Tråden med spørgsmål og svar
- GodSpeedDK
- Gearfreak sidekick
- Indlæg: 3124
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Tråden med spørgsmål og svar
[quote="Rasmus"]
Det har den gode cowboyder vist heller aldrig lagt skjul på! Jeg har endda en plade hvor de mødes, spiller hinandens numre og udveksler røverhistorier!
[/quote]
Af ren nysgerrighed; er denne cowboyder én man burde vide hvem er? Er det John Wayne? Ronald Reagan? (Det er de eneste to, jeg lige kan komme i tanke om, som man, i min verden, kan nøjes med at referere til som 'cowboyderen').
Det har den gode cowboyder vist heller aldrig lagt skjul på! Jeg har endda en plade hvor de mødes, spiller hinandens numre og udveksler røverhistorier!
[/quote]
Af ren nysgerrighed; er denne cowboyder én man burde vide hvem er? Er det John Wayne? Ronald Reagan? (Det er de eneste to, jeg lige kan komme i tanke om, som man, i min verden, kan nøjes med at referere til som 'cowboyderen').
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"
Re: Tråden med spørgsmål og svar
Narh, tæt på - måske et mix imellem de to?
Stevie Ray Vaughan
Om han så er én, man burde vide, hvem er, kan vist diskuteres længe...
Stevie Ray Vaughan
Om han så er én, man burde vide, hvem er, kan vist diskuteres længe...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Re: Tråden med spørgsmål og svar
[quote="GodSpeedDK"]
...men ellers så vil jeg også vove at påstå, at en Flying V signalerer mædl, og kun mædl.[/quote]
I respectfully disagree.
Jeg ved ikke hvem det er, men sexet og non-metal ser han da ud!:
Lidt Bolan:
Og den mere elegante måde at spille på en V (Dave Davies) :
Igen The Kinks = ikke metal!:
Og lidt Keef:
[quote="Sasha"]
Øøøhh... hvor passer f.eks. Albert King og Lonnie Mack lige ind i dét billede?[/quote]
+1 :thumbup:
...men ellers så vil jeg også vove at påstå, at en Flying V signalerer mædl, og kun mædl.[/quote]
I respectfully disagree.
Jeg ved ikke hvem det er, men sexet og non-metal ser han da ud!:
Lidt Bolan:
Og den mere elegante måde at spille på en V (Dave Davies) :
Igen The Kinks = ikke metal!:
Og lidt Keef:
[quote="Sasha"]
Øøøhh... hvor passer f.eks. Albert King og Lonnie Mack lige ind i dét billede?[/quote]
+1 :thumbup:
Re: Tråden med spørgsmål og svar
OK, Dave Davies er og var altid rimeligt cool. Men her må han nok se sig slået på stregen af den nydelige V-mand på det første billede... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
-
- Sweet Child O' Mine
- Indlæg: 497
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Tråden med spørgsmål og svar
Spørgsmål: Hvad bestemmer trækket på strenge - altså hvor svært det er at bende - udover hvor tykke strengene er.. Min jazzmaster har 11 på og den er nem at bende, men efter min ny-anskaffede Epiphone Emperor Regent (p90'er / gretsch wannabe) har fået bigsby på + 11'ere er den virkelig svær at spille på.. I hvert fald er de tynde strenge meget svære at bende.. Hvad kan man gøre?
-
- Sweet Child O' Mine
- Indlæg: 437
- Tilmeldt: 13 years ago
- Kontakt:
Re: Tråden med spørgsmål og svar
[quote="itsaysvuff"]Spørgsmål: Hvad bestemmer trækket på strenge - altså hvor svært det er at bende - udover hvor tykke strengene er.. Min jazzmaster har 11 på og den er nem at bende, men efter min ny-anskaffede Epiphone Emperor Regent (p90'er / gretsch wannabe) har fået bigsby på + 11'ere er den virkelig svær at spille på.. I hvert fald er de tynde strenge meget svære at bende.. Hvad kan man gøre?[/quote]
Jeg er på ingen måde ekspert eller noget der ligner.
De ting jeg har erfaret har betydning er
1. Guitarens mensur. Sammenlignes en LP og en strat med ens strenge, stemt ens, så vil strengene være mere slaskede på LP'en (pga. dens korte mensur skal strengen ikke spændes lige så hårdt op for at nå en given frekvens) og dermed lettere at bende. Altså: jo kortere mensur, desto lettere at bende. Og omvendt, jo længere, desto sværere.
2. Guitarens bånd: Høje bånd kan gøre det lettere at komme "nedunder strengene" med fingrene, så man kan bruge sine fingerkræfter på at bende opad. Er båndene meget små, kan man ikke komme "nedunder dem", derfor må man presse mere skrådt indad, og en betydelig del af ens fingerkraft går tabt mod gribebrædtet.
3. Længden af strengene efter broen og før sadlen (nu bliver jeg i tvivl om jeg bruger de rigtige ord. Jeg taler om de dele af strengen, som befinder sig uden for det normale spilleområde. Altså den del, som ikke er mellem bridge og nut. Beklager det dårlige sprog :-)
Jeg bilder mig ind, at denne længde har betydningen, at jo større den er, desto længere skal en streng vrides op på gribebrædtet for at bende eks. en tone op. Forestil dig at der var 10m fra guitarens "nut" til stemmeskruen tilhørende den tynde e-streng. Når du bender en tone på gribebrædtet er det hele strengen - hele vejen ud til stemmeskruen - som giver efter. Dette siger måske ikke som meget om hvor hårdt det er at bende strengen x cm, men mere om hvor langt den skal bendes for at bende y antal toner op.
Jeg har aldrig tænkt mere analyserende eller videnskabelig over det her, så det er blot den mavefornemmelse, jeg har. Som muligvis er helt, helt forkert. Men det er mine bedste bud på stående fod. Ja faktisk i det hele taget. :-)
Nogle guitarer er - af grunde jeg ikke kender - bare vanvittig hårde at bende på.
Jeg er på ingen måde ekspert eller noget der ligner.
De ting jeg har erfaret har betydning er
1. Guitarens mensur. Sammenlignes en LP og en strat med ens strenge, stemt ens, så vil strengene være mere slaskede på LP'en (pga. dens korte mensur skal strengen ikke spændes lige så hårdt op for at nå en given frekvens) og dermed lettere at bende. Altså: jo kortere mensur, desto lettere at bende. Og omvendt, jo længere, desto sværere.
2. Guitarens bånd: Høje bånd kan gøre det lettere at komme "nedunder strengene" med fingrene, så man kan bruge sine fingerkræfter på at bende opad. Er båndene meget små, kan man ikke komme "nedunder dem", derfor må man presse mere skrådt indad, og en betydelig del af ens fingerkraft går tabt mod gribebrædtet.
3. Længden af strengene efter broen og før sadlen (nu bliver jeg i tvivl om jeg bruger de rigtige ord. Jeg taler om de dele af strengen, som befinder sig uden for det normale spilleområde. Altså den del, som ikke er mellem bridge og nut. Beklager det dårlige sprog :-)
Jeg bilder mig ind, at denne længde har betydningen, at jo større den er, desto længere skal en streng vrides op på gribebrædtet for at bende eks. en tone op. Forestil dig at der var 10m fra guitarens "nut" til stemmeskruen tilhørende den tynde e-streng. Når du bender en tone på gribebrædtet er det hele strengen - hele vejen ud til stemmeskruen - som giver efter. Dette siger måske ikke som meget om hvor hårdt det er at bende strengen x cm, men mere om hvor langt den skal bendes for at bende y antal toner op.
Jeg har aldrig tænkt mere analyserende eller videnskabelig over det her, så det er blot den mavefornemmelse, jeg har. Som muligvis er helt, helt forkert. Men det er mine bedste bud på stående fod. Ja faktisk i det hele taget. :-)
Nogle guitarer er - af grunde jeg ikke kender - bare vanvittig hårde at bende på.
Re: Tråden med spørgsmål og svar
Q:
Jeg har skilt min nye Flying V ad, og elektronikken er ikke så pænt lavet, så jeg har tænkt mig at lodde det om. Nu jeg er ved det, overvejede jeg mulighederne ved de forskellige slags måder at lodde det sammen på.
Jeg har brugt denne side (nederst på siden): <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dominocs.com/AshBassGuitar/W ... ssGuitar/W ... ibson.html</a><!-- m -->
Hvad er pros og cons ved henholdsvis uafhængige volumepots, og så den måde hvor det at rulle ned for den ene PU påvirker hele signalet i midterpositionen?
Og det samme med "50's wiring" mod "moderne". Er der nogen lydmæssig forskel hvis man kun ruller ned for tone uden at justere ved volume? Og hvad er forskellen, når man ikke justerer på tone, men ruller ned for volume. Jeg har læst mig til at "50's" påvirker lydstyrken, når man bruger tonekontrollen, men at den mere virker som en slags "treble bleed", når man skruer ned for volumen, sådan at den bibeholder nogle af de høje frekvenser, når tone er skruet op og man justerer på volume, hvorimod "den moderne måde" at gøre det på ikke påvirker lydstyrken, når man justerer på tone, men derimod mister flere af de høje frekvenser, når man justerer på volume.
Jeg har skilt min nye Flying V ad, og elektronikken er ikke så pænt lavet, så jeg har tænkt mig at lodde det om. Nu jeg er ved det, overvejede jeg mulighederne ved de forskellige slags måder at lodde det sammen på.
Jeg har brugt denne side (nederst på siden): <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dominocs.com/AshBassGuitar/W ... ssGuitar/W ... ibson.html</a><!-- m -->
Hvad er pros og cons ved henholdsvis uafhængige volumepots, og så den måde hvor det at rulle ned for den ene PU påvirker hele signalet i midterpositionen?
Og det samme med "50's wiring" mod "moderne". Er der nogen lydmæssig forskel hvis man kun ruller ned for tone uden at justere ved volume? Og hvad er forskellen, når man ikke justerer på tone, men ruller ned for volume. Jeg har læst mig til at "50's" påvirker lydstyrken, når man bruger tonekontrollen, men at den mere virker som en slags "treble bleed", når man skruer ned for volumen, sådan at den bibeholder nogle af de høje frekvenser, når tone er skruet op og man justerer på volume, hvorimod "den moderne måde" at gøre det på ikke påvirker lydstyrken, når man justerer på tone, men derimod mister flere af de høje frekvenser, når man justerer på volume.
-
- Sweet Child O' Mine
- Indlæg: 437
- Tilmeldt: 13 years ago
- Kontakt:
Re: Tråden med spørgsmål og svar
DarkoPage, jeg loddede min Les Paul med 2xP-90 om, så den havde "50s wiring". Efter operationen fungerer det bedre at skrue ned på volumekontrollen. Guitaren bliver mindre mørk/mudret og beholder sin klarhed bedre. Det ændrer lidt på hvordan tingene ellers spiller sammen - her taler jeg om tonekontroller osv. - men jeg synes det fungerer. Det er ikke en nat/dag forskel men for mig, der ikke bruger en masse effekter og boost men bruger guitarens kontroller, er der noget at hente ved denne modifikation. At det skulle være objektivt bedre for alle, køber jeg ikke. Men det virker for mig. Prøv det og se hvad du synes.
Vh Andreas
[quote="DarkoPage"]Q:
Jeg har skilt min nye Flying V ad, og elektronikken er ikke så pænt lavet, så jeg har tænkt mig at lodde det om. Nu jeg er ved det, overvejede jeg mulighederne ved de forskellige slags måder at lodde det sammen på.
Jeg har brugt denne side (nederst på siden): <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dominocs.com/AshBassGuitar/W ... ssGuitar/W ... ibson.html</a><!-- m -->
Hvad er pros og cons ved henholdsvis uafhængige volumepots, og så den måde hvor det at rulle ned for den ene PU påvirker hele signalet i midterpositionen?
Og det samme med "50's wiring" mod "moderne". Er der nogen lydmæssig forskel hvis man kun ruller ned for tone uden at justere ved volume? Og hvad er forskellen, når man ikke justerer på tone, men ruller ned for volume. Jeg har læst mig til at "50's" påvirker lydstyrken, når man bruger tonekontrollen, men at den mere virker som en slags "treble bleed", når man skruer ned for volumen, sådan at den bibeholder nogle af de høje frekvenser, når tone er skruet op og man justerer på volume, hvorimod "den moderne måde" at gøre det på ikke påvirker lydstyrken, når man justerer på tone, men derimod mister flere af de høje frekvenser, når man justerer på volume.[/quote]
Vh Andreas
[quote="DarkoPage"]Q:
Jeg har skilt min nye Flying V ad, og elektronikken er ikke så pænt lavet, så jeg har tænkt mig at lodde det om. Nu jeg er ved det, overvejede jeg mulighederne ved de forskellige slags måder at lodde det sammen på.
Jeg har brugt denne side (nederst på siden): <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dominocs.com/AshBassGuitar/W ... ssGuitar/W ... ibson.html</a><!-- m -->
Hvad er pros og cons ved henholdsvis uafhængige volumepots, og så den måde hvor det at rulle ned for den ene PU påvirker hele signalet i midterpositionen?
Og det samme med "50's wiring" mod "moderne". Er der nogen lydmæssig forskel hvis man kun ruller ned for tone uden at justere ved volume? Og hvad er forskellen, når man ikke justerer på tone, men ruller ned for volume. Jeg har læst mig til at "50's" påvirker lydstyrken, når man bruger tonekontrollen, men at den mere virker som en slags "treble bleed", når man skruer ned for volumen, sådan at den bibeholder nogle af de høje frekvenser, når tone er skruet op og man justerer på volume, hvorimod "den moderne måde" at gøre det på ikke påvirker lydstyrken, når man justerer på tone, men derimod mister flere af de høje frekvenser, når man justerer på volume.[/quote]
-
- Sweet Child O' Mine
- Indlæg: 497
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Tråden med spørgsmål og svar
Spørgsmål: På fredag skal jeg til Estland og spille - hvordan var det - skal jeg løsne strengene når den skal tjekkes ind? Er det bedst for guitaren?
Re: Tråden med spørgsmål og svar
[quote="itsaysvuff"]Spørgsmål: På fredag skal jeg til Estland og spille - hvordan var det - skal jeg løsne strengene når den skal tjekkes ind? Er det bedst for guitaren?[/quote]
Jeg løsner altid strengene, hvis guitaren skal på en længere tur, hvor det ikke er mig selv der "håndterer" den. Jeg har ingen teknisk viden omkring det, men min logik siger mig at det er bedst hvis der ikke er noget spænding på halsen, især hvis det er en guitar med et hovede af Gibson-typen, der har en vinkel nedad.
Jeg løsner altid strengene, hvis guitaren skal på en længere tur, hvor det ikke er mig selv der "håndterer" den. Jeg har ingen teknisk viden omkring det, men min logik siger mig at det er bedst hvis der ikke er noget spænding på halsen, især hvis det er en guitar med et hovede af Gibson-typen, der har en vinkel nedad.
-
- Sweet Child O' Mine
- Indlæg: 497
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Tråden med spørgsmål og svar
Min er så en jazzmaster.. Men er der nogen der har en teknisk viden omkring det?
Re: Tråden med spørgsmål og svar
jeg ville for en sikkerhedsskyld lige slække på dem. Det er ikke sikkert der sker noget hvis du lader være, men jeg ved at det kan blive ret så koldt i sådan et lastrum, og varme/kulde påvirker guitaren.
-
- Sweet Child O' Mine
- Indlæg: 497
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Tråden med spørgsmål og svar
Okay - jeg håber stadig på at få den med ind som håndbagage.. Hvis jeg har den i en gigbag og hvis de brokker sig, siger jeg "den koster 80.000 - har i forsikring til det?" - tror i så ikke det går?
Og gør i noget med pedalboardet? lægger noget i det eller taper det ind osv.?
Og gør i noget med pedalboardet? lægger noget i det eller taper det ind osv.?
Re: Tråden med spørgsmål og svar
Q:
Hvad hedder den dippedøjt ham her fyren bruger omkring 3:38?
[youtube]eqBdT8JB0G0[/youtube]
Hvad hedder den dippedøjt ham her fyren bruger omkring 3:38?
[youtube]eqBdT8JB0G0[/youtube]
Create a sense of purpose around which you base your faith
Re: Tråden med spørgsmål og svar
På engelsk hedder det en "Contour Gauge". Jeg må ærligt erkende, at jeg ikke aner, hvad den danske betegnelse for dette stykke værktøj er.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
- GodSpeedDK
- Gearfreak sidekick
- Indlæg: 3124
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Tråden med spørgsmål og svar
Det hedder vist en konturlære. Er det ikke sådan én, som på side 10 her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.globaltools.dk/image/data/pr ... ge/data/pr ... 1_09DK.pdf</a><!-- m --> ?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"
- GodSpeedDK
- Gearfreak sidekick
- Indlæg: 3124
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Tråden med spørgsmål og svar
Q: Nogen, der har styr på Facebook? Af en eller anden grund kan man ikke (længere?) kommentere et billed/link, som "sig selv", hvis man samtidig er administrator på siden. Så vil man automatisk kommentere på vegne af "siden". Giver det mening?
For eksempel kan jeg (som Mikkel) ikke kommentere et billed på mit bands side, da jeg automatisk repræsenterer bandet i kommentarfeltet. Findes der ikke en vej udenom det?
For eksempel kan jeg (som Mikkel) ikke kommentere et billed på mit bands side, da jeg automatisk repræsenterer bandet i kommentarfeltet. Findes der ikke en vej udenom det?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"
Re: Tråden med spørgsmål og svar
Sådan har det da været i noget tid, har det ikke?
Bare lige for at forstå dig ret, så handler det om, at "Mikkel" ikke kan kommentere eller svare på noget som helst, der foregår på dit bands hjemmeside. Det bliver automatisk bandet, som svarer. Er det rigtig forstået?
Bare lige for at forstå dig ret, så handler det om, at "Mikkel" ikke kan kommentere eller svare på noget som helst, der foregår på dit bands hjemmeside. Det bliver automatisk bandet, som svarer. Er det rigtig forstået?
- GodSpeedDK
- Gearfreak sidekick
- Indlæg: 3124
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Tråden med spørgsmål og svar
[quote="Barf"]Sådan har det da været i noget tid, har det ikke?
Bare lige for at forstå dig ret, så handler det om, at "Mikkel" ikke kan kommentere eller svare på noget som helst, der foregår på dit bands hjemmeside. Det bliver automatisk bandet, som svarer. Er det rigtig forstået?[/quote]
Jep. Og det er da røvbelastende. Jeg tror det er blevet sådan, efter vi gik over til det dér "helt fantastiske og fremtidsikrede" timeline :|
Bare lige for at forstå dig ret, så handler det om, at "Mikkel" ikke kan kommentere eller svare på noget som helst, der foregår på dit bands hjemmeside. Det bliver automatisk bandet, som svarer. Er det rigtig forstået?[/quote]
Jep. Og det er da røvbelastende. Jeg tror det er blevet sådan, efter vi gik over til det dér "helt fantastiske og fremtidsikrede" timeline :|
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"
Re: Tråden med spørgsmål og svar
Nej nej, det har ikke noget med Timeline at gøre. Mit band har endnu det gamle design, og der gælder samme diktatoriske regler for, hvem der bliver krediteret for indlæg.
Hvem er online
Brugere der viser dette forum: Ingen