Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

[quote="Max Power"]WOW :o
Nogen er ved at slette alle elektroniske spor af nissehuer.
Er GF blevet hacked af en Nordjysk frikirke???[/quote]

Det kunne ellers være fedt... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Barf »

Spørgsmål:

Hvordan kan det være at min iPod ikke kan registrere nogle albums/kunstnere i iTunes? Fx vil jeg gerne have Lee Ritenour - 6 String Theory over på min iPod, men det er en masse forskellige kunstnere (som ikke står i "kunstner"-boksen), og det står heller ikke nede i boksen med albums. Nogen der ved, hvad man kan gøre?

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kasperploug »

Q: Hvad er nu navnet på ham nordmanden/svenskeren, der var "berømt" bluesguitarist som 12-årig eller sådan noget?
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Barf »

Frederik Strand Halland?

[youtube]xoyqmTHiMNM[/youtube]

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kasperploug »

[quote="Barf"]Frederik Strand Halland?
[/quote]
Tak! :thumbup:
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af CobraPizza »

Jeg er 20 år og dybt foruroliget over at bl.a. GodSpeed bruger ordet "Kewl" ud jeg kender betydningen.. WTF does Kewl means?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Anonym »

[quote="CobraPizza"]Jeg er 20 år og dybt foruroliget over at bl.a. GodSpeed bruger ordet "Kewl" ud jeg kender betydningen.. WTF does Kewl means?[/quote]

Cool.

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af CobraPizza »

[quote="SustainerPlayer"][quote="CobraPizza"]Jeg er 20 år og dybt foruroliget over at bl.a. GodSpeed bruger ordet "Kewl" ud jeg kender betydningen.. WTF does Kewl means?[/quote]

Cool.[/quote]

Så er alle er bare begyndt at tale som Cartman fra South Park?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Anonym »

[quote="CobraPizza"][quote="SustainerPlayer"][quote="CobraPizza"]Jeg er 20 år og dybt foruroliget over at bl.a. GodSpeed bruger ordet "Kewl" ud jeg kender betydningen.. WTF does Kewl means?[/quote]

Cool.[/quote]

Så er alle er bare begyndt at tale som Cartman fra South Park?[/quote]

Hvem er Cartman og hvad er South Park?

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kraen »

Ang. profilbilleder så kan de være røget sig en tur fra cachen, da jeg opdaterede nogle SEO indstillinger her i sidste uge.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="CobraPizza"]Jeg er 20 år og dybt foruroliget over at bl.a. GodSpeed bruger ordet "Kewl" ud jeg kender betydningen.. WTF does Kewl means?[/quote]

Jeg tror måske problemet netop ligger i, at du er 20 år. Der er nok løbet meget vand i åen, siden mit 'Counter Strike-anno-1998'-slang var the shit :lol:
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Jackie van Hippie »

Okay, måske et lidt for useriøst spørgsmål til denne tråd, men jeg vil lige prøve alligevel:
Altererede akkorder er akkorder med enten kvinten, 9'eren eller begge hævet eller sænket en halv tone. Men hvordan hullen skal man lige vide hvilke toner som er altereret? Hvad er jeres tilgang til en akkordgang som denne:
...| Dm7b5 | G7alt | Cm7 | Dm7b5 G7alt |

?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af sørendybdal »

[quote="Jackie van Hippie"]Okay, måske et lidt for useriøst spørgsmål til denne tråd, men jeg vil lige prøve alligevel:
Altererede akkorder er akkorder med enten kvinten, 9'eren eller begge hævet eller sænket en halv tone. Men hvordan hullen skal man lige vide hvilke toner som er altereret? Hvad er jeres tilgang til en akkordgang som denne:
...| Dm7b5 | G7alt | Cm7 | Dm7b5 G7alt |

?[/quote]

Når der står præcist, hvilke toner, der skal altereres, er det bare at følge 'opskriften', men når der står 'alt' (som der typisk vil gøre ved dominantakkorder i moltonearter (her G7 > Cm)), er det op til dig selv. De mest typiske alterationer er b/#5 og b/#9, som du skriver, men #11 (=b5. Forskellen er at #11 ofte træder i stedet for tertsen) og b13 er også 'gyldige'. De mest flippede jazzfolk kan godt finde på at smide alle krydderierne i sovsen, så det i virkeligheden klinger som en helt anden akkord.
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

[quote="Jackie van Hippie"]
...| Dm7b5 | G7alt | Cm7 | Dm7b5 G7alt |

?[/quote]

:? :? :?
Det er vist heromkring jeg undrer mig over jeg ingen fuzzpedal har...

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="sørendybdal"][quote="Jackie van Hippie"]Okay, måske et lidt for useriøst spørgsmål til denne tråd, men jeg vil lige prøve alligevel:
Altererede akkorder er akkorder med enten kvinten, 9'eren eller begge hævet eller sænket en halv tone. Men hvordan hullen skal man lige vide hvilke toner som er altereret? Hvad er jeres tilgang til en akkordgang som denne:
...| Dm7b5 | G7alt | Cm7 | Dm7b5 G7alt |

?[/quote]

Når der står præcist, hvilke toner, der skal altereres, er det bare at følge 'opskriften', men når der står 'alt' (som der typisk vil gøre ved dominantakkorder i moltonearter (her G7 > Cm)), er det op til dig selv. De mest typiske alterationer er b/#5 og b/#9, som du skriver, men #11 (=b5. Forskellen er at #11 ofte træder i stedet for tertsen) og b13 er også 'gyldige'. De mest flippede jazzfolk kan godt finde på at smide alle krydderierne i sovsen, så det i virkeligheden klinger som en helt anden akkord.[/quote]

Tak for det hurtige svar :)
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasmus »

[quote="Jackie van Hippie"][quote="sørendybdal"][quote="Jackie van Hippie"]Okay, måske et lidt for useriøst spørgsmål til denne tråd, men jeg vil lige prøve alligevel:
Altererede akkorder er akkorder med enten kvinten, 9'eren eller begge hævet eller sænket en halv tone. Men hvordan hullen skal man lige vide hvilke toner som er altereret? Hvad er jeres tilgang til en akkordgang som denne:
...| Dm7b5 | G7alt | Cm7 | Dm7b5 G7alt |

?[/quote]

Når der står præcist, hvilke toner, der skal altereres, er det bare at følge 'opskriften', men når der står 'alt' (som der typisk vil gøre ved dominantakkorder i moltonearter (her G7 > Cm)), er det op til dig selv. De mest typiske alterationer er b/#5 og b/#9, som du skriver, men #11 (=b5. Forskellen er at #11 ofte træder i stedet for tertsen) og b13 er også 'gyldige'. De mest flippede jazzfolk kan godt finde på at smide alle krydderierne i sovsen, så det i virkeligheden klinger som en helt anden akkord.[/quote]

Tak for det hurtige svar :) [/quote]

jeg vil godt lige kommentere, at du siger b5/#5. Det sker sjældent det jeg tænkern når jeg ser alterede akkorder, og i det hele taget ser man for det meste bort fra kvinten, når man spiller udvidelser. Ellers er alterationerne korrekte i forhold til b9/#9 og 13/b13. Det er ikke hokus pokus så længe man husker på at 9=2. trin og 13=6. trin. både G7 (b9)/(b13) og G7 (13)/(b9), G7 (13)/(#9) o.s.v leder ganske fint til vores 1'er uanfægtet om den er dur eller mol.

#11 kan bruges på dominant akkorder, men det er en underlig suppe. #11 er mere i brug når man laver en tritonus substition, fordi man gerne vil have en kromatisk nedadgående basbevægelse.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Swampthing"][quote="Jackie van Hippie"]
...| Dm7b5 | G7alt | Cm7 | Dm7b5 G7alt |

?[/quote]

:? :? :?
Det er vist heromkring jeg undrer mig over jeg ingen fuzzpedal har...[/quote]

Min tilgang ville være: | D5 | G5 | C5 | D5 G5 | ... så er man på den sikre side :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Swampthing »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Swampthing"][quote="Jackie van Hippie"]
...| Dm7b5 | G7alt | Cm7 | Dm7b5 G7alt |

?[/quote]

:? :? :?
Det er vist heromkring jeg undrer mig over jeg ingen fuzzpedal har...[/quote]

Min tilgang ville være: | D5 | G5 | C5 | D5 G5 | ... så er man på den sikre side :) [/quote]
:thumbup: Takker Mikkel !!
Men hvordan tager man nu lige en 5'er ?

Hvor er min fuzzpedal nu henne ??? :P

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af sørendybdal »

Kom lige i tanke om et par voicings, jeg plejer at bruge, når jeg spiller altererede akkorder. De er skrevet ud fra G7 som grundakkord. Dem kan jeg da lige supplere med:

G7#9b13
-11-
-11-
-10-
-9-
---
---

G7b9b13
-11-
-9-
-10-
-9-
---
---

G7b9b13
-4-
-4-
-4-
-3-
---
---

I øvrigt til b/#5-tingen, er det jo de samme toner som #11 og b13, som oftest træder i stedet for kvinten i altererede akkorder. Om man kalder det det ene eller det andet, er vist smag og behag (selv om der sikkert findes jazzteoretikere som kunne starte verdenskrige for at finde ud af, hvornår det skal hedde hvad) ...

... og lad os så få noget tråd!
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasmus »

[quote="sørendybdal"]
I øvrigt til b/#5-tingen, er det jo de samme toner som #11 og b13, som oftest træder i stedet for kvinten i altererede akkorder. Om man kalder det det ene eller det andet, er vist smag og behag [/size](selv om der sikkert findes jazzteoretikere som kunne starte verdenskrige for at finde ud af, hvornår det skal hedde hvad) ...

... og lad os så få noget tråd![/quote]

Ja, men det er præcis der jeg vil hen, jeg synes det er mere rigtigt at kalde det #11 og b13, i forhold til alterationer! Og så er det at #11 ikke i min verden er så oplagt at spille når der står f.eks G alt. :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen