Jeg har aldrig brudt mig lige så meget om de to melodisk mol afledte dominantskalaer (Lydisk dominantskala = C D E F# G A Bb C og altereret C Db Eb E F# G# Bb C)
Modded guitars were crap right out of the factory

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Dannyboy »

Aaaah, I see! Thank you thank you.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

[quote="Sasha"]
Men grundlæggende skal du jo kun have volumepotmeteret i sving. Og til dét skal der være tre forbindelser: Et indgangssignal (typisk fra pickuppen) til det éne yderben, et udgangssignal (som i dette tilfælde burde gå videre til en omskifter, hvis jeg ikke tager fejl) fra midterbenet og en stelforbindelse på det sidste ben. Så kan forbindelsen til tonekontrollen være lavet på forskellige måder. Men i princippet burde du kunne droppe samtlige forbindelser til tone-potmeteret[/quote]
Det virker !!
Tusind tak for hjælpen Søren !! :D :D :D



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Så fint, så fint...

Hvordan lyder det så? Vendte den forsvundne top tilbage? Måske ligefrem i rigeligt mål..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

Jamen det lyder skam fint, der er kommet mere top, ikke for meget, måske endda for lidt ?
Jeg tester lige på Bassman'en i næste uge, lige pt har jeg "kun" Yamaha'erne at teste på.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Joh, men nu er det jo også en humbucker...

Én ting er at lave de mest hensigtsmæssige forbindelser til omverdenen. Noget helt andet er at hekse... :-)

Men nu har du vel ikke lavet det sådan, at begge volumekontroller (samt den nederste tonekontrol) er aktive samtidig, når du har den nye pickup aktiveret?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

[quote="Sasha"]Joh, men nu er det jo også en humbucker...

Én ting er at lave de mest hensigtsmæssige forbindelser til omverdenen. Noget helt andet er at hekse... :-)

Men nu har du vel ikke lavet det sådan, at begge volumekontroller (samt den nederste tonekontrol) er aktive samtidig, når du har den nye pickup aktiveret?[/quote]

Nej nej.
Når det øverste sæt kontroller er "tændt" er det nederste sæt slået fra, og omvendt.
Så på den måde virker det sgu godt. :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Nej, det var nu også mere fordi, at hvis du havde fået det lavet, så begge sæt kontroller var aktive samtidig, ville du miste top på dén konto i forhold til, når kun ét sæt kontroller er aktive...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rumpole
Himmelhund
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rumpole »

[quote="Sasha"]Men det bedste "trick", jeg endnu har hørt i sådan en Silverface Champ, var en "let ombygning" i retning af Tweed Champ. Man mister ganske vist tonekontrollernes virkning. Men til gengæld får man "instant Layla-tone"...[/quote]

Spændende. Noget der laves i kbh/sjælland ? Og tak for oplysningerne i øvrigt.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Selv tak!

Hvad københavnere kan og vil eller ej, er jeg for længst holdt op med at gisne og udtale mig om...

Men hvis man alligevel er i gang med at "ramponere" sin Champ, vil jeg på det kraftigste anbefale, at man udnytter chancen for i samme ombæring at få den forsynet med en højspændingssikring (der kan redde den fra "total reaktornedsmeltning" i tilfælde af ét eller andet, der går galt), styre- og ikke mindst skærmgittermodstande på udgangsrøret. Og endelig kan man ofte med fordel "fikse lidt op" på dén måde, som den glødeforsyning er lavet på, og opnå mindre brum på dén konto. Muligvis kunne en "bright" switch - gerne i form af et push/pull-volumepotmeter - komme på tale i forbindelse med den ovennævnte "tweed-ombygning"...

Husk i øvrigt, at intet af alt dette forøger din forstærkers salgsværdi!

Nu er jeg jo sådan en gammel stivstikker, der nærmest kun stoler på ting, jeg selv har lavet. Så hvem, du - hvis du insisterer på, at det skal foregå på Sjælland - skulle turde at overlade din forstærkers skæbne til, vil jeg afstå at gøre mig til dommer over. Om det f.eks. er noget, den gode Lars Vad vil røre ved, må du næsten spørge ham selv om...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rumpole
Himmelhund
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rumpole »

[quote="Sasha"]
Husk i øvrigt, at intet af alt dette forøger din forstærkers salgsværdi!

[/quote]

Netop. Jeg beholder den i nuværende form, men vil helt sikkert prøve en 10´er i den. Leger lidt med tanken at vælge en højtaler med "britisk accent".

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen