Tråden med spørgsmål og svar

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Det var ment generelt. Troede fx de fleste, der var beregnet til at køre på 9v, kunne klare 12v.

Men en Carl Martin Plexitone "single channel". Det, jeg vil opnår, er mere clean headroom. Sådan har det fungeret før, mener jeg.
Du har ret i, at de fleste kan. Men derfra og så til at sige, at alle kan, er der trods alt et stykke...

Lige netop med den konkrete pedal ville jeg nok lige fare med lempe. I alt materiale, som man hurtigt lige kan google sig frem til, hævdes det i de allerførste sætninger, at de 9 volt, man sender ind i den, internt omdannes til +/- 12 Volt. Dette får mig umiddelbart til at tænke to ting:

1) Der er sandsynligvis én eller anden form for "Charge Pump" involveret i denne proces. Visse af disse - bl.a. den meget udbredte "MAX1044" kreds - har en max. indgangsspænding på 10 Volt. Og denne skal man respektere! (sagt af én, der gjorde sig denne halvbitre erfaring, da han futtede den af i sin Mojo Vibe). Det burde ikke være så svært at sikre kredsen imod overspænding. Men som antydet, er det ikke altid tilfældet, at dette er gjort. Og forefindes sådan en sikring, får du alligevel ikke nogen nytte ud af at fodre pedalen med en højere spænding.

2) Der er næsten med garanti et par spændingsregulatorer involveret i det interne strømforsyningskredsløb. Dette betyder igen, at sender du en højere spænding ind, skal disse blot brænde lidt mere effekt af som varme for at bringe spændingen ned på de forudbestemte +/- 12 Volt. Den højere indgangsspænding når med andre ord aldrig frem til selve lydkredsløbet.

Men alt dette er selvfølgelig kun gisninger fra min side. Jeg vil tro, at de, der kan svare mest fyldestgørende og præcist på dit spørgsmål, er Carl Martin themselves... ;)

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasser »

Sasha skrev: 1) Jeg har i så fald ikke hørt den. Men nu kan udtrykket "old school Marshall" jo betyde så vældigt meget forskelligt, alt afhængig af hvem der bruger det.

Edit: Men hvorfor ikke bare købe en Marshall? Her er f.eks. én, som jeg personligt godt tør stå inde for. Og selv om kassebeholdningen i de fleste banker vist efterhånden er ret lav, er de fleste moderne forstærkere - ikke mindst dem, der påstår at lyde som den ægte vare - da typisk dyrere:

http://www.dba.dk/guitartop-marshall-1979-jmp/id-1029697235/

2) Joh...   Man skal bare ikke forledes til at tro, at "mere Marshall´sk" er det samme som "som en fed gammel, velkørende og optimeret Marshall".
Tak for svaret.

Jeg er blevet enig med sælger om at aftage hans gamle Marshall. Og efter den beslutning er taget, kan jeg også mærke at underbevidstheden siger mig, jeg ikke var blevet ordentligt tilfreds før der stod Marshall på fronten (forfængelige mig), så hvorfor nøjes med kopier?

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Odgaard »

Tiillykke med forstærkeren. Den lyder dejligt (hvis det er den, jeg engang prøvede hos sælger).

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Ja, jeg vil da også lige tillade mig at ønske tillykke med den.

Jeg kan så måske lige tilføje, at hvis jeg ikke husker helt forkert, er dens indgangstrin konfigureret i den mest "brighte" version, jeg arbejder med. Dette medfører, at du nok skal linke kanalerne sammen for at få nok "bøf i lyden". Til gengæld er det nok den opsætning, som tilbyder den bredest mulige palette af lyde. Skulle du synes, at du gerne vil have den lyse kanal lavet et nøk mindre bright, er det meget nemt gjort.

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Rasser »

Sasha skrev: Ja, jeg vil da også lige tillade mig at ønske tillykke med den.

Jeg kan så måske lige tilføje, at hvis jeg ikke husker helt forkert, er dens indgangstrin konfigureret i den mest "brighte" version, jeg arbejder med. Dette medfører, at du nok skal linke kanalerne sammen for at få nok "bøf i lyden". Til gengæld er det nok den opsætning, som tilbyder den bredest mulige palette af lyde. Skulle du synes, at du gerne vil have den lyse kanal lavet et nøk mindre bright, er det meget nemt gjort.

Fedt. Det må jeg lige vurdere, når jeg får den ordentligt testet. Jeg spiller mest strat, så det kan godt blive lidt for bright.


Sent from my iPhone using Tapatalk

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af kraen »

Barfs Marshall lyder rigtig godt. Så den kan du være godt tilfreds med.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Telemaster »

Sig mig, skal vi ikke have den årlige The good old in 'n out-tråd i år? Jo, vi skal! Den laver jeg lige.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Odgaard »

Telemaster skrev: Sig mig, skal vi ikke have den årlige The good old in 'n out-tråd i år? Jo, vi skal! Den laver jeg lige.

En fremragende tradition, der udstiller horder-genet eller den hullede hukommelse.

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af FunkyValle »

Q: Hvor dælen går man hen, hvis man vil købe en fysisk CD i en butik?
Jeg har ikke selv købt det stads i 6-8 år og nu skal den gamle have den nye Stones CD i julegave.
(Den er udsolgt i netbutikkerne, så jeg kan ikke nå at få den hjem derfra)
Tror aldrig gear-rejsen ender....

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af JSThomsen »

@FunkyValle
Det ser ud til at den kan købes på "CDON.DK", men der en leveringstid på 4-7 dage.

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af FunkyValle »

JSThomsen skrev: @FunkyValle
Det ser ud til at den kan købes på "CDON.DK", men der en leveringstid på 4-7 dage.
De skriver, at det er bestillingsvare, og derfor kan jeg ikke nå at have den inden jul (og ja, jeg ER sendt ude....)

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af JSThomsen »

FunkyValle skrev:
JSThomsen skrev: @FunkyValle
Det ser ud til at den kan købes på "CDON.DK", men der en leveringstid på 4-7 dage.
De skriver, at det er bestillingsvare, og derfor kan jeg ikke nå at have den inden jul (og ja, jeg ER sendt ude....)
Beklager... så kan jeg nok ikke hjælpe mere ;-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Hvorfor ind i h.... er der ingen, som har gjort mig opmærksom på denne her bandit, FØR jeg skrev min ønskeseddel for i år?

http://shin-ei.com/

Stram op venner!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Den troede jeg da, du kendte??
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Jeg er naturligvis ganske bekendt med den gamle original (som jeg var liiiige ved at købe én af engang i New York - dengang, da de gik for ca. 1000$). Men jeg var ikke klar over, at en flok nørder var begyndt at bygge "limited runs" igen af NOS-komponenter, OG samtidig har løst nogle af de de ubestridelige problemer med de gamle.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Smittefar »

Jo jo, jeg troede også du kendte denne lille serie - De har været i gang et stykke tid :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Skovgaard »

Q: Jeg søger inspiration til at gå på opdagelse i soulmusikken. Har været forbi Bill Withers og Donny Hathaway. Hvad/hvem kan I ellers anbefale at lytte til i den boldgade?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af Sasha »

Marvin Gaye er vel svær at komme udenom?

Og så har jeg en personlig svaghed for Sam & Dave. Men ellers er der jo masser som f.eks. Aretha Franklin (det gamle, gamle "Aretha Franklin Live"album er fantastisk), Gladys knight, Ike & Tina Turner. Freddie og BB har bestemt også deres sjælfulde øjeblikke, som er værd at tjekke ud.

Al Green, Wilson Pickett, Otis Redding...

Kort sagt: Næsten alt fra 70'erne med en afro :D
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
k_50
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 428
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af k_50 »

Ray Charles er vel nærmest obligatorisk, når man snakker soul.

Ellers er jeg svært glad ved Otis Redding, Percy Sledge og Sam Cooke.

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Tråden med spørgsmål og svar

Indlæg af FunkyValle »

Skovgaard skrev: Q: Jeg søger inspiration til at gå på opdagelse i soulmusikken. Har været forbi Bill Withers og Donny Hathaway. Hvad/hvem kan I ellers anbefale at lytte til i den boldgade?
Et par af de største soulhits i min radio er:
Harold Melvin & The Blue Notes - if you don't know me by know
https://youtu.be/sVW8x91G298

James Carr - At the Dark end of the street
https://youtu.be/tzcdNwIkmYA

Og så er den originale Blues Brothers film også spækket med soulgodter.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen