Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"][quote="GuitaRasmus"]Til mit nye synth setup vil jeg gerne kunne switche mellem 2 forskellige inputs (magnetisk signal og synth signal - begge jack), så de havner i hhv. forstærker og PA - men sådan så jeg kan tænde for den ene eller den anden, og have begge tændt samtidig - kan denne her det?

<!-- m --><a class="postlink" href="http://lehle.com/EN/Lehle-Little-Dual/M ... NUAL#go</a><!-- m -->

Jeg synes simpelthen ikke jeg kan greje det, da de kun refererer til den ene switchknap i manualen.[/quote]

Skal du i princippet blot bruge to tænd/sluk-knapper?[/quote]


JA! :D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Nu ved jeg jo, at du ikke er helt fortabt, når det kommer til at lodde mm. Så med mindre du insisterer på, at det skal være Lehle, kunne du jo altså sagtens selv lige banke sådan lille kasse sammen med to omskiftere i, der skiftede to udgange mellem hver især et tilhørende input eller stel. Skulle det virkelig være med høj cigarføring, kunne man jo så vælge et par to-polede omskiftere, hvor man så også blandede et par lysdioder ind i legen, som kunne anskueliggøre, hvad der var tændt og slukket...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg er absolut ikke modstander af hjemmebiksede ting, og kunne sagtens finde på selv at bakse det sammen i en fin lille alugrå kasse - jeg har bare ikke for fem flade ører forstand på "balancered/line/insert/ground loops" og hvad den lehle manual ellers kaster om sig med, af komplicerede ting og sager - men det ville jo ikke være første gang at en fabrikant gør sagen mere kompliceret end nødvendigt er, for at sælge sit produkt. ;) Jeg har ingen anelse om det komplicerer sagen at det ene signal er magnetisk pickup og det andet er line level.

Noget andet er, at jeg mindes de kasser er ret dyre, samt gode stik, switches og arbejdstiden - er det helt forrykt hvis jeg går ud fra at den nok ville koste en plov i materialer?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Nu er "forrykt" jo et stærkt udtryk at slynge om sig med, endsige forholde sig til. Men jeg ville personligt mene, at det burde kunne realiseres for væsentligt mindre - under halvdelen, that is...

Edit: Ingen tvivl om, at Lehle laver kram, og at de går langt for at forhindre ting som f.eks. brumsløjfer. Men hvis man nu ikke oplever problemer med dén slags ved en langt simplere løsning (som skitseret ovenfor), er der vel ingen grund til at bekymre sig om dem? Faktisk får du en langt "renere" signalvej (á la "true bypass" - altså ingen uvelkomne "fingre i suppen") med den simple løsning.

Edit 2: Faktisk kan du lave det endnu enklere med endnu mindre risiko for "klik" og deslige: Du laver sådan set blot to kontakter, der kan koble en stelforbindelse på signalet (som derved bliver "muted"), på den ellers faste forbindelse mellem kassens ind- og udgange.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GuitaRasmus »

Det lyder jo unægteligt tillokkende. ;)

Har du et godt bud på hvor man får sådan en alukasse (den der standard t-rex, Carl Martin, Emma etc. størrelse)? Jeg kan på ingen måde overskue RS' hjemmeside.

Og spørgsmål 2: Skal man bare trække den stelforbindelse fra et sted inde i æsken?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Og hvis du nu sørger for at lave det sådan, at du isolerer de to signalveje, sådan at du muter guitarsignalet med stelforbindelsen fra guitarforstærkeren og synth´ens signal med PA´ets stelforbindelse, burde du ikke få andre eller flere brumsløjfer på dén konto, end du allerede har nu ved at have instrumentet forbundet til både guitarforstærker og PA samtidig. Dette indebærer jo så f.eks. at bruge jackbøsninger, som er isoleret fra stel - f.eks. disse:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/Neutrik-NMJ- ... -S.html</a><!-- m -->

Du skal så nok sørge for på én eller anden måde at stelforbinde selve kassen til den éne side, sådan at du får indmaden skærmet.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Kasse - eksempelvis:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/Eddystone-en ... BB.html</a><!-- m -->

Jamen, du skal sådan set nærmest bare lave to inputs og to outputs, hvor du parvis forbinder disse. Fra hvert output tager du så en stelforbindelse, som du via en (fod-)kontakt kan forbinde til "hot" på samme "kanal".

Som antydet ovenfor, er det så nok en god idé at forbinde den éne af disse stelforbindelser til kassen også, selv om det måske ikke er strengt nødvendigt, hvis du bruger skærmet ledning til at forbinde sagerne med. I don´t know...

Vælger du så at bruge et par to-polede omskiftere, kan du jo meget passende bruge den anden halvdel af hver omskifter til at tænde og slukke for et par lysdioder: Du laver en indgang (en 2,1 mm isoleret DC-bøsning):

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/Lumberg-NEB- ... 1C.html</a><!-- m -->

som lukker f.eks. 9 volt ind i kassen. Stelforbindelsen fra denne holder du så også separat (så laver den heller ingen brumsløjfer). Og mellem omskifteren, der har de 9 volt på den éne ende, sætter du så til en modstand på noget i stil med 1-5 kiloohm, mellem den anden pol på omskifteren og hver lysdiode.

Egnede omskiftere kunne være:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/Carling-DPDT ... PP.html</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af VilhelmNielsen »

Q: Jeg vil gerne skifte potmetrene i min Jazzmaster til nogle af bedre kvalitet, og med 500k modstand i stedet for 1Meg. Hvilke kan jer med langt mere elektroniksnilde end jeg har anbefale?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Er du til letgående potmetre, eller potmetre med en mere "dæmpet" gang?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

Q: Jeg skal til koncert i Falconer Salen på Frederiksberg på lørdag. Nogen, der kender noget til parkeringsforholdene, enten ved selve hotellet/centret, eller i umiddelbart nærhed?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="Sasha"]Er du til letgående potmetre, eller potmetre med en mere "dæmpet" gang?[/quote]

Jeg bruger både tone og volume ret meget til finjusteringer, så "dæmpet" er nok at foretrække.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

[quote="GodSpeedDK"]Q: Jeg skal til koncert i Falconer Salen på Frederiksberg på lørdag. Nogen, der kender noget til parkeringsforholdene, enten ved selve hotellet/centret, eller i umiddelbart nærhed?[/quote]

Det afhænger lidt af, hvem man skal se. Men det burde ikke være fuldstændig håbløst, omend man nok skal afsætte 15-20 minutter til at lede efter plads.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Smittefar"] ... det burde ikke være fuldstændig håbløst ... afsætte 15-20 minutter ... [/quote]

Alene dét, at du kan skrive disse to ting i samme sætning gør, at jeg aldrig, ALDRIG kommer til at flytte til København :D

Det er Placebo, der spiller, og jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke har den fjerneste anelse om, om det er noget der kan trække 300 eller 10.000 mennesker.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GuitaRasmus »

Det du gør, er at parkere ved Flintholm st. (der er et villakvarter lige ved siden af, hvis ikke der er pladser på stationen), og tager metroen til FrederiksbergCentret - det ligger 1. minuts gang fra Falkoner.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"]Det du gør, er at parkere ved Flintholm st. (der er et villakvarter lige ved siden af, hvis ikke der er pladser på stationen), og tager metroen til FrederiksbergCentret - det ligger 1. minuts gang fra Falkoner.[/quote]

Jep, det ser fornuftigt ud, ifølge krak.dk. Tak :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="VilhelmNielsen"][quote="Sasha"]Er du til letgående potmetre, eller potmetre med en mere "dæmpet" gang?[/quote]

Jeg bruger både tone og volume ret meget til finjusteringer, så "dæmpet" er nok at foretrække.[/quote]

De mest letløbende potmetre, jeg har prøvet, er Bourns. Derpå følger Göldo, som jeg nok ville betegne som "normale". I den stramme ende finder vi så Alpha.

Sidstnævnte bruger jeg på "omvendte" Strat´er, hvor man ikke helt kan udelukke, at man godt kan komme til at strejfe kontrollerne utilsigtet. Men på en "normal" guitar ville jeg nok vælge Göldo.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]Kasse - eksempelvis:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/Eddystone-en ... BB.html</a><!-- m -->

Jamen, du skal sådan set nærmest bare lave to inputs og to outputs, hvor du parvis forbinder disse. Fra hvert output tager du så en stelforbindelse, som du via en (fod-)kontakt kan forbinde til "hot" på samme "kanal".

Som antydet ovenfor, er det så nok en god idé at forbinde den éne af disse stelforbindelser til kassen også, selv om det måske ikke er strengt nødvendigt, hvis du bruger skærmet ledning til at forbinde sagerne med. I don´t know...

Vælger du så at bruge et par to-polede omskiftere, kan du jo meget passende bruge den anden halvdel af hver omskifter til at tænde og slukke for et par lysdioder: Du laver en indgang (en 2,1 mm isoleret DC-bøsning):

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/Lumberg-NEB- ... 1C.html</a><!-- m -->

som lukker f.eks. 9 volt ind i kassen. Stelforbindelsen fra denne holder du så også separat (så laver den heller ingen brumsløjfer). Og mellem omskifteren, der har de 9 volt på den éne ende, sætter du så til en modstand på noget i stil med 1-5 kiloohm, mellem den anden pol på omskifteren og hver lysdiode.

Egnede omskiftere kunne være:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/Carling-DPDT ... PP.html</a><!-- m -->[/quote]

Mange tak for de meget udførlige tips, forresten! Det vil jeg kigge på. :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Åh, jeg be´r...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af fortytwo »

[quote="GodSpeedDK"]jeg ikke har den fjerneste anelse om, om det er noget der kan trække 300 eller 10.000 mennesker.[/quote]

Det bliver ikke 10.000 kan jeg godt love dig, for der er kun plads til 3000 i Falkoner Salen
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Pluto »

Q- Må man gerne have gas efter en chorus pedal eller ryger jeg i den sorte bog? :?
Det er i øvrigt en Maxon Pac9 jeg gasser efter
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen